בומברדייה אירוספייס
יש לעדכן ערך זה.
| ||
יש לעדכן ערך זה. |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ציבורית |
משרד ראשי | דורואל, קוויבק קנדה |
בעלות | בומברדייה |
ענפי תעשייה | תעשייה אווירית |
מוצרים עיקריים | מטוסים |
עובדים | 33,600 |
www.aerospace.bombardier.com |
בומברדייה אירוספייס (באנגלית: Bombardier Aerospace, בצרפתית: Bombardier Aéronautique) היא חטיבת יצור המטוסים של התאגיד הקנדי בומברדייה. בומברדייה אירוספייס הייתה מדורגת במקום הרביעי מבין יצרניות המטוסים בעולם אחרי בואינג, איירבוס, ואמבראר, אך בפברואר 2020 מכרה 75% ממניותיה בפרויקטים מובילים (A220 ו-A330) לחברת איירבוס ומאז היא נחשבת לשחקן לא משמעותי בשוק כלי הטיס המסחריים.
תולדות החברה
בשנת 1986 רכשה בומברדייה את יצרנית המטוסים קנדאייר (Canadair). קנדאייר; שהוקמה בשנת 1944 הייתה חברה מפסידה בבעלות ממשלתית. בשנת 1989 רכשה בומברדייה את יצרנית המטוסים האירית; שורט ברדרס (Short Brothers). בשנת 1990 רכשה את יצרנית מטוסי המנהלים מקנזס, לירג'ט שפשטה את הרגל. ובשנת 1992 רכשה את חברת הבת של בואינג דה הבילנד קנדה.
חטיבת המטוסים של בומברדייה, אחראית כיום ליותר ממחצית ההכנסות שלה. המטוסים הפופולריים ביותר שלה הם הדאש 8, CRJ100/200/440 ו-CRJ700/900/1000 האזוריים. כמו כן מייצרת החברה גם את המטוס האמפיבי בומברדייה 415, ואת מטוסי המנהלים; גלובל אקספרס, והצ'לנג'ר. מפעל הייצור של מטוסי המנהלים נמצא בויצ'יטה, קנזס.
כיום מפתחת החברה את מטוס הדגל החדש שלה; הCSeries, המטוס אמור להחליף את מטוסי ה-MD-80, ו-737-600/700 של בואינג, A318 ו-A319 של איירבוס ו-E-190 של אמבראר. ה-CSeries הוא מטוס חסכוני בדלק, על פי פרסומים של בומברדייה, המטוס יחסוך כ-20% דלק בכל טיסה יחסית למתחרות. לקוח ההשקה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, הזמינה 60 מטוסים מדגם זה.
באוקטובר 2012 חתמו בומברדייה ונציגים של ממשלת קוריאה הדרומית, על עסקה במסגרתה תפתח בומברדייה בשיתוף היצרנית הקוריאנית Korea Aerospace Industries, מטוס נוסעים אזורי מונע במנועי טורבו-פרופ, ובו 90 מושבים. תאריך ההשקה של מטוס זה מתוכננת לשנת 2019.
בנובמבר 2012 הודיעה בומברדייה, כי חתמה על העסקה הגדולה בתולדותיה. במסגרת העסקה תספק בומברדייה לחברת התעופה השווייצרית וויסטה-ג'ט (VistaJet), 56 מטוסי מנהלים בשווי כולל של 3.1 מיליארד דולרים. העסקה כוללת אופציה ל-86 מטוסים נוספים.
המחלוקת עם אמבראר
מסוף שנות התשעים נמצאות אמבראר הברזילאית ובומברדייה בסכסוך. בומברדייה ואמבראר השולטות על שוק מטוסי המנהלים יחד (כל אחת על כ-40%), מאשימות זו את זו בקבלת סבסוד מנוגד לכללי התחרות החופשית. בשנת 1999 הטיל ארגון הסחר העולמי על ברזיל קנס של 1.6 מיליארד דולר בפריסה על מספר שנים, כמו כן דרש הארגון בפסק הדין שלו מברזיל וקנדה להפסיק את מימון החברות.[1]
כלי טיס של בומברדייה אירוספייס
מטוסי מנהלים
- לירג'ט 35
- לירג'ט 55
- לירג'ט 40
- לירג'ט 45
- לירג'ט 60
- לירג'ט 35
- 70
- 75
- לירג'ט 85
- בומברדייה צ'לנג'ר 300
- בומברדייה צ'לנג'ר 30X
- בומברדייה צ'לנג'ר 600
- בומברדייה צ'לנג'ר 850
סדרת מטוסי גלובל
- בומברדייה גלובל אקספרס
- בומברדייה גלובל 6000
- בומברדייה גלובל 7000 (בפיתוח, כניסה לשירות מתוכננת ל-2016)
- בומברדייה גלובל 8000 (בפיתוח, כניסה לשירות מתוכננת ל-2017)
מטוסי נוסעים סילוניים
- CRJ100/200/440 (50 נוסעים)
- CRJ700/900/1000 (70-100 נוסעים)
- בומברדיה סדרה C (100-160 נוסעים)
מטוסי טורבו פרופ
- בומברדייה 215
- בומברדייה 415 (מטוס אמפיבי)
- בומברדייה דאש 8
- שורט 330
- שורט 360
כלי טיס צבאיים
- שורט טוקן (Short Tucano)
מפעלים
לבומברדייה אירוספייס מתקני ייצור ופיתוח ב-25 מדינות, מפעלי ההרכבה ממוקמים בקנדה, ארצות הברית, צפון אירלנד ומקסיקו.
- נמל התעופה הבינלאומי מונטריאול טרודו - מטה החברה, ההרכבה הסופית של מטוסי הצ'לנג'ר 300, 600, ו-850. טיסות מבחן, ועיצוב פנימי.
- נמל התעופה הבינלאומי מונטריאול מירבל - הרכבה הסופית של מטוסי ה-CRJ700, CSeries, וטיסות מבחן.
- סן לורן, קוויבק - מרכז פיתוח תאי הטייס, ומתקן ייצור של המרכב האחורי.
- ויצ'יטה, קנזס - הרכבה הסופית של סדרת מטוסי לירג'ט, וטיסות מבחן.
- נמל התעופה דאונסויב - הרכבה סופית של הדאש 8, סדרת מטוסי גלובל, וטיסות מבחן.
- נמל התעופה נורת' ביי - הרכבה סופית של CL-415, וטיסות מבחן.
- קרטרו, מקסיקו - הרכבה סופית של מטוסי לירג'ט 85, צ'לנג'ר 600, דאש 8-Q400, CRJ700, וגלובל 6000 ו-7000.
- בלפסט, צפון אירלנד - מפעל לייצור כני נחיתה, כנפיים, ומתקן הרכבה.
הזמנות ומשלוחים
שנה | 1999/00 | 2000/01 | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 | 2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | 2009/10 | 2010/11 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מסחרי | CRJ | 81 | 105 | 165 | 191 | 214 | 175 | 110 | 64 | 62 | 56 | 60 | 41 | 33 | 14 |
סדרה Q | 23 | 52 | 41 | 29 | 19 | 22 | 28 | 48 | 66 | 54 | 61 | 56 | 45 | 36 | |
עסקים | לירג'ט | 109 | 129 | 96 | 38 | 41 | 47 | 69 | 71 | 81 | 70 | 44 | 33 | 33 | 39 |
צ'לנג'ר | 40 | 38 | 45 | 23 | 31 | 62 | 98 | 99 | 103 | 116 | 82 | 63 | 79 | 86 | |
גלובל | 34 | 36 | 21 | 16 | 17 | 22 | 30 | 42 | 48 | 53 | 50 | 47 | 51 | 54 | |
אמפיבי | CL-415 | 5 | 10 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
סה"כ משלוחים | 292 | 370[2] | 370[3] | 298[4] | 324 | 329[5] | 337[6] | 326 | 361[7] | 353[8] | 302[9] | 244[10] | 245 | 233[11] | |
הזמנות | 363 | 698 | 367 | 11 | 201 | 249 | 481 |
קישורים חיצוניים
- The Rise And Fall Of Bombardier Aerospace, בערוץ Simple Flying באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ^ הנסיקה הגדולה של אמבראר, באתר גלובס, 7 בנובמבר 2000
- ^ Bombardier Posts Record 370 Aircraft Deliveries.
- ^ Bombardier Announces That Bombardier Aerospace is On Target With 370 Aircraft Deliveries.
- ^ Annual Report Year Ended January 31, 2003 - Bombardier.
- ^ Bombardier Delivers 329 Aircraft for Fiscal Year 2004/05: Second Consecutive Year of Increased Deliveries.
- ^ Bombardier aircraft – Fiscal year 2005/06 deliveries.
- ^ An Exceptional Year for Bombardier Aerospace in Terms of Deliveries and Orders: 361 Aircraft Delivered and 698 Orders Placed in Fiscal Year 2007/08.
- ^ Bombardier Aerospace Delivers 353 Aircraft and Records 378 Net Orders in Fiscal Year 2008/09.
- ^ Bombardier Aerospace Bombardier Aerospace Delivers 302 Aircraft in Fiscal Year 2009/10.
- ^ Bombardier Aerospace Delivers 244 Aircraft in Fiscal Year 2010/11.
- ^ Bombardier Aerospace Delivers 233 Aircraft and Receives Orders for 481 Aircraft in 2012.
32617320בומברדייה אירוספייס