ליסינג
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
| ||
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים. |
הֶחְכֵּר או לִיסִינְג (מאנגלית: leasing; בעברית נהג גם המונח שֶׂכֶר מֶכֶר) היא שיטת מימון לרכישת ציוד. השיטה מוכרת בציבור בזכות השימוש בה למתן רכב צמוד לעובדים, אך משמשת גם לרכישת ציוד אחר. בהקשר זה קיימים גם תחומים של החכר תפעולי, מימוני והחכר לפרטיים.
בדומה לשיטות מימון אחרות, שיטת ההחכר באה לאפשר לעסק לרכוש ציוד הדרוש לפעולתו, בלי שיצטרך לגייס הון לשם כך. חברת ההחכר רוכשת, באמצעות הון שהיא מגייסת, את הציוד הדרוש, והעסק משלם לה תמורת הציוד בתשלומים חודשיים, הנובעים מההכנסה השוטפת שמייצר ציוד זה. בנוסף לשיקולי המימון, בהתקשרות עם חברת ההחכר ישנם גם שיקולי מס, משום שהיא ממירה הוצאה הונית בהוצאה פירותית.
הסכם ההחכר נעשה לתקופה של מספר שנים קבוע מראש. בחלוף תקופה זו יכול הלקוח להחליט אם ברצונו לרכוש את הציוד, במחיר שנקבע בראשית תקופת ההחכר, או להחזיר את הציוד לחברת ההחכר ולסיים את ההתקשרות.
בארץ, 5 חברות ההחכר הגדולות מחזיקות למעלה מ-200 אלף מכוניות כאשר שלמה Sixt, אלדן תחבורה ואלבר הן שלוש החברות הגדולות והשולטות בתחום חברות החכר והשכרת רכב. שלמה סיקסט רשמה בשנת 2013 הכנסות של מעל 7 מיליארד שקל והעסיקה כ-1,300 עובדים. בשנה זו החברה החזיקה בכ-77 אלף כלי רכב. אחריה בדירוג נמצאת אלדן, שרשמה הכנסות של כמעט 3 מיליארד שקל, העסיקה 744 עובדים והחזיקה בכ-34 אלף כלי רכב. אלבר, המדורגת במקום השלישי, הכניסה כ-3 מיליארד שקל, העסיקה כ-1,100 עובדים והחזיקה ב-2013 כ-36 אלף כלי רכב.
ההחכר נחלק לשני סוגים עיקריים:
- החכר מימוני – נקרא היום החכר פרטי (או ליסינג פרטי) היא שיטת מימון קנייה לרכב שלא באמצעות הלוואה מהבנק אלא דרך חברת החכר אבל עם התחייבות קנייה, היות שחברת ההחכר כבר קנתה את הרכב ומחכה להשלמת הסכום, אולם יש חברות שלא דורשות רכישה.
ההחכר מיועד לאנשים שרוצים לקנות רכב לשימושם היומיומי אבל אין להם האמצעים המתאימים לכך.
השיטה היא חדשנית ונוחה לקניית רכב בשני חלקים: בחלקו הראשון הלקוח משלם סכום ראשוני לקנייה ובחלקו השני הוא משלם את יתרת החוב בתשלומים. או להפך הלקוח יכול להתחיל מתשלומים ולבחור בסוף איך לשלם את היתרה.
בסיום כל התשלומים הלקוח יכול לבחור האם הוא מעביר את הרכב על שמו או פונה לחברת ההחכר להמיר את העסקה לרכב אחר חדשני ונוח יותר.
כיוון שהרכב אצל הלקוח הוא זה שאחראי על כל הנושא התפעולי של הרכב כולל טסט, ביטוח תיקונים ועוד.
החכר פרטי מתאים לאדם שרוצה להרגיש בעלות על הרכב בהוצאה נמוכה יחסית כל חודש ויודע להתמודד עם טיפולים ברכב.
מחירי ההחכר הפרטי משתנים בהתאם להיצע ולביקוש אך גם בהתאם לפרמטרים כגון גיל הנהג, וותק הנהג על הכביש ומספר המשתמשים הייעודי, המשפיעים גם הם על המחיר.
- החכר תפעולי – משמש בדרך כלל על מנת לתאר עסקה של החכר דרך מקום העבודה. כאשר העובד מקבל רכב החכר כחלק מתנאי ההעסקה במקום העבודה, הוא יידרש לבחור רכב מסוים, בדרך כלל מתוך מבחר של מכוניות מקטגוריה אחת או שתיים. לאחר ההזמנה יקבל העובד את המכונית מיד וללא תשלומי מקדמה. בסוף תקופת החכירה - 36 חודשים על פי רוב - מוחזרת המכונית לחברת ההחכר והעובד זכאי לחזור על התהליך מחדש או לא לחדשו כלל.
במהלך תקופת החכירה, בעלות המכונית - כפי שהיא מוגדרת ברישיון הרכב- היא של חברת ההחכר, והמכונית למעשה מושכרת לכל דבר. עסקת ההחכר התפעולי כוללת גם חבילת תחזוקה הכוללת טיפולים שוטפים, טיפול בתקלות שונות שצצות בתקופת החכירה, תשלומי ביטוחים, אגרות וטיפול בטסט השנתי ולעיתים מגלמת בתוכה אף את עלויות הדלק.
מדובר בפתרון נוח עבור נהגים שמחפשים לפטור את עצמם מהטרחה שבהחזקת רכב. זאת ועוד, ההחזר החודשי פירושו שאין הוצאות לא צפויות, וכי ניתן לדעת את העלות המדויקת עבור הרכב. עלות התשלום החודשי מגלמת בתוכה את כל אותן ההוצאות שהנהג פטור מהן, ועל כן ייתכן שתהיה גבוהה יחסית. כמו כן, בתום תקופת ההחכר חוזר הרכב לבעלות חברת ההחכר, ועל כן מדובר בפתרון זמני בלבד ולא בקניית רכב.
החכר תפעולי מקובל בעיקר בקרב חברות המחזיקות בציי רכבים גדולים עבור עובדיהן.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: ליסינג |
- דובי בן גדליהו, בוכים ונוסעים: הליסינג התפעולי כבש את שוק הרכב, באתר וואלה!, 20 במאי 2014
- רונה חזקיה, 5 חברות הליסינג הגדולות, אתר גלובס, 3 ספטמבר 2014
- אביחי שניר, הליסינג מוכיח: האפליה בין גברים ונשים לא הלכה לשום מקום, באתר וואלה!, 30 ביוני 2017