קראנץ' פיסטוק
קראנץ' שוקולד לבן פיסטוק הוא שלגון מתוצרת נסטלה המשווק בישראל. הדרישה לשלגון התעוררה במרשתת עוד לפני שהוחל בייצורו, והיצרנית קיבלה את ההחלטה לייצרו בעקבותיה. הביקוש למוצר וההיצע המוגבל יצרו מחסור ושוק שחור.
הרכב השלגון
השלגון, מסדרת קראנץ' (Crunch), מכיל גלידת וניל ופיסטוק[1] וליבה של מחית פיסטוק. ציפויו עשוי שוקולד לבן עם שברי פיסטוק ואורז תפוח מלוח.[2][1][3]
רקע
הביקוש לשלגונים בטעם פיסטוק נולד ברקע הביקוש לפיסטוק בענף המזון בישראל. מגמה זו החלה בשנת 2019, שבה הפכה הכנאפה לפופולרית במיוחד בישראל[4][5] ומסעדות רבות התחילו להציע מנות קינוח המבוססות על פיסטוק או מעוטרות בו. כמו כן, בשנת 2022 הוציאה אסם לשוק ביסקוויט פתי בר בטעם פיסטוק[6] ופודינג בטעם פיסטוק להכנה מהירה,[7] ומקדונלד'ס ישראל הציעה "גלידה פיצוץ" פיסטוק כקינוח.[8] בפברואר 2019 החל בישראל שיווקו של שלגון מגנום בטעם פיסטוק מתוצרת שטראוס,[9] אך באפריל 2022 נאספו שלגונים אלה עקב חשד לזיהום סלמונלה במוצרים אחרים של החברה[10] ונוצר מחסור בשלגונים בטעם זה. שטראוס סיפקה לנסטלה שוקולד.[11]
ייצור ושיווק
אוהד ראוך, רעיונאי ויוצר תוכן מתל אביב, היה חבר בקבוצה "רעבים ברעבך" בפייסבוק.[12] לדבריו הוא נסע לקונדיטוריה באשדוד כדי לקנות קרואסון ממולא בקרם פיסטוק שעליו המליצו חברים בקבוצה, אך כשנסע לשם גילה שהמאפה אזל. בעקבות זאת, תוך כדי אחד הסגרים, הוא עיצב אריזה של במבה במילוי קרם פיסטוק.[12][13] העיצוב נעשה פופולרי במרשתת, ובשלב מסוים יצר טכנולוג המזון של אסם קשר עם ראוך וסיפר לו שהתבקש לערוך בדיקות לקרם פיסטוק כמילוי לבמבה.[12] אף שבסופו של דבר התרשמו בחברה כי המוצר אינו זוכה לאהדה מספקת והחליטו שלא לייצר אותו,[12] הניסיון הביא את ראוך לפתוח קבוצה אחרת בפייסבוק, "אוהבים פה פיסטוק", וכן את הבלוג ואת העמוד באינסטגרם "המגפה הירוקה". עיצובים של מוצרים פוטנציאליים המכילים פיסטוק שהתפרסמו שם עשו להם כנפיים.[2] ביוני 2021 עיצב ראוך אריזות לשלגון קראנץ' (בטעמים פיסטוק ווניל ופיסטוק ונוגט), פרסם אותן ב"רעבים ברעבך", וגם עיצוב זה זכה להצלחה.[13] נסטלה הבחינה בתופעה וגם קיבלה בקשות לייצור השלגון.[14] תחילה היא הציעה לראוך צידנית מלאה בשלגוני קראנץ' ובחבילת פיסטוק,[15] אלא שלאחר מכן יצר צוות הטכנולוגים אצלה דוגמת מעבדה.[15] כשראתה כי טוב היא החליטה לייצר את שלגון הפיסטוק בשיתוף פעולה עם ראוך,[2] במהדורה מוגבלת, ובדצמבר הודיעה לו על ההחלטה.[12][13] ראוך הוזמן לטעום את המוצר שבועות אחדים אחר כך, בשלבי הפיתוח הראשוניים,[16][14] וגם כשהסתיים הפיתוח.[17] באותו שלב הוזמנו גם חברים ב"רעבים ברעבך" לסייר במפעל ולאכול את השלגון,[18] וראוך שותף אף בעיצוב האריזה.[15]
התפיסה בנסטלה הייתה שקראנץ' הוא מותג המיועד לצעירים ואילו פיסטוק הוא טעם נישתי שאהוב על מבוגרים (וגם יקר לייצור).[15] כוונתה של החברה הייתה לייצר חצי מיליון שלגונים (לעומת 10–12 מיליון היחידות של קראנץ' לטעמיו המיוצרות בשנה)[15] ולמכור אותם בקיץ 2022, אך השלגונים שיוצרו נקנו עד מהרה.[2][13][19] בראשית מאי כבר אזל המלאי, אבל גם רבע מיליון השלגונים החדשים שהגיעו לחנויות נמכרו[13] והצרכנים התקשו למצוא את המוצר.[2] בעלי חנויות מסוימים ניצלו את המצב והעלו את המחיר ל־15 ש"ח ויותר, ובשוק השחור זינק המחיר לעשרות שקלים ליחידה.[20][13][21][11] בה בעת החלו להופיע אתגרים של איתור השלגון בטיקטוק[22][11] ומתכונים להכנת השלגון במרשתת.[23][24][25] ביולי נודע כי השלגון יימכר תמורת עשרה שקלים במרכז הארץ דרך שירות המשלוחים וולט.[26][11][27]
ב־18 באוגוסט הודיעה נסטלה כי לשוק יוצאות 750 אלף יחידות נוספות של השלגון, ובזאת ייפסק שיווקו.[12] באותו חודש ביקשו מנהליה של "רעבים ברעבך" מחברי הקבוצה להציע טעמים חדשים לשלגוני קראנץ', ובין ההצעות התבלטו בין היתר אלפחורס וקרם ברולה.[28] נסטלה שיתפה פעולה עם המהלך, ולאחר מבחני טעימה בחרה לייצר שלגון בטעם "החלב של הקורנפלקס"[28]. גלידות בטעם זה היו מוכרות בעולם,[29] ושטראוס כבר הוציאה גלידה כזאת לשוק כמעט שנה לפני כן.[30] אף על פי כן השלגון הצליח לעורר עניין וגם מחירו טיפס בגלל קושי להשיגו. בד בבד חזר לחנויות קראנץ' פיסטוק, ומחירו נותר גבוה.[31] בינתיים התעוררה בישראל תופעה דומה סביב ממתק אחר, רול־אפס.
תגובות
באמצע יוני 2022 הכריז איגוד השיווק הישראלי כי גלידות נסטלה היא אחת הזוכות בפרס Booster "[...] למהלכי דיגיטל לרבעון הראשון של 2022 [...]". אחד מנימוקי השופטים היה שביחס לתקציב ההצלחה חסרת תקדים.[32] לאה ריינר מלמד, סמנכ"לית שיווק בגלידות נסטלה, סיפרה כי החברה השקיעה בשיווק המוצר 23 אלף שקל, שהוצאו על פוסט ממומן יחיד[33] ב"רעבים ברעבך".[34] היא הודתה שההצלחה הספונטנית היא "מתנה של פעם בחיים"[35] ושתרם לה החשש ממוצרי שטראוס.[15] לדבריה נסטלה לא צפתה את "ההתפוצצות הזאת בשוק", ו"דברים כאלה – לא קורים" גם כשאנשי שיווק מתכננים מסע פרסום מחושב.[36][34] אבי זיתן, מומחה לשיווק ולאסטרטגיה, הסביר שהבהלה לשלגון מקורה בכך ש"אנחנו שופוני" ונובעת מהצורך של early adopters להשתייך לקבוצה של מי שהשיגו ראשונים דבר־מה מיוחד והתנסו בו.[37]
תהליך יצירתו של השלגון, מדימוי חסר ממשות ועד מוצר תעשייתי, דומה לתהליך שעבר הלימונענע בישראל עשורים קודם לכן. אוהד ראוך השווה את הצלחתו המהירה לזו שלה זכו הבייגלך שטוחים של אסם ב־2011, ואילן לוקאץ' הזכיר גם את המחסור בפסק זמן כששווק לראשונה ב־1982.[34][38] הצלחתו של קראנץ' הובילה יצרניות מזון ליצור מוצרים נוספים בטעם פיסטוק, כגון יוגורטים ומשקאות חלב.[19] ראוך הרצה על סיפורו האישי לארגונים ושיתף פעולה עם בתי עסק המייצרים מזון.[34]
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 רוני קשמין, קראנץ' פיסטוק: טעמנו את הארטיק שנולד כהטרלה, אך האם ההייפ מוצדק?, באתר הארץ, 22 במאי 2022
- ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 מערכת לזלול, הבהלה לירוק: אז איפה קונים קראנץ' פיסטוק?, באתר לזלול, 17 במאי 2022
- ^ ריטה גולדשטיין, והרי החדשות: הצלחנו להשיג קראנץ' פיסטוק, באתר Mako, 17 במאי 2022
- ^ לין לוי, מנות הכנאפה הכי טובות בארץ, באתר ynet, 8 באוגוסט 2019.
- ^ ניסן שור, אחרי שהתעללה בכנאפה, תל אביב סימנה קורבן חדש: שווארמה. גם הטרנד הזה יעבור, באתר הארץ, 6 בספטמבר 2022
- ^ אסם – פתי בר פיסטוק, באתר אסם השקעות
- ^ אסם – אינסטנט פודינג פיסטוק, באתר אסם השקעות
- ^ גלידה פיצוץ פיסטוק - תפריט קינוחים, באתר מקדונלד'ס ישראל
- ^ גלידת שטראוס פותחת את עונת הגלידות 2019 — E-food, באתר E-food, 28 בפברואר 2019.
- ^ מירב קריסטל, ריקול גלידות מגנום ושוקובו: "הבדיקות של חומרי הגלם משטראוס חזרו תקינות", באתר ynet, 28 באפריל 2022.
- ^ 11.0 11.1 11.2 11.3 ליאל קייזר, "אנשים מוכנים לשלם כל מחיר": השוק השחור של גלידת קראנץ' פיסטוק, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 4 ביולי 2022
- ^ 12.0 12.1 12.2 12.3 12.4 12.5 אוהד ראוך, במבה פיסטוק? WTF, באתר המגיפה הירוקה, 1 באוגוסט 2021
- ^ 13.0 13.1 13.2 13.3 13.4 13.5 אילן לוקאץ', פיסטוק־מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים?, באתר N12, 20 באוגוסט 2022
- ^ 14.0 14.1 דפנה הראל כפיר, הסיפור המעניין מאחורי השלגון שהפך לבאזז: קראנץ' פיסטוק, באתר פואנטה, 20 במאי 2022
- ^ 15.0 15.1 15.2 15.3 15.4 15.5 אטילה שומפלבי, תיקי גולן, הבהלה לגלידת פיסטוק: איך נחטפו רבע מיליון יחידות שלגון בשבועיים, באתר ynet, 15 במאי 2022
- ^ אילן לוקאץ', פיסטוק־מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים? (דקות 02:20–02:25 בכתבה המשודרת), באתר N12, 20 באוגוסט 2022
- ^ לירן אוהלי, קרה לכם פעם שחלמתם על גלידה ואז נסטלה פשוט הוציאו אותה לשוק?, באתר ישראל היום, 10 במאי 2022
- ^ הזוכים בפרס Booster לרבעון: השקת קראנץ' פיסטוק ולנובו ליג'ן בדיסקורד, באתר Allmarketing, 16 ביוני 2022
- ^ 19.0 19.1 רוני קשמין, כל אחד יותר מבאס מהשני: טעמנו את מעדני החלב החדשים בטעם פיסטוק, באתר הארץ, 7 בדצמבר 2022
- ^ גלידת קראנץ פיסטוק: עכשיו גם בשוק השחור, באתר לזלול, 30 במאי 2022
- ^ ינון בן שושן, 98 שקלים ליחידה: השוק השחור של שלגון קראנץ' פיסטוק, באתר וואלה!, 4 ביולי 2022
- ^ אילן לוקאץ', פיסטוק־מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים? (דקות 05:13–05:33 לכתבה המשודרת), באתר N12, 20 באוגוסט 2022
- ^ מערכת, לא השגתם קראנץ' פיסטוק? כך תכינו אותו בבית בקלי קלות, באתר וואלה!, 12/07/2022
- ^ גלית בידרמן, ארטיק קראנץ' פיסטוק ביתי, באתר החיים הטובים (ערוץ האוכל), 9 באוגוסט 2022
- ^ סיון טרם, ארטיק קראנצ' פיסטוק ושוקולד לבן טבעוני!, באתר קוקי כיף, 17 ביולי 2022
- ^ טירוף קראנץ' פיסטוק לא נרגע: זה הצעד החדש והמפתיע, באתר Ice, 3 ביולי 2022
- ^ שלגון קראנץ' פיסטוק – עכשיו בוולט במשלוח עד הבית, באתר לזלול, 4 ביולי 2022
- ^ 28.0 28.1 מתן דויטש, איפה תוכלו להשיג קראנץ' פיסטוק ובטעם החלב של הקורנפלקס בפתח תקוה?, באתר Myne, 23 במאי 2023
- ^ ריטה גולדשטיין, הטירוף החדש של הקיץ: קראנץ' בטעם חלב של קורנפלקס, באתר Mako, 17 במאי 2023
- ^ חדש: גלידת קרמיסימו בטעם החלב של הקורנפלקס, באתר לזלול, 11 ביולי 2022
- ^ טירוף הקראנץ' פיסטוק חוזר: לא תאמינו בכמה נמכרת יחידה אחת, באתר Ice, 21 במאי 2023
- ^ המהלכים הזוכים ב־Booster ברבעון הראשון: השקת קראנץ' פיסטוק וקהילת לנובו ליג'ן בדיסקורד, באתר איגוד השיווק הישראלי, 15 ביוני 2022
- ^ עידן ארץ, לאה ריינר: "קמפיין קראנץ' פיסטוק עלה לנו 23 אלף שקל בפוסט ממומן אחד. זהו", באתר גלובס, 20 ביולי 2022
- ^ 34.0 34.1 34.2 34.3 דיצה קרן, שיווק בריח קראנץ' פיסטוק: על כוחם של צרכנים לשנות וחלום ירוק שהתגשם, באתר וואלה, 4 במאי 2023
- ^ אילן לוקאץ', פיסטוק־מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים? (דקות 03:49–04:05 בכתבה המשודרת), באתר N12, 20 באוגוסט 2022
- ^ אילן לוקאץ', פיסטוק־מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים? (דקות 04:50–05:13 בכתבה המשודרת), באתר N12, 20 באוגוסט 2022
- ^ אילן לוקאץ', פיסטוק־מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים? (דקות 08:09–08:38 לכתבה המשודרת), באתר N12, 20 באוגוסט 2022
- ^ אילן לוקאץ', פיסטוק-מאניה: איך הצליח ארטיק אחד לשגע מדינה שלמה והאם הוא בכלל טעים? (דקות 05:34–06:41 בכתבה המשודרת), באתר N12, 20 באוגוסט 2022
36415230קראנץ' פיסטוק