תעשיית המזון
תעשיית המזון היא תעשייה המספקת את רוב המזון הנצרך על ידי אוכלוסיית העולם. תעשייה זו כוללת חקלאות ומוצרי מזון מעובד. חקלאים שיכולים להיחשב כמצויים מחוץ לתעשיית המזון המודרנית, הם אלה המגדלים תוצרת לצריכה עצמית בלבד.
השלבים שבין תחילת יצור, גידול חקלאות או יצור מוצר במפעל, ועד הגעתו ללקוח מוגדרים כחלק מתעשיית המזון.
תעשיית המזון כוללת את תחומים הבאים:
- חקלאות: יבול, משק חי ופירות ים.
- ייצור: מכונות ומבנים לחקלאות, אגרוטק, זרעים וכדומה.
- עיבוד מזון: הכנת מוצרים טריים לשוק, וייצור של מצרכי מזון מוכנים.
- שיווק: קידום מכירות של מוצרים גנריים (לדוגמה, מועצת החלב) או מוצרים חדשים, פרסום, קמפיינים שיווקיים, אריזות, יחסי ציבור, ועוד.
- סיטונאות והפצה: לוגיסטיקה, שינוע מוצרי מזון ואחסנתם.
- שירותי מזון: הסעדה, מסעדות וכדומה.
- קמעונאות: מרכולים, מכולות, שוקי איכרים, שווקים ציבוריים וקמעונאות אחרים.
- תקנות: גורמים העוסקים בחוקים ותקנות מקומיים, או בינלאומיים, הנוגעים לייצור ומכירת מזון, כולל בדיקת איכות המזון, בטיחות מזון, ותעשיית שתדלנות סביב תחום המזון.
- השכלה: גורמים אקדמיים, או שעוסקים בייעוץ או הכשרה מקצועית.
- מחקר ופיתוח: טכנולוגיית מזון.
- שירותים פיננסיים: אשראי או ביטוח לגורמים בתעשייה.
ייצור המזון
- ערך מורחב – חקלאות
החקלאות היא העיסוק הנפוץ בעולם – 42% מכוח העבודה בעולם עוסק בו, אם כי נתון זה כולל גם את אלו שחלק מתעשיית המזון וגם את אלו שאינם. למרות זאת, התוצר החקלאי מהווה רק 5% מהתוצר העולמי הגולמי (התוצרים הלאומים הגולמיים). מושג החקלאות מתייחס למגוון נרחב של פעילויות ייצור, אשר נפרשות על קשת רחבה של קני מידה תפעוליים (גודל יחידות שטח העיבוד, תפוקות וכו'), התמחויות ואספקטים שיווקיים.
בתעשיית המזון דומיננטית במיוחד החקלאות התעשייתית מהווה את רובה המכריע של חקלאות החי בעולם המערבי, והולכת ומתפשטת במהרה גם בשאר העולם. חקלאות זו עושה שימוש בשטחי אדמה נרחבים (ובהיקפים גדולים של בעלי חיים), תוך שימוש נרחב בתשומות חקלאיות כגון: דשן וחומרי הדברה ובמיכון ברמה טכנולוגית גבוהה. החקלאות האינטנסיבית כרוכה בהשקעות נרחבות, בתעשיות נלוות המיועדות לספק לצרכן את המוצר המוגמר ובשיווק. מטרת החקלאות האינטנסיבית היא, בדרך כלל, השאת הרווח לחקלאי או לתאגיד החקלאי.
עיבוד מזון
- ערך מורחב – עיבוד מזון
עיבוד מזון הוא שם כולל למערך של שיטות וטכניקות להפיכת מרכיבים גולמיים למזון הראוי למאכל אדם או חיה. תעשיית עיבוד המזון משתמשת בשיטות אלו ליצירת מוצרי מזון הראויים לשיווק.
תחום עיבוד מזון מתחלק לשלושה תתי-תחומי עיקריים: מזון המיוצר בייצור המוני, למשל לשיווק במרכולים ; ייצור על פי ביקוש, למשל במסעדות המכינות מאכלים ממזון גולמי בעת הזמנת הלקוח ; מזון בוטיק המיוצר בהזמנה אישית (לדוגמה, עוגת חתונה).
סיטונאות והפצה
הפצה זהו מערך נרחב המחבר חלקים שונים יחד של התעשייה יחד. הפצה בסיטונאות זהו מערך הפצה לנקודות מכירה.
המערך מחליף את המודלים המסורתיים של שווקים סיטונאים בהם הצרכן קונה ישירות מהחקלאי, ונפוץ במיוחד האזורים שעברו עיור משמעותי.
הקמעונאי
- ערך מורחב – מרכול
עם התגברות תופעת העיור בעולם, במהלך המאה ה-20, המרכול (סופרמרקט) הפך לאלמנט הקמעונאי המגדיר של תעשיית המזון. עשרות אלפי מוצרים נאספים במקום אחד, באספקה רציפה, לאורך כל השנה.
בעולם המתועש והאורבני, המרכולים מספקים לצרכנים את חומרי הגלם ומצרכים משלימים, ותעשיית שירותי המזון, דוגמת מסעדות, מאפיות ובתי קפה, מציעה אוכל מוכן.
טכנולוגיות לתעשיית המזון
ייצור מזון מודרני מסתייע בטכנולוגיות מתוחכמות בתחומים רבים. התפתחויות בתחום האגרוטק ביטלו למעשה את כוח האדם הרב שהיו זקוקים לו בעבר לייצור מזון. ביוטכנולוגיה מביאה עמה שינויים מהירים בנושאים כמו השבחת צמחים.
טכנולוגיית מזון הוא תחום מתפתח שהעוסק בהטמעת תהליכים טכנולוגים בתעשיית המזון לשיפור המזון והגברת תוצרתו. טכנולוגיית המזון פועלת לכל אורך שרשרת האספקה של תעשיית המזון, החל משיפור יעילות גידולים חקלאיים, פיתוח שיטות לשמירה על טריות המזון, הגברת בטיחות מזון ומשקאות ועוד.
לקריאה נוספת
- Nestle, M. (2013). Food Politics: How the Food Industry Influences Nutrition and Health. California Studies in Food and Culture. University of California Press. ISBN 978-0-520-95506-6. 534 עמודים.
- Vasconcellos, J.A. (2003). Quality Assurance for the Food Industry: A Practical Approach. CRC Press. ISBN 978-0-203-49810-1. 448 עמודים.
- Kress-Rogers, E.; Brimelow, C.J.B. (2001). Instrumentation and Sensors for the Food Industry. Woodhead Publishing Series in Food Science, Technology and Nutrition. Woodhead. ISBN 978-1-85573-560-6. 836 עמודים.
- Traill, B.; Pitts, E. (1998). Competitiveness in the Food Industry. Springer. ISBN 978-0-7514-0431-9. 301 עמודים.
קישורים חיצוניים
- "The Food Industry Center". University of Minnesota.
- Center for Sustainable Systems. "U.S. Food System Factsheet" (PDF). University of Michigan. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2012-01-06. נבדק ב-2016-06-16.
32819153תעשיית המזון