חוזר (חב"ד)

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חוזר (נהגה: חוֹיזר) הוא כינוי בחסידות חב"ד לחסיד בעל זיכרון טוב, שתפקידו לחזור על דבר התורה של האדמו"ר במוצאי שבת, לצורך העלאת השיחה על הכתב מהזיכרון במוצאי שבת. למעשה התפקיד קיים בקהילות נוספות באופנים שונים, אך השם "חוזר" ייחודי לחב"ד, וכן מעמדו המיוחד של החוזר.

מהות ה"חוזר"

ההכרח לקיום התפקיד הוא כתוצאה מכך שה'טיש' החסידי נערך בדרך כלל שבתות ובחגים בהם אסורה מלאכת הכתיבה, לכן נהוג למנות חסיד שיהיה ה"חוזר" של האדמו"ר. הכינוי "חוזר" הוא ייחודי בחסידות חב"ד, ובה, כמו כן, תופס תפקיד זה מעמד מיוחד[1].

בין החוזרים המפורסמים מוכר החוזר של רבי מנחם מנדל שניאורסון מחב"ד, הרב יואל כהן.

פעולת העלאת מאמר הרבי על הכתב מן הזכרון נקראת "הנחה", וכותבים אלו נקראים באותה שעה גם "מניחים".

הגהת הכתבים על ידי האדמו"ר

אצל ששת האדמו"רים הראשונים של חסידות חב"ד, היה נהוג שה"חוזרים" (שכאמור גם נקראו "המניחים" בשעת הכתיבה) היו נכנסים לאדמו"ר לאחר ששיננו היטב את ה"מאמר", והיו חוזרים עליו בפני האדמו"ר, כאשר הוא היה מתקן את שגיאותיהם ומבאר להם דברים שלא הובנו כראוי.

בניגוד לכך, האדמו"ר האחרון של חב"ד לא המשיך בסדר זה של הגהה, ועבודתם של ה"חוזרים" הייתה עצמאית, אך לעיתים היו ה"חוזרים" מכניסים לרבי פתקים עם הדברים שלא הובנו בשיחה.

כמעט כל מאמריו ושיחותיו של האדמו"ר האחרון הועלו על הכתב על ידי "מניחים" שונים, כאשר רק בחלק מן המקרים הגיה הרבי את הדברים לאחר מכן.

כאשר האדמו"ר הגיה, הייתה הגהה זו נעשית באחת משתי דרכים:

  • לעתים היה הרבי מציין מספר הערות ותיקונים ואז מורה לחסידיו "להוציאו בסדרת בלתי מוגה", כלומר, עדיין לא נשלמה ההגהה כרצונו.
  • לעתים היה מגיה כמה פעמים, ומאשר להדפיס את השיחה עם הציון: "מוגה".

השוני בדרך פעולת שימור השיחות על ידי החוזרים נבע בין השאר גם מן הקושי הרב יותר שנוצר בשינון דברי הרבי האחרון, כי שיחותיו ארכו לעתים זמן רב מאוד, אף חמש שעות ויותר.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

לא נמצא templatedata תקין

  1. המושג חוזר מופיע בפרק "מילון מקוצר של חב"ד" בספר "באר החסידות: משנת חב"ד" של אליעזר שטיינמן, תל אביב: כנסת, תשי"ז (46, א עמ׳ 13) : ״חוזר — מי שחוזר בפני הקהל חדושי התורה של הרבי״. שטיינמן מקדיש פרק מיוחד לתפקיד "החוזר״ ב״בחינות חב״ד״ שלו ([46], ב, עמ׳ 103). וראה: יהושע ד. לבנון (=יהושע מונדשיין): "מוטיבים חב'דיים ב'הנדח' לש'י עגנון". בקורת ופרשנות : כתב עת לספרות, לשון, הסטוריה ואסתטיקה, חוברת 16 (אדר א' תשמ"א, פברואר 1981), בעמ' 138; וכן ראה: רבי יצחק גינזבורג ועמרם לידא, "חסדי דוד הנאמנים", כפר חב"ד: בית ההוצאה לאור על יד מוסדות גל עיני, תשס"ד, עמ' 73: "החוזר של הרבי - חוזר על כל סוגי השיחות, ודוקא שיחת החולין נותנת לו הרבה טוב טעם בדברי הרבי ובונה לו את היכולת לחזור אח"כ על מאמר עמוק של הרבי".


אזהרה
ערך זה הוא קצרמר, אך הוא סווג כקצרמר מסוג שאינו ברשימת הקצרמרים במכלול, נא לתקן ולבחור שם מהרשימה.