דרך ראקוצי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דרך ראקוצי
Rákóczi út
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
דרך ראקוצי נראה מקולנוע אוראניה לכיוון תחנת הרכבת קלטי (ברקע, "באמצע" הכביש)

דרך ראקוציהונגרית: Rákóczi út, תעתיק: ראקוצי אוט) היא אחת מהשדרות של בודפשט. דרך זו משתרעת מהשדרה הקטנה עד לתחנת הרכבת קלטי (קלטי פאייאודבר) בכיוון מערב-מזרח, ויוצר את הגבול של שני רבעים (רובע 7 ורובע 8). דרך ראקוצי הייתה חלק מדרך קרפשי (Kerepesi út) עד 1906, כאשר אז שונה שמה לפרנץ ראקוצי להנצחת שמו, בהבאת אפרו בחזרה להונגריה.[1]

היסטוריה

דרך קרפשי, כיום ראקוצי בבנייה.

נכון לשנת 2023, ההיסטוריה של דרך ראקוצי של מתחילה במאה ה-17, ואף אולי התחילה בימי הכיבוש הטורקי (הונגריה העות'מאנית). נתיב הדרך, שיצא מפשט שהייתה מוקפת בעבר בחומה, פנה לכיוון שער הטוון. שלא כמו שדרת אנדראשי, דרך זו קיבלה את תפקידה במהלך ההתפתחות ההתיישבותית.

פעם, דרך הטוון (לכיוון העיר הטוון) הייתה גם חלק ממנו. במאה ה-18 ובמאה ה-19 היא עדיין נקראה Hatvaner Strasse. ואז משנת 1804 נקראה Kerepescher Strasse, ומ-1874 כבר נקרא, בשם ההונגרי Kerepesi út (דרך קרפשי). השם ראקוצי ניתן לאחר 1906. אפרו של פרנץ ראקוצי שהובא הביתה לווה בדרך זו מבזיליקת אישטוואן הקדוש לתחנת הרכבת קלטי.[2]

דרך ראקוצי והשדרה הגדולה חוצים זה את זה בכיכר בלאהה לואיזה. תיאטרון העם נבנה שם בשנת 1875 ועמד עד 1964 (בשימוש התיאטרון הלאומי מ-1908) ולפני כן, בצומת המפגש עם השדרה הקטנה (בקטע של שדרת המוזיאון) עמד הבניין שנבנה כ"תיאטרון ההונגרי של פשט" עד 1913.[3] [4]

הרמזור הראשון בהונגריה הוקם ב-1926 בצומת של השדרה הגדולה ודרך ראקוצי, ליד חנות הכלבו קורווין.[5] [6]

תחבורה

קווי החשמלית מספר 19, 44, 60, 68 ו-67 פעלו בעבר בדרך ראקוצי עד 1973.[7] הפסקת פעילות אותם הקווים הוצדקה בהשקת מטרו קו M2. ההצדקה המקצועית שלה עדיין נתונה לוויכוח.

קו אוטובוס מספר 7, קיבל את תפקידם של שירותי החשמליות והשתלט מאז באמצעות אוטובוסים בתדירות צפופה, מה שהגביר את האופי הלא ידידותי של השדרה בנוסף לתנועת המכוניות המשמעותית. כל זה גרם וגורם לעומס סביבתי חמור על כיכר פרנצ'יק ועל הציר מזרח-מערב של הבירה. בדומה לדרך אילאי ודרך ואצי הפך גם דרך ראקוצי בשפת היומיום של פשט ל"אוטוסטרדה עירונית".[8]

בשנת 1979 שופצו חזיתות הבתים לאורך כל התוואי. תמונת הדרך של היום עדיין מציגה פחות או יותר אותו מראה מדכא. מאז נוצרו תוכניות ורעיונות רבים כדי להפוך את הכביש המהיר הסואן לחי יותר, לצמצם את התנועה וכמובן להפעיל מחדש את תנועת החשמליות.

גלריה

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרך ראקוצי בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Utczaelnevezések/VII-ik és VIII-ik kerület. Fővárosi Közmunkák Tanácsa hivatalos jelentései 1906 – XI. Vegyesek, Fővárosi Közmunkák Tanácsa hivatalos jelentései 1906, 1907, 1908, library.hungaricana.hu – 1907–1909.
  2. ^ Várnai Gábor: Keleti Kapu program első szakasz: problémafeltárás Executive Summary I. rész, mek.oszk.hu - 1999.
  3. ^ Pataki József: A lerombolt Nemzeti Színház, Nyugat (epa.oszk.hu/nyugat) - 1923. 13. szám
  4. ^ Kolta Magdolna: A Népszínház iratai, Színháztörténeti könyvtár – Új sorozat 16., library.hungaricana.hu – 1986
  5. ^ "Az első közlekedési lámpa". a Tolnai Világlap tudósítása 1927-ből. נבדק ב-2011-03-12.
  6. ^ Hídvégi Ágnes:. "Budapest anno és most". holnapmagazin.hu. נבדק ב-2011-03-12.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link)(הקישור אינו פעיל, 2018-11)
  7. ^ HamPage: Villamosok a Rákóczi úton 4. - A Keleti pályaudvar II., hampage.hu
  8. ^ Budapest ékköve volt, mára a szégyenfoltja lettHVG, 2015.10.01.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

דרך ראקוצי37425839Q764963