רות הכהן-פינצ'ובר
רות מרים הכהן-פינצ'ובר (נולדה ב-7 בדצמבר 1956) היא חוקרת מוזיקה ותרבות, פרופסור בחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים מחזיקת הקתדרה על שם ארתור רובינשטיין וזוכה פרס קינקלדיי לספר הטוב ביותר במוזיקולוגיה בשנת 2012 מטעם האיגוד האמריקאי למוזיקולוגיה.[1] בשנת 2017 הוענקה לה חברות כבוד (corresponding member) באיגוד זה על "הישגים יוצאי דופן בקידום חקר המוזיקה".
ביוגרפיה
רות פינצ'ובר נולדה בירושלים לאסתר (לבית פרנקל) ולאליעזר פינצ'ובר. היא סיימה תואר בוגר במוזיקולוגיה ובמחשבת ישראל בשנת 1980, השלימה תואר מוסמך במוזיקולוגיה בשנת 1985 וזכתה לתואר דוקטור לפילוסופיה בשנת 1992. את תאריה השלימה הכהן-פינצ'ובר באוניברסיטה העברית בירושלים בהצטיינות יתרה. החלה לתרגל בחוג למוזיקולוגיה בשנת 1979, התקבלה כחברת הוראה בשנת 1992, קיבלה מעמד של פרופסור חבר בשנת 2008 ומונתה לפרופסור מן המניין בשנת 2013. החל משנת 1995 ועד 2003 הרצתה וכיהנה כיועצת וחברה בוועדה האקדמית לתוכנית "אמירים" לתלמידים מצטיינים.
במסגרת תפקידיה השונים באוניברסיטה העברית, כיהנה רות הכהן כראשת החוג למוזיקולוגיה בין השנים 2001–2004, ושוב מ-2012, ועמדה בראש התוכנית לדוקטורנטים מצטיינים של מדעי הרוח במהלך 2008–2009. בין השנים 2008–2011 פעלה כעמיתה בכירה עמיתה בכירה בסכוליון, מרכז למחקר רב תחומי בלימודי היהדות באוניברסיטה העברית, בקבוצת המחקר: "הדמיון הפרשני: זיקות בין דת לאמנות בתרבות היהודית בהקשריה". החל משנת 2013 ועד 2015 כיהנה כראשת בית הספר לאמנויות. בשנת 2014 מונתה לעמוד בראש תוכנית עמיתי מרטין בובר במדעי הרוח והחברה תפקיד בו כיהנה עד אביב 2017.
הכהן-פינצ'ובר הרצתה בכנסים ומוסדות לאומיים ובינלאומיים רבים, בהם אוניברסיטת פרינסטון, אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אוניברסיטת דיוק, אוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל, אוניברסיטת ראטגרס, אוניברסיטת ניו יורק, האוניברסיטה הלאומית האוטונומית של מקסיקו (אנ') במקסיקו סיטי, פורום איינשטיין (גר') בפוטסדאם שבגרמניה, והאוניברסטאות של אוקספורד, קיימברידג', לונדון, וינה, זלצבורג (אנ'), אמסטרדם והאוניברסיטה החופשית בברלין. היא שהתה כחוקרת אורחת בקולג' סט. ג'ון באוקספורד בשנים 1996–1997 וכעמיתת מחקר במכון למחקר מתקדם בברלין בשנים 2004–2005, וכן התארחה כחוקרת בכירה במכון קוגוט למדעי הרוח (Cogut Institute for the Humanities) באוניברסיטת בראון באביב 2008 ובמכון מקס פלנק לפיתוח אנושי (אנ') בברלין בקיץ 2009. במהלך 2011–2012 שהתה בשבתון במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון ובמרכז רוקפלר בבלג'יו שבאיטליה.
בין השנים 2003–2009 כיהנה הכהן-פינצ'ובר בוועדה האקדמית של הוצאת רסלינג ובין 2007 ל-2012 שמשה כחברת הוועד המנהל של התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור. כמו כן, בשנים 2010–2011 הייתה חברת הצוות לקידום מדעי הרוח במכון ון ליר בירושלים. בדצמבר 2016 מונתה כחברת הנהלת מכון ון ליר בירושלים ובינואר 2018 מונתה כחברת דירקטוריון הספרייה הלאומית.
מחקריה
ספריה ומאמריה של רות הכהן מבקשים להאיר על תפקידה של המוזיקה בעיצוב ושיקוף של תהליכים והקשרים תרבותיים ופוליטיים רחבים. עמדות המוצא למחקריה הן היסטורית, אסתטית וסמיוטית. מחקריה נעזרים כמו כן בתאוריות מתחומי הפסיכולוגיה, האנתרופולוגיה, חקר הדת וביקורת התרבות. גישתה הפרשנית השוואתית וכוללת התייחסות ליצירות ספרות ואמנות ויזואלית תוך בחינת מושאי מחקרה בזיקה להֶקשרים של דת וחילון ולתפיסות אידיאיות ואידאולוגיות גלויות וסמויות. עבודתה משתרעת מן המוזיקה של הבארוק ועד זו של המאה העשרים, בדגש על סוגות האופרה, האורטוריה והשיר האמנותי, וכן על הַקְשרים שבין המוזיקה היהודית האשכנזית למוזיקה הנוצרית. בין הנושאים שחקרה כלולים "רעש" ו"הרמוניה" כמבנים תרבותיים; דרכי משמוע במוזיקת הבארוק, הקלאסיקה וביצירתו של ואגנר; עלייתן של תאוריות אסתטיות חדשות במאה ה-18, ובתוכן עליית הסימפתיה והחמלה כפרדיגמה תרבותית במוזיקה של הבארוק ובמחשבת התקופה ופיתוחיה המאוחרים במאות ה-19 וה-20 במוזיקה, בספרות ובקולנוע. היא כתבה אודות היבטים פוליטיים ודתיים ביצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך, על ממדים פואטיים ורליגיוזיים ובשיר הישראלי, ועל סוגיות שונות ביצירתו של ארנולד שנברג. מחקריה עוסקים גם בהיבטים מרכזיים של הקשרים בין המוזיקה לפוליטיקה במערב.
ספרה, "עלילת הרעש נגד היהודים" (The Music Libel Against the Jews), יצא לאור באנגלית בשנת 2011 בהוצאת אוניברסיטת ייל. הספר חוקר את הקטגוריזציה ההיסטורית של היהודי כמפיק רעש בעולם נוצרי שנתפס כנשלט על ידי צלילים הרמוניים. המחברת מתמקדת במה שהיא מכנה "עלילת המוזיקה" נגד היהודים – שצמחה בהשראתה של עלילת הדם הידועה, ולפיה יהודים רצחו ילדים נוצרים כדי להשתיק את מזמוריהם "ההרמוניים". תוך בחינת צמיחתה וגלגוליה של עלילה זו, נפרשת יריעה היסטוריה רחבה המשתרעת עד למחצית המאה העשרים, הכוללת את תגובותיהם של אמנים יהודים ושאינם יהודים לעלילה סמויה זו, ביצירות מוזיקליות, ספרותיות וויזואליות ובתיעוד "הרעש" הבוקע מבתי הכנסת. בכל אלה מראה המחברת עד כמה תפיסות אסתטיות-תאולוגיות מושרשות אודות האחר הבלתי-מוזיקלי הגדירו את התרבות המערבית ואת מגמותיה האתיות והפוליטיות.
בעבור הוצאת מחקרה זה זכתה פרופ' הכהן בתמיכה נדיבה של הקרן לקשרי מדע, וכן בפרס פולונסקי ליצירתיות ולמקוריות במדעי הרוח לשנת 2012, ובפרס קינקלדיי לספר הטוב ביותר במוזיקולוגיה מטעם האיגוד האמריקאי למוזיקולוגיה בשנת 2012.
את ספרה האחרון, "להלחין כוח, לשיר חירות: קשרים וגילויים בין מוזיקה לפוליטיקה במערב", כתבה עם בן זוגה, ירון אזרחי. הספר יצא בהוצאת מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד בשנת 2017. ספר זה אף הוא זכה בפרס פולונסקי למקוריות ומצוינות במדעי הרוח בשנת 2019.
משפחתה
רות הכהן-פינצ'ובר היא בתו של ד"ר אליעזר פינצ'ובר, מורה ומחנך, חתן אות יקיר ירושלים לשנת 1997. אמה, אסתר פינצ'ובר, הייתה נכדתו של הרב חנוך ארנטרוי, אחותם של חתן פרס ישראל יונה פרנקל והפיזיקאי פרופ' זאב פרנקל, והייתה אף היא מחנכת בעלת שם. אחיה, יהודה פינצ'ובר, הוא פרופסור בפקולטה למתמטיקה בטכניון. הייתה בת זוגו של ירון אזרחי, פרופסור אמריטוס במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית, עד פטירתו בינואר 2019.
מפרסומיה האחרונים
- The Music Libel Against the Jews, (New Haven: Yale University Press, 2011)
- Tuning the Mind: Connecting Aesthetic Theory to Cognitive Science, New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 2003 (with Ruth Katz)
- The Arts in Mind: Pioneering Texts of a Coterie of British Men of Letters, New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 2003 (with Ruth Katz)
- רות הכהן-פינצ'ובר וירון אזרחי, להלחין כוח, לשיר חירות: קשרים גלויים וסמויים בין מוזיקה לפוליטיקה במערב (ירושלים ותל אביב: מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, 2017)
- הדמיון הפרשני: דת ואמנות בתרבות היהודית בהקשריה, עורכים: רות הכהן-פינצ'ובר, גלית חזן-רוקם, ירחמיאל כהן ואילנה פרדס (ירושלים: מאגנס 2016)
- ז'אן-ז'אק רוסו, מסה על מוצא הלשונות, תרגום מצרפתית: עידו בסוק, עריכה מדעית ומבוא: רות הכהן-פינצ'ובר, (תל אביב: רסלינג, 2008)
קישורים חיצוניים
מידע נוסף אודות הספר "להלחין כוח, לשיר חירות: קשרים וגילויים בין מוזיקה לפוליטיקה במערב" (2017)
מידע נוסף אודות הספר The Music Libel Against the Jews "עלילת הרעש נגד היהודים" (2012) -
- יום העיון לכבוד הוצאת ספרה של רות הכהן-פינצ'ובר עלילת הרעש נגד היהודים במכון ון ליר, ירושלים בחודש יוני 2012
- :מושב ראשון | מושב שני
- הבלוג הנלווה לספרה "עלילת הרעש נגד היהודים" ובו הדוגמאות המוזיקליות הנדונות בספר.
מאמרים והרצאות לקהל הרחב -
שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ
פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים רות הכהן-פינצ'ובר, צלילים של עלילה מוכרת, באתר הארץ, 19 דצמבר 2011.- רות הכהן-פינצ'ובר, עולם האמנות: הרהורים על מצבו ועיצובו לעתיד, באתר News1 מחלקה ראשונה, 22 באוקטובר 2009
שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ
פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים רות הכהן-פינצ'ובר, הרוח מפליגה הרחק מכאן, באתר הארץ, 18 ספטמבר 2009.- רות הכהן-פינצ'ובר, רעש של בית כנסת, באתר הארץ, 1 במאי 2009.
- אופרה כעולם ועולם האופרה מאת רות הכהן-פינצ'ובר (2007).
- 'לשמוע אל הרינה או אל התפילה?': לידה הדדית של מילים ולחנים בהקשרי השיר העברי (2006) באתר זמרשת.
- קישורים להרצאות מאת פרופ' רות הכהן-פינצ'ובר ביוטיוב:
- עימותים ומפגשים מוזיקליים בין נוצרים ליהודים, האוניברסיטה העברית בירושלים 13/05/2007 (למידע נוסף אודות ההרצאה)
- The Cultural War Against Jewish Music
- Jewish Traditions and the Path to Opera
- Wagner's Musical Religion: Art, Politics, and Genocide
- "A look into the Future of Musicology"
- 50th ANNIVERSARY of Diplomatic Relations between Germany and Israel
- פתיחה חגיגית פותחים שבוע במוזיקה תשע"א פרשיות בראשית, נח
- Ruth HaCohen, "The Dramaturgy of Religious Emotions in Bach's Cantatas: Aristotelian Processes in Neoplatonic Frames," in Understanding Bach 4 (September 2009): 33-54.
- Ruth HaCohen, "Between Noise and Harmony: The Oratorical Moment in the Musical Entanglements of Jews and Christians," Critical Inquiry 32/2 (Winter 2006): 250-277.
- Ruth HaCohen, "Exploring the Limits: The Tonal, the Gestural and the Allegorical in Bach's Musical Offering," in Understanding Bach 1 (April 2006): 19-38.
- Ruth HaCohen and Almut Bruckstein, "An Experiment in Reception and Conception: Re-texting Bach’s St John Passion for Good Friday 2005," Understanding Bach Vol. 1 (April 2006).
- Ruth HaCohen, "The Music of Sympathy in the Arts of the Baroque; or, the Use of Difference to Overcome Indifference," Poetics Today 22:3 (Fall 2001): 607-650.
הערות שוליים
29843800רות הכהן-פינצ'ובר