נמל התעופה ברצלונה-אל פראט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.


נמל התעופה של ברצלונה-אל פראט
Aeroport de Barcelona-El Prat
Aeropuerto de Barcelona-El Prat
Barcelona Airport logo.png
טרמינל 2
טרמינל 2
נתוני השדה
קוד IATA
‏BCN‏
קוד ICAO
‏LEBL‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל Aena
עיר סמוכה ברצלונה
בסיס לחברות Level
וולינג איירליינס
קואורדינטות 41°17′49″N 002°04′42″E / 41.29694°N 2.07833°E / 41.29694; 2.07833
גובה מעל פני הים 3.8 מטר (12 רגל)
אתר האינטרנט
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
07L/25R 10,997 3,352 בטון
07R/25L 8,727 2,660 אספלט
02/20 8,335 2,540 אספלט

נמל התעופה של ברצלונה (יאט"א: BCN‏; ICAO:‏ LEBL), נקרא גם אל פראט (El Prat) הוא נמל התעופה הבינלאומי של ברצלונה, קטלוניה, ספרד הממוקם כ-10 ק"מ דרומית-מערבית לה. אל פראט הוא נמל התעופה השני בגודלו בספרד (לאחר נמל התעופה מדריד-בראחס) והגדול ביותר בקטלוניה. זהו בסיס הפעולה המרכזי של וולינג איירליינס וכן עיר היעד העיקרית של אייר אירופה ואיבריה איירליינס וLevel. נמל התעופה משמש בעיקר יעדים מקומיים, אירופיים וצפון אפריקאים, אך משרת גם טיסות לדרום-מזרח אסיה, אמריקה הלטינית וצפון אמריקה.

שירות המעבורת האווירית של ברצלונה-מדריד, הקרויה בספרדית "Puente Aéreo" או בקטלנית "Pont Aeri", שמשמעו "גשר אווירי" היה למסלול האווירי העמוס ביותר בעולם עד שנת 2008, עם המספר הגבוה ביותר של הטיסות היוצאות (971 בשבוע) ב-2007.[1] לוח הזמנים התקצר מפברואר 2007, בעקבות פתיחתה של הרכבת המהירה בין מדריד לברצלונה אשר הפכה פופולרית במהירות.

ב-2009, עברו בנמל התעופה כ-27,311,765 נוסעים, גדילה של כ-9.8% בהשוואה לשנת 2008.[2]

היסטוריה

שדה התעופה הראשון של ברצלונה הממוקם באל רמולר, החל פעולותיו ב-1916. עם זאת, הוא היה חסר סיכויים להרחבה ומסיבה זו נפתח אל פראט בשנת 1918. המטוס הראשון של הטיסה הראשונה בנמל היה מדגם Latécoère Salmson 300 אשר הגיע מטולוז כנחיתת ביניים ויעדו הסופי היה בקזבלנקה. שדה התעופה שימש כמטה של ה-Aeroclub של קטלוניה וכבסיס של הצי צפלין של חיל הים הספרדי. שירות מסחריים מתוזמנים החלו ב-1927 בשירותם של איבריה איירליינס לנמל התעופה העתיק ביותר בספרד, הממוקם במדריד, Cuatro Vientos. טיסה זו הייתה הראשונה של חברת איברייה איירליינס.

ב-1948 נבנה מסלול טיסה (07-25), באותה השנה שהופעל שירות חו"לי על ידי פאן אמריקן וורלד איירווייז לניו יורק בשימוש לוקהיד קונסטליישן. בין השנים 1948 ל-1952 נבנה מסלול טיסה נוסף (16–34), בצורה אנכית לקודמו וכמו כן מסלולי האצה וטרמינל להכלת נוסעים (אשר חודש ב-1968). ב-1963 הגיע נמל התעופה לכמיליון נוסעים בשנה, וב-1965 נבנה מגדל פיקוח. ב-3 באוגוסט 1970 פאן אמריקן וורלד איירווייז חנכה שירות סדיר בין ברצלונה, ליסבון וניו יורק המופעל באמצעות מטוס הנוסעים בואינג 747. ב-4 בנובמבר באותה השנה איבריה איירליינס הפעילה שירותי טיסות סדירות בין אל פראט לנמל התעופה מדריד-בראחס. ב-1976, נבנה טרמינל מיוחד עבור שירותיה של איבריה איירליינס וטרמינל בלעדי עבור מטענים. ב-1977 עברו בנמל התעופה כ-5 מיליון נוסעים.

משנות ה-70 ועד לתחילת שנות ה-90 היה עסוק נמל התעופה בתנועה והשקעות עד לאולימפיאדת ברצלונה שהתקיימה ב-1992. נמל התעופה עבר פיתוח ובנייה מחודשת המורכבים מתהליך המודרניזציה והרחבת הטרמינל הקיים (טרמינל B) ובניית שני הטרמינלים האחרים (טרמינל A וטרמינל C), אשר כללה הקמת גשריי עלייה למטוס.

בשל ירידת התנועה החזקה באוויר ב-1999 והמשבר במגזר התעופה ב-2001, טיסות רבות מנמלי התעופה של הערים הקטלניות ז'ירונה וראוס הועברו לאל פראט, דבר שסייע לנמל התעופה לשאת את המשבר. היקף התנועה בנמל גדל באופן משמעותי בעשור הראשון של המאה ה-21 והגיע לשיא של 32,898,249 נוסעים בשנת 2007. עובדה זו וביסוסה של ברצלונה ביעד תיירותי ראשון במעלה, הביאו להקמתו של טרמינל 1 החדש שנחנך ב-16 ביוני 2009, וטרמינלים A, B ו-C הפכו לטרמינלים 2A, 2B ו-2C בהתאמה. טרמינל 1 משתרע על-פני שטח של 544,066 מ"ר ובו 50 גשרי עלייה למטוס. רחבת החניה למטוסים סביב טרמינל 1 משתרעת על-פני שטח של 600,000 מ"ר, והוא ממוקם בין שני מסלולי הטיסה המקבילים, כמקובל כיום בעולם.

נמל התעופה כיום

רוב התנועה בשדה התעופה כיום היא של נוסעים מקומיים ואירופאיים, מאחר שהוא מהווה את בסיס הפעולה המרכזי של וולינג איירליינס. עם זאת, מספר החיבורים הבין-יבשתיים נמצא הרבה מתחת לשדות תעופה אירופאיים אחרים מבחינת רמת תנועת הנוסעים. היעדר קשרים בין-יבשתיים הוא גורם מתמיד לתלונות וללחץ בידי הרשויות וקבוצות קטלוניות בשנים האחרונות, אשר רוצים ששדה התעופה יהפוך למרכז אווירי עולמי ולא רק אירופאי.

התנועה האווירית של חברות תעופה זולות גדלה באופן משמעותי בשנים האחרונות, במיוחד לאחר יצירת בסיס הפעלה עבור וולינג איירליינס וקליקאייר באל פראט. וולינג וקליקאייר התאחדו ביולי 2009 וכיום הן פועלות תחת השם וולינג איירליינס. ישנה פעילות נוספת של חברות תעופה זולות אחרות בשדה התעופה, ביניהן ויז אייר, איזיג'ט וריאנאייר. באל פראט כיום 3 מסלולי טיסה (מתוכם שניים מקבילים), 07L/25R ו-07R/25L (האחרון נפתח ב-2004) ומסלול טיסה מצטלב 02/20. התפעול בנמל התעופה מוגבל אך ורק לכללי טיסת מכשירים מלבד כללי טיסת ראייה תברואתיים, מקרי חרום וממשלה. כיום חברות התעופה המקימות קו הטיסה תל אביב-ברצלונה הן: אל על, סאן דור, ארקיע, אייר אירופה, וולינג איירליינס ואיבריה איירליינס.

סטטיסטיקות נוסעים

מספר נוסעים
שנה נוסעים % שנה נוסעים %
1963 1,000,000 - 2003 22,752,667 +6.6
1977 5,000,000 - 2004 24,558,138 +7.9
1990 9,205,000 - 2005 27,152,745 +10.6
1991 9,145,000 -0.7 2006 30,008,152 +10.5
1992 10,196,000 +11.5 2007 32,898,249 +9.6
1993 9,999,000 -2.0 2008 30,208,134 -8.2
1994 10,647,285 +6.5 2009 27,311,765 -9.4
1995 11,727,814 +10.1 2010 29,209,595 +6.5
1996 13,434,679 +14.6 2011 34,398,226 +17.8
1997 15,065,724 +12.1 2012 35,144,503 +2.2
1998 16,194,805 +7.3 2013 35,216,828 +0.2
1999 17,421,938 +7.6 2014 37,559,044 +6.7
2000 19,809,567 +13.8 2015 39,711,276 +5.7
2001 20,745,536 +4.7 2016 44,154,693 11.2+
2002 21,348,211 +2.9 2017 47,284,500 7.1+
מטען (טון)
שנה טון %
1999 88,217 -
2000 88,269 +2.4
2001 81,882 -7.8
2002 75,905 -7.3
2003 70,118 -7.6
2004 84,985 +21.2
2005 90,446 +6.4
2006 93,404 +3.3
2007 96,770 +3.6
2008 104,329 +7.7
2009 89,813 -13.6
2010 104,279 +16.1
2011 96,572 -7.4
2012 96,522 -0.1
2013 100,288 +3.9
2014 102,692 +2.4
2015 117,219 +14.1
2016 132,754 13.3+
2017 156,105 14.9+
תנועת מטוסים
שנה טיסות %
1999 233,609 -
2000 255,913 +9.5
2001 273,119 +6.3
2002 271,023 -0.8
2003 282,021 +4.1
2004 291,369 +3.3
2005 307,798 +5.6
2006 327,636 +6.4
2007 352,501 +7.6
2008 321,491 -8.8
2009 278,965 -13.3
2010 277,832 -0.4
2011 303,054 +9.1
2012 290,004 -4.3
2013 276,497 -4.7
2014 283,850 +2.7
2015 288,878 +1.8
2016 307,864 6.6+
2017 323,539 5.7+

תמונות מנמל התעופה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0