נמל התעופה ברצלונה-אל פראט
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
| ||
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים. |
טרמינל 2 | |||||||||||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||
סוג השדה | ציבורי | ||||||||||||||||||
מפעיל | Aena | ||||||||||||||||||
עיר סמוכה | ברצלונה | ||||||||||||||||||
בסיס לחברות |
Level וולינג איירליינס | ||||||||||||||||||
קואורדינטות | 41°17′49″N 002°04′42″E / 41.29694°N 2.07833°E | ||||||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 3.8 מטר (12 רגל) | ||||||||||||||||||
אתר האינטרנט | |||||||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
נמל התעופה של ברצלונה (יאט"א: BCN; ICAO: LEBL), נקרא גם אל פראט (El Prat) הוא נמל התעופה הבינלאומי של ברצלונה, קטלוניה, ספרד הממוקם כ-10 ק"מ דרומית-מערבית לה. אל פראט הוא נמל התעופה השני בגודלו בספרד (לאחר נמל התעופה מדריד-בראחס) והגדול ביותר בקטלוניה. זהו בסיס הפעולה המרכזי של וולינג איירליינס וכן עיר היעד העיקרית של אייר אירופה ואיבריה איירליינס וLevel. נמל התעופה משמש בעיקר יעדים מקומיים, אירופיים וצפון אפריקאים, אך משרת גם טיסות לדרום-מזרח אסיה, אמריקה הלטינית וצפון אמריקה.
שירות המעבורת האווירית של ברצלונה-מדריד, הקרויה בספרדית "Puente Aéreo" או בקטלנית "Pont Aeri", שמשמעו "גשר אווירי" היה למסלול האווירי העמוס ביותר בעולם עד שנת 2008, עם המספר הגבוה ביותר של הטיסות היוצאות (971 בשבוע) ב-2007.[1] לוח הזמנים התקצר מפברואר 2007, בעקבות פתיחתה של הרכבת המהירה בין מדריד לברצלונה אשר הפכה פופולרית במהירות.
ב-2009, עברו בנמל התעופה כ-27,311,765 נוסעים, גדילה של כ-9.8% בהשוואה לשנת 2008.[2]
היסטוריה
שדה התעופה הראשון של ברצלונה הממוקם באל רמולר, החל פעולותיו ב-1916. עם זאת, הוא היה חסר סיכויים להרחבה ומסיבה זו נפתח אל פראט בשנת 1918. המטוס הראשון של הטיסה הראשונה בנמל היה מדגם Latécoère Salmson 300 אשר הגיע מטולוז כנחיתת ביניים ויעדו הסופי היה בקזבלנקה. שדה התעופה שימש כמטה של ה-Aeroclub של קטלוניה וכבסיס של הצי צפלין של חיל הים הספרדי. שירות מסחריים מתוזמנים החלו ב-1927 בשירותם של איבריה איירליינס לנמל התעופה העתיק ביותר בספרד, הממוקם במדריד, Cuatro Vientos. טיסה זו הייתה הראשונה של חברת איברייה איירליינס.
ב-1948 נבנה מסלול טיסה (07-25), באותה השנה שהופעל שירות חו"לי על ידי פאן אמריקן וורלד איירווייז לניו יורק בשימוש לוקהיד קונסטליישן. בין השנים 1948 ל-1952 נבנה מסלול טיסה נוסף (16–34), בצורה אנכית לקודמו וכמו כן מסלולי האצה וטרמינל להכלת נוסעים (אשר חודש ב-1968). ב-1963 הגיע נמל התעופה לכמיליון נוסעים בשנה, וב-1965 נבנה מגדל פיקוח. ב-3 באוגוסט 1970 פאן אמריקן וורלד איירווייז חנכה שירות סדיר בין ברצלונה, ליסבון וניו יורק המופעל באמצעות מטוס הנוסעים בואינג 747. ב-4 בנובמבר באותה השנה איבריה איירליינס הפעילה שירותי טיסות סדירות בין אל פראט לנמל התעופה מדריד-בראחס. ב-1976, נבנה טרמינל מיוחד עבור שירותיה של איבריה איירליינס וטרמינל בלעדי עבור מטענים. ב-1977 עברו בנמל התעופה כ-5 מיליון נוסעים.
משנות ה-70 ועד לתחילת שנות ה-90 היה עסוק נמל התעופה בתנועה והשקעות עד לאולימפיאדת ברצלונה שהתקיימה ב-1992. נמל התעופה עבר פיתוח ובנייה מחודשת המורכבים מתהליך המודרניזציה והרחבת הטרמינל הקיים (טרמינל B) ובניית שני הטרמינלים האחרים (טרמינל A וטרמינל C), אשר כללה הקמת גשריי עלייה למטוס.
בשל ירידת התנועה החזקה באוויר ב-1999 והמשבר במגזר התעופה ב-2001, טיסות רבות מנמלי התעופה של הערים הקטלניות ז'ירונה וראוס הועברו לאל פראט, דבר שסייע לנמל התעופה לשאת את המשבר. היקף התנועה בנמל גדל באופן משמעותי בעשור הראשון של המאה ה-21 והגיע לשיא של 32,898,249 נוסעים בשנת 2007. עובדה זו וביסוסה של ברצלונה ביעד תיירותי ראשון במעלה, הביאו להקמתו של טרמינל 1 החדש שנחנך ב-16 ביוני 2009, וטרמינלים A, B ו-C הפכו לטרמינלים 2A, 2B ו-2C בהתאמה. טרמינל 1 משתרע על-פני שטח של 544,066 מ"ר ובו 50 גשרי עלייה למטוס. רחבת החניה למטוסים סביב טרמינל 1 משתרעת על-פני שטח של 600,000 מ"ר, והוא ממוקם בין שני מסלולי הטיסה המקבילים, כמקובל כיום בעולם.
נמל התעופה כיום
רוב התנועה בשדה התעופה כיום היא של נוסעים מקומיים ואירופאיים, מאחר שהוא מהווה את בסיס הפעולה המרכזי של וולינג איירליינס. עם זאת, מספר החיבורים הבין-יבשתיים נמצא הרבה מתחת לשדות תעופה אירופאיים אחרים מבחינת רמת תנועת הנוסעים. היעדר קשרים בין-יבשתיים הוא גורם מתמיד לתלונות וללחץ בידי הרשויות וקבוצות קטלוניות בשנים האחרונות, אשר רוצים ששדה התעופה יהפוך למרכז אווירי עולמי ולא רק אירופאי.
התנועה האווירית של חברות תעופה זולות גדלה באופן משמעותי בשנים האחרונות, במיוחד לאחר יצירת בסיס הפעלה עבור וולינג איירליינס וקליקאייר באל פראט. וולינג וקליקאייר התאחדו ביולי 2009 וכיום הן פועלות תחת השם וולינג איירליינס. ישנה פעילות נוספת של חברות תעופה זולות אחרות בשדה התעופה, ביניהן ויז אייר, איזיג'ט וריאנאייר. באל פראט כיום 3 מסלולי טיסה (מתוכם שניים מקבילים), 07L/25R ו-07R/25L (האחרון נפתח ב-2004) ומסלול טיסה מצטלב 02/20. התפעול בנמל התעופה מוגבל אך ורק לכללי טיסת מכשירים מלבד כללי טיסת ראייה תברואתיים, מקרי חרום וממשלה. כיום חברות התעופה המקימות קו הטיסה תל אביב-ברצלונה הן: אל על, סאן דור, ארקיע, אייר אירופה, וולינג איירליינס ואיבריה איירליינס.
סטטיסטיקות נוסעים
שנה | נוסעים | % | שנה | נוסעים | % |
---|---|---|---|---|---|
1963 | 1,000,000 | - | 2003 | 22,752,667 | +6.6 |
1977 | 5,000,000 | - | 2004 | 24,558,138 | +7.9 |
1990 | 9,205,000 | - | 2005 | 27,152,745 | +10.6 |
1991 | 9,145,000 | -0.7 | 2006 | 30,008,152 | +10.5 |
1992 | 10,196,000 | +11.5 | 2007 | 32,898,249 | +9.6 |
1993 | 9,999,000 | -2.0 | 2008 | 30,208,134 | -8.2 |
1994 | 10,647,285 | +6.5 | 2009 | 27,311,765 | -9.4 |
1995 | 11,727,814 | +10.1 | 2010 | 29,209,595 | +6.5 |
1996 | 13,434,679 | +14.6 | 2011 | 34,398,226 | +17.8 |
1997 | 15,065,724 | +12.1 | 2012 | 35,144,503 | +2.2 |
1998 | 16,194,805 | +7.3 | 2013 | 35,216,828 | +0.2 |
1999 | 17,421,938 | +7.6 | 2014 | 37,559,044 | +6.7 |
2000 | 19,809,567 | +13.8 | 2015 | 39,711,276 | +5.7 |
2001 | 20,745,536 | +4.7 | 2016 | 44,154,693 | 11.2+ |
2002 | 21,348,211 | +2.9 | 2017 | 47,284,500 | 7.1+ |
שנה | טון | % |
---|---|---|
1999 | 88,217 | - |
2000 | 88,269 | +2.4 |
2001 | 81,882 | -7.8 |
2002 | 75,905 | -7.3 |
2003 | 70,118 | -7.6 |
2004 | 84,985 | +21.2 |
2005 | 90,446 | +6.4 |
2006 | 93,404 | +3.3 |
2007 | 96,770 | +3.6 |
2008 | 104,329 | +7.7 |
2009 | 89,813 | -13.6 |
2010 | 104,279 | +16.1 |
2011 | 96,572 | -7.4 |
2012 | 96,522 | -0.1 |
2013 | 100,288 | +3.9 |
2014 | 102,692 | +2.4 |
2015 | 117,219 | +14.1 |
2016 | 132,754 | 13.3+ |
2017 | 156,105 | 14.9+ |
שנה | טיסות | % |
---|---|---|
1999 | 233,609 | - |
2000 | 255,913 | +9.5 |
2001 | 273,119 | +6.3 |
2002 | 271,023 | -0.8 |
2003 | 282,021 | +4.1 |
2004 | 291,369 | +3.3 |
2005 | 307,798 | +5.6 |
2006 | 327,636 | +6.4 |
2007 | 352,501 | +7.6 |
2008 | 321,491 | -8.8 |
2009 | 278,965 | -13.3 |
2010 | 277,832 | -0.4 |
2011 | 303,054 | +9.1 |
2012 | 290,004 | -4.3 |
2013 | 276,497 | -4.7 |
2014 | 283,850 | +2.7 |
2015 | 288,878 | +1.8 |
2016 | 307,864 | 6.6+ |
2017 | 323,539 | 5.7+ |
תמונות מנמל התעופה
-
רחבת הכניסה לטרמינל 1
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: אל פראט |
עיינו גם בפורטל: | |||
---|---|---|---|
פורטל ברצלונה |
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה ברצלונה-אל פראט (באנגלית)
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה ברצלונה-אל פראט (בספרדית)
- נמל התעופה של ברצלונה
הערות שוליים
23568751נמל התעופה ברצלונה-אל פראט