משמרת מעזיהו
משמרת מַעַזְיָהוּ היא המשמרת האחרונה (מספר עשרים וארבע) מבין עשרים וארבע משמרות כהונה שסידרו דוד המלך וצדוק הכהן[1] על פי גורל שהתקיים קודם בניית בית המקדש הראשון. המשמרה מוזכרת רק פעם אחת בתנ"ך בספר דברי הימים; ”וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל.. לְמַעַזְיָהוּ אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים.” (דברי הימים א כד יח). בתקופה שלאחר חורבן בית שני, משמרת זו מוכרת כבעלי מסורה ודקדוק שפעלו באזור טבריה.
בספר נחמיה
השם מעזיהו מופיע בספר נחמיה בין הכהנים החותמים על אמנת נחמיה התרשתא: ”וּבְכָל זֹאת אֲנַחְנוּ כֹּרְתִים אֲמָנָה וְכֹתְבִים וְעַל הֶחָתוּם שָׂרֵינוּ לְוִיֵּנוּ כֹּהֲנֵינוּ. וְעַל הַחֲתוּמִים נְחֶמְיָה הַתִּרְשָׁתָא בֶּן חֲכַלְיָה וְצִדְקִיָּה. שְׂרָיָה עֲזַרְיָה יִרְמְיָה. פַּשְׁחוּר אֲמַרְיָה מַלְכִּיָּה. חַטּוּשׁ שְׁבַנְיָה מַלּוּךְ. חָרִם מְרֵמוֹת עֹבַדְיָה. דָּנִיֵּאל גִּנְּתוֹן בָּרוּךְ. מְשֻׁלָּם אֲבִיָּה מִיָּמִן. מַעַזְיָה בִלְגַּי שְׁמַעְיָה אֵלֶּה הַכֹּהֲנִים.” (נחמיה י ט)
בעלי מסורה ודקדוק
- ערך מורחב – מסורה
לפי החוקר שמואל קליין, בעלי מסורה המאוחרים היו מכנים את העיר טבריה בשם מדינת מעזיה על שם משמרת מעזיהו שישב בחמת הסמוכה לה.[2] בין בעלי מסורה ממשמרת זו, נמנה "אחיהו הכהן",[3]. עלי בן יהודה הנזיר (מחבר מחברת עלי בן יהודה הנזיר, רבו של רב סעדיה גאון[4] - הנקרא בערבית "אבו כת'יר יחיא על-כתיב" أصول اللغة العبرانيّة) כותב כי בני משמרת זו היו בקיאים בהבהרת אות ר הדגושה והרפויה: "אנשים, והנשים, והטף, לא יזוז ולא יתחלף קוראים בו במקרא ומדברים בו בדבריהם".[5] בין משבחי משמרת זו כמדייקים בדיבורם ודקדוקם בלשון העברי נמנה האבן עזרא[6] והרב דונש בן תמים.[7]
מרים ברת ישוע
- ערך מורחב – גלוסקמת מרים ברת ישוע
על גלוסקמה מרים ברת ישוע הכהן (מקורה כנראה ממערת קבורה בעמק האלה) נמצאה כתובת בכתב יהודי בשפה ארמית: מרים ברת ישוע בר קיפא כהן ממעזיה מבית אמרי. פענוח אפשרי נוסף הוא "מרים ברת ישוע בר קיפא כהנם מעזיה מבית אמרי". על סמך הכתוב קיפא (שמו של כהן ידוע ממקורות היסטוריים, שם זה הוזכר בתוספתא (מסכת יבמות א,י) מוזכרת משפחת בית קיפאי שהייתה משפחת כהנים ומקורה מבית מקושש וכן בספרו של יוסף בן מתיתיהו) .
משמרת אמר
ואודות הכתוב מבית אמרי (המשמרת כהונה מספר ה16 נקרא בשם משמרת אמר, וגם משפחת כהנים בשם אִמֵּר מופיעים בספר עזרא (ב', ל"ז) ובספר נחמיה (ז', מ') כאחת מארבע משפחות כהונה שעלו לארץ ישראל בעקבות שיבת ציון), ים אמנם הכתובת מתכוונת אליהם, ניתן ללמוד ממנה על הקשר של משמר מעזיה לכהנים מבני אמר.
בברייתות המשמרות
ראו גם
הערות שוליים
- ^ "מדרש הביאור" (סעדיה אלדמארי) להפטרת פרשת אמור
- ^ ארץ הגליל עמודים 85, 120
- ^ ספר "ארץ הגליל" עמוד 120, מציין את ספר המכלל להרד"ק (הוצאת פיורדא), ערך אחיהו הכהן באנגלית
- ^ Mother of reason and revelation Irene E. Zwiep - 1997 "For information on the languages spoken in the Northern parts of Israel, we may turn to Saadia's teacher Abu Kathir Yahya ben Zakariyya', also known as 'All ben Judah ha-Nazir (dc 920)
- ^ כך בספר המכלול להרד"ק עמוד 81. ערך עלי בן יהודה הנזיר באנגלית
- ^ "..כן מנהג חכמי טבריה והם העיקר כי מהם היו אנשי המסורת ואנחנו מהם קבלנו כל הנקוד -ספר צחות להאבן עזרא, עמוד 7
- ^ "אנשי ארץ ישראל וטבריה הם שלמים בלשון העברי והם אשר ירשוהו.. ואמנם שאר האומה ידעוהו על דרך ספור לא בטבע כי הוצאת הרי"ש הדגושה והקמצין הוא בהם כפי הראוי וירשוה בטבע ואינה בזולתה" -דונש בן תמים לספר יצירה ד' כא
24 משמרות כהונה שהיו בבית המקדש | |
---|---|
|