משחק קופסה
משחק קופסה הוא שם כולל למשחקי לוח, משחקי קלפים, משחקי קוביות, משחקי מלחמה ועוד. משחקי קופסה משוחקים בדרך כלל על שולחן ומגיעים בקופסה שנועדה לשמור על חלקי המשחק.
ראשיתם של משחקי הקופסה במשחק המלכותי של אור ובמשחק סנת. משחקים קלאסיים מפורסמים הם שחמט וגו וכיום משחקי הקופסה התפתחו לכדי תחביב מודרני ומדי שנה כמה אלפי כותרים משוחררים לשוק.[1]
ישנם סוגים רבים של משחקי קופסה. חלק מהמשחקים מבוססים על אסטרטגיה, וחלק על מזל. לכל משחק יש חוקים משלו אשר מצורפים אליו ומסבירים כיצד יש לשחק אותו.
משחקי הקופסה נחלקים לקטגוריות רבות. חלק מהמשחקים מבוססים על תרחיש של מלחמה בין השחקנים כמו משחק הדמקה, ולחלק מהמשחקים יש נושא מסוים כמו במשחק קטאן שם הנושא הוא בניית ערים ומסחר. המשחקים מגוונים גם ברמת הקושי שלהם, ישנם משחקים עם חוקים קלים כמו סולמות ונחשים ומשחקים עם חוקים מסובכים יותר כמו המשחק פוארטו ריקו.
מטרתם של רוב המשחקים היא לנצח את שאר השחקנים, אם כי קיימים גם משחקים שבהם כל השחקנים פועלים למען הגשמת מטרה משותפת וניצחון משותף.
משחקי הקופסה מהווים תחביב לאספנים ולשחקנים, הם משמשים לפעילות חברתית, קבוצתית ומשפחתית לשעות הפנאי ואף כפעילות ספורט תחרותית.
היסטוריה של משחקי הקופסה
משחקי קופסה מהעת העתיקה ועד המאה ה-20
משחקי קופסה היו קיימים ברוב התרבויות העתיקות במהלך ההיסטוריה. משחקים רבים נמצאו במהלך חפירות ארכאולוגיות שונות:
- סנת - המשחק הקדום ביותר אשר התגלה במספר קברים במצרים העתיקה והוא מתוארך ללפני כמה אלפי שנים.
- המשחק המלוכתי של אור - הוא משחק לוח שהתגלה בחפירות הקברים המלכותיים של אוּר שבשומר. לוח המשחק מתוארך לשנת 2,600 לפנה"ס.
חלק מהמשחקים הקדומים עדיין זוכים לפופולריות היום, לדוגמה:
- גו - משחק לוח שמקורו בסין העתיקה. גו נחשב למשחק הלוח העתיק ביותר בעולם שעדיין משחקים בו עד היום.
- שחמט - אחד מהמשחקים השכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית. המשחק מקובל ברחבי העולם כתחביב וכספורט תחרותי כאחד. למשחק קיימות גרסאות רבות, לדוגמה משחק השאתראנג' ומשחק השחמט הסיני.
- דמקה - משוחק לשני שחקנים שבדרך כלל משוחק על לוח בן 64 (8 על 8) משבצות (הלוח שמשמש גם למשחק השחמט).
- מנקלה - משפחה של משחקי לוח שמשחקים מסביב לעולם. מעמדם של משחקי המנקלה בחברות רבות באפריקה ובאסיה היה דומה לזה של משחק השחמט במערב, או משחק הגו במזרח אסיה.
- שש בש - משחק קוביות לשני שחקנים. זהו משחק מזל ואסטרטגיה שבו יש חשיבות למיומנותו של השחקן. מבין משחקי הלוח הפופולריים כיום, זהו אחד העתיקים ביותר. המשחק התפתח מהמשחק המלכותי של אור.
- דומינו - משחק הנחת אריחים שמקורו בסין.
משחקי קופסה במאה ה-20
בזכות הייצור ההמוני במאה ה-20 התפתחה תעשיית משחקי הקופסה מאוד בשנים 1880–1920, תקופה זו זכתה לכינוי "תור הזהב של משחקי הקופסה". במהלך כל המאה ה-20 נוצרו רבים ממשחקי הקופסה אשר נמצאים בשימוש נרחב היום:
- מונופול - הוא משחק לוח המבוסס על עולם העסקים. משחק זה הוצא לאור על ידי הסברו בשמם של האחים פרקר בעיצומן של שנות "השפל הגדול". הצלחת המשחק הייתה גורפת והוא זכה לגרסאות שונות בעולם בעשרות שפות. המשחק מרתק עד היום ילדים ומבוגרים כאחד, ויש גם אליפויות עולם למשחק זה. בישראל המשחק מיוצר ומשווק על ידי קודקוד.
- הרמז - משחק לוח בלשי פופולרי בו השחקנים משחקים דמויות שמטרתן לגלות מיהו הרוצח באחוזה בה הם מתארחים. המשחק יצא בשנת 1948 וזוכה עד היום להדפסות מחודשות ובסגנונות שונים. המשחק מיוצר ומשווק בישראל על ידי קודקוד.
- סיכון - משחק אסטרטגיה ומלחמה על גבי מפת העולם בו השחקנים מנסים לכבוש את העולם בעזרת צבאותיהם, הקרבות במשחק מתבצעות על ידי הטלת קוביות. המשחק יצא לאור בשנת 1957 ומשווק בישראל כיום על ידי חברת קודקוד. מאז שנות ה-90 יצאו למשחק גרסאות שונות, כמו סיכון "שר הטבעות" וסיכון "מלחמת הכוכבים".
- צוללות - הוא משחק לוח המשלב טקטיקה ומזל. הוא הומצא בשנת 1931 כמשחק עט ונייר.
- סטרטגו - משחק לוח אסטרטגי שיצא בשנת 1961.
- טליסמן - משחק לוח שמבוסס בעולם בדיוני דמוי מבוכים ודרקונים. המשחק יצא בשנת 1983 וכיום מתורגם ויוצא בישראל על ידי חברת מאנקי טיים.
- שבץ נא - הוא משחק לוח השואב את השראתו מתשבצים. המשחק יצא לאור בשנת 1938 וקיים כיום ב 36 שפות שונות, בין היתר בעברית.
- רמיקוב - משחק חשיבה שהומצא בשנות ה-40 וזכה בפרס משחק השנה הגרמני (Spiel des Jahres) בשנת 1980.
תור הזהב של משחקי הקופסה המודרניים
בשנות ה-90 של המאה העשרים משחקי הקופסה שמקורם באירופה (בעיקר בגרמניה) תפסו תאוצה בשוק האמריקאי. המשחקים היו בעלי מספר מאפיינים ייחודיים שהיוו חידוש לשחקני משחקי הקופסה בארצות הברית. נהוג לייחס את הסנונית הראשונה לתור הזהב למשחק המתיישבים של קטאן שיצא לאור בשנת 1995 בגרמניה והיה למשחק הגרמני הראשון שהופץ בארצות הברית. המשחק עורר ערגה מחודשת למשחקי הקופסה ובשנת 2010 מספר פרסומים התייחסו לגידול המשמעותי בהיצע המשחקים כ"תור הזהב של משחקי הקופסה".[1] אחת התופעות הייחודיות למשחקי הקופסה מתקופה זו הוא הדגש שניתן למעצב משחק הקופסה - שמות המעצבים התחילו להיכתב על גבי קופסאות המשחקים ובכך יצרו הערצה מסוימת ליוצרי המשחקים. לפיכך משחקים מאז שנות ה-90 מכונים גם לעיתים "משחקי מעצבים".
יחד עם הגידול המשמעותי בהיצע ובמכירות משחקי הקופסה התפתחו קטגוריות חדשות של משחקי קופסה. קטגוריה מרכזית זכתה לכינוי "משחקים אירופאים" (יוריגיימס) והיא מייצגת את סוג המשחקים שמקורם בסגנונות משחק אשר הגיעו מאירופה ובעיקר מגרמניה.
הגידול במשחקי הקופסה יחד עם הזמינות של האינטרנט הנגיש את התחביב לקהל רב יותר בעולם. נוצרו ערוצי יוטיוב מיוחדים למשחקי קופסה (בדומה למשחקי מחשב) ואתרים שמרכזים את התחביב ברמה העולמית ומהווים מאגר גדל והולך של כלל משחקי הקופסה שישנם. כנסים שמיועדים למשחקי קופסה ראו גידול משמעותי במבקרים. כנס ה-Spiel בעיר אסן שבגרמניה הפך לכנס המרכזי באירופה למשחקי קופסה, וכנס ג'נקון שבארצות הברית חווה גידול ובשנת 2015 ביקרו בו כ-60,000 מבקרים.
מיליוני אנשים בשנה פוקדים כנסים שמוקדשים למשחקי קופסה ותחרויות של משחקים ספציפיים.
דוגמאות למספר משחקים משפיעים וחשובים מתקופה זו ועד ימינו:
- קטאן - משחק קופסה רב משתתפים שתוכנן על ידי קלאוס טויבר ויצא לראשונה בגרמניה ב-1995. המשחק משלב אסטרטגיה ומזל ומתמקד בבניית ערים וניהול משאבים כדי להשיג נקודות ניצחון. המשחק משווק בארץ על ידי חברת "הקוביה" ואף תורגם לעברית.
- מנצ'קין - משחק קלפים הומוריסטי, שנוצר כפרודיה על משחקי תפקידים. המשחק תוכנן על ידי סטיב ג'קסון ויצא בשנת 2002. למספר יש מספר הרחבות והוא תורגם לעברית ומופץ בעברית בארץ על ידי חברת "הקוביה משחקים".
- דומיניון - משחק קלפים שנוצר על ידי דונלד וקריניו והושק ב-2008. שיטת המשחק היא "בניית חפיסה", שהתפרסמה וצברה תאוצה בזכות משחק זה. המטרה של המשחק היא לבנות ממלכה באמצעות חפיסת הקלפים שברשותך.
- פוארטו ריקו - משחק גרמני שנחשב מסובך יותר מבחינת משחקיות. המשחק יצא בשנת 2002 ותוכנן על ידי Andreas Seyfarth. מטרת השחקנים היא לבנות על האי פוארטו ריקו וכך לזכות בכמות הנקודות הרבה ביותר.
- מצודות - משחק קלפים המבוסס על עולם ימי הביניים. המשחק נוצר על ידי Bruno Faidutti בשנת 2000, וזכה בפרס משחק השנה הגרמני (Spiel des Jahres).
- דיקסיט -משחק קלפים מבית היוצר ג'ין לואיס רובירה, יצא בשנת 2010 וזכה בתואר משחק השנה הגרמני. בישראל המשחק משווק על ידי חברת "הקוביה משחקים".
- קלפים נגד האנושות - הוא משחק קלפים ומסיבות קבוצתי שמומן בקיקסטארטר ומשלב תוכן סאטירי ובוגר עם מכניקות משחק פשוטות.
- כרטיס לנסיעה (Ticket To Ride) - משחק אירופאי קלאסי שיצא בשנת 2004 נוצר על ידי Alan R. Moon. גם הוא זכה בפרס משחק השנה הגרמני. מטרת המשחק היא לבנות מערכת רכבות על גבי מפת ארצות הברית. המשחק תורגם לעברית ומשווק על ידי חברת "הקוביה משחקים".
- פנדמיק - משחק לוח שיתופי בו על השחקנים להתמודד יחד נגד 4 מגפות שמתפרצות בעולם ולמנוע את הפצתן. משחק זה היה חדשני באופן שבו השחקנים נדרשים לשחק יחד נגד הלוח ולא אחד נגד השני. המשחק יצא בשנת 2007 מאת המעצב Matt Leacock.
- קרקסון - משחק אסטרטגי עם מכניקה של הנחת אריחים. השחקנים מתחרים בבניית טירות בעיר הצרפתית קרקסון וכך צוברים נקודות ניצחון. המשחק נוצר בשנת 2000, על ידי קלאוס יורגן ורדה, בגרמניה. המשחק זכה בפרס השנה בגרמניה בשנת 2001.
- קיילוס (Caylus) - משחק אסטרטגיה בטכניקה של "הצבת עובדים". המשחק יצא בשנת 2005 למעצב William Attia. המשחק זכה בפרס מיוחד בתחרות משחק השנה הגרמנית. משחק זה אחראי על הפצת הטכניקה של "הצבת עובדים" לתחום משחקי הלוח, טכניקה שמשחקים רבים משתמשים בה היום.
סוגים של משחקי קופסה
ישנו מגוון עצום של משחקי קופסה מסחריים הנמכרים בחנויות, הכולל משחקים בנושאים רבים ומגוונים, אשר מכוונים לאוכלוסיות שונות.
משחק לוח
- ערך מורחב – משחק לוח
משחקי לוח הם תת-קבוצה גדולה של משחקי הקופסה. משחק לוח הוא משחק המיועד לשחקן אחד או יותר, המתנהל בעיקר, או באופן בלעדי, על-גבי לוח שסומן מראש לצורך זה, בהתאם לכללים קבועים מראש. בדרך כלל נעשה שימוש בכלי משחק שונים, כגון חיילי משחק וקוביות משחק.
משחקי קלפים
- ערך מורחב – משחק קלפים
משחקי קלפים הם תת-קבוצה גדולה של משחקי הקופסה. משחקי קלפים משוחקים בעיקר על ידי חפיסת קלפים וללא לוח משחק, או שלוח המשחק הוא בעל חשיבות משנית במשחק. ישנם משחקי קלפים שמהווים ספורט בפני עצמם כמו הברידג' והפוקר. כיום, לאור התפתחות משחקי הקלפים בתוך התחביב של משחקי הקופסה ניתן למצוא משחקים במגוון נושאים. לדוגמה המשחק מנצ'קין הוא משחק קלפים בנושא מבוכים ודרקונים והמשחק דומיניון הוא משחק בסגנון בניית חפיסה שמתרכז בנושא של בניית ממלכה לכל שחקן.
תת-קטגוריה של משחקי קלפים היא קלפי אספנות. משחק קלפי האספנות הראשון והמוביל עד היום הוא מג'יק ואחריו יצאו מאות קלפי אספנות עד ימינו. בשנות ה-90 היה גידול משמעותי בכותרים של קלפי אספנות שהתמתן היום.
משחקי קוביות
- ערך מורחב – קוביית משחק
משחקי קוביות הם סוג נוסף של משחקי קופסה. במשחקי קוביות עיקר המשחק מתרכז סביב קוביות המשחק, אשר יכולות להגיע במגוון צורות ומספר משתנה של פאות. לרוב, הקוביות משמשות כמרכיב שמכניס מזל למשחקי קופסה.
משחק קוביות מפורסם ופופולרי הוא השש-בש, אשר נערכים לו טורנירים ברחבי העולם עד היום. עוד משחק מפורסם הוא משחק הקוביות "יאצי" אשר יצא בשנות ה-40 והמכניקה שלו משולבת היום בהרבה משחקים, לדוגמה במשחק מלך טוקיו המודרני יותר.
משחקי מלחמה
משחקי מלחמה (לעיתים נקראים משחקי מיניאטורות) מתאפיינים במטרה שלהם ליצור הדמיה של מלחמה בין השחקנים. מבחינת חלקי המשחק עצמו מדובר לרוב במפה המתארת שטח גאוגרפי מסוים (אמיתי או דמיוני) ועליו חיילי משחק (המיניאטורות) שמדמים יחידות צבאיות וששייכים לכל אחד מהשחקנים. רובם של משחקי המלחמה הוא ל 2 שחקנים אשר משחקים את הצדדים היריבים למלחמה. משחקי המלחמה מתחלקים ל 5 תת-קטגוריות שמתייחסות לאופי המשחק:
- אסטרטגיה עילית (Grand Strategy) - משחקים שהיקף הצדדים המשתתפים בלחימה הוא בסדרי גודל של מדינות ואימפריות חובקות עולם. יחידות קטנות כמו כיתה ומחלקה לא יהיו מיוצגות במשחק והמשחק יתמקד ביחידות לוחמות גדולות ביותר. המשחק ישלב בדרך כלל אלמנטים של תנועת צבאות, אסטרטגיה ארוכת טווח, ניהול משאבים, דיפלומטיה ופוליטיקה. המשחק Axis & Allies שמדמה את מהלך מלחמת העולם השנייה הוא דוגמה למשחק מלחמה ברמה של אסטרטגיה עליונה.
- אסטרטגיה - בדומה למשחקים בסגנון אסטרטגיה עליונה, משחקי האסטרטגיה הרגילים מדמים מלחמות בהיקף קטן יותר ובתקופה קצרה יותר. היחידות במשחק יהיו לרוב ברמת החטיבות והשטח הגאוגרפי יהיה תמוחם יותר לאזור מסוים של קרבות. השיקולים הדיפלומטיים והכלכליים של המלחמה יקבלו ביטוי במשחק אם כי לא בהיקף נרחב.
- מבצע - היחידות המרכזיות במשחק יהיו גדודים ולמטה מזה. השיקולים הדיפלומטיים והכלכלים לא יבואו בחשבון במשחק, אך את מקומם יתפסו שיקולים פרטניים יותר כמו מזג האוויר בשדה הקרב ולוגיסטיקה של יחידות.
- טקטי - המשחק יתרכז ביחידות השדה הקטנות, כמו כיתות, מחלקות, רכבים ופלוגות. המשחק יתאר קרב ספציפי מתוחם בזמן ובמקום. משחק מהתקופה המודרנית שמייצג קטגוריה זו נאמנה הוא Memoir '44, אשר מתאר את קרב הפלישה לנורמנדי.
- התנגשות - משחק שמדמה התנגשות בין יחידים בשדה הקרב. חלקי המשחק ידמו חיילים ספציפיים ובשיקולי המשחק יכנסו מושגים מרמת הפרט כמו ספירת תחמושת ופציעות.
משחקי מלחמה נמצאים בשימושים שמעבר לתחביב משחקי הלוח ומשמשים גם בשימושים צבאיים כדי לבצע מודל של קרבות ומלחמות שעתידות להתרחש (תרגיל צבאי).
משחקי המלחמה יכולים לתאר סיטואציות אמיתיות מההיסטוריה האנושית, כך לדוגמה במשחק דיפלומטיה משחקים השחקנים את אירועי מלחמת העולם הראשונה. לעומת זאת, חל גידול במשחקי המלחמה שמדמים סיטואציות בדיוניות כמו המשחק וורהאמר 40,000 שמתרחש בעולם בדיוני באווירה גותית.
משחקי המלחמה התחילו להופיע במאה ה-19 וצברו פופולריות החל משנות ה-50 ועד שנות ה-70. עם המצאת המחשב האישי החלו להופיע הרבה משחקי מלחמה שניתן לשחק על גבי המחשב, כמו המשחק וורקראפט. כיום זוכים משחקי המלחמה לכותרים שפונים יותר לציבור הרחב והם פשוטים ברמת יחסית למשחקי המלחמה שאפיינו את שנות ה-70.
קטגוריות של משחקי קופסה
משחקים אירופאים
נקראים בעגה של שחקני הקופסה גם "משחקי יורו" או "יורוגיימס". למשחקי הקופסה האירופאים מספר מאפיינים ייחודיים:
- משך זמן המשחק הוא נע בין חצי שעה לשעתיים.
- המכניקות של המשחק פשוטות ומופשטות וניתנות ללימוד בקלות. אם כי ישנם גם משחקים מסובכים יותר.
- האינטרקציה בין השחקנים נעשית בצורה עקיפה. כלומר פעולות של שחקן אחד לא מערבות שחקנים אחרים אך הם יגרמו לזה ששחקנים אחרים יושפעו מכך.
- חלקי המשחק הם אבסטרקטיים (לדוגמה: מיפל הוא כלי משחק מעץ שמייצג אנשים/עובדים במשחקים האירופאים).
- אלמנט המזל כמעט ולא משמעותי במשחק.
מדינת המוצא של המשחקים האירופאים היא גרמניה, אך כיום ניתן גם למצוא משחקים מצרפת ומדינות אירופאיות אחרות. בעקבות התבוסה במלחמת העולם השנייה נוצר טאבו בגרמניה על משחקי קופסה שמדמים מלחמה וקרבות בין השחקנים (בניגוד לארצות הברית שם משחקי הקופסה הלכו בכיוון של משחקי מלחמה) וכך התפתחו משחקי הקופסה הגרמניים בכיוון שאינו כולל אינטרקציה ישירה בין השחקנים. נושאים פופולריים למשחקים שמקורם בגרמניה הם בניית ערים ותרבויות, גידול חוות, הרפתקאות, רכישת אומנות וכדומה. מאפיין נוסף ומשמעותי במשחקים האירופאים הוא שאין "חיסול שחקנים" - משמע לא ניתן להפסיד ולצאת מהמשחק תוך כדי שהוא מתנהל.
המשחקים הגרמניים החלו לכבוש את עולם המשחקים כאשר המשחק הגרמני קטאן יצא בשנת 1995 ומאז השפעתם על התחום ניכרת בכל הרבדים. כיום, לאור ההשפעה של משחקי היורו נדיר למצוא משחקים שעדיין יש בהם אפשרות לחיסול שחקנים. המכניקות הפשוטות של משחקי היורו החלו להיכנס לכלל המשחקים בעולם ובכך להנגיש את המשחקים לקהל רחב יותר בציבור.
עוד שינוי שחל בעקבות המשחקים האירופאים הוא כתיבת שם המעצב של המשחק על גבי האריזה, מה שהקנה למעצבי המשחקים מעמד של סלבריטאים בקרב קהילות השחקנים.
ישנם 4 משחקי אירופאים שבולטים מעל לשאר ונחשבים לעמודי התווך של המשחקים האירופאים וההשפעה שלהם בעולם:
- קטאן - מקובל לחשוב עליו כעל אביהם של משחקי היורו ומפיצם בעולם.
- קרקסון - המשחק יצא בשנת 2000 בשיא הפריחה של משחקי היורו בעולם ופשטותו ומכניקת הנחת האריחים שבו הביאו אותו להיחשב לאחד מעמודי התווך של המשחקים האירופאים.
- אלהמברה - המשחק יצא בשנת 2003 וזכה בפרס משחק השנה הגרמני.
- כרטיס לנסיעה - יצא בשנת 2004 והתמקד במכניקה של איסוף סדרות קלפים במטרה לבנות מסלולים של רכבות על גבי מפת ארצות הברית.
משחקים אמריקאים
משחקים אמריקאים מתאפיינים בכך שהנושא של המשחק הוא דומיננטי בהם, הם מעודדים קונפליקט ישיר בין השחקנים (לדוגמה: קרבות) ויש בהם אלמנט משמעותי של מזל. משחקים אמריקאים נמשכים לעיתים זמן רב ויש בהם מכניקות משחק מסובכות יותר יחסית לשאר המשחקים. לא כל המשחקים מארצות הברית נחשבים כמשחקים אמריקאים, ישנם גם משחקי מסיבות ומשחקי משפחה שמקורם בארצות הברית.
נושאים עיקריים המאפיינים משחקים אמריקאים הם חקר החלל, מדע בדיוני, פנטזיה, זומבים ומלחמה. את התפתחות המשחקים האמריקאים ניתן לראות החל מהמשחק Cosmic Encounter שיצא בשנת 1977 והיה בתחום המדע הבדיוני ועד היום הוא נחשב כמוביל בתחום ומודפס מחדש לעיתים תכופות. כותרים נוספים חשובים בתחום המשחקים האמריקאים הם:
- Axis & Allies - משחק מלחמה בסגנון אסטרטגיה עילית שמתרכז במלחמת העולם השנייה. המשחק יצא בשנת 1981 ומאז יצא בהרבה ואריאציות שונות וממשיך להיות פופולרי גם היום.
- טליסמן - משחק הרפתקאות בעולם פנטזיה בו כל שחקן משחק גיבור שונה. המשחק יצא בשנת 1983 וזכה עד היום ל 4 מהדורות.
- Twilight Imperium - משחק אסטרטגיה שבו כל שחקן משחק גזע שונה של חייזרים שנלחם בשאר השחקנים. מדובר במשחק מורכב וארוך שנחשב כמדוגמה המובהקת ביותר לייחודיות של המשחקים האמריקאים. המשחק יצא בשנת 1998 וב 2005 יצאה המהדורה השלישית לאחר שינויים רבים והיא היחידה שמשווקת עדיין היום.
משחקים אמריקאים מכונים לעיתים בסלנג של שחקי הקופסה בכינוי "אמריטראש" מלשון Trash (זבל) אך במשמעות חיובית ולא שלילית של המילה.
משחקים משפחתיים ומשחקי שער
משחקים משפחתיים מתאפיינים ביכולת שלהם להתאים לכלל בני המשפחה, קטנים וגדולים כאחד. פרס משחק השנה הגרמני מחולק באופן מסרותי למשחקים שעונים על הקטגוריה הזו. המנהג של משפחות שמשחקות יחד בזמנם הפנוי, בעיקר בסופי שבוע, התפשט מאז שנות ה-70 ולכן קהל יוצרי המשחקים התחיל לייצר משחקים שיתאימו לחוויה כזו. משחקים משפחתיים הם בעלי חוקים פשוטים ומשחקיות נוחה וקצרה.
"משחקי שער" (Gateway Games) הם מונח שמתאר קבוצה דומה מאוד למשחקים המשפחתיים מבחינת המאפיינים שלה אך מכוון למטרה אחרת. המונח "שער" מתייחס לשער הכניסה לתחום משחקי הקופסה. משחקי שער אלה משחקים אשר מומלץ לתת לשחקנים חדשים להתנסות בהם בטרם הם עוברים למשחקים מסובכים יותר. שחקנים מנוסים מעדיפים להכניס לתחביב שחקנים חדשים יותר בצורה מבוקרת ונעימה ולכן ממליצים על משחקים מסוימים שיתאימו יותר לשחקנים חדשים. שחקנים שכבר מרגישים שהם שולטים במשחקי השער מתקדמים לאחר מכן למשחקים שמתאימים יותר לטעם האישי שלהם ויותר מסובכים.
משחקי שער נפוצים הם:
- קטאן - מסורתית הרבה מאוד שחקני משחקי קופסה היום התחילו בלשחק קטאן שהיה להיט עולמי ועדיין הינו. לכן קטאן נחשב למשחק שער מובהק, אף כי כיום ישנם משחקים מוצלחים ממנו למטרה זו.
- קרקסון - משחק משפחתי פשוט להבנה ומתאים לשלל רחב של גילאים. המשחק הוא משחק אירופאי בסיסי שמשלב מכניקה של הנחת אריחים ולכן ממליצים לשחק בו לפני שעוברים למשחקים מסובכים יותר.
- כרטיס לנסיעה - גם כן משחק משפחתי מובהק, הקלות שבו והנושא שלו (בניית רכבות) מתאימים לכלל המשפחה. כמשחק שער הוא מתאים לשחקנים שנכנסים לתחביב משחקי הקופסה.
- דיקסיט - משחק משפחתי שמשלב קלפים עם ציורים מרהיבים ושם דגש על הדמיון של השחקנים מאשר על מכניקות משחק. המשחק מתאים לכל המשפחה וצבר פופולריות גדולה מאוד.
משחקים שיתופיים
משחקים שיתופיים מתאפיינים בכך שהשחקנים כולם עובדים למען מטרה משותפת ולא אחד נגד השני. המשחקים השיתופיים הראשונים הופיעו בשנות ה-80, לדוגמה המשחק סקוטלנד יארד. בשנים האחרונות יותר ויותר משחקים משלבים מכניקות שיתופיות במשחק מאז צאתו של המשחק פנדמיק.
משחקי מסיבות
משחקי מסיבות נקראים כך משום שהם מיועדים למפגשים שיש להם אופי של מסיבה והם מתרכזים באספקטים יותר בידוריים של המשחק, בדרך כלל משחקי מסיבות מיועדים לקבוצה גדולה של שחקנים. משחקי מסיבות מתמקדים בדינמיקות החברתיות בין השחקנים ופחות נשענים על מכניקות משחק מסובכות.
משחקי חברה משיקים לקטגוריה של משחקי המסיבות והם דומים מאוד במטרות שלהם. לדוגמה המשחק "הרוצח" הוא משחק מסיבות וגם משחק חברה מפורסם שמשוחק בכמות גדולה של שחקנים ודורש כריזמה וגם אסטרטגיה.
משחקים מופשטים
- ערך מורחב – משחק אסטרטגיה מופשט
משחקים מופשטים הם משחקים בהם אין נושא מוגדר והם מתמקדים באסטרטגיה טהורה. במשחקים מופשטים המזל משחק תפקיד נמוך והם מתמקדים באסטרטגיה ודרכים יצירתיות לגבור על היריב. רבים מהמשחקים הקלאסיים הם משחקים מופשטים, לדוגמה שחמט, דמקה וגו. משחקים מופשטים פופולריים מהעת החדשה הם אבאלון והעוקץ, ששניהם מופצים בישראל.
משחקי קופסה בישראל
ההיסטוריה של משחקי הקופסה בישראל מושפעת ישירות מתרבות משחקי הקופסה בחוץ לארץ. העליות השונות הביאו עמן תרבויות שונות של משחקי קופסה. העלייה של שנות השלושים מגרמניה, שנחשבת בין המדינות המובילות בעולם בייצור צעצועים, תרמה רבות להתפתחות התחום בארץ. בתקופת חומה ומגדל ייצר מפעל "צעצועי אלונים" משחק בנושא זה שנקרא "נקודת כיבוש". בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה ניתן לציין את המשחק רמיקוב שיצא בשנות ה-40 בארץ וזכה להצלחה אדירה. לאחר קום המדינה ניתן למצוא הרבה משחקים בנושאים ציוניים וצבאיים שמתקשרים למציאות הישראלית, "משחק האלופים" הוא דוגמה למשחק שכזה. יחסית לשוק העולמי מספר משחקי הקופסה המקוריים מישראל הוא נמוך יחסית. חלק מהמשחקים הישראליים הם עיבוד של משחקים מוכרים יותר בעולם. כמו המשחק רכוז שהוא גרסה של מונופול בעברית והמשחק טקטיקו שהוא גרסה של המשחק סטרטגו. משחק קופסה מפורסם שמקורו בישראל הוא המשחק הסאטירי "חבילה הגיעה" של אפרים קישון.
בשנות ה-90 חל מהפך בשוק העולמי של משחקי הקופסה בזכות המשחקים האירופאים ותופעה זו לא דילגה על ישראל. הפריצה של המשחק קטאן לשוק העולמי הגיעה גם לישראל דרך חברת "הקוביה משחקים" והוא הפך במהרה למשחק נפוץ ופופולרי שמוביל בטבלאות המכירות. מכיוון שייבוא משחקי הקופסה לישראל התמקד בעיקר במספר מצומצם של כותרים, קהילות שחקני הקופסה בתחילת שנות ה-2000 פנו אל האינטרנט כמקור עיקרי להבאת משחקי קופסה לארץ. מגמה זו היא כלל עולמית, משחקי קופסה נמכרים בחנויות אינטרנטיות דוגמת אמזון ומגיעים עד בית הלקוח. תופעה יחסית מיוחדת למשחקי קופסה היא הזמינות שלהם באתר האינטרנט קיקסטארטר; באתר זה יזמים שרוצים לפרסם משחק קופסה מקבלים מימון המונים לפרויקט שלהם. בשנים האחרונות משחקי הקופסה תופסים את עיקר הנפח בפרויקטים בקיקסטארטר, והתופעה הגיעה גם לישראל ואף מספר משחקים של יוצרים ישראלים זכו להצלחה בפלטפורמה זו.
קהילת שחקני הקופסה משתתפת בכנסים שונים בארץ, ביניהם כנס איקון בסוכות וכנס עולמות בפסח, שם מוקדשים חדרי משחק לטובת הציבור. ישנם כנסים שמיועדים בעיקר למשחקי קופסה, כמו כנס דרקוניקון ומפגש החובבים בית מרזח שמושכים קהל רב. ישנן מספר קבוצות בפייסבוק המרכזות את פעילות שחקני הקופסה בארץ ושם נערכות החלפות של משחקי קופסה, חיפוש שחקנים, שיתוף תוכן ודיונים בנושא.
בשנים האחרונות הזמינות של משחקי הקופסה המודרניים הייתה נמוכה בחנויות בארץ, ורוב ההיצע התרכז בחנות פריק שבתל אביב. עם פתיחת חנות הממלכה בהוד השרון שמוקדשת כולה למשחקי קופסה חלה עלייה גדולה בהיצע המשחקים ואיתה חלה עלייה גדולה בכמות המצטרפים החדשים לתחביב.
ראו גם
לקריאה נוספת
- גדי כפיר, ציונות ומשחקי קופסה 1948-1900, הוצאת יד יצחק בן צבי, 2016
קישורים חיצוניים
- מנדי גרוזמן, משחק מכור: הגיקים שהתמכרו למשחקי קופסה, מקור ראשון, 14 אוקטובר 2016.
- אפרת נומברג יונגר, ילדות מאוחרת: המבוגרים מתמכרים מחדש למשחקי קופסה, אתר מאקו, 30 בנובמבר 2016.
- רעות ברנע, שום מילה על מונופול, אתר כלכליסט, 1 פברואר 2016.
- Unbored with Boardgames משחקי לוח בישראל - קבוצת פייסבוק מובילה למשחקי לוח וקלפים בישראל.
- ישראמיפל - קוצת דיונים של חובבי משחקי קופסה בישראל.
- Board Game Geek - אתר משחקי הקופסה המרכזי בעולם.
- משחקי לוח בירושלים - ערוץ יוטיוב ישראלי שמאגד סרטוני הסבר בעברית על משחקי לוח.
- הפונדק - אתר ישראלי לסקירות של משחקי קופסה.
- שלומית הרטמייר, נוסטלגיה: עידן משחקי הקופסה באתר הספרייה הלאומית, יולי 2017.
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Owen Duffy, Board games' golden age: sociable, brilliant and driven by the internet, 25 נובמבר 2014