להיט
להיט הוא יצירה מוזיקלית, בדרך כלל שיר או נעימה, הזוכה להצלחה רבה בקרב ציבור מסוים. הגורמים העיקריים להפיכת שיר ללהיט, הם: היותו קליט לאוזן וקל לשירה, קצבי לריקוד, או בנסיבות כתיבתו – לרגל אירוע חריג כמו מלחמה. במקרים רבים די בעובדה ששר אותו זמר או להקה ידועים כדי שהשיר יהפוך להיט.
אטימולוגיה
המילה "להיט" מבוססת על שילוב המילה האנגלית hit עם המילה העברית "להט". היא חודשה ב-1960 על ידי שדרני הרדיו משה חובב ורבקה מיכאלי,[1] ואומצה על ידי האקדמיה ללשון העברית, במקום תחדישה המקורי כפתור.[2] לפני כן הרבו להשתמש במילה שלאגר (מגרמנית: Schlager).[3] מאז חדר הביטוי ללשון העברית נעשה בו שימוש גם בתחומים אחרים, בעיקר מסחריים. כך, למשל, אומרים על מוצר מסוים כי הוא "להיט" ונחטף מהמדפים.
הפופולריות של הלהיט
המדד המדויק לפופולריות אינו מוחלט, אך מקובל לראות שיר כלהיט על פי הצלחתו במספר קריטריונים:
- מספר הפעמים שהוא מושמע ברדיו או בערוצי המוזיקה בטלוויזיה.
- היקף המכירות של הסינגל או האלבום בו הוא מוקלט.
- השימוש שעושים בשיר במסגרות שונות כמו: מועדונים, מסיבות, ערבי שירה בציבור וכדומה.
- מיקומו ברשימות דירוג שונות, כמו: מצעדי פזמונים.
- הפיכתו של השיר לרינגטון.
- העתקת השיר במסגרות שיתופיות באינטרנט, כמו: קאזה ואימיול.
מדי פעם נשמעות טענות כי חלק מהקריטריונים הללו מתקיימים באופן מלאכותי. כך למשל נטען כי רשימת ההשמעות ברדיו אינה משקפת את טעמו של הציבור וכי השמעתו החוזרת שוב ושוב קשורה בטעמם האישי של עורכי התוכניות. גם היקפי מכירות זוכים לביקורת הטוענת כי מדובר בניפוח של נתונים או במכירות פיקטיביות על ידי שימוש בתרגילי שיווק.
שיר או נעימה יכולים להיות להיט בקרב קבוצות אוכלוסייה מסוימות – על פי חלוקה של גיל, ארץ מוצא, או אזור גאוגרפי. וכן בהקשר לסוג מסוים של פעילות, כמו ריקודי עם.
להיט בעולם המוזיקה
בתעשיית המוזיקה מייחסים חשיבות רבה ללהיט, בהיותו מקור הכנסה מובהק. כותבים, מלחינים ומעבדים מוזיקליים אשר יודעים לקלוע לטעמו של ציבור רחב יותר - מבוקשים ומתוגמלים בהתאם. גם זמרים אשר יש להם את הכישורים המתאימים לבצע להיטים, יזכו בקידום הקריירה שלהם. בדרך כלל תהילתו של זמר נמדדת בכמות הלהיטים שהוא יכול לנפק.
מנגד, היות הלהיט פופולרי בקרב המונים, יכול במקרים מסוימים ליצור לו תדמית שלילית. כך למשל יוצרים או חובבי מוזיקה הרואים עצמם אניני טעם מוזיקלי, יכולים לראות בלהיט יצירה בלתי אומנותית המיועדת להמונים. גם חובבים אדוקים של ז'אנר מוזיקלי מסוים, יכולים לראות בלהיט מז'אנר אחר - סוג של מוזיקה זולה וממוסחרת.
להיט קיץ
- ערך מורחב – להיט קיץ
להיט קיץ הוא מונח מתעשיית הבידור, המתייחס לשיר שמפורסם במהלך הקיץ, מגיע לשיא הפופולריות שלו במהלכו ודועך אחריו. שיר פופ יכול לצבור פופולריות בין לאומית במהלך חופשת הקיץ ועל ידי כך להפוך ללהיט הקיץ המובהק בארצות רבות.
זמר של להיט אחד
- ערך מורחב – זמר של להיט אחד
זמר של להיט אחד, או להקה של להיט אחד, הוא כינוי לתופעה בעולם המוזיקה המסחרית, בה שיר אחד של זמר או להקה הפך ללהיט, בעוד שאר השירים שביצעו אינם מוכרים. בישראל עונים להגדרה זו רבים מהזמרים ומהלהקות שנבחרו לייצג את המדינה באירוויזיון.
ראו גם
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ
פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים אילון גלעד, איך הפכה רבקה מיכאלי את המילה "שלאגר" ל"להיט", באתר הארץ
הערות שוליים
- ^ אילון גלעד, גלגולה של מילה - איך הפכה רבקה מיכאלי את המילה "שלאגר" ל"להיט", באתר הארץ, 5 ביולי 2013
- ^ הלשונאי והבלשן יצחק אבינרי הציע ב-1956 את המילה זמרון: "שכן אין לפנינו אלא זמר שהשעה משחקת לו, ורק לפי שעה הוא מנסר באון" (יצחק אבינרי, יד הלשון, יזרעאל, 1964, עמ' 168).
- ^ נדב אבקסיס, התכתבות עם רבקה מיכאלי, באתר טוויטר, 9 באוקטובר 2017
22104234להיט