טייסת 144

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טייסת 144
(סגורה)
סמל טייסת 144
סמל טייסת 144
סמל טייסת 144
פרטים
כינוי "טייסת עוף החול", "טייסת שומרי הערבה"
סוג מטוסי קרב
בסיס האם חצור
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות ?–2005
נתוני היחידה
ייעוד כלל סוגי משימות ההתקפה וההגנה.
כלי טיס בעבר F-16A/B‏, כפיר C-7, כפיר C-2, נשר

טייסת 144, המכונה גם "טייסת עוף החול" (בעבר כונתה "טייסת שומרי הערבה") הייתה טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. בגלגוליה השונים לאורך השנים הפעילה הטייסת מטוסי נשר, כפיר ו-F-16A/B ("נץ").


במהלך שנת 2022 עתידה הטייסת להיפתח מחדש בבסיס חצור לאחר כ-17 שנים בתור טייסת כטמ"מ.

היסטוריה

הטייסת הוקמה ב-1972 בכנף 10 של חיל האוויר, שבצפון מזרח סיני, לא רחוק ממפרץ אילת. המטוסים הראשונים שנקלטו בטייסת "שומרי הערבה" היו מטוסי נשר שהיה מטוס הקרב הראשון שייצרה התעשייה האווירית לפי תוכניות של המטוס הצרפתי מיראז' 5. שישיית המטוסים הראשונה נחתה בשדה עציון בתאריך 6 בספטמבר 1972.

הגעתם של חמישים מטוסי מיראז' 5 נבלמה עקב האמברגו שהטילה ממשלת צרפת על סחר בנשק עם ישראל ב-1967. הדבר האיץ את מהלך פיתוח מטוס הנשר בתעשייה האווירית, כדי למלא את הצורך המבצעי של חיל האוויר.

במלחמת יום הכיפורים פיקד על הטייסת סא"ל מנחם שרון. במהלך המלחמה הפילה הטייסת 44 מטוסי אויב, ללא אובדן מטוסים וללא אבדות בנפש.

בתחילת 1982 הושלמה בנייתו של בסיס עובדה החדש, מרחק של מספר קילומטרים מעציון, בשטח ישראל, בתוך בקעת עובדה. בסיס זה וכן בסיסי רמון ונבטים נבנו על ידי ארצות הברית כפיצוי לפינוי סיני על שטחי האימון העצומים שבו, ועזיבת ארבעה שדות תעופה: איתם, רפידים, אופיר ועציון.

טייסת 144 עברה למשכנה החדש שבערבה כשהיא מצוידת במטוסי הכפיר C-2, שהיו פיתוח המשך למטוס הנשר. באמצע שנות השמונים הגיע הכפיר המשופר C-7 לטייסת "שומרי הערבה". ב-1988, לאחר הקיצוצים הגדולים בכוח הצבאי, החליטו לסגור את בסיס עובדה ככנף מבצעית ובית הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת) הועבר לבסיס החדש.

טייסת 144 יחד עם אחותה טייסת 149, הצפינו למשכנן החדש בבסיס חצור. שם תפשו את מקומן של שתי טייסות כפיר שנסגרו זה עתה, טייסת 113 וטייסת 254.

טייסת 144, שהייתה האחרונה להפעיל את הכפיר, נבחרה להיות טייסת ה-F-16A/B ("נץ") האחרונה של החיל, כאשר ב-1994 החלו להגיע אליה המטוסים, מתנת ארצות הברית עבור המאמץ הישראלי לשלום ולביצור ביטחון המדינה, שהסכימה לוותר על שטחים תמורת שלום. אז תמו 18 שנות ה"כפיר" בחיל האוויר ונפתח עידן ה"נץ" של הטייסת, שנמשך קצת יותר מעשור נוסף. בסוף שנת 2005 נסגרה הטייסת.

מפקדי הטייסת

מפקד הטייסת תאריכים הערות
סא"ל אורי אבן ניר 8.1972 - 8.1973 הקמת הטייסת בכנף 10, מטוסי "נשר"
סא"ל מנחם שרון 8.1973 - 8.1974
סא"ל גיורא גורן 8.1974 - 3.1977
סא"ל אמנון גוריון 3.1977 - 6.1979 הסבה למטוסי "כפיר"
סא"ל גדעון לבני 6.1979 - 4.1981
סא"ל אילת זיבלט 4.1981 - 5.1983
סא"ל אבירם כהן 5.1983 - 4.1985
סא"ל יוסף גונן 4.1985 - 7.1987 העברת הטייסת מבסיס עובדה לבסיס חצור.
סא"ל בני שפר 7.1987 - 7.1990
סא"ל דרור גורליק 7.1990 - 5.1992
סא"ל אבי לביא 5.1992 - 7.1994
סא"ל אלישע הוסמן 8.1994 - 7.1996 הסבה למטוסי F-16 "נץ"
סא"ל אריק ויסמן 7.1996 - 9.1998
סא"ל אהוד בירדמן 9.1998 - 7.2000
סא"ל אלון שלומי 7.2000 - 8.2002
סא"ל קובי רגב (רג'ואן) 8.2002 - 8.2004
סא"ל דן טורטן 8.2004 - 12.2005 מפקד הטייסת עד סגירתה.

סגירת מערך מטוסי הנץ בח"א.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טייסת 144 בוויקישיתוף


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

33089944טייסת 144