טייסת 135

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טייסת 135
סמל הטייסת
סמל הטייסת
סמל הטייסת
פרטים
כינוי "טייסת מלכי האוויר"
כינוי עבר "טייסת התובלה הקלה"
סוג מטוסי תובלה וסיור
בסיס האם שדה דב
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1974–2018 (כ־44 שנים)
נתוני היחידה
ייעוד תובלה קלה, תצפית, ממסר, ל"א ואיסוף מודיעין, צילום וסיור אווירי, הדרכת קא"מ.
כלי טיס בעבר ביצ'קראפט B-80 קווין אייר, ביצ'קראפט D-12RC גארדרייל, סוקאטה TB-20 טרינדד, ססנה 206 סקייווגון, בריטן נורמן איילנדר, בוננזה A36 ("חופית"), ביצ'קראפט קינג אייר B-200 ("קוקיה" ו"צופית")

טייסת 135, המכונה גם "טייסת מלכי האוויר", הייתה טייסת תובלה בחיל האוויר הישראלי.

היא הפעילה במקביל שלושה סוגי מטוסים:

"חופית" (בוננזה A36),

"צופית" ו"קוקיה" (ביצ'קראפט קינג אייר B-200).

מטוסי החופית ביצעו משימות תובלה קלה, חוזי, צילום וסיור אווירי.

מטוסי הצופית שימשו למשימות תובלה קלה, תצפית, ממסר, מ"א (מודיעין אוויר) ול"א (לוחמה אלקטרונית) וכמו כן גם להדרכת חניכי הקא"ם (קורס אימון מבצעי) הקיים בטייסת, ואילו מטוסי הקוקייה ביצעו משימות סיור שונות.

מטוסי הטייסת, חלקם נצבעו בצבעי הסוואה אפורים הדומים למטוסי הבז. וחלקם, נצבעו בסכימות צבע 'אזרחיות' לחלוטין.

הטייסת הוצבה בבסיס שדה דב, הממוקם בצפון העיר תל אביב-יפו.

דגל הטייסת

ליחידה, כמו לשאר יחידות החיל, היה דגל ייצוגי המבוסס על דגלה הרשמי של זרוע האוויר-כאשר באמצעו מותקן סמל היחידה-כתחליף לסמל החיל. הדגל מוצג במספר מועדים: במסדר הענקת דרגות, ביום חיל-האוויר, ובמסדר החלפת פיקוד.

היסטוריה

הטייסת הוקמה ב-1 במאי 1974, ונקראה "טייסת התובלה הקלה". מאז היא מבצעת משימות רבות, בהן תובלת מפקדים וקצינים בארץ ובחו"ל, משימות ממסר, לוחמה אלקטרונית ואיסוף מודיעין, כמו גם משימות הדרכה רבות, בהן הטסת נווטים במהלך קורס הטיס בבית הספר לטיסה והכשרת טייסים מכל החיל על 3 סוגי מטוסיה.

הקמתה נעשתה בתהליך זריז, וללא מכשולים ביורוקרטיים רבים, כחלק מהפקת הלקחים לאחר מלחמת יום הכיפורים. מפקד חיל האוויר באותה התקופה, האלוף בני פלד, החליט כי החיל זקוק לטייסת שתוכל לבצע משימות תובלה בכל התנאים. בנוסף, גדל הסד"כ בטייסת הגמל המעופף (טייסת 100), והוחלט לפצלה, ולייעד לטייסת מלכי האוויר את משימות התובלה והסיור. מטוסי העגור והדרור נותרו בטייסת הגמל המעופף, ואילו מטוסי הצסנה והאיילנדר עברו לטייסת "התובלה הקלה". כחצי שנה לאחר סיום מלחמת יום הכיפורים נשלחו זוג טייסים לארצות הברית ועברו הסבה על מטוס הזמיר (80-B קווין אייר).

במהלך מבצע ליטני, בשנת 1978, ביצעה הטייסת 88 גיחות סיור ו-35 גיחות תובלה. בימי המשא ומתן לשלום עם מצרים, ביצעה הטייסת טיסות תובלה לחברי צוות המשא ומתן במטוסי זמיר לקהיר ולאלכסנדריה. החל ב-30 ביולי 1982 הוגדרו משימותיה של הטייסת מחדש בעקבות הכוונה לרכוש מטוסי ביצ'קראפט D-12RC "גארדרייל" למשימות מודיעין. המטוסים החדשים נקלטו בטייסת בנובמבר 1984 וזכו לכינוי העברי "קוקיה". משנת 1985 מבצעת הטייסת משימות אלו באמצעות הקוקיה, מה שמוסיף לפעילותה מימד מבצעי ברור. לאורך השנים קלטה הטייסת מטוסים חדשים רבים; בשנת 1995 הוחלפה הצסנה במטוס הפשוש (TB-20 טרינדד), ובשנת 2002 הוחלף הזמיר במטוס הצופית. את הפשוש החליפה החופית בשנת 2004, והיא שימשה את הטייסת עד לסגירתה בשנת 2018.

לאורך שנות פעילותיה, עברה הטייסת סוגי מטוסים רבים ומגוונים, הפגינה הישגים מרשימים, כגון הטייסת שביצעה את מספר שעות הטיסה הגדול ביותר בחיל. בעוד שמרבית הטייסות עוסקות באימונים, טייסת מלכי האוויר מבצעת פעילות מבצעית לטובת ביטחון המדינה השוטף, בכל הגזרות.

בשנת 2004, פנתה הטייסת לקהל הרחב בבקשה להציע לה שם חדש, ובתוך מספר חודשים אמצה לעצמה את שמה הנוכחי "טייסת מלכי האוויר", שאכן ייצג אותה בצורה הולמת, הודות למטוסיה המיוצרים בחברת "קינג אייר" (שתרגומה בעברית הוא "מלך האוויר"), והודות להחזקתה בשיא שעות הטיסה במשך שנים רבות.

הגף הטכני של הטייסת, שהיה אחראי לתחזוקת המטוסים ולהכנתם לגיחות, היה משותף גם לטייסת 100 ("טייסת הגמל המעופף").

הטייסת נסגרה בדצמבר 2018 ואוחדה בחזרה לתוך טייסת 100[1] באתר חיל האוויר.

בין מפקדי הטייסת: שאול כהן (מפקדה הראשון), אבישי קציר (1977-1980), ארז בראון.

מטוס הצופית

הכשרה והדרכה בטייסת

תהליך ההכשרה היה בטייסת ארוך וממושך, שכן הוא כלל הסבה על שלושה מטוסים שונים. כל אנשי צוות האוויר שמסיימים את קורס הטיס במערך התובלה הגיעו לטייסת מלכי האוויר לקא"מ של מספר חודשים. במהלכו עברו קורס אנגלית לתעופה, וכן טסו על מטוס הצופית. בסוף הקא"מ, חולקו החניכים: חלקם נשארו בטייסת, וחלקם הוצבה בטייסת הגמל המעופף. עם ההצבה בטייסת, החלו בהסמכה על קוקיה ולאחר מכן על חופית. לאחר סיום תהליך ההסמכה בטייסת, הטייסים הצעירים התפתחו לתפקידי מדריכים, או הוסבו למערך התובלה הכבדה (מטוסי הבואינג 707 ("ראם") ה-C-130 הרקולס ("קרנף") והגאלפסטרים V ("נחשון").

פעילות מבצעית

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טייסת 135 בוויקישיתוף

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

24713004טייסת 135