טייסת 144
סמל טייסת 144 | |
פרטים | |
---|---|
כינוי | "טייסת עוף החול", "טייסת שומרי הערבה" |
סוג | מטוסי קרב |
בסיס האם | חצור |
אירועים ותאריכים | |
תקופת הפעילות | ?–2005 |
נתוני היחידה | |
ייעוד | כלל סוגי משימות ההתקפה וההגנה. |
כלי טיס בעבר | F-16A/B, כפיר C-7, כפיר C-2, נשר |
טייסת 144, המכונה גם "טייסת עוף החול" (בעבר כונתה "טייסת שומרי הערבה") הייתה טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. בגלגוליה השונים לאורך השנים הפעילה הטייסת מטוסי נשר, כפיר ו-F-16A/B ("נץ").
במהלך שנת 2022 עתידה הטייסת להיפתח מחדש בבסיס חצור לאחר כ-17 שנים בתור טייסת כטמ"מ.
היסטוריה
הטייסת הוקמה ב-1972 בכנף 10 של חיל האוויר, שבצפון מזרח סיני, לא רחוק ממפרץ אילת. המטוסים הראשונים שנקלטו בטייסת "שומרי הערבה" היו מטוסי נשר שהיה מטוס הקרב הראשון שייצרה התעשייה האווירית לפי תוכניות של המטוס הצרפתי מיראז' 5. שישיית המטוסים הראשונה נחתה בשדה עציון בתאריך 6 בספטמבר 1972.
הגעתם של חמישים מטוסי מיראז' 5 נבלמה עקב האמברגו שהטילה ממשלת צרפת על סחר בנשק עם ישראל ב-1967. הדבר האיץ את מהלך פיתוח מטוס הנשר בתעשייה האווירית, כדי למלא את הצורך המבצעי של חיל האוויר.
במלחמת יום הכיפורים פיקד על הטייסת סא"ל מנחם שרון. במהלך המלחמה הפילה הטייסת 44 מטוסי אויב, ללא אובדן מטוסים וללא אבדות בנפש.
בתחילת 1982 הושלמה בנייתו של בסיס עובדה החדש, מרחק של מספר קילומטרים מעציון, בשטח ישראל, בתוך בקעת עובדה. בסיס זה וכן בסיסי רמון ונבטים נבנו על ידי ארצות הברית כפיצוי לפינוי סיני על שטחי האימון העצומים שבו, ועזיבת ארבעה שדות תעופה: איתם, רפידים, אופיר ועציון.
טייסת 144 עברה למשכנה החדש שבערבה כשהיא מצוידת במטוסי הכפיר C-2, שהיו פיתוח המשך למטוס הנשר. באמצע שנות השמונים הגיע הכפיר המשופר C-7 לטייסת "שומרי הערבה". ב-1988, לאחר הקיצוצים הגדולים בכוח הצבאי, החליטו לסגור את בסיס עובדה ככנף מבצעית ובית הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת) הועבר לבסיס החדש.
טייסת 144 יחד עם אחותה טייסת 149, הצפינו למשכנן החדש בבסיס חצור. שם תפשו את מקומן של שתי טייסות כפיר שנסגרו זה עתה, טייסת 113 וטייסת 254.
טייסת 144, שהייתה האחרונה להפעיל את הכפיר, נבחרה להיות טייסת ה-F-16A/B ("נץ") האחרונה של החיל, כאשר ב-1994 החלו להגיע אליה המטוסים, מתנת ארצות הברית עבור המאמץ הישראלי לשלום ולביצור ביטחון המדינה, שהסכימה לוותר על שטחים תמורת שלום. אז תמו 18 שנות ה"כפיר" בחיל האוויר ונפתח עידן ה"נץ" של הטייסת, שנמשך קצת יותר מעשור נוסף. בסוף שנת 2005 נסגרה הטייסת.
מפקדי הטייסת
מפקד הטייסת | תאריכים | הערות |
---|---|---|
סא"ל אורי אבן ניר | 8.1972 - 8.1973 | הקמת הטייסת בכנף 10, מטוסי "נשר" |
סא"ל מנחם שרון | 8.1973 - 8.1974 | |
סא"ל גיורא גורן | 8.1974 - 3.1977 | |
סא"ל אמנון גוריון | 3.1977 - 6.1979 | הסבה למטוסי "כפיר" |
סא"ל גדעון לבני | 6.1979 - 4.1981 | |
סא"ל אילת זיבלט | 4.1981 - 5.1983 | |
סא"ל אבירם כהן | 5.1983 - 4.1985 | |
סא"ל יוסף גונן | 4.1985 - 7.1987 | העברת הטייסת מבסיס עובדה לבסיס חצור. |
סא"ל בני שפר | 7.1987 - 7.1990 | |
סא"ל דרור גורליק | 7.1990 - 5.1992 | |
סא"ל אבי לביא | 5.1992 - 7.1994 | |
סא"ל אלישע הוסמן | 8.1994 - 7.1996 | הסבה למטוסי F-16 "נץ" |
סא"ל אריק ויסמן | 7.1996 - 9.1998 | |
סא"ל אהוד בירדמן | 9.1998 - 7.2000 | |
סא"ל אלון שלומי | 7.2000 - 8.2002 | |
סא"ל קובי רגב (רג'ואן) | 8.2002 - 8.2004 | |
סא"ל דן טורטן | 8.2004 - 12.2005 | מפקד הטייסת עד סגירתה.
סגירת מערך מטוסי הנץ בח"א. |
|
קישורים חיצוניים
- שי לוי, השאירו חותם ונעלמו: יחידות צה"ל שפורקו, באתר מאקו, 26 בפברואר 2013
- דרור מרום, שומרי הערבה, בטאון חיל האוויר 190, אדר תשנ"ג, פברואר 1993, עמ' 17 - 26, באתר הספרייה הדיגיטלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
- טייסת 144, באתר "מרחב אווירי"
- טייסת 144, באתר "מרקיע שחקים"
טייסת 14433089944Q7212508