התריסריים
התריסריים או אית'נא עשריה (בערבית: اثنا عشرية) הם הזרם העיקרי בשיעה. אלו מוסלמים שיעים המאמינים בקיומם של שנים-עשר אימאמים שהם יורשיו של מוחמד. הם מהווים 80 אחוז מהשיעים בעולם ונחשבים לזרם העיקרי באזרבייג'ן, איראן, עיראק, לבנון ובחריין.
התריסריים חולקים אמונות רבות עם זרמים אחרים באסלאם השיעי, כגון אמונה באימאמים, אך אינם מסכימים בנוגע למספר האימאמים שהותיר אחריו מוחמד, מי הם, סגולותיהם ותפקידם כיום.
לפי זרם זה, האימאם השנים-עשר נעלם במאה ה-9, והוא עתיד לשוב באחרית הימים בתור מהדי.
שמות נוספים
התריסריים ידועים במספר שמות, שכל אחד מהם מעיד על חלק אחר באמונתם:
- שיעה - בשימוש כלפי התריסריים מכיוון שאלו מהווים את הזרם "האורתודוקסי" של האסלאם השיעי. בכל שימוש כללי יותר שיעי יכול גם להיות מוכוון לכלל המוסלמים השיעים.
- ג'עפריים (ג'עפריה) - נמצא בשימוש בעיקר כדי להבדיל את התריסריים מהאיסמאעילים והזיידים (חומשים). המונח "ג'עפרי" מתכוון בעיקר למד'הב ולפיקה הג'עפרי (תריסרי). מייחסים את התואר לג'עפר א-צאדק, האימאם השיעי השישי לשיטת התריסריים.
- אימאמיים (אמאמיה) - מחווה לאמונה התריסרית בקדושת ונצח האימאמים גם לאחר מות מוחמד. אף על פי שהאיסמאעילים מאמינים אף הם באימאמים נצחיים, המונח הזה מתייחס לתריסריים.
סקירה כללית
התריסריים מאמינים כי צאצאי הנביא מוחמד, דרך בתו פאטמה ואחיינו עלי, הם מקור הידע הטוב ביותר לקוראן ולדת המוסלמית בכלל. הם גם האמינים ביותר בשומרי מנהגי (סונה) מוחמד והראויים ביותר לחיקוי.
במיוחד, התריסריים מכירים בשושלתו של עלי (בן דודו של מוחמד, הגבר הראשון לקבל עליו את האסלאם, שני רק לאשתו של מוחמד) בניגוד לח'ליפות המקובלת באסלאם הסוני. האמונה התריסרית טוענת כי עלי מונה להיות יורשו של מוחמד בהוראה ישירה של מוחמד ועל כן הוא המנהיג הבלתי מעורער של הדת המוסלמית.
עלי היה השלישי בשושלת שהתחיל אותה אבו בכר, ועבור האסלאם השיעי היה האימאם הראשון אשר קיבל השראה אלוקית ונקשר בקשרי משפחה עם הנביא מוחמד. האירוע המכונן בהיסטוריה השיעית הוא מות הקדושים של בנו של עלי, חוסיין, אשר הוביל התנגדות לח'ליפה יזיד בן מעאויה. עבור התריסריים, כמו גם שיעים אחרים רבים, חוסיין מסמל כיום התנגדות לעריצות.
ללא קשר למחלוקות דתיות, התריסריים מכירים בסמכות הדתית של שנים עשר האימאמים.
שנים עשר האימאמים השיעים | |||||||||
מספר | שם האימאם | שנותיו כאימאם | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | עלי בן אבי טאלב | 632-661 | |||||||
2 | חסן בן עלי | 661-669 | |||||||
3 | חוסיין בן עלי | 669-680 | |||||||
4 | עלי אבן חוסיין | 680-713 | |||||||
5 | מוחמד אל-באקר | 713-743 | |||||||
6 | ג'עפר א-צאדק | 743-765 | |||||||
7 | מוסא אל-כאט'ם | 765-799 | |||||||
8 | עלי א-רידא | 799-818 | |||||||
9 | מוחמד א-תקי | 818-835 | |||||||
10 | עלי אל-האדי | 835-868 | |||||||
11 | חסן אל-עסכרי | 868-874 | |||||||
12 | מוחמד אל-מהדי | 874- |
תאולוגיה
שריעה: חוק דתי
- ערך מורחב – שריעה
הג'עפריים (תריסריים) שואבים את חוקי הדת שלהם מהקוראן ומהסונה. ההבדל בין הסונים לשיעים נובע מהאמונה השיעית כי מוחמד מינה את עלי להיות מנהיג האסלאם הראשון אחריו (ח'ליפה), לא די בכך אלא שהם אינם מקבלים את הטענה הסונית כי אימאמים וח'ליפים צריכים להיבחר בצורה דמוקרטית ולשיטתם הם ממונים על ידי הא-ל. הסונים מצידם טוענים כי הח'ליפים הראשונים היו מקובלים בקרב החברה ועל כן מונו להיות מנהיגים. בגלל כך השיעים:
- נוהגים על פי החדית' של מוחמד ושנים עשר האימאמים צאצאיו.
- אינם מכירים בסמכות של רוב חברי הנביא מוחמד ובראשם אבו בכר, עומר בן אל-ח'טאב ועות'מאן בן עפאן (אשר על פי הסונים נחשבים לשלושת הח'ליפים הראשונים).
- מייחסים צדק מוחלט לשנים עשר האימאמים, למוחמד ולבתו פאטמה, וכן מקבלים את דוגמתם בתור הדוגמה האישית המושלמת.
אסכולות מרכזיות
התריסריים מאמינים בחמשת עמודי האסלאם. אמונות תריסריות כוללות:
תאולוגיה שיעית
- תווחיד (בערבית: توحيد, ייחודיות) - מונותאיזם, הייחוד של ה-קל.
- עדאלה (عدالة, צדק) - הצדק האלוקי.
- נובוואה (نبوة, נבואה) - האמונה בכך שאללה הביא לאנושות נביאים ושליחים מושלמים ושאינם טועים אשר לימדו את הבריות כיצד יש לחיות.
- אימאמה (إمامة, מנהיגות) - אללה מינה מנהיגים אשר יובילו את האנושות.
- קיאמה (قيامة, יום הדין) - אללה ישפוט את האנושות ביום הדין.
על פי האמונה השיעית, האימאמים אינם מסוגלים לטעות (בערבית: معصوم, מעצום, "חסין מטעויות"). זוהי אבן יסוד באמונה השיעית, שהאימאמים אינם נביאים או שליחים אך הם נושאים עמם את המסר של מוחמד. השיעים אינם מחשיבים את האימאמים לעליונים על הנביאים. פרשנות זאת אינה מובנת לחלוטין אצל מוסלמים רבים. מוסלמים שיעים מתייחסים לכל דת המקבלת נביאים לאחר מוחמד כדת אלילית או אפיקורסית.
תפקידו של האמאם אל-מהדי
- ערך מורחב – מהדי
באסכטולוגיה שיעית, מוחמד אבן חסן אבן עלי, או אל-מהדי, הוא האימאם השנים עשר, המהדי והמשיח של האנושות אשר נובא על ידי האסלאם. לפי האמונה השיעית המהדי הוסתר על ידי הקל ויופיע בעת מאוחרת יותר כדי לשנות את העולם ולהסדיר בו חברה מוסלמית צודקת לצד ישו לפני יום הדין. זרמים אחרים באסלאם מסכימים על הופעת המהדי בעתיד אך אינם מסכימים על זהותו הקודמת או העתידית.
ראו גם
לערכים, אישים, מושגים והמלצות, ראו פורטל האסלאם. |
קישורים חיצוניים
22697848התריסריים