הרב מנחם ארלנגר

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הרב אהרן מנחם ארלנגר
אין תמונה חופשית
תאריך לידה ה'תשכ"ב
מקום פעילות ירושלים בני ברק
השתייכות סטוצ'ין
תפקידים נוספים משפיע חסידי בבני ברק ומנהלה הרוחני של ישיבת מכנובקא בעלזא
רבותיו רבי גודל אייזנר

הרב אהרן מנחם ארלנגר הוא משפיע חסידי בבני ברק ומנהלה הרוחני של ישיבת מכנובקא בעלזא בבני ברק.

ביוגרפיה

נולד בשנת ה'תשכ"ב בירושלים ולמד בישיבה לצעירים (ישל"צ) של חסידי גור בעיר. והסתופף תקופה בצילו של הרב אשר פריינד שהיה שכן של הוריו, לאחר מכן המשיך לישיבה גדולה חידושי הרי"ם שם קנה משנתו אצל המשגיח המפורסם הפדגוג הרב גד'ל אייזנר ממנו למד את אומנות הפדגוגיה ומשם שאב חלק מיסודות משנתו החינוכית, אחר המשיך לישיבת "אור שמחה" בחיפה (שנסגרה לפני כ-16 שנה) שהייתה בית היוצר למשפיעים ומרביצי תורה רבים.

נישא לבת הרב יעקב שינפלד בנו של הסופר הידוע הרב משה שינפלד ומשגיח בישיבת מאור ישראל בב"ב. לאחר חתונתו התגורר באשדוד משם המשיך לאחר תקופה קצרה לחצור הגלילית שם כיהן כמשגיח בישיבת גור בעיר, לאחר כמה שנים עבר לבני ברק ונעשה משגיח בישיבת סטריקוב, כיום הוא מנהל הרוחני בישיבת מכנובקא בעלזא בבני ברק ורב לקהילתו בבית המדרש ברחוב בלוי 8 בבני ברק. בית המדרש מהווה אבן שואבת למבקשי ה' ושוחרי דעת והשקפה תורנית וחינוכית. במקום מתקיימים תפילות השבת באווירה חסידית מתוך התרוממות דקדושה בהתבוננות ואחרי הכנה ראויה כמסורת החסידית. כן מתקיימים במקום התוועדויות בכל חג ומועד ובסעודה שלישית, שיעורים בספרי חסידות ומוסר. אחד מהשיעורים הקבועים ואולי המיוחד בהם הוא השיעור בספר תורת חובות הלבבות בשיעור זה נמסרים עיקרי שיטתו בעבודת ה' בעומק ובהרחבה ובצורה מסבירת פנים.

משנתו

מעיקרי שיטתו הוא חינוך פנימי עמוק מתוך ידיעה רחבה של יסודות היהדות והם אשר יובילו את האדם אל עבודת הבורא. אחד מהמשפטים המגדירים היטב את שיטתו החינוכית הם דברי הרמח"ל שכותב כי אילו היתה הידיעה רחבה עומדת על לב האדם לא היה חוטא לעולם אף לא היה היצר קרב אליו. המשמעות העולה ממשפט זה היא כי אם היה אדם יודע היטב את המציאות בה הוא נמצא אזי כמעט אין לו כל נסיון שלא לעמוד בתפקידו בעבודת הבורא. האדם נברא בעולם הזה והוא מקום הניסיון. מצבו בעולם הזה הוא זמני והא רק הכנה אל העולם הנצחי שהוא העולם הבא או העולם הבא שבתוך העולם הזה שהוא עצם העבודה והקדשת החיים אל מטרה נעלה זו. כאשר האדם מבין היטב אמיתות אלו אזי האמת היא אשר מנווטת אותו אל המהלך הנכון. בשיטתו נשללת הגישה לעשות מעשים קדושים אך ורק מתוך חינוך והרגל אלא אדרבה יהיה מעשים אלו נר לרגלי האדם אך לא מתוך מסורת או הרגל אלא מתוך הכרה פנימית עמוקה של דע לפני מי אתה עומד.

קישורים חיצוניים