אסכולת אתונה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

Scuola di Atene
אסכולת אתונה
מידע כללי
צייר רפאל
תאריך יצירה 1510
טכניקה וחומרים פרסקו
ממדים בס"מ
רוחב 770
גובה 550
נתונים על היצירה
מיקום הארמון האפוסטולי שבקריית הוותיקןקריית הוותיקןקריית הוותיקן


אסכולת אתונהאיטלקית: Scuola di Atene) היא אחד הציורים הידועים ביותר של אמן הרנסאנס האיטלקי רפאל שצויר בשנים 15091510. הציור הוא פרסקו (ציור קיר) בארמון האפוסטולי שליד כיכר פטרוס ה"קדוש" בקריית הוותיקן.

הציור מציג את כל גדולי הפילוסופים והספרות מתקופת יוון העתיקה כפי שנתפשו בתקופת הרנסאנס והוא משקף את תפישתו של רפאל וכן את רוח התקופה כולה אשר שאבה את רוב השראתה מהתקופה הקלאסית. הציור מבטא גם את כל עקרונות "הרנסאנס בשיאו" - גם בהיבט התמטי וגם בהיבט האמנותי והקומפוזיטיבי.

רקע

רפאל היה צייר צעיר יחסית אך ידוע, הוא זכה לשבחים ברחבי איטליה. היו לו מעט קשרים בתוך עולם האמנים, אך הוא התחבב על אנשי הבורגנות העשירה שהיו נוהגים להזמין ממנו ציורים. הדבר זימן לו אפשרויות טובות לביטוי. בעזרת קרוב משפחתו, האדריכל ברמנטה, הוזמן רפאל על ידי האפיפיור לרומא. האפיפיור הזמין את מיטב אמני התקופה לבניית רומא החדשה. האפיפיור דרש מרפאל שיכיר את רומא העתיקה והמודרנית, לפני שיקבל לידיו כל עבודה. ימים שלמים התבונן רפאל בעבודות החופרים, אשר חשפו פסלים ומבנים מתקופת רומא העתיקה. נמצאו פנקסי טיוטה של רפאל, ובהם ניסיונותיו בשרטוט דמויות שונות שתכנן לציוריו.

"האסכולה של אתונה", בוצע על ידי רפאל במשכנו החדש של האפיפיור ונושאי הציורים נבחרו על ידי האפיפיור בעצמו. ארבעה החדרים העיקרים היו אולמות ענקיים, כל אחד כ-100 מ"ר. על רפאל הוטל לכסות בציורי פרסקו את התקרה ואת ארבעת הקירות של כל אחד מהאולמות. ה"אסכולה של אתונה" צויר בחדר שנקרא "דלה סינייטורה" שפירושו באיטלקית ה"חותם", אולם זה שימש כבית דין של האפיפיור ובו היו נחתמים פסקי הדין המרשיעים והמזכים. כאן היה על רפאל לתאר את ארבע הדרכים באמצעותן יוכל אדם לרכוש לו תהילה: התאולוגיה – חקר האלוהות, הפילוסופיה – בקשת האמת, הצדק – כיבוד החוקים, השירה – ביטוי הדמיון.

תוכן

"לה דיספוטה" הסמוך ל"אסכולת אתונה", כהשוואה

רפאל בחר להציג את כל גיבורי הספרות מן התקופות הקלאסיות והנוצריות, הפילוסופים הקדומים ותאולוגים הדנים במסתורין של לחם ה"קודש" (הפיכת הלחם והיין לבשרו ולדמו של אותו האיש הנוצרי – ציור שנמצא בחדר השכן). בגלל גודלם העצום של הקירות, החליט רפאל לצייר דמויות רבות ולסדר אותן בקבוצות, כמו בהצגת תיאטרון רבת משתתפים. נוסף לכך הגה רפאל רעיון מעניין, לצייר אישים ידועים מן העת העתיקה לצד אישים שחיו בתקופתו. ההיכל שבו שכנו הציורים שימש מופת לתבניתו וקישוט של פנים בזיליקת פטרוס ה"קדוש" של ברמנטה ומיכלאנג'לו.

"האסכולה של אתונה" היה הציור השני שצויר בחדרים שבארמון האפיפיור לצד "La Disputa" בו מתוארות דמויות התנ"ך והברית החדשה בקומפוזיציה דומה. הם מגלמים את יישוב הניגודים וההשלמה בין הנצרות לתרבויות יוון ורומא הקלסיות. מן העבר האחד נראית כאן האוכריסטיה, התגלמות גופו של אותו האיש הנוצרי בלחם ה"קודש" והיין, שהוא טקס המסתורין הראשי בנצרות. מן העבר השני "אסכולת אתונה", תיאור חזותי רחב יריעה, כולל ומקיף, של הפילוסופיה, מעשה הלל בשבחה של הפילוסופיה היוונית הקלאסית, שבמרכזו דמויותיהם של אפלטון ואריסטו. שני ציורי הפרסקו מפליאים בהרמוניה שביניהם ועל רקע אדריכלי רב רושם המתאים בצורתו ובממדיו ובהדרו לאידיאלים של המאה ה-16.

ניתוח אמנותי

הציור מבטא באופן מובהק את העקרונות האמנותיים של הרנסאנס בשיאו:

  • דמות האדם במרכז התמונה, גם מבחינת קומפוזיציה וגם מבחינה נושאית.
  • הנושאים של סימטריה, איזון, פרופורציה והרמוניה תוכננו בקפידה על ידי הצייר ובאו לידי ביטוי בהצגת הנושא בציור. המסגרת העגולה העליונה יחד עם קשתות נוספות מתחתיה מרמזות על שלמות הוליסטית.
  • פרספקטיבה חד מגוזית - המבט ממוקד, ברור, נקי ומוחלט.
  • שילוב בין אדם, אדריכלות וטבע - האדם משתלב בהרמוניה עם סביבתו האדריכלית ועם הטבע הבא לידי ביטוי בשמיים הכחולים והעננים הבודדים המופיעים בקצה המבט אך באופן ברור ומשמעותי.
  • הנושא הוא אופטימי, עוסק בצד היפה של החיים, המודגש באמצעות הצבעים והאור.
  • טכניקת ציור מושלמת - דיוק מקסימלי בקווים ובצבעים והקפדה על פרטי אנטומיה ופרטי אדריכלות.

אדריכלות

כאמור, אחד מעקרונות הרנסאנס שבא לידי ביטוי בציור הוא השילוב ההרמוני שבין האדם לסביבתו הבנויה. אחד הנושאים בציור, בנוסף להערצה ושאיבת השראה מפילוסופיית יוון העתיקה, הוא הכמיהה לאדריכלות של אותה התקופה. רוב ציירי הרנסאנס עסקו גם באדריכלות וניסו להחיות את הסגנון הקלאסי שהתקיים עד תקופת רומא העתיקה. האדריכלות בציור היא הרקע המתאים ביותר על פי תפישתו של רפאל לרעיון ה"תחייה מחדש" של רוח העולם הקלאסי, והיא אדריכלות אשר יש להחיות בעצמה כמו גם את הרעיונות הספרותיים והפילוסופיים של האישים המוצגים.

בציור מופיעים מוטיבים קישוטיים יוונים ורומיים. האדריכלות המוצגת צוירה לפי היכרותו של הצייר את תולדות האדריכלות העתיקה אשר רק החלה להתגלות בחפירות ארכאולוגיות באותם ימים. על אף שהציור מנסה לתאר מקום כביכול באתונה העתיקה המתאפיין באדריכלות יוונית קלאסית, הסגנון הוא אדריכלות רומית ואף מאפיינים מסוימים של האדריכלות הביזנטית.

העיטורים והתבליטים בקשת הראשונה ולידם פסלים הם בסגנון יוון העתיקה אך הפילסטרים (עמודים מודבקים) כמו גם הקשת עצמה (שהומצאה רק בתקופה הרומית) הם מאפיינים של האדריכלות הרומית. עיצוב הקשתות והתקרה הגבוהה מזכירים מעט את הבזיליקות הרומיות ואת מרקם תקרת הפנתיאון ברומא. גאומטריית דופן הקשת מזכירה את הפנדנטיבה הביזנטית.

הקווים ישרים ופשוטים, הרצפה עם דוגמאות הריבועים, והמדרגות, הם מוטיבים רנסאנסיים המחזקים את תחושת הפרספקטיבה. העיצוב המרכזני בפרספקטיבה חד-מגוזית נותן תחושה של אין סופיות. הפרספקטיבה לא נשארה שיטה של תיאור החלל המבוססת על עקרונות של קונסטרוקציה מתמטית אלא היא הופכת במידה רבה לאמצעי של חשיפת חוויות ושל השראה על הלכי הרוח של הצופה. מקור האור המגיע מאחור ומעבר לקשת הראשונה נותן תחושה מיוחדת לתמונה. הצופה מביט בדמויות מעמדה חשוכה מעט ורואה איך האור חודר מהצדדים ויוצר מעין אווירה אלוקית למעמד מיוחד זה.

התבליטים, תקרת הקסטות, מערך העיטורים והגומחות עם הפסלים החופשיים מהווים חלק אינטגרלי מאדריכלות המבנה ומקושרים תמטית לדמויות בני האנוש ולכלל הקומפוזיציה, הן מבחינה צורנית-סגנונית והן מבחינה איקונוגרפית. תקרת הקסטות בצורת משושים וריבועיים מתכתבת עם עיטורי הרצפה הריבועיים ויוצרים תחושת מרחב תלת-ממדי.

הדמויות

במסגרת העמוקה של הציור מוצבות הדמויות במערכת של תנועה אליפטית, המתחילה מלפנים ומסתיימת מאחור במרכז. במרכז זה מופיעות הדמויות של אפלטון (מופיע בדמותו של לאונרדו דה וינצ'י, לפי שערו הלבן והארוך), מצביע כלפי השמים ואריסטו מושיט את ידיו אל המציאות הארצית. לידם מוצגים מלומדים של תקופות מאוחרות יותר, כגון תלמי ואבן רושד. לכמה מן החכמים נתן רפאל את שירטוט פניהם של אנשי רוח מפורסמים בדורו, כדי לסמן את המשך קיומה ותחייתה של האסכולה העתיקה.

הראש השני מימין בשורה הראשונה הוא של רפאל עצמו חובש כובע שחור ששיערו גולש ממנו. הדמות הכבדה הנראית נשענת על גוש אבן בקדמת התמונה, אינה נמצאת במתווה ההכנה של התמונה, היא חיקוי לנביאים ולסיבילות של מיכלאנג'לו. ישנם ארבעה תלמידים בצד שמאל המביטים בהתפעלות במתמטיקאי דגול של העת החדשה. מיקומן הקפדני של דמויות רבות על רקע פרספקטיבה עמוקה, מזכיר את שיטותיו של גיברטי. הדמויות נעשו בצורה מדויקת, כל מחווה וכל תנועה תוכננה היטב בהתבססות על הפיסול הקלאסי. טבלאות הרצפה, המדרגות והדמות השרועה עליהן יוצרת תנועה לאחור, המשלימה את התנועה ההיקפית ומדגישה את המרכז. כך רואים את הפאר והאחדות הפלסטית של האדריכלות והפיסול גם בציור. האסכולה של אתונה הוא תיאור סמלי של האקדמיה האפלטונית, עם חכמי יוון העתיקה, על מקצועותיהם וזרמיה השונים.

למעט דמויותיהן של אפלטון ודיוגנס קיימות מחלוקות שונות בין חוקרי אמנות לגבי שאר הדמויות, אך רוב הדעות מייחסות את הדמויות המצוירות לאישים הבאים המצוינים להלן. רפאל הוסיף בציור פורטרטים שלו ושל כמה מעמיתיו בתפקיד אישים יווניים חשובים. הוא התאים בין האמן הרנסאנסי לדמות היוונית בעלת קווי דמיון לאמן כפי שנתפשה על ידי רפאל מתוך לימודיו את העולם הקלאסי.

Click to Shrink Back
זנון מקיטיוןאפיקורוספרדריק השני, דוכס מנטובה (מוטל בספק)אבן רושדפיתגורספיתגורסבואתיוס (מוטל בספק, ייתכן שמדובר באמפדוקלס או באנכסימנדרוס)אנטיסתנס (מוטל בספק)אלכסנדר הגדול (מוטל בספק. ייתכן שמדובר באלקיביאדס)קסנופון (מוטל בספק)פרמנידס (מוטל בספק)סוקרטסמיכלאנג'לו בדמותו של הרקליטוסלאונרדו דה וינצ'י בדמותו של אפלטוןאריסטודיוגנספלוטינוסהיפאטיהארכימדס (מוטל בספק) עם תלמידיםזרתוסטרהתלמי (מוטל בספק)רפאל עצמו, בדמותו של הצייר היווני אפלס
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

הדמויות השונות בציור. לקבלת מידע על דמות, לחצו עליה.


פרטים

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

28417256אסכולת אתונה