M&M's
M&M's (אם אנד אמ'ס) הוא מותג ממתקים של חברת מרס. כל הממתקים ממותג זה הם סוכריות בצבעים שונים, וההבדל ביניהם הוא בתכולתם. כיום מיוצרים ממתקי M&M's הממולאים בשוקולד, בוטנים, שקדים, חמאת בוטנים, ריבת חלב, פצפוצי אורז, בייגלה ועוד. על כל ה-M&M's מצוירת האות m, בשיטה הדומה לדפוס אופסט.
היסטוריה
M&M's מבוססים על מותג בריטי ותיק יותר, סמארטיז. במהלך מלחמת האזרחים הספרדית, פגש בנו של מייסד חברת מרס, פורסט מרס, בחיילים שהתלהבו מהממתק הבריטי, בשל העובדה שהסוכר בו הוא מצופה מונע מהשוקולד להידבק לאצבעותיהם. מרס ושותפו ברוס מורי מחברת הרשי פעלו לרכישת הזכויות על המוצר, והחלו בהכנות לשיווקו בארצות הברית. מאחר שבארצות הברית כבר היה ממתק בשם "סמארטיז", היה עליהם למצוא שם אחר. הם בחרו בשם M&M - ראשי התיבות של שמות המשפחה שלהם.
ב-1941 החלה חברת מרס במכירת ה-M&M's הראשונים. עד מהרה, הפך הממתק למוצר פופולרי ביותר, בעיקר הודות לעובדה שבתקופה זו, בהיעדר אמצעי קירור נפוצים ויעילים, ממתק שוקולד שאינו נמס היווה חידוש. גם הצבא האמריקאי עמד על יתרון זה של המוצר, והחל לחלק אותו לחייליו במהלך מלחמת העולם השנייה.
בשנת 1948 רכשה חברת מרס את חלקה של חברת הרשי במוצר ושונתה האריזה, מגליל לשקית חומה כפי שהיא נמכרת כיום. ב-1950 התחילו ליצור על הממתקים את האות m, בתחילה בצבע שחור, וב-1954 החלה חברת מרס לייצר לראשונה גם M&M's ממולאים בבוטנים. בשנה זו גם הומצא הסלוגן של הסוכריות: "chocolate that melt in your mouth, not in your hand". (בעברית:"שוקולד שנמס לך בפה, ולא ביד")
בשנת 1980 החלה מרס לשווק את הממתק גם ב-16 מדינות מחוץ לארצות הברית, ובהן בריטניה, הולנד ומלזיה.
ב-1988 שווקו בהיקף מוגבל M&M's ממולאים בשקדים. לאור הצלחתם, החלה חברת מרס לייצרם בהיקף מלא בשנת 1992. ב-1990 נוספה הגרסה הממולאת בחמאת בוטנים, וב-1998 בפצפוצי אורז.
מותג M&M's זכה להצלחה גדולה בעולם ובארצות הברית בפרט בין היתר בגלל שיחידה אחת ערכה ארבע קלוריות בלבד[1]. ברחבי ארצות הברית הוקמו מספר חנויות M&M's המוכרות סוכריות M&M's מיוחדות במגוון צבעים ותצורות, בנוסף לעשרות מוצרים יומיומיים פשוטים המעוצבים בצורת M&M's או כוללות את סמלי המותג כדוגמת ביגוד, בובות, משחקי וידאו, שעונים מעוררים, ושמיכות פליז. החנות הגדולה ביותר מסוג זה נמצאת בשדרת הסטריפ בלאס וגאס. החנות משתרעת על פני ארבע קומות, וכוללת מאות מוצרים ומסלול לילדים.
צבעי ה-M&M's
הממתקים הראשונים יוצרו ב-6 צבעים: אדום, כתום, כחול, ירוק, צהוב וחום, כאשר את כולם, בין היתר, ניתן להשיג בחנויות ה-M&M's. בשנת 2013 נוסף הצבע חום בהיר.
בשנת 1960 שונה צבעם של הממתקים הממולאים בבוטנים, והם יוצרו באדום, צהוב וירוק. ב-1976 הוחל גם בייצורם של ממתקים כתומים.
בשנת 1976 הפסיקה חברת מרס את ייצורם של ה-M&M's בצבע אדום, בשל חשש שבצבע מאכל אדום יש חומרים מסרטנים. אף שהחברה השתמשה בצבע מאכל מסוג אחר מזה שלגביו התעורר החשש, היא החליטה להפסיק את הייצור משום שלא רצתה להסתכן בירידה במכירות. ב-1987, לאחר שהאזהרות נשכחו, חזרה החברה לייצר גם M&M's בצבע אדום.
ב-1993 הזמינה חברת מרס את צרכניה לבחור באיזה צבע נוסף ייוצרו ה-M&M's. הצרכנים העדיפו את הכחול על פני הסגול והורוד, וב-1995 החליף צבע זה את החום הבהיר. ב-2002 נערך משאל צרכנים נוסף, ובו גבר הסגול על הורוד והטורקיז. M&M's בצבע זה יוצרו במשך תקופה קצרה בלבד. בשנת 2004 הממתקים יוצרו בשחור ובלבן, וב-11 במרץ 2004 הם יוצרו שוב בצבעים הרגילים. במהלך 2007 נמכרו גם סוכריות M&M's בצבע ורוד. מאז שנת 2003, פועלת החברה בשיתוף קרן סוזן ג`י קומן המסייעת במימון מחקר וחינוך למודעות על סרטן השד. כל שנה מוציאה החברה מהדורה מיוחדת של שקיות m&m המכילות שוקולד בצבעים ורוד ולבן, כאות למאבק בסרטן השד. שקיות אלו נמכרות ברשת האינטרנט, וגם בחנויות (בחודשים מסוימים בשנה). החברה תורמת סכום של 10% מכל שקית שנמכרת לקרן, והגיעה עד היום לסכומים גבוהים.
בישראל נמכרים ארבעה סוגים של השוקולד- החום (העדשים הפשוטות) והצהוב (בוטנים) ואדום (חמאת בוטנים). החל משנת 2010 החל להימכר גם הכחול (פצפוצי אורז). החטיף משווק באופן מוגבל ובחנויות מעטות ברחבי הארץ באריזת שקית 250 גרם, ואילו היבואן הרשמי, הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון משווק גם צעצועים, שקיות 750 גרם ומבצע מגוון מבצעים אשר כוללים את השוקולד.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של M&M's
הערות שוליים
- ^ שוקולד חלב. טעמים אחרים בעלי יותר קלוריות
35780693M&M's