מטוס שליטה ובקרה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף AWACS)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מטוס AWACS של חיל האוויר האמריקאי.
צוות של בקרים מוטסים במטוס E-2 הוקאיי של צי ארצות הברית מנתחים מידע ממערכות המטוס.
מטוס חיל האוויר ההודי Beriev A-50EI Mainstay עם מערכת שליטה ובקרה מתוצרת התעשייה האווירית בעת נחיתה

מטוס שליטה ובקרהאנגלית: Airborne Warning And Control System או AWACS או AEW&C) הוא מטוס אשר מותקן בו מכ"ם ייעודי ותפקידו הוא לזהות איומים ולתאם פעולות אוויריות (ומכאן שמו הלועזי שפירושו: מערכת אזהרה ובקרה מוטסת).

היסטוריה

הבריטים היו הראשונים שהרכיבו אנטנת מכ"ם סובבת על מטוס (הוויקרס ולינגטון) על מנת שהוא יהווה "מרכז יירוט אווירי". בפברואר 1944 צי ארצות הברית החלו בתוכנית פיתוח של מטוס בקרה שהיה דגם של מפציץ צלילה ה-TBM, ניסויי הטיסה המוצלחים הראו שהמכ"ם הצליח לאתר מבנים מנמיכי טוס במרחק של למעלה מ-161 ק"מ. סך הכל 40 יחידות מדגם TBM-3W יוצרו וראו שירות פעיל.

בשנות החמישים והשישים מערכות מכ"ם ובקרה שולבו במטוסים גדולים יותר (לרוב מטוסי נוסעים) שאפשרו למערכות לטוס גבוה יותר ולהישאר באוויר ליותר זמן.

מלחמת פוקלנד שהתרחשה בשנת 1982 המחישה לראשונה את החיוניות של מטוסים אלו לשדה הקרב, כאשר סייעו לצי הבריטי להתגונן בפני התקפות אוויריות של חיל האוויר הארגנטינאי.

מאפיינים

מטוסי שליטה ובקרה מסוגלים לכסות יותר שטח אווירי מאשר מכ"מים ומרכזי בקרה קרקעיים, שלושה מטוסי בקרה המשייטים בגובה 9,000 מטר מסוגלים לכסות את כל מרכז אירופה (כאשר כל מטוס מכסה 311,990 קילומטרים רבועים). צוות המטוס מסוגל לזהות מטוסי אויב ולתאם את היירוט שלהם, בעצם מטוסי הבקרה מסוגלים לחסוך ממטוסי הקרב את הצורך בהפעיל את המכ"ם שלהם בשביל לזהות ולקבל כיוון למטרה, מה שמגדיל את החמקנות שלהם שכן המכ"ם שלהם לא נקלט אצל האויב (RWR). בנוסף מערכות המטוס מסוגלות לאסוף מודיעין אלקטרוני, ועל ידי כך לעזור ליצור תמונת מצב מושלמת של גזרת השליטה של המטוס.

צוות המטוס

בדרך כלל צוות המטוס כולל את הטייסים הנווטים, מהנדסי הטיסה, והמכונאים המוטסים שיש בכל מטוס תובלה. יחודו של מטוס הבקרה הוא צוות בקרים היושב מאחורי צגי מכ"ם ושולט על גזרה מוגדרת משטח הכיסוי של מכ"ם המטוס.

מכ"מ המטוס

בשביל כיסוי מתאים במטוסי השליטה והבקרה הורכבו צלחות מכ"ם מסתובבות אשר שימשו את מטוסי הבקרה עד להופעתו של מכ"ם AESA (מכ"מ המסובב את האלומה שלו אלקטרונית ולא מכנית על ידי סיבוב האנטנה), יתרונו של מכ"ם זה הוא ביכולתו לסרוק את שטח הכיסוי שלו הרבה יותר מהר ממכ"מים רגילים ויכולת שידור וקליטה העדיפים.
התעשייה האווירית יצרה את מערכת המכ"ם AESA הראשונה המותאמת למטוסי בקרה הפאלקון.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטוס שליטה ובקרה בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0