תחנת הרכבת אל חמה
מבנה ראשי - תחנת הרכבת של אל חמה | |||
מידע על הבנייה | |||
---|---|---|---|
חנוכת התחנה | מאי 1906 | ||
סגירת התחנה | 1948 | ||
מיקום | |||
מיקום | אל חמה | ||
קואורדינטות | 32°41′12.3″N 35°39′59.33″E / 32.686750°N 35.6664806°E | ||
מידע על התחנה | |||
|
תחנת הרכבת אל חמה (El Hemme) היא התחנה האחרונה של רכבת העמק בגבולות ישראל לפני העלייה לדרעא וההתחברות של מסילת הרכבת דרעא-צמח לקו הראשי של הרכבת החיג'אזית. התחנה ממוקמת בכניסה לאתר המרחצאות הרומי אל-חמה (כיום חמת גדר). לאחר מלחמת ששת הימים ישבו מקימי קיבוץ מבוא חמה במבני התחנה בתקופת שיפוץ המרחצאות. המבנה המרכזי משמש כיום כחלק מחווה לגידול דגים ומוכרז כאתר מורשת מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.
ההיסטוריה של המקום
תחנת אל חמה נבנתה ב-1904 כחלק מ 8 התחנות הראשונות של רכבת העמק. בהמשך נבנו עוד 40 תחנות (סה"כ היו 48 תחנות)[1]. התחנה ממוקמת בכניסה לאתר המרחצאות הרומי אל-חמה ומכילה מספר מבני אבן אשר מרביתם ניצבים במקום גם כיום[2].
התחנה ממוקמת 95.3 ק"מ מחיפה ו-66 ק"מ מהמפגש עם הרכבת החיג'אזית בדרעא. מאל חמה עלתה המסילה מזרחה דרך ערוץ נהר הירמוך על גבי מספר גשרים ודרך מספר מנהרות ועצרה בדרכה במספר תחנות רכבת במעלה הדרך[3][4].
רכבת העמק נחלקה למקטע הארץ ישראלי בחסות בריטים (מחיפה עד צמח) ולמקטע הסורי בחסות הצרפתים (מאל חמה עד לחיבור לרכבת החיג'אזית) כך שתחנת אל חמה היא התחנה הראשונה במקטע הסורי-צרפתי[5]. בתחנת צמח נעשתה החלפת קטרים והקרונות נירתמו לקטר חזק יותר על מנת להתמודד עם העליות של הירמוך[6]. לאחר קביעת תחומי המנדט בין צרפת ובריטניה הועבר ניהול התחנה לחברה הסורית-צרפתית "DHP"[7].
התחנה פעלה מ-1905 עד 1946 ובשנות הסכסוך הישראלי-ערבי שימשה, לא פעם, כתחנת מעבר לגייסות ערבים אל פנים הארץ. ב-31 באוקטובר חיבל הפלמ"ח בגשר הירמוך (הקרוי בערבית "ג'יסר אל האווי") שממזרח לאל חמה (במסגרת מבצע מסיבה). הגשר תוקן ותנועת הרכבות המשיכה. ב-16 ביוני 1946 חיבל הפלמ"ח בגשר בפעם השנייה (במסגרת מבצע מרכולת - "ליל הגשרים"). הפעם הגשר לא תוקן ותנועת הרכבות בתחנה פסקה לחלוטין[8].
במלחמת העצמאות, ב-1948, כבשו הסורים את מתחם אל חמה (כולל תחנת הרכבת) והחזיקו בו למרות הגדרתו כאזור מפורז בהסכם שביתת הנשק בין ישראל לסוריה.
במלחמת ששת הימים, ב-1967, נכבש המקום על ידי צה"ל. לאחר המלחמה התיישבו במבני התחנה אנשים מקיבוצי הסביבה[9] שפעלו לשפץ את המקום על מנת להפעילו כאתר מרחצאות, הבראה ונופש וכן כאתר גידול דגים ותנינים. האתר נפתח ב-1977[10].
מבנה התחנה המרכזי משמש כיום כחלק מחווה לגידול דגים. ניתן עדיין להבחין בשלט הפח הנושא את שם התחנה התלוי עליו.
יש לציין שהסורים המשיכו להפעיל את קטע המסילה בין אל חמה ודרעא גם לאחר 1948 (בעיקר למטרות תיירות של חובבי רכבות) וקיימים, באתר הרכבת החיג'אזית, צילומים מ-2005 של רכבות פעילות על קו זה.
המבנים באתר
באתר התחנה נמצאים, כיום, 3 מבנים:
- מבנה המשרדים - מבנה בן 2 קומות בו שכנו משרדי התחנה
- מבנה חד קומתי - ממזרח למשרדים. כנראה שימש למגורי מנהל התחנה
- מבנה שירותים - ממערב לתחנה (מוזנח)
בנוסף קיימים שרידים למבנה נוסף ממערב למבנה השירותים. ביציאה מהמבנה הראשי ניתן עדיין להבחין ברציף התחנה. בצד המערבי של התחנה נותרו חלקים של מסילת ברזל.
לקריאה נוספת
- מאיר שפירא - מחקר: "רכבת-העמק - תחנות וסיפורים".
קישורים חיצוניים
- שירן שבתאי, תחנה עשירית - אל חמה (חמת גדר) מאמר על רכבת העמק, אתר "מורשת הגליל"
- אלי אשכנזי, משוגעים לרכבת העמק: תגלית בצפון מרגשת היסטוריונים חובבים, באתר הארץ, 20 בינואר 2014
- תחנת אל חמה באתר הרכבת החיג'אזית Nabataea.net
- התוכנית לשימור מתחם חמת גדר באתר רשות העתיקות (עמודים 52-68), נובמבר 2011
- על כניסת אנשי קיבוץ "מבוא חמה" לגור בתחנת הרכבת ב-22 בינואר 1968 באתר קיבוץ מבוא חמה
- תמונות מתחנת אל חמה באתר Flickr
- על סובבן צמח באתר תפוז
- הרכבת החיג'אזית באתר Die Hedschas Bahn של Gerhard Henrich
- בית המסילאים באתר חמת גדר באתר המועצה לשימור אתרים, גיליון מספר 56, באפריל 2016, עמוד 12
הערות שוליים
- ^ המספר 48 הוגדר על ידי החוקר מאיר שפירא תוך שהוא מציין שחלק מהתחנות היו לא יותר משלט שנשא את שם התחנה וחלקן חרב לחלוטין
- ^ בנוסף להיותה תחנת מעבר, שימשה התחנה לקליטת נופשים שהגיעו למרחצאות מחיפה ומארצות ערב
- ^ מאל חמה מזרחה נספרו 14 גשרים ו-7 מנהרות. כולם כיום בשטח סוריה וירדן
- ^ בין התחנות ממזרח לתחנת אל חמה ניתן למנות את זייזון Zeizoun, תל אש-שבאב Tel Esh Shebab, מוזריב Muzerib ועוד.
- ^ הגבול בין המנדט הבריטי והצרפתי עבר כ-7 ק"מ ממזרח לצמח
- ^ ב-2014 פורסם שיהודה לבנוני חשף את הסובבן של תחנת צמח שאיפשר את סיבוב הקטרים. לפי מחקרו של מאיר שפירא מיקום הסובבן היה ידוע כבר משנות ה-90
- ^ Chémin de Fer Damas-Hama et Prolongements
- ^ לאחר ליל הגשרים הצטמצמה נסיעת הרכבת רק לקטע בין חיפה לצמח אך גם זו פסקה ב-1948 לאחר שמספר גשרים נוספים חובלו
- ^ ביניהם מקימי קיבוץ מבוא חמה
- ^ הכוונה המקורית הייתה לפתוח את האתר כבר ב-1969 אך אי יציבות ביטחונית באזור דחתה את הפתיחה
25994931תחנת הרכבת אל חמה