קהילת יהודי בוגדאן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קהילת יהודי בוגדאן
בית העלמין היהודי בבוגדאן
בית העלמין היהודי בבוגדאן
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים
שפות
רוסית, אוקראינית

קהילת יהודי בוגדאן שבאוקראינה כיום התקיימה החל מאמצע המאה ה-19 ועד להשמדתה בשואה. הקהילה התאפיינה בכך שרובם הגדול של היהודים התפרנסו בכבוד. רוב היהודים היו חסידי ויז'ניץ-קוסוב. השלטון באזור השתנה מספר פעמים לאורך שנות קיום הקהילה ובהתאם השתנו גם השפה המדוברת ושם הכפר.[1]

מאפיינים כלליים

בוגדאן[2] התפתח להיות כפר מחוות שהתקיימו באזור במאה ה-18, על פי מסמכים ששרדו שמו הוזכר בכתבים לראשונה בשנת 1803 באותה תקופה התיישבו כאן פועלים גרמנים והונגרים שהיו מיומנים בייעור ועיבוד עץ. הכפר היה בגבולות האימפריה האוסטרו הונגרית עד לתום מלחמת העולם הראשונה והקמת הרפובליקה הצ'כוסלובקית. קיימת סברה שהכפר נקרא על שמו של הגיבור הלאומי האוקראיני בוגדאן חמלניצקי, שעבור היהודים הוא היה צורר.[3] מקור השם על פי גרסה אחרת הוא שתושבי הכפר שעבדו ביער ולא יכלו לחזור הביתה עם רדת הלילה גילו לפתע צבי בין העצים והחליטו שזו מתנה מא-לוהים והחליטו לקרוא לכפר בוגדאן שתרגומו הוא מתת הא-ל או נתן י-ה'.

חילופי השלטון לפי תקופות
תקופה השלטון השפה
עד 1901 אוסטרו-הונגריה הונגרית
1901 - 1918 אוסטרו-הונגריה הונגרית
1918 - 1938 צ'כוסלובקיה צ'כית
1938 רותניה רותנית
1939 - 1944 הונגריה הונגרית
1945 - 1991 ברית המועצות רוסית
מ-1991 אוקראינה

בשנת 1938 הפך האזור להיות בשליטת הרותנים למשך תקופה קצרה עד שסופח להונגריה ונכלל במחוז מאראמורש בין השנים 1938–1944 כחלק מהסכם של הונגריה עם גרמניה.

בין השנים 1920–1938 נכלל בגבולות הרפובליקה הצ'כוסלובקית ונקרא בוהדן כחלק מאזור זקרפטיה או תת-קרפטיה או פודסקרפטיה.

בין השנים 1945–1991 היה הכפר חלק מברית המועצות ושמו היה בוגדאן והחל מ-1991 הוא בגבולות אוקראינה ושמו הוא בוהדן כחלק מנפת ראחוב במחוז זקרפטסקה אובלסט.

הכפר ממוקם לאורך אחד מיובלי נהר הטיסה והוא אחד הכפרים המפוזרים מבחינה גאוגרפית באזור ושטחו הוא 486 קמ"ר. הכפר נמצא בגובה 800 מ' מעל פני הים.

הכפר נקרא בשמות שונים בשפות שונות ביידיש הוא נקרא בוגדאן, בהונגרית Tiszabogdány, בצ'כית Bohdan וברוסית Bogdan.


היסטוריה

ראשית הקהילה

קובץ:משפחת רוזנטל ב-1916.jpg
משפחת רוזנטל ב-1916, בוגדאן

החיים הקהילתיים היהודיים בבוגדאן החלו להתארגן בשנות השבעים של המאה ה-19.[4] במפקד האוכלוסין של 1830 לא נרשם אף יהודי בכפר ובמפקד התושבים בשנת 1880 נמנו 123 יהודים, ההנחה היא שהם התיישבו בבוגדאן תוך עשור אחד.

עשרות שנים לא היה קיים בית כנסת או בית מדרש מרכזי לכלל תושבי בוגדאן ותרם לכך מבנהו הגאוגרפי המפוזר של הכפר. היהודים התפללו במניינים בבתים פרטיים שהיו מפוזרים במרחק האחד מהשני. בעשורים הראשונים גם לא היה בית עלמין יהודי והנפטרים הובלו לקבורה בעיירות סמוכות, קרעטשניף ויאסין, כנראה. בסוף שנות השלושים של המאה ועשרים, הסתיימה בניית בית כנסת מרכזי במרכז הכפר. בבית העלמין היהודי[5] שנבנה על גבעה הצופה אל הכפר ללא ציון דרך, נותרו היום כ-20 מצבות המקום אינו מתוחזק. בסוף שנות השלושים של המאה העשרים, הסתיימה בניית בית כנסת מרכזי במרכז הכפר.

בשנת 1921 תחת השלטון של צ'כוסלובקיה היה מספר היהודים 275 מתוך אוכלוסייה של 2,060 תושבים. רוב היהודים היו חקלאים ומגדלי בקר. היהודים היו מאוד פעילים בחיי הקהילה הכללית והיו ביניהם כאלה שנבחרו למועצה העירונית ואחד מהם אף שימש כראש כסגן ראש המועצה.[6]

בין מלחמות העולם

קובץ:מועצת בוגדאן בשנת 1935.jpg
מועצת חברי בוגדאן בשנת 1935

מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה שכלה הקהילת היהודית בבוגדאן שניים מתושביה, יוסף שכטר וועלוול שטרייטר שחזרו מן המלחמה והתחילו לסחור בבקר שהובילו לפולין נרצחו על ידי אוקראינים, שניים מהחבורה משולם שטרייטר ויהודה האבר נותרו כדי לספר.

בשנות העשרים והשלושים הוקמו תנועות נוער ציוניות, בני עקיבא והחלוץ בין מייסדי הקבוצה הציונית היה הערש שכטר והמנהיג הרוחני היה שלמה קריינדלר המורה לעברית שהרצה על נושאים ציוניים ותרבותיים. הוקמה גם קבוצת העובד שנועדה למבוגרים ולבעלי משפחות. את קבוצת העובד ואת תנועת החלוץ ארגן שלמה ליפסקי שנשלח מקיבוץ תל יוסף ושגם דאג לתת לחלק מהם אישורי עליה לכניסה לפלשתינה.

במפקד האוכלוסין בשנת 1930 נמנו 357 יהודים מתוך 4299 תושבים. לא כל היהודים סומנו כיהודים כך שמספרם כנראה היה מעט גבוה יותר.

ענפי התעסוקה העיקריים של התושבים לרבות היהודים היו ענף העץ - כריתה, עיבוד והשטה במבני רפסודות על נהר הטיסה לאזור הונגריה. ענף החקלאות שכלל גידול פרות לחליבה, לתוצרת חלב, לבשר ולעבודות אדמה. גידול צאן לתעשיית גבינות ופרוות. תיירות, בשל הנוף המרהיב של הרים גבוהים מעל אלפיים מטר. ענף המסחר כלל חנויות ובתי מרזח.

אישים מרכזיים בתולדות הקהילה

בקהילת יהודי בוגדאן היו אישים מרכזיים שהיו אחראים על סדר היום בקהילה היהודית:[7]

  • בשנת 1927 בחרה הקהילה את הרב היחיד בתולדות הקהילה את הרב שלמה שפיצר בנו של הרב משה שפיצר ראש אב בית הדין במונקץ'.
  • השוחט הראשון שעליו ידוע היה ברוך וועג, החתום על ספר כולם אהובים, סיגט תרס"ו 1916לאחריו היה השוחט ר' חיים שטיינבוק ששימש גם כמורה. השוחט האחרון היה ר' נחום פרל, חסיד ויז'ניץ מתלמידי ר' מנחם מנדל האגר מווישווה, שהיה גם בעל סמיכות להוראת איסור והיתר.
  • כחמישים שנה עמד בראש הקהילה ר' שמואל רוזנטל תלמיד חכם וחסיד קאסוב-ויז'ניץ, כמרבית תושבי בוגדאן. הוא היה בעל קרקעות, סוחר עצים ובעל מלון לתיירים.
  • ר' שמואל סנדל חסיד אטיניה ובעל קורא של האדמו"ר.
  • הרופא ד"ר טנדלר.
  • עורך הדין ד"ר מרדכי מארק רוזנטל.
  • המורה לעברית שלמה קריינדלר שלימד בבית הספר העברי הראשון בחוסט.
  • במועצת הכפר היו חברים ר' שמואל רוזנטל, אהרון שטרייטר, זליג טנדלר ויידל טנדלר ייצוגם של היהודים במועצה והשפעתם הייתה גבוהה מיחסם באוכלוסייה.

תקופת השואה

תחילת השינוי - רותניה

עד ספטמבר 1938 היו היחסים בין היהודים לבין הרותנים והסיצים המקומיים יחסי שכנות תקינים. ב-08.10.1938 הוכרזה קרפטורוס כשטח אוטונומי רותני עדיין תחת ריבונות צ'כית. עם השלטון הקצר של הרותנים בין אוקטובר 1938 למרץ 1939 התערער בטחונם של יהודי בוגדאן. כדי לקדם את האיומים התארגנה בבוגדאן הגנה עצמית אנטי סיצ׳ית. היוזם והמארגן היה אהרון רודני[8] ששיתף בהגנה העצמית גם את ההונגרים והרותנים בני המקום שהתנגדו לפעולות הסיצ׳ים והציפצרים, אך הפעילים המרכזיים היו יהודים. חברי קבוצת ההגנה מנו כ-200 איש שברשותם היו כלי נשק ואף מכונת ירייה, הם השתלטו על תחנת הז׳אנדרמריה המקומית ותפסו עמדות בכל הכפר וכך הצליחו להגן על התושבים.

באמצע מרס 1939 באה לקיצה האוטונומיה הזו כאשר נכבשה על ידי הונגריה שהשלימה את ההשתלטות על כלל חבל הקרפטים ובנוסף גם על חלקיה הצפוניים של רומניה-טרנסילבניה.

השלטון ההונגרי

על פי ההסכמות של בוררות וינה הראשונה מ-2 בנובמבר 1938, השתלטה הונגריה על האזור כולל בוגדאן ואז התפרקה ההגנה האזרחית ונשקה נמסר להונגרים. ההונגרים הטילו גזרות כלכליות על היהודים, ניטלו מהם רישיונות המסחר והמלאכה ורבים מהם נותרו ללא אמצעי פרנסה.

בשנת 1941 מנתה הקהילה 329 תושבים ולרובם הייתה אזרחות הונגרית, מי שלא יכול היה להוכיח את אזרחותו ההונגרית בשניים או שלושת הדורות הקודמים, היה צפוי לגרוש על ידי הממשל ההונגרי אל ארץ מוצאו. בסוף 1941 הובאו לכפר 2 משאיות מלאות יהודים מן הכפר פליאן קבלצקי, אליהם צרפו את משפחת הסנדלר אליהו מאליק ואת הנערה אלה שטרייטר מבוגדאן ושלחו אותם לקמינץ פודולסקי[9]בפולין, שם נמסרו לכוחות האיינזצגרופן ונרצחו ביריות ונקברו בקברי אחים. תחילה היה מספרם של תושבי בוגדאן בקבוצה שהייתה מיועדת לגרוש גדול יותר אך בהתערבות ובהשתדלות פעילי הקהילה הצליחו להפחית את מספר המגורשים, כמצוין.

ועד הצלה[10]

בשנת 1940 הוקם בבוגדאן ועד הצלה מקומי שעם חבריו של נמנו צבי שטיינמץ, משה מנשפריינד, ישראל האבר, הירש שכטר, לייב קמינר, ואהרון רוזנטל. אנשי ועד ההצלה פעלו במחתרת וסייעו לפליטים יהודים שהגיעו אליהם מפולין לאחר שההשמדה החלה שם. הם הסתירו את היהודים הפולנים, ציידו אותם בתעודות, במידע על דרכי מילוט ובצידה לדרך ושלחו אותם לבודפשט אל אנשי המחתרת החלוצית בהונגריה בתקופת השואה, שחלקם היו ילידי בוגדאן.

עבודות כפיה

בשנת 1940 הוקם בבוגדאן מחנה לעבודות כפיה שאליו נשלחו יהודים מגיל 18 עד גיל 45 מכל אזור הכיבוש ההונגרי שלא גויסו לצבא בגלל יהדותם. הם הועסקו על ידי ההונגרים בעבודות ביצורים וסלילת דרכים בהרים הגבוהים סביב וביערות העד שבאזור אך הבסיס שלהם היה בבוגדאן שם התקבלו בזרועות פתוחות על ידי יהודי הכפר.

לאחר מרץ 1942 נשלחו חלק מצעירי הכפר לפלוגות עבודה בחזית המזרחית של אוקראינה ככוחות תומכים בשורות הארמייה ההונגרית השנייה. הם הועבדו בהובלת ציוד צבאי ותחמושת ובפינוי שדות מוקשים וסבלו יחס משפיל, התעללויות ורציחות מכוונות. בינואר 1943 לאחר קרב סטלינגרד, הוכרעה ארמייה זו ואלפי היהודים ששירתו בפלוגות העבודה נמלטו או נפלו בשבי הצבא האדום ונשלחו למחנות שבויים בהרי אורל ברוסיה. בשבי הרוסי סבלו מטיפוס מרעב וקור בתנאים בלתי אנושיים. ממשלת רוסיה הסכימה להקמת יחידות צבאיות צ׳כוסלובקיות בתחומה לאחר ההכרה של רוסיה בממשלה הגולה של צ׳כוסלובקיה. בעקבות כך הוקמה בריגדה צ׳כוסלובקית בפיקודו של לודביג סבובודה אליה הצטרפו מספר מבני בוגדאן ששוחררו מהשבי הרוסי לצורך כך.

לוחמים נגד הנאצים

כבר בשנת 1939 שלושה מבני בוגדאן, דוד בן יצחק הלמן, והאחים זלמן וישראל שטוייבר בני שמואל, ברחו לרוסיה והצטרפו לצבא האדום שם נפלו בקרב על סטלינגרד.

בשנת 1943 כמה מבני בוגדאן הצטרפו ללגיון הצ'כוסלובקי שהקים הגנרל לודויג סבובודה ולחמו לצד הצבא האדום. הם לחמו בקרבות המרים לשחרור קייב ובקרבות שחרור מעברי הדוקלה Dukla שנערכו באוקטובר 1944 בצפון מזרח הקרפטים בגבול פולין וחלקם אף זכו להשתתף במצעד הניצחון על גרמניה בפראג.

הקמת הגטו

באיסרו חג של פסח תש"ד 16 באפריל 1944 רוכזו כל יהודי בוגדאן בבית הספר המקומי שם עונו והושפלו עד שגילו היכן הסתירו את רכושם. למחרת הועברו לגטו מאטסאלקה בתנאי צפיפות.

השמדת הקהילה

ב-20 במאי 1944 גורשו למחנה ההשמדה באושוויץ כל הנשים הילדים והזקנים שנותרו בכפר, לאחר שהצעירים שולחו לפלוגות עבודה במחנות הכפיה. כל היהודים שנשלחו, כולל הרב והשוחט ניספו בשואה.

בני בוגדאן שנותרו בחיים היו אלה שהצטרפו ללגיון הצ'כי או אלה שהיו בשליחות המחתרת החלוצית בהונגריה או אלה שהצליחו לעלות ארצה לפני ההשמדה.

לאחר השואה

לאחר שחרור האזור ב-1944 בידי הסובייטים, חזר הכפר להיות לחלק מצ'כוסלובקיה אך הוענק לברית המועצות בידי ממשלתו של קלמנט גוטוולד כחלק מהרפובליקה הסובייטית האוקראינית ביוני 1945.

היום מונה אוכלוסיית הכפר 3,155 תושבים. לא נותר אף יהודי בבוגדאן מאז השואה.

הנצחת הקהילה

  • בבית מרמרוש בתל אביב יש הנצחה גם לנספי קהילת בוגדאן. עד סוף שנות השבעים של המאה ועשרים התקיימו בו אזכרות שנתיות ליהודי הקהילה וקהילות שכנות.[11]
  • בבקעת הקהילות באתר יד ושם יש הנצחה לנספי בוגדאן.
  • אזכרה שנתית מתקיימת לכל קהילות קרפטורוסיה באתר הקהילה ביער בן שמן על ידי הארגון העולמי של יהודים יוצאי זאקרפטיה - טרנסקרפטיה (ע"ר).
  • בשנת 2023 נחנכה בקריית גת - כרמי גת, ככר להנצחת יהדות זאקרפטיה.

אישים יוצאי הקהילה

  • דר' מארק רודני - נשיא בית המשפט העליון בשנות השישים בפראג, צ'כיה.[12]
  • נשקה גולדפרב
  • אביגדור טל
  • אברהם הלמן - המושל לעניינים אזרחיים בבאר שבע וממקימי העיר[13]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קהילת יהודי בוגדאן בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מארמארוש - גרוס, שלמה יעקב (page 605 of 674), באתר www.hebrewbooks.org
  2. ^ Bohdan, Ukraine, JewishGen Kehilalinks
  3. ^ קמינר חיים, באתר זכרון - גבעת השלושה
  4. ^ ש.י גרוס/י.יוסף כהן, ספר מארמארוש, תל אביב: בית מארמארוש, תשמ"ג, עמ' 369
  5. ^ Bohdan, International Jewish Cemetery Project International Association of Jewish Genealogical Societies
  6. ^ [https://kehilalinks.jewishgen.org/Bohdan/ Sub-Carpathia SIG Focusing on Jewish genealogical research in the Sub-Carpathia area of today's], JuishGen - Kehilalinks
  7. ^ ש"י גרוס/י' יוסף כהן, ספר מארמארוש, תל אביב: בית מארמארוש, תשמג, עמ' 370-371
  8. ^ אהרון אנטונין רודני, באתר הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה
  9. ^ Kamenets Podolsk, יד ושם באנגלית
  10. ^ ש"י גרוס/י' יוסף כהן, ספר מארמארוש, תל אביב: בית מארמארוש, תשמ"ג, עמ' 372
  11. ^ מרמורש - בית כנסת, באתר EASY
  12. ^ Marek Rodny, Geni
  13. ^ חנינא פורת, פרלמט ותיקי באר-שבע, באתר news1
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0