סובארו
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
קובץ:Subaru logo.jpg | |
נתונים כלליים | |
---|---|
תקופת הפעילות | 1953–הווה (כ־71 שנים) |
חברת אם | חברת סובארו |
משרד ראשי | טוקיו, יפן |
מוצרים עיקריים | מכוניות |
הכנסות | 23.398 מיליארד דולר (ינואר 2015)[1] |
אנשי מפתח | יוסוקאי יושינאגה, מנכ"ל חברת סובארו |
עובדים | 28,545 (2014)[1] |
www.subaru-global.com |
סוּבארוּ (ביפנית: スバル, באנגלית: Subaru) היא חטיבה לייצור כלי תחבורה השייכת לקונצרן היפני "חברת סובארו" (שנודע בעבר בשם "פוג'י תעשיות כבדות בע״מ" - Fuji Heavy Industries Ltd). פירוש המילה סובארו ביפנית הוא איחוד, וכן היא מתארת את צביר הכוכבים פליאדות (בעברית: "כימה"). החל משנת 2008 מחזיקה טויוטה ב-16.5% מפוג'י תעשיות כבדות.
היסטוריה
שורשיה של פוג'י תעשיות כבדות נעוצים בחברת נקג'ימה היפנית לייצור מטוסים שפעלה לפני מלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה פורקה החברה ל-12 חברות קטנות, אך בשנת 1953 התמזגו חמש מן החברות ויצרו את פוג'י תעשיות כבדות. החברה החדשה בחרה בסמל של חמישה כוכבים שייצג את חמש החברות. היא בחרה להתמקד בתעשיית הרכב והפנתה את מאמציה לפיתוח מכונית ראשונה, אך גם פנתה לתחומים טכנולוגיים נוספים. ייצור כלי הרכב מנוהל מאז תחת חטיבת סובארו.
הדגם הראשון של החברה החל להימכר בשנת 1958, בשם "סובארו 360 מיניקאר". בתחילת דרכה ייצרה החברה דגמים קטנים, בהתאם לדרישות השוק היפני. בשנת 1966 הציגה סובארו את הדגם "1000" שהיה ביפן למכונית הראשונה בייצור המוני שהציעה הנעה קדמית. דגם זה גם היה הראשון של סובארו שהשתמש במנוע בוקסר, ומאז כמעט כל דגמי סובארו משתמשים במנוע מסוג זה, המצטיין באמינות גבוהה, פעולה חלקה ומרכז כובד נמוך יחסית.
בתחילת שנות ה-70 הוחלט בסובארו לנסות ולהרחיב את שוקי היעד, באמצעות מכוניות גדולות ובאמצעות טכנולוגיה שחשבו שתקסום לרוכשים המתגוררים בארצות גשומות או מושלגות: הנעה בכל הגלגלים. דגם הליאונה הושק לראשונה ביוני 1971 ובספטמבר 1972 הושקה הליאונה סטיישן 4WD, עד לאותו זמן, הנעה כפולה הייתה קיימת רק ברכבי שטח. בכך הפכה סובארו להיות הראשונה בעולם להציע מכונית נוסעים בעלת הנעה לכל ארבעת הגלגלים. ב-1984 הציגה סובארו תיבת הילוכים אוטומטית רציפה אלקטרונית (ECVT), שהצטיינה בחלקות ובצריכת דלק טובה יותר.
ב-1994 הוצג דגם קומפקטי חדש בשם אימפרזה ובמקביל אליו הוצג האימפרזה טורבו GT ששילב ביצועי-על באמצעות מנוע טורבו חזק, עם אחיזת כביש גבוהה באמצעות הנעה לכל ארבעת הגלגלים. שילוב תכונות זה היה מוכר עד אז רק במכוניות ספורט ייעודיות או בגרסאות ספורטיביות יקרות לדגמי סדאן גרמניים, וסובארו הצליחה לספק זאת במחיר נמוך באופן משמעותי. דגמי האימפרזה WRX ו-STi המשיכו את דרכה של ה-GT.
בשנת 1997 הוצג דגם ה'פורסטר' שהיה מראשוני רכבי הפנאי שאיפשרו ביצועים של מכונית פרטית בדרכים סלולות, ואפשרות ירידה לשבילים. הפורסטר התבסס על שילדת האימפרזה והיה בעל מבנה של מכונית סטיישן מוגבהת.
בשנת 2007 הציגה סובארו לראשונה בתולדותיה מנוע דיזל - טורבו דיזל במבנה בוקסר.
במרץ 2011 פקדה את יפן רעידת אדמה חזקה מלווה בגלי צונאמי. כתוצאה מכך נפגעו קשה גם מפעלי סובארו והייצור בהם ירד ל-30% בהשוואה לחודש המקביל בשנת 2010.[2] הפגיעה בייצור הובילה למחסור גדול באספקת כלי רכב לשווקים השונים. כתוצאה מכך דגם האימפרזה החדש, שתוכנן לצאת ביולי אותה שנה, הושק בסופו של דבר רק בתחילת 2013.[3]
בשנת 2012 הושק דגם ה-BRZ, שפותח בשיתוף עם טויוטה (נמכר כטויוטה GT86). אז גם ציינה סובארו 40 שנה למערכת ההנעה הכפולה לכל הגלגלים (4X4).
כלי רכב היברידיים
בשנת 2003 בנתה סובארו מכונית קונספט, בתצורת מכונית הספורט ההיברידית סובראו B9 Scrambler.
בשנת 2013 השיקה סובארו דגם היברידי של סובארו XV. ביולי 2015 הוחל בשיווק דגם היברידי של אימפרזה ספורט.[4]
בארצות הברית
בשנת 1968 הקימה פוג'י תעשיות כבדות בפילדלפיה את Subaru of America האחראית על הפצה של רכבי החברה ושל חלקי חילוף בכל רחבי ארצות הברית. הדגם הראשון של החברה שנמכר בארצות הברית היה 360 מיני ומחירו עמד 1,297 דולר.[5] בשנת 1987 הוחל בבניית מפעל ייצור של החברה בשיתוף חברת איסוזו באינדיאנה. בשנת 2014 עברו מכירות החברה בארצות הברית לראשונה את רף ה-500 אלף כלי הרכב וקבעו שיא מכירות חדש עבור החברה. זאת הייתה השנה השביעית ברציפות בה החברה משפרת את שיא המכירות השנתי שלה.[6]
בישראל
- ערך מורחב – יפנאוטו
בשנות ה-70 וה 80 בעקבות החרם הערבי מרבית יצרניות הרכב הגדולות במזרח הרחוק נמנעו מליצא לישראל את המותגים שלהם ע"מ שלא להיפגע מעצירת מכירות בשוקי מדינות ערב הגדולות. סובארו, יצרנית הרכב היפני השביעית בגודלה (אחרי טויוטה, ניסאן, הונדה, מאזדה, סוזוקי ומיצובישי) לא נכנעה לחרם ובזכות ראשוניותה בשוק הישראלי ואמינות כלי הרכב שלה הפכה לאחד מהמותגים הפופולרים בישראל. ב-1973 הפך השוק הישראלי לשני בגודלו עבור סובארו בעולם אחרי ארצות הברית.
החל מ-1969[7][8] הייתה סובארו למעשה אחת המכוניות היפניות הראשונות שיובאו לישראל. הדגם הראשון ששווק היה ה-סובארו 360 ובסמיכות ה-סובארו FF-1, בגרסת 4 דלתות שהיה הרכב המשפחתי הראשון שיובא מיפן ונחל הצלחה גדולה בארץ.[9] מחירה הזול ואמינותה הגבוהה הפכו אותה לפופולרית מאוד,[10]. דגם הליאונה (שכונה בישראל בפשטות "סובארו") היה הדגם הנפוץ ביותר. ב-1980 נעו בכבישי הארץ 40,000 מכוניות סובארו בסך הכל[11] וב-1983 100,000 מכוניות[12].
בשנות ה-80 מכרה סובארו בישראל 25,000 מכוניות בשנה והחזיקה כ-30% משוק הרכב בישראל[13].
בתחילת שנות ה-90 החלה סובארו לאבד את נתח השוק הגדול שהיה לה, בעיקר עקב כניסתם של יצרנים יפניים נוספים לישראל (בעקבות החלשותו של החרם הערבי), ובראשם מיצובישי, שעקפה לראשונה את סובארו בטבלת המכירות בספטמבר 1991[14]. באמצע אותו עשור עבר השוק הישראלי לשליטה של חברת מאזדה ומכירות סובארו דורגו בדרך כלל במקום חמישי עד עשירי[15]. עם זאת, הפופולריות של סובארו בעבר אפשרה לה להחזיק בתואר הרכב הנפוץ ביותר על כבישי ישראל עד לשנת 2005. בשנת 2007 מכרה סובארו קרוב ל-10,000 מכוניות בישראל.
רעידת האדמה שפקדה את יפן בשנת 2011 השפיעה גם על השוק הישראלי - המחסור בכלי רכב, במיוחד בדגם האימפרזה, שהיה אחד הדגמים הנמכרים של החברה הוביל לכך ששנת 2012 הייתה השנה החלשה ביותר מבחינת מכירות מאז ראשית שנות ה-70'. בשנת 2012 מכרה רק 1,746 כלי רכב[16].
בשנת 2013 נמכרה חברת יפנאוטו לאיש העסקים מיכאל לוי, בעליה של חברת סמלת (סוכנות מכוניות לים התיכון), יבואנית פיאט[17].
מאז דצמבר 2019 מוביל כדורגלן העבר אייל ברקוביץ קמפיין פרסומי לחברת סובארו.
נתוני מכירות
על פי נתוני קארזון (עיבוד מאגר כלי רכב פרטים ומסחרים עד 3.5 טון)[18]:
שנה | מכירות | מיקום כללי | % שינוי |
---|---|---|---|
2019 | 4,435 | 15 | -24.0 |
2018 | 5,839 | 16 | -12.4 |
2017 | 6,664 | 15 | -13.8 |
2016 | 7,727 | 14 | 1.1 |
2015 | 7,646 | 12 | 76.0 |
2014 | 4,344 | 17 | 80.4 |
2013 | 2,408 | 19 | 33.9 |
2012 | 1,799 | 20 | -43.7 |
2011 | 3,193 | 19 | -28.9 |
2010 | 4,489 | 17 | -21.4 |
טכנולוגיה משולבת
סובארו מציינת שני יתרונות טכנולוגיים מרכזיים: הראשון- הנעה של 4X4 לכל ארבעת הגלגלים באופן קבוע[19] ולא רק בירידה לשטח, או בטווחי מהירות משתנים[20] והשני הוא שימוש בכל הדגמים במנועי בוקסר[21] שהומצאו על ידי קארל בנץ. בשונה ממנועים רגילים מתאפיינים מנועי בוקסר בבוכנות דחיפה אופקיות המאפשרות להעביר תפוקה ישירה לתיבת ההילוכים. למנועים אלה מרכז כובד נמוך, מה שמשפר את יציבות כלי הרכב בהם הם מותקנים. טכנולוגיית ההנעה הכפולה ידועה ככזו הקיימת רק בדגמי שטח וספורט מופיעה בכלל הדגמים של חברת סובארו.
דגמים נוכחיים
סדאן והאצ'בק
- אימפרזה - משפחתית המיוצרת מאז שנת 1994. בין השנים 2007–2012 שווקה בישראל תחת השם B3.
- לגאסי (B4) - מכונית משפחתית גדולה, בעלת הנעה כפולה (החל משנת 2000), המיוצרת מאז שנת 1989. הדור הנוכחי הוא הדור השישי של המכונית, המיוצר מאז שנת 2014. הדגם נמכר גם תחת השם B4 וליברטי (בישראל ואוסטרליה בלבד).
- לבורג' - מכונית סטיישן משפחתית, בעלת הנעה כפולה ומנוע 1.6 ליטר טורבו DIT. הדגם הוצג לראשונה בתערוכת טוקיו בשנת 2013. בשנת 2015 הוחל שיווק הדגם באירופה והוא משווק גם בישראל.[22]
שטח ופנאי
- סובארו XV - קרוסאובר המבוסס על האימפרזה. מיוצר מאז שנת 2011.
- סובארו אאוטבק - קרוסאובר המבוסס על הלאגסי, בעל שילוב של יכולות נהיגה בכביש ובשטח. מיוצר מאז שנת 1995.
- סובארו פורסטר - קרוסאובר המיוצר מאז שנת 1998. בגרסאות הראשונות היה בעל יכולת מוגבלת לנסיעה בשטח, החל מהדור השלישי שהוצג ב-2009 השתפרו מאוד יכולות השטח שלו.
- טרייבקה (B9) - תוכנן ועוצב עבור השוק האמריקאי, דבר המתבא בגובה הרכב ובגודל המנוע שלו (3.6 ליטר). נמכר בגרסאות של 5 ו-7 מושבים. מיוצר מאז שנת 2006.
ספורט
- BRZ - רכב ספורט שנוצר בשיתוף פעולה עם טויוטה החל משנת 2012.
- WRX STI - גרסת הספורט של האימפרזה, בעלת מנוע 2.5 ליטר טורבו המפיק 300 כוחות סוס
ספורט מוטורי
אליפות העולם בראלי
במהלך שנות השמונים השתתפה סובארו במספר מרוצים במסגרת אליפות העולם בראלי ואף זכתה בראלי ספארי, שהתקיים בקניה בשנת 1986. בשנת 1988 הקימה פ'וגי תעשיות את חברת Subaru Tecnica International המהווה את חטיבת המרוצים של החברה. ראשי התיבות של החברה (STI) הפכו לסימן ההיכר של הדגמים הספורטיביים של סובארו. הקבוצה זכתה 3 פעמים באליפות הנהגים (1995, 2001, 2003) ו-3 פעמים באליפות היצרנים (1995-97). בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, פרשה הקבוצה מהתחרות בסיום עונת 2008.
לקריאה נוספת
- חמישים וחמש שנות סובארו (2:35 דקות), יו-טיוב
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: תמונות ומדיה בוויקישיתוף: כלי רכב של סובארו |
- אתר האינטרנט הרשמי של סובארו
- סובארו, ברשת החברתית פייסבוק
- סובארו, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- סובארו, ברשת החברתית אינסטגרם
- סובארו, סרטונים בערוץ היוטיוב
- סובארו, אתר בינלאומי (באנגלית)
- יפנאוטו, אתר יבואן סובארו לישראל
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 דו"ח שנתי 2014
- ^ טויוטה וסובארו בצרות - הייצור ביפן ירד לשליש, ynet, 26 באפריל 2011
- ^ תומר הדר מנכ"ל יפנאוטו: "ניסו לגנוב את סובארו מאחורי הגב שלנו", כלכליסט, 14 באוקטובר 2013
- ^ הודעה לעיתונות, אתר החברה, 19 ביוני 2015
- ^ תולדות המוצר, באתר החברה
- ^ הודעה לעיתונות, אתר החברה, 16 בינואר 2015
- ^ יאיר קוטלר, גידול מסחרר בצי הרכב - העורקים נסתמים, מעריב, 11 באפריל 1979
- ^ סובארו חדרה לשוק הישראלי, דבר, 1 ביוני 1970
- ^ קונטסה 900 הורכבה בארץ, משנת 1964, ו- קונטסה 1300 הורכבה בארץ משנת 1966
- ^ נחנך "בית סובארו", דבר, 16 באוגוסט 1973
- ^ 40,000 מכוניות סובארו נעות בכבישי הארץ, דבר, 11 בדצמבר 1980
- ^ מתחיל שיווק הדגם השבעה־עשר של סובארו, מעריב, 4 במאי 1983
- ^ למה ברקוביץ לא הזמין את מוסקוביץ, מעריב, 22 ביוני 1990
- ^ יוסי ריבלין, מיצובישי עברה את סובארו בספטמבר ב־640 מכוניות, חדשות, 7 באוקטובר 1991
- ^ דובי בן גדליהו, שוק הרכב קצת השתגע ב-96', באתר גלובס, 27 בינואר 1997
- ^ אבי שאולי, הישראלים לא קונים סובארו: יפנאוטו מכרה 1,746 כלי רכב אשתקד, באתר גלובס
- ^ קובי ישעיהו, העסקה אושרה סופית: יפנאוטו עוברת לבעלות סמל"ת, באתר גלובס, 6 באוכוסט 2013
- ^ מכירות סובארו בישראל, קארזון
- ^ https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001267420/
- ^ https://www.automag.co.il/x-mode/
- ^ https://thecar.co.il/%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%91%D7%95%D7%A7%D7%A1%D7%A8-%D7%A9%D7%9C-%D7%A1%D7%95%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95-%D7%97%D7%95%D7%92%D7%92-50/
- ^ סובארו לבורג' נוחתת באירופה, Cartube, 5 במרץ 2015
סובארו | |||||
---|---|---|---|---|---|
מכוניות |
| ||||
קבוצת טויוטה: טויוטה • לקסוס • דייהטסו • הינו מוטורס • סאיון • סובארו (שותפות חלקית) |
סובארו, לוח זמנים, 1990 — היום | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | שנות ה-90 | שנות ה-2000 | ||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
Kei car | R1 | |||||||||||||||||||
Pleo | ||||||||||||||||||||
R2 | ||||||||||||||||||||
Stella | ||||||||||||||||||||
רכב סופרמיני | Rex | Vivio | ||||||||||||||||||
ג'אסטי | ||||||||||||||||||||
רכב משפחתי | לויאל | |||||||||||||||||||
אימפרזה GC/GF | אימפרזה GDA/GDB/GGA | אימפרזה | ||||||||||||||||||
רכב סאלון / מנהלים | Legacy BC/BF | Legacy BD/BG | Legacy BE/BH | Legacy BL/BP | ||||||||||||||||
רכב ספורט | XT | SVX | ||||||||||||||||||
רכב מיניוואן | Sambar | |||||||||||||||||||
Traviq | ||||||||||||||||||||
רכב שטח | Forester SF | Forester SG | ||||||||||||||||||
Outback BG | Outback BH | Outback BP | ||||||||||||||||||
B9 טרייבקה | ||||||||||||||||||||
Baja BH | ||||||||||||||||||||
הרכבים הנוכחים | ||||||||||||||||||||
B9 טרייבקה | פורסטר | אימפרזה | לגאסי | אווטבק | פלאו | R1 | R2 | סאמבאר | טראנסקר | ||||||||||||||||||||
רכבים היסטוריים | ||||||||||||||||||||
360 | 1000 | Alcyone XT | Alcyone SVX | באז'ה | BRAT | FF-1 G | FF-1 סטאר | ג'אסטי | ליברו | ליאונה | R-2 | Rex | טראוויק | ויויו |
32506384סובארו