קונטסה 1300

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הינו קונטסה 1300
הינו קונטסה 1300
הינו קונטסה קופה 1300
הינו קונטסה קופה 1300


קונטסה 1300 (Hino Contessa) היא מכונית נוסעים סדאן משפחתית, תוצרת יצרנית הרכב היפנית הינו מוטורס, אשר הורכבה במדינת ישראל, בחיפה.

ה"קונטסה 1300" הושקה בספטמבר, שנת 1964, ונמכרה מ-1965 ועד 1968 בגרסאות: "סטנדרט" ו"דה לוקס".[1]

דגמי "קונטסה 1300"

[2]

היסטוריה

[5]

חברת הינו מוטורס הוקמה בשנת 1910 והתמקדה בייצור מנועי דיזל ורכבים כבדים. בשנת 1953 החלה החברה לייצר כלי רכב פרטיים, תחילה בהרכבת דגמי רנו הצרפתית. באפריל 1961 הציגה רכב עצמאי קונטסה 900. החברה קיימה הסכם שיתוף עם מפעל קייזר-אילין תעשיות בע"מ, בחיפה שהרכיב את הקונטסה 900, קונטסה 1300, וטנדרים מסוג בריסקה 900 ובריסקה 1300. מי שעמד מאחורי ההסכם היה התעשיין אפרים אילין[6] שהרכיב בישראל משנת 1961 את הלארק תוצרת סטודיבייקר.

ב-26 בספטמבר 1964 השיקו ביפן את הקונטסה 1300.[7][8]

ביפן יוצרו פחות מ-20,000 יחידות בשנתיים הראשונות. דור זה של הקונטסה 1300 יוצא לאוסטרליה, לשווייץ ולהולנד. בניו זילנד נערך ניסיון להרכבה מקומית, והורכבו כ-600 יחידות.

שמה באיטלקית "קונטסה", בתרגום לעברית: רוזנת.

בשנת 1968 השתתפה ה"קונטסה 1300" בסרט: "Roberto Carlos e o Diamante Cor-de-Rosa."[9]

הרכבת קונטסה 1300 בישראל

הרכבתה בחיפה החלה במאי 1965.[10] בתחילת 1965 החלו להגיע לישראל הקיטים הראשונים להרכבה, אבל תחילת ההרכבה נדחתה בגלל עיכוב באספקת חלקים מקומיים. עד מרץ 1968 הורכבו 4,310 יחידות.[11] העיצוב היה של המעצב האיטלקי ג'ובני מיקולטי. הקונטסה הוצעה בשתי גרסאות: ממסרה של 3 הילוכים (מוט הגיר היה בהגה), וממסרה של 4 הילוכים. לגרסת 4 ההילוכים ניתן השם: "דה-לוקס", שהיה יקר בכ-500 ל"י מגרסה הפשוטה. מחיר הרכב לגרסת 3 ההילוכים היה במאי 1965 10,500 ל"י. בגלל המיתון ששרר במשק הופחת המחיר במאי 1967 מ-11,000 ל"י לגרסת הדה-לוקס, ל-9,915 ל"י. תוספת של רדיו מסוג תדיראן עלתה כ-250 ל"י.[12]

גרסת הקופה, שהוצגה באפריל 1965 בגרסת שתי דלתות לא הגיעה לישראל. גם הגרסה הספורטיבית של הקונטסה 1300 ספרינט לא הגיעה לישראל,[13][14][15] כמו הגרסה של הקונטסה 900 ספרינט שלא הגיעה לישראל.[16]

מרבית החלקים הגיעו מיפן, למעט מצבר, מצנן (רדיאטור), צמיגים, פגושים, שמשות וצבע שהיו תוצרת כחול לבן,[17] המנוע היה מנוע אחורי, 1251 סמ"ק, 40 כ"ס, ב-5,500 סל"ד, (גרסה נוספת - 54 כ"ס), מנוע 5 מיסבים ראשים, המהירות העליונה הגיעה ל-130 קמ"ש. בסיס הגלגלים היה 2,280 מ"מ, אורך הרכב 4,150 מ"מ, רוחב 1,530 מ"מ וגובה 1.398 מ"מ. משקל הרכב 888 ק"ג, בגרסת 3 ההילוכים, ו- 940 ק"ג בגרסת 4 ההילוכים. הספידומטר היה אופקי (בזמן תאוצה המחוג בצבע אדום ובעובי של 3 מ"מ נע משמאל לימין. הצבעים הדומיננטיים היו: לבן, ב'ז, כחול בהיר, בורדו. הריפוד ניתן לבחירה: בצבע אדום, או בצבע כחול.

הקונטסה 1300 שירתה ביחידת הסיור והתנועה של משטרת ישראל, בין השנים 1965 ל-1975.[18]

חברת אלדן להשכרת רכב רכשה ב-1967 4 קונטסות 1300 שהיו הרכבים הראשונים של החברה.[19]

אפרים אילין ייצא כ-100 קונטסות ליוון.

בשנת 1967, אחרי מגעים שנמשכו מספר שנים, רכשה חברת טויוטה, את הינו. טויוטה קבעה, שהינו תפסיק לייצר מכוניות פרטיות ותתרכז בייצור משאיות ואוטובוסים, כפי שהיא אכן עושה עד היום.

במרץ 1969 רכש יצחק שובינסקי, הבעלים של אוטוקרס את המפעל של אפרים אילין בנשר תמורת שני מיליון וחצי דולרים.

מפרט טכני ומידות

  • מנוע אחורי 4 צילינדרים, 1,251 סמ"ק המפיק 40 כ"ס, ו-54 כ"ס
  • בגרסת הקופה - מנוע אחורי 1,251 סמ"ק המפיק 48 כ"ס ו-64 כ"ס
  • תמסורת ידנית 3 הילוכים + הילוך אחורי (ידית הגיר על מוט ההגה, בגרסה הסטנדרטית)
  • תמסורת ידנית 4 הילוכים + הילוך אחורי (ידית הגיר על רצפת הרכב, בגרסה דה לוקס)
  • אורך הרכב - 4,150 מ"מ
  • רוחב - 1,530 מ"מ
  • גובה - 1,390 מ"מ
  • בסיס גלגלים - 2,280 מ"מ
  • משקל - 888–940 ק"ג
  • לוח "בקרת השעונים" של ה"קונטסה 1300" היה זהה לדגם טנדר הבריסקה 1300
  • את הדגם עיצב "Giovanni Michelotti" (אנ')

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קונטסה 1300 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ קונטסה 1300 automobiles-japonaises.com/Hino/Contessa1300/Contessa1300
  2. ^ קונטסה 1300 - מפרט טכני automobile-catalog
  3. ^ "קונטסה 1300" - סדאן - מפרט טכני carfolio.com/specifications/models/car
  4. ^ "קונטסה 1300" - מפרט טכני automobile-catalog
  5. ^ דגמי קונטסה 1964–1967 - היסטוריה curbsideclassic.com/automotive-histories/automotive-history-1964-1967-hino-contessa-1300-the-japanese-corvair
  6. ^ נחתם החוזה לייצור מכונית יפאנית בחיפה, דבר, 6 ביוני 1963
  7. ^ השקת הקונטסה 1300, ספט' 1964 (באנגלית)
  8. ^ קונטסה 1300 (יפנית) hinosamurai.org/Contents
  9. ^ קונטסה 1300 בסרט "Roberto Carlos e o Diamante Cor-de-Rosa" imcdb.org/vehicle_703578-Hino-Contessa-1300
  10. ^ ראשי חברת הינו מבקרים במפעל בחיפה בפסי הייצור של הקונטסה 1300 טקסטים הוצאה לאור
  11. ^ אודי עציון "אז למה לא מייצרים מכונית בישראל?" ידיעות אחרונות, ידיעות רכב, 9 בפברואר 2018, עמוד 14
  12. ^ קונטסה 1300 - אספקה מיידית - במחיר הנמוך ביותר בארץ, אוסף עיריית תל אביב
  13. ^ קונטסה 1300 ספרינט carfolio.com/specifications/models/car/?car
  14. ^ הינו חוזרת: נזכרים בקונטסה, אוטו, אלי שאולי, 25.10.2010
  15. ^ [1] סרטון על הקונטסה ספרינט Hino Contessa 1300 Sprint YouTube
  16. ^ קונטסה 900 ספרינט, סרטון מהיו-טיוב
  17. ^ אומרים שהיה פה שמח - רכב ניר בן זקן, 22.4.2015
  18. ^ שוטרים וגלגלים - וואלה רכב, אביחי ברוך, 16.3.2007
  19. ^ היינו קונטסה - כבישים, יואל זוהר, 17.2.2006
  20. ^ קונטסה 1300 ספרינט - מפרט טכני carfolio.com/specifications/models
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31276796קונטסה 1300