לופטהנזה
בואינג 747-8 של החברה | |
נתונים כלליים | |
---|---|
מוטו | Say yes to the world (תגידו כן לעולם) |
תקופת הפעילות | 1953, קנתה את השם והלוגו של חברת "דויטשה לופטהנזה" שהוקמה ב-1926 ופורקה על-ידי בעלי הברית ב-1945 לאחר מלחמת העולם השנייה – הווה |
מיקום המטה | קלן, גרמניה |
לופטהנזה (בגרמנית: Lufthansa) היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הגדולה ביותר בגרמניה ובאירופה, ואחת מחברות התעופה הגדולות בעולם. הנהלתה יושבת בעיר קלן ובסיסה הגדול ביותר נמצא בנמל התעופה הבינלאומי של פרנקפורט. החברה מפעילה למעלה מ-270 כלי טיס.
קבוצת לופטהנזה, הכוללת מספר חברות תעופה נוספות בבעלות החברה, מפעילה למעלה מ-600 מטוסים, ובכך החברה היא מחברות התעופה הגדולות בעולם.
שם החברה מורכב מהלחם של המילים Luft (אוויר בגרמנית) ו-Hansa (מברית ערי הנזה).
תולדות החברה
חברה בעלת שם ולוגו זהים נוסדה ב-6 בינואר 1926, כאיחוד של שתי חברות תעופה (DAL ויונקרס). ב-1939 הוכפפה החברה למשרד התעופה של גרמניה הנאצית (Reichsluftfahrtministerium) בהנהגתו של הרמן גרינג. החברה נכנסה לפירוק ב-1945. על החברה מובעת ביקורת על הסתרת עברה בימי השלטון הנאצי של החברה, שכלל גם שימוש בעובדי כפייה.[1]
ב-1953, אחרי מלחמת העולם השנייה, הוקמה חברה חדשה בשם Luftag על-ידי עובדים לשעבר של לופטהנזה, ובראשם קורט ויגלט שהיה פושע מלחמה נאצי. החברה החדשה רכשה ב-1954 את השם לופטהנזה ואת הלוגו של לופטהנזה מהחברה בפירוק, וב-1955 התחילה בטיסות סדירות. החברה תפקדה כחברת התעופה הלאומית של מערב גרמניה. עד לנפילת המשטר הקומוניסטי במזרח גרמניה לא הורשתה החברה לטוס לברלין.
השם לופטהנזה הוא הלחם של המילה "לופט" (Luft, אוויר בגרמנית) ו"הנזה". סמלה של החברה הוא ציפור העגור בעמדת "המראה" בתוך עיגול. הסמל היה בצבע צהוב ולעיתים על רקע כחול,עד לצביעה החדשה שבה הסמל הוא בצבע לבן על רקע שחור.
בשנת 1967 רכשה לופטהנזה מטוסי בואינג 737 ראשונים (נכנסו לשירות בשנת 1968), והפכה ללקוחה הזרה הראשונה של חברת בואינג. אחר-כך קנתה מטוסי בואינג 747-400, איירבוס A321, איירבוס A330 ומטוסי איירבוס A340. בשנת 1997 הייתה לופטנזה ממייסדות ברית חברות התעופה סטאר אלייאנס. בשנת 2003 פתחה החברה טרמינל פרטי בשדה התעופה של מינכן. במרץ 2005 לופטהנזה רכשה את חברת התעופה השווייצרית סוויס.
החברה זכתה ב-2008, ב-2009 וב-2010 בתואר חברת התעופה האירופאית הטובה ביותר.
לקראת סוף חודש מרץ 2014, הכריז ועד הטייסים של החברה על סכסוך עבודה, מה שהוביל בהמשך לשביתה החריפה בתולדות החברה. כתוצאה מכך, טיסתם של למעלה מ-400,000 נוסעים נמנעה באופן זמני[2].
ב-7 בפברואר 2018 הציגה החברה על הלוגו החדש שלה[3].
בשנת 2019 זכתה במקום התשיעי בתואר 'חברות התעופה הטובות ביותר'[4], ובמקום הראשון בין חברות התעופה האירופיות[5][6].
באפריל 2020 החלו בחברה להוציא את מטוסי האיירבוס 380 וה-340 והבואינג 747-400 משירות. אך החזירה את בואינג 747-400 לשירות.
ביוני 2021 הודיעה החברה על כך שתפסיק לברך את הנוסעים שלה בביטוים כמו גבירותי ורבותי (Ladies and Gentlemen) באמצעי התקשורת במטוסיה ובמקום זה היא תתחיל להשתמש בביטוים "מנוּעי-מגדר" כמו "אורחים יקרים" (Dear guests) או ערב/בוקר טוב שבאנגלית הם מנועי-מגדר בשביל "התחשבות ברגשות".
חברות בת
בבעלות מלאה -
- לופטהנזה סיטי ליין, גרמניה
- לופטהנזה קרגו, גרמניה
- סוויס, שווייץ
- אדלווייס אייר (חברת בת של סוויס).
- אייר דולומיטי, איטליה
- אוסטריאן איירליינס, אוסטריה
- יורווינגס, גרמניה
בבעלות חלקית -
- סאן אקספרס, טורקיה/גרמניה (שותפות שווה עם טורקיש איירליינס)
- בראסלס איירליינס, בלגיה, 45%
- אארולוג'יק (שותפות שווה עם חברת הלוגיסטיקה DHL)
צי המטוסים
צי המטוסים של החברה נכון לאפריל 2022:[7]
כלי טיס | בצי | בהזמנה | נוסעים | הערות | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
F | B | E+ | E | סה"כ | ||||
איירבוס A319-100 | 23 | — | — | 24 | — | 114 | 138 | |
איירבוס A320-200 | 61 | — | — | 28 | — | 140 | 168 | |
איירבוס A320neo | 29 | 55 | — | 28 | — | 152 | 180 | |
איירבוס A321-100 | 20 | — | — | 26 | — | 174 | 200 | |
איירבוס A321-200 | 43 | — | ||||||
איירבוס A321neo | 6 | 34 | — | 28 | — | 187 | 215 | |
איירבוס A330-300 | 15 | — | 8 | 30 | 21 | 177 | 236 | |
8 | 42 | 21 | 145 | 216 | ||||
— | 42 | 28 | 185 | 255 | ||||
איירבוס A340-300 | 17 | — | — | 42 | 28 | 181 | 251 | החל משנת 2023
יוחלפו במטוסים מסוג 787 דרימליינר |
30 | 28 | 221 | 267 | |||||
18 | 21 | 261 | 300 | |||||
42 | — | 225 | 267 | |||||
איירבוס A350-900 | 17 | 26 | — | 48 | 21 | 224 | 293 | קבלת ההזמנה עד לשנת 2023[8][9] |
36 | 21 | 262 | 319 | |||||
איירבוס A380-800 | - | — | 8 | 78 | 52 | 371 | 509 |  החזרה לשירות בחברה החל מקיץ 2023 |
בואינג 747-400 | 8 | — | — | 43 | 32 | 308 | 383 | חזרו לשירות[10] |
67 | 32 | 272 | 371 | |||||
בואינג 747-8 | 19 | — | 8 | 80 | 32 | 244 | 364 | |
בואינג 777-9X | — | 20[11] | טרם נקבע | קבלת ההזמנה בין 2020 ל-2025. | ||||
בואינג 787-9 | 1 | 19 | טרם נקבע | קבלת ההזמנה החל מ-2022. יחליף את האיירבוס A340-300 | ||||
סה"כ | 266 | 155 |
פעילות החברה בישראל
החברה מפעילה 35 טיסות שבועיות לישראל, 3 טיסות יומיות בקו פרנקפורט - תל אביב, ושתי טיסות יומיות בקו מינכן - תל אביב. הטיסות מתבצעות במרבית המקרים במטוסי איירבוס A321-200 ואיירבוס A321neo.
בין השנים 2018 ל-2020 הפעילה החברה 2 טיסות שבועיות מפרנקפורט לאילת במטוסי איירבוס A320[12].
בנוסף, החברה מפעילה 4 טיסות מטען בשבוע, הטיסות מבוצעות במטוס מדגם בואינג 777F[13]
היסטוריית החברה בישראל
באוגוסט 1966, בעת ביקור סמנכ"ל החברה בישראל, הוא הודיע על כוונתה של החברה לפתוח קו תעופה לישראל[14], זאת לאחר שניסיון לפתוח הקו בשנת 1962 בוטל לאחר שהחברה נכנעה לאיומי החרם הערבי[15]. טיסת הבכורה של לופטהנזה לישראל התקיימה ב-3 בנובמבר 1968, בעוד שפתיחתו החגיגית של הקו התקיימה ב-19 בנובמבר[16][17].
עד אוקטובר 2012 לופטהנזה ביצעה את טיסותיה בקווים מפרנקפורט ומינכן לנמל התעופה בן-גוריון במטוסים רחבי גוף, אך בעקבות החלטה אסטרטגית של החברה, שקבעה כי מטוסים אלו יטוסו רק בקווים ארוכי טווח, כל טיסותיה של החברה לישראל מבוצעות כעת במטוסי איירבוס A321.
בין השנים 2012 ו-2014 הפעילה החברה טיסות ישירות גם לברלין ודיסלדורף אך אלו בוטלו מחוסר כדאיות כלכלית.
ב־2013 הגיע לראשונה לישראל מטוס הבואינג 747-8, שהוא המטוס השני הכי גדול בעולם והגדול ביותר שנחת בנתב"ג. המטוס הגיע לישראל כחלק מסבב חניכה שלו בכל העולם.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- אתר האינטרנט הרשמי של לופטהנזה
- לופטהנזה, ברשת החברתית פייסבוק
- לופטהנזה, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- לופטהנזה, ברשת החברתית אינסטגרם
- לופטהנזה, חברה ברשת החברתית LinkedIn
- לופטהנזה, סרטונים בערוץ היוטיוב
- Lufthansa - אתר לופטהנזה ישראל.
- Miles&More - מועדון הנוסע המתמיד.
- Star Alliance - ברית חברות התעופה הגדולה בעולם.
- מטוסי החברה באתר Airliners.net
- לופטהנזה - מדיניות צ'ק אין ומטען, הנחיות מיוחדות.
- לופטהנזה, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ Hofmann, Sarah Judith. "Why Lufthansa reduces its Nazi past to a sidenote". Deutsche Welle. ארכיון מ-26 במאי 2021. נבדק ב-2020-12-25.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Ynet, לופטהנזה מבטלת טיסות, באתר ynet, 1 באפריל 2014
- ^ "חברת לופטהנזה חשפה את המיתוג החדש". פורט2פורט. נבדק ב-2018-02-09.
- ^ כבר שנה חמישית: קטאר איירווייז היא חברת התעופה הטובה בעולם, באתר כלכליסט, 19 ביוני 2019
- ^ עמית קוטלר והסוכנויות, למרות הנתק: קטאר איירווייס זכתה בתואר "חברת התעופה הטובה בעולם", באתר ynet, 20 ביוני 2017
- ^ "World's Top 100 Airlines 2018 | SKYTRAX". SKYTRAX (באנגלית בריטית). נבדק ב-2018-07-18.
- ^ פרטי צי המטוסים של לופטהנזה, באתר airfleets.net (באנגלית)
- ^ 19 September 2013. "Lufthansa, Airbus' biggest airline customer, commits to up to 55 A350s | Airbus News & Events". Airbus.com. נבדק ב-2013-09-19.
- ^ 19 September 2013 (19 בספטמבר 2013). "Lufthansa confirms huge Airbus, Boeing jet order". Reuters.com. נבדק ב-2013-09-19.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "Lufthansa seeks to boost Boeing fleet size to 35% | DUBAI AIRSHOW 2017". www.dubaiairshow.aero (באנגלית). נבדק ב-2017-09-14.(הקישור אינו פעיל)
- ^ http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cboCurrentModel=777&optReportType=AllModels&cboAllModel=777&ViewReportF=View+Report
- ^ מיכל רז-חיימוביץ', לראשונה: לופטהנזה תפעיל טיסות ישירות מגרמניה לאילת, באתר גלובס, 18 ביולי 2018
- ^ לופטהנזה קרגו: אירוע לרגל כניסת פעילות בואינג 777
- ^ מיכה לימור, חב' התעופה הגרמנית מעוניינת בקו לישראל, מעריב, 18 באוגוסט 1966
- ^ אורי דן, חברת התעופה הגרמנית נכנעה ללחץ הערבים, מעריב, 20 ביולי 1962
- ^ מטוס ראשון של "לופטהנזה" נחת אתמול בלוד, מעריב, 4 בנובמבר 1968
- ^ לופטהאנזה חנכה קו התעופה עם ישראל, מעריב, 20 בנובמבר 1968
קבוצת לופטהנזה | ||
---|---|---|
חברות | לופטהנזה • אוסטריאן איירליינס • סוויס • יורווינגס • לופטהנזה קרגו | |
לופטהנזה רגיונל | לופטהנזה סיטי ליין • אייר דולומיטי | |
חברות בבעלות חלקית | בראסלס איירליינס • סאן אקספרס • AeroLogic |
37835806לופטהנזה