כי משמש בארבע לשונות
תלמוד בבלי | תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף ג' עמוד א' |
---|
כי משמש בארבע לשונות אי, דילמא, אלא, דהא הוא כלל לשוני תלמודי. על פיו ניתן לפרש את המילה 'כי' במקרא בארבע אפשרויות: אם, שמא, אלא, שהרי.
פירוט
ריש לקיש מסר כלל האומר שהמילה 'כי' בכל התנ"ך יכולה להתפרש בארבע אפשרויות, 1. מילת תנאי 'אם'. 2. מילת אזהרה 'שמא'. 3. מילת ניגודיות 'אלא'. 4. מילת הסבר ונתינת טעם 'שהרי'[1].
לעיתים המילה 'כי' מתפרשת 'כאשר' וחלקו הראשונים לאיזה פירוש משתייכת המילה 'כאשר', רש"י במקום אחד כתב שהמילה 'כאשר' מתפרשת כמו 'אם', ובמקום אחר כתב שהמילה 'כאשר' מתפרשת כמו 'שהרי' וכך הכריעו התוספות.
לעיתים המילה 'כי' תופיע בפסוק אחד בשתי משמעויות שונות, לדוגמה: כאשר שמעה שרה אמנו את בשורת המלאכים על לידת יצחק היא הגיבה בצחוק וה' קבל על כך, "ותכחש שרה לאמר: "לא צחקתי" כי יראה. ויאמר: לא, כי צחקת"[2]. המילה 'כי' הראשונה מתפרשת 'שהרי' ואילו השנייה מתפרשת 'אלא', וכך מתפרש הפסוק כולו "ותכחש שרה לאמר: "לא צחקתי" שהרי יראה. ויאמר: לא, אלא צחקת"".
דוגמאות
אם (אי)
- "כי [אם] יהיה להם דבר בא אלי, ושפטתי בין איש ובין רעהו, והודעתי את חוקי האלוקים, ואת תורתיו"[3].
- "כי [אם] תפגע שור אויבך, או חמורו - תועה, השב תשיבנו לו"[4].
- "כי [אם] יקרא קן ציפור לפניך בדרך, בכל עץ, או על הארץ, אפרוחים או ביצים, והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תקח האם על הבנים"[5].
- "כי [אם] תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית - שנת המעשר, ונתתה ללוי, לגר, ליתום ולאלמנה, ואכלו בשעריך ושבעו"[6].
שמא (דילמא)
- "וכי [שמא] תאמרו: מה נאכל בשנה השביעית?! הן לא נזרע, ולא נאסף את תבואתנו"[7].
- "כי [שמא] תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו, וחדלת מעזוב לו, עזוב תעזוב עמו"[8].
- "כי [שמא] תאמר בלבבך: רבים הגויים האלה ממני, איכה אוכל להורישם?!"[9].
- "כי [שמא] תאמרו: מה נרדף לו, ושרש דבר נמצא בי"[10].
אלא
- "כי [אם] יהיה בך אביון מאחד אחיך, באחד שעריך בארצך, אשר ה' אלוקיך נותן לך, לא תאמץ את לבבך, ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון: כי [אלא] פתוח תפתח את ידך לו, והעבט תעביטנו די מחסורו, אשר יחסר לו"[11].
שהרי (דהא)
- לאחר מות אהרן הכהן נאמר "ויראו כל העדה כי גוע אהרן"[12] ורבי אבהו דורש מפסוק זה שבפטירת אהרן נסתלקו ענני הכבוד ועם ישראל נתגלה לעיני כל, את המילה "ויראו" הוא גורס "וייראו", ואת המילה "כי" הוא מפרש לפי האפשרות הרביעית של ריש לקיש כהטעמת הדבר וכך מתפרש הפסוק - 'כל העדה נתגלתה ונראתה שהרי גווע אהרן'.
- "הודו לה' כי [שהרי] טוב"[13].
קישורים חיצוניים
- הערך "כי משמש בארבע לשונות אי, דילמא, אלא, דהא", באתר ויקישיבה.
- תשובות רש"י, תשובה ו', "כי משמש בד׳ לשונות וסידורן ויש עוד לשונות ונכללים באלו".
הערות שוליים
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף ג' עמוד א'.
- ^ ספר בראשית, פרק י"ח, פסוק ט"ו.
- ^ ספר שמות, פרק י"ח, פסוק ט"ז.
- ^ ספר שמות, פרק כ"ג, פסוק ד'.
- ^ ספר דברים, פרק כ"ב, פסוק ו'.
- ^ ספר דברים, פרק כ"ו, פסוק י"ב.
- ^ ספר ויקרא, פרק כ"ה, פסוק כ'.
- ^ ספר שמות, פרק כ"ג, פסוק ה'.
- ^ ספר דברים, פרק ז', פסוק י"ז.
- ^ ספר איוב, פרק י"ט, פסוק כ"ח.
- ^ ספר דברים, פרק ט"ו, פסוקים ז'-ח'
- ^ ספר במדבר, פרק כ', פסוק כ"ט.
- ^ ספר תהלים, פרק קל"ו.