יורם שיפטן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יורם שיפטן
ענף מדעי מערכות תחבורה, התנהגות נוסעים
מקום מגורים ישראל
מקום לימודים הטכניון, MIT
מנחה לדוקטורט נייג'ל וילסון
מוסדות הטכניון

יורם שיפטן (נולד ב-1958) הוא פרופסור מן המניין בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון ומחזיק הקתדרה בתכנון עירוני ואזורי על שם יוסף מאירהוף.[1] מחקריו של שיפטן עוסקים בהתנהגות נוסעים, מדיניות וכלכלת תחבורה, ובניתוח של מערכות תחבורה. הוא מכהן כראש המרכז הישראלי לקידום המחקר בתחבורה חכמה ומשמש כיועץ לפרויקטים תחבורתיים רחבי היקף בישראל ובעולם.[2]

השכלה

יורם שיפטן נולד בירושלים ולמד בבית הספר התיכון שליד האוניברסיטה (ליד"ה). הוא שירת בצה"ל כקצין מודיעין בתותחנים והשתחרר בדרגת סרן. שיפטן למד הנדסה אזרחית בטכניון וסיים תואר ראשון בהצטיינות בשנת 1986. הוא המשיך לתואר שני בפקולטה, אותו קיבל בשנת 1988. את הדוקטורט קיבל שיפטן מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בשנת 1991, בהנחייתו של פרופ' נייג'ל וילסון. נושא עבודת הדוקטורט: Transportation Workforce Planning in the Transit Industry: Incorporating Absence, Overtime, and Reliability Relationships[3]

קריירה אקדמית

בשנת 1991 החל שיפטן לעבוד ב-Cambridge Systematics, חברה אמריקאית לייעוץ תחבורתי ובהמשך הפך לשותף בכיר בה. בשנת 1996 הוא הצטרף לפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון כמרצה, וקודם למרצה בכיר ב-1996. שיפטן קודם לפרופסור חבר בשנת 2005 ולפרופסור מן המניין ב-2016. משנת 2019 הוא מחזיק הקתדרה בתכנון עירוני ואזורי על שם יוסף מאירהוף בפקולטה.[1]

במהלך השנים שיפטן היה פרופסור אורח במחלקות להנדסה אזרחית וסביבתית של אוניברסיטת נורת'ווסטרן, אוניברסיטת אילינוי בשיקגו,[4] האוניברסיטה של אוהיו, ETH בציריך,[5] במחלקה לתכנון עירוני באוניברסיטת מישיגן, ובמחלקה למדיניות ציבורית באוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה ולימד קורסים במידול הביקוש והערכת פרויקטים תחבורתיים.

שיפטן הנחה 20 דוקטורנטים ו-50 סטודנטים לתואר שני.[6]

מחקריו

שיפטן מתמקד במחקריו בביקוש לתחבורה ובהתנהגות נוסעים ובהשפעתם על המדיניות ועל קבלת ההחלטות. הוא מפתח מודלים לחיזוי, תכנון וניתוח של הביקוש לתחבורה באמצעות תיאוריות כלכליות, אקונומטריות, פסיכולוגיות והנדסיות. המודלים מנתחים את מערכות התחבורה כדי לשפר את היעילות והשוויונית שלהן, וכן מאפשרים בחינה של ההשפעות הכלכליות, סביבתיות, בטיחותיות, וחברתיות שלהן.[7]

שיפטן פיתח את מודל הביקוש מבוסס פעילויות, ה-(Activity-Based Models (ABM. במקום לחזות ישירות את הנסיעות אותם אנשים יבחרו לעשות, המודל אומד את הפעולות שהנוסעים מעוניינים לבצע וגוזר מכך את תבניות הנסיעה שיבחרו בהם. מודלים אלה משפרים במידה ניכרת את ההבנה של התנהגות הנוסעים ומעניקים כלים טובים יותר לתכנון תחבורתי. שיפטן פיתח את הכלים למימוש המודל מבוסס הפעילות של מטרופולין תל אביב.[8][9]

בשנים האחרונות מתמקדים מחקריו של שיפטן בהשלכות של תחבורה חכמה ומכוניות ללא נהג על התנהגות נוסעים ומאפייני הפעילות שלהם והשפעתן הפוטנציאלית על הערים.[10]

פעילות מקצועית

שיפטן עומד בראש המרכז הישראלי לקידום המחקר בתחבורה חכמה מאז הקמתו בשנת 2019. הוא כיהן כנשיא האגודה הישראלית למחקר תחבורה בשנים 2004-2007. שיפטן היה גם עורך של Transport Policy בשנים 2010–2017, ועמד בראש האגודה הבינלאומית לחקר התנהגות נוסעים בשנים 2014–2015 (IATBR).[11][12]

הוא משמש גם כחבר מערכת במספר כתבי עת מקצועיים בתחום התחבורה.[13] שיפטן ייעץ בפרויקטי תחבורה גדולים בארצות הברית ובישראל בנושאי מדיניות תחבורתית, הביקוש לתחבורה, ההשפעה הסביבתית, וכדאיות ההשקעות. בין השאר, הוא פיתח את המודלים של הביקוש התחבורתי עבור לוס אנג'לס ומפרץ סן פרנסיסקו, וכן עבור הרכבת התחתית של השדרה השנייה בניו יורק.[14]

בישראל היה שיפטן היועץ האקדמי של המדריך הישראלי להערכת פרויקטי תחבורה (נוהל פר"ת) וייעץ בנושאים של מודלי הביקוש, תכנון וכדאיות של מיזמי תחבורה שונים. בכלל זה: המטרו של תל אביב, התכנון האסטרטגי של רכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים. בין לקוחותיו: משרדי התחבורה והאוצר, מחלקת התחבורה של ארצות הברית, מינהל הכבישים הפדרלי, וכמה מדינות ומטרופולינים גדולים בארצות הברית.[15][16][17]

פרסומים

שיפטן כתב כ-150 מאמרים מקצועיים וערך חמישה ספרים.

ספרים

  • Shiftan Y., K. Button and P. Nijkamp (Eds.), Transportation Planning, as part of the Button K. and Nijkamp P. (Ed.) “Classics in Planning” series, 642 pages, Edward Elgar Publishing Ltd., 2007
  • Geerlings, H., Shiftan, Y., and Stead, D., (Eds.) Transition towards Sustainable Mobility: the Role of Instruments, Individuals and Institutions, 406 pages, Ashgate, Surrey, England, 2012[18]
  • Attard, M., and Shiftan, Y., (Eds.), Sustainable Urban Transport, Volume 7 of the Transport and Sustainability series, Emerald Group Publishing Limited, 2015[19]
  • Hakim, S., Albert, G., and Shiftan, Y., (Eds.), Securing Transportation Systems, John Wiley & Sons Inc., NJ, 2015[20]
  • Shiftan, Y. and Kamargianni, M., (Eds.) Preparing for the New Era of Transportation Policies: Learning from Experience. The first book of the Van Wee (Ed.) “Advances in Transport Policy and Planning” series, Elsevier, Academic Press, 2018[21]

מאמרים נבחרים

  • Kogus, A., Brůhová Foltýnová, H., Gal-Tzur, A., Shiftan, Y., Vejchodská, E., Shiftan, Y., Will COVID-19 accelerate telecommuting? A cross-country evaluation for Israel and Czechia, Transportation Research A: Policy and Practice  Vol. 164, pp. 291-309, 2022
  • Cohen-Blankshtain, G., Bar-Gera, H., Shiftan, Y., “Congestion pricing and positive incentives: conceptual analysis and empirical findings from Israel” Transportation, on-line 2022
  • Tenenboim E., Munichor, N., Shiftan, Y., “Justifying toll payment with biased travel time estimates: Behavioral findings and route choice modeling, Transportation, 2022
  • Etzioni, S., Daziano, R., Ben-Elia, E, & Shiftan, Y., “Preferences for Shared Automated Vehicles: A Hybrid Latent Class Modeling Approach” Transportation Research C, 125, 2021
  • Harb, M., Stathopoulos, A., Shiftan, Y., & Walker, J., “What Do We (Not) Know About Our Future with Automated Vehicles”, Transportation Research C, 123, 2021
  • Etzioni, S., Hamadneh, J., Elvarsson, A.B., Esztergár-Kiss, D., Djukanovic, M., Neophytou, S.N., Sodnik, J., Polydoropoulou, A., Tsouros, I., Pronello, C., Thomopoulos, N., and Shiftan, Y., “Modeling Cross-National Differences in Automated Vehicle Acceptance” Sustainability, 12(22), 2020
  • DiCiommo, F., and Shiftan, Y., Transport Equity Analysis, Transport Reviews, Vol. 37, No. 2, pp 139-151, 2017
  • Haboucha, C. J., Ishaq, R., Shiftan, Y., “User preferences regarding autonomous vehicles, Transportation Research C No. 78, pp. 37-49, 2017
  • Ben-Elia, E2., Di Pace, R., Bifulco, G.N., and Shiftan, Y., “The impact of travel information’s accuracy on route-choice.” Transportation Research C, Vol. 26, pp. 146-159, 2013
  • Sharaby, N.3, and Shiftan, Y., “The impact of fare integration on travel behavior and transit ridership.” Transport Policy, Vol. 21, pp. 63-70, 2012
  • Shiftan, Y., and Ben-Akiva, M., “A practical policy-sensitive, activity-based, travel-demand model.” the Annals of Regional Science, Vol. 47, No. 3, pp. 517-541, 2011
  • Ben Elia, E.1, and Shiftan Y., “Which road do I take? A learning-based model of route-choice behavior with real-time information.” Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 44, No. 4, pp. 249-264, 2010
  • Shiftan Y., Outwater, M.L3., and Zhou, Y.3, "Transit market research using structural equation modeling and attitudinal market segmentation.” Transport Policy, Vol. 15, No. 3, pp. 186-195, 2008
  • Shiftan Y., Kaplan S1., and Hakkert S., “Scenario building as a tool for planning a sustainable transportation system.” Transportation Research D: Transport and Environment, No 8, pp. 323-342, 2003

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 PRESIDENT’S REPORT 2020, Technion
  2. ^ Establishment of a National Center for the Promotion of Smart Transportation Research, המועצ, ‏2019-03-30 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Professor Yoram Shiftan Gave a Special Seminar on "Travel Behavior Implications of Automated Vehicles" | INTELLIGENT TRANSPORTATION SYSTEMS LAB, its-archive.mit.edu
  4. ^ Yoram Shiftan, Israel Institute (באנגלית)
  5. ^ Modeling the Response to Parking Policy, ETH
  6. ^ Yoram Shiftan - Graduate Students, Technion
  7. ^ Yoram Shiftan (Technion) - Engineering, Technology and Planning, National Knowledge and Research Center for Emergency Readiness
  8. ^ Yoram Shiftan, John Suhrbier, The analysis of travel and emission impacts of travel demand management strategies using activity-based models, Transportation 29, 2002-05-01, עמ' 145–168 doi: 10.1023/A:1014267003243
  9. ^ Yoram Shiftan, Leonid Kheifits, Michael Sorani, Travel and Emissions Analysis of Sustainable Transportation Policies with Activity-Based Modeling, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2531, 2015-01, עמ' 93–102 doi: 10.3141/2531-11
  10. ^ UrbanITS Seminar: Travel Behavior Implication of Automated Vehicles (Prof. Yoram Shiftan, Technion) | BUILT @ NYU, wp.nyu.edu
  11. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Editorial Board, Transport Policy 61, 2018-01-01, עמ' IFC doi: 10.1016/S0967-070X(17)30796-5
  12. ^ 2014-2016, International Association for Travel Behaviour Research (באנגלית)
  13. ^ Yoram Shiftan - Global Involvement, Technion
  14. ^ Bat-hen Nahmias–Biran, Tierra Bills, Yoram Shiftan, Incorporating Equity Consideration in Transport Project Evaluation: The San Francisco Bay Area Case Study, 2017
  15. ^ "Is the Tel Aviv Metro worth it?". Globes (באנגלית). 2020-02-11. נבדק ב-2023-10-22.
  16. ^ Yoram Shiftan, Maren L. Outwater, Yushuang Zhou, Transit market research using structural equation modeling and attitudinal market segmentation, Transport Policy 15, 2008-05-01, עמ' 186–195 doi: 10.1016/j.tranpol.2008.03.002
  17. ^ Professional Contribution, Technion
  18. ^ Yoram Shiftan, Transition towards Sustainable Mobility: The Role of Instruments, Individuals and Institutions, London: Routledge, 2016-03-08, מסת"ב 978-1-315-54999-6
  19. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Sustainable Urban Transport, Transport and Sustainability, 2015-05-13 doi: 10.1108/s2044-994120157
  20. ^ Securing Transportation Systems | Wiley, Wiley.com (באנגלית אמריקאית)
  21. ^ Preparing for the New Era of Transport Policies: Learning from Experience, Volume 1 - 1st Edition, shop.elsevier.com

יורם שיפטן37822133Q123314062