רשות המטרו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רשות המטרו היא רשות ממשלתית בישראל האחראית על קידום הרכבת התחתית של תל אביב-יפו, הרשות היא בעלת "סמכות-על" שתמנע עיכובים ובירוקרטיה בהקמת המטרו בגוש דן.

רשות המטרו הוקמה בכפוף למשרד התחבורה. רשות המטרו תהיה עצמאית בהפעלת סמכותה לשם מילוי תפקידיה ותפעל בהתאם למדיניות הממשלה. לרשות המטרו יהיו מועצה מאסדרת, ועדה מנהלת ומנהל. תפקידי רשות המטרו, למעט התפקידים שיוחדו למועצה המאסדרת, לוועדה המנהלת או למנהל, יבוצעו בידי המנהל באמצעות עובדי הרשות. רשות המטרו תקדם ותנהל מטעם הממשלה את מיזם המטרו, ובכלל זה תפעל לטובת קידומו כמיזם בעל חשיבות לאומית.

רשות המטרו תתקשר בהסכם עם חברה ממשלתית או חברה בת ממשלתית, אחת או יותר, לצורך ביצוע פעולות לקידום מיזם המטרו (בחוק זה- חברה מבצעת). עובדי רשות המטרו הם עובדי מדינה. שר האוצר ושר התחבורה רשאים להורות, בהודעה שתפורסם ברשומות, כי רשות המטרו תקדם ותנהל מיזמים נוספים בתחום התחבורה היבשתית להסעת המונים; כן רשאית הממשלה להטיל על רשות המטרו תפקידים נוספים בתחום התחבורה היבשתית על רשות המטרו.

היסטוריה

במאי 2020 החליט להקים שר האוצר, ישראל כ"ץ מטה תחבורה אשר ירכז פרויקטים לאומיים גדולים בתחום התשתיות והתחבורה, בין הפרויקטים ניתן למנות את המטרו בגוש דן ומסר קווי רכבת קלה חדשים[1]. עם זאת, לאחר הקמת ממשלת ישראל ה-36 וכניסתו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר האוצר, החליט האחרון לבטל את המטה בגלל חשש לכפל סמכויות עם שאר משרדי הממשלה.

ביולי 2021, עלה לאוויר מחדש הרעיון להקמת רשות ייעודית שתעסוק בהקמת המטרו, הוחלט להקים את "רשות המטרו" שתהיה בעלת "סמכות-על" שתמנע עיכובים ובירוקרטיה בהקמת המטרו בגוש דן, כך למשל במקרה ורשויות מקומיות שיבקשו להוציא צו מניעה לעבודות של המטרו בשטחיהן ייאלצו לבקש אישור מהרשות[2].

באוקטובר 2021 אושר "החוק להקמת רשות המטרו" שכלל בין היתר גם מס והיטל על בעלי נכסים הסמוכים לתוואי המטרו בסך של כ-75% מהשבחת הנכס, וזאת במטרה לממן את פרויקט התשתיות היקר ביותר שיבוצע במדינת ישראל[3].

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34194361רשות המטרו