יהודה ארבל (פופקו)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יהודה ארבל (פופקו)
לידה 27 בפברואר 1926
מצרים
פטירה 5 במאי 2017 (בגיל 91)
תל אביב
תאריך עלייה 1933
כינוי "פופקו"
השתייכות ההגנה
פלמ"ח
צבא הגנה לישראל
חיל האוויר
דרגה סגן-אלוף (אוויר) סגן-אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת העצמאות  מלחמת העצמאות
מבצע קדש  מבצע קדש
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון  מלחמת לבנון
עיטורים
עיטור לוחמי המדינה
עיטור לוחמי המדינה

אות ההגנה
אות ההגנה

יהודה ארבל (פופקו), (כונה בחיל אוויר : "מר דקוטה") - (27 בפברואר 1926 - 5 במאי 2017) היה לוחם פלמ"ח, מוותיקי טייסי התובלה של חיל האוויר, לשעבר מפקד טייסת 103,[1] ("טייסת הפילים").

ארבל בפלמ"ח

ארבל נולד במצרים למרים וגרשון. בשנת 1933 עלה לארץ-ישראל. ב-1945 התגייס לפלמ"ח. שירת בפלוגה ו' במחלקת תל-יוסף, עם מפקדי המחלקות דני מס, עודד מסר ומדריך הגדוד יצחק רבין. בין השנים 19451946 עבר אימוני חי"ר במסגרת המחלקה, ושירת בגדוד הראשון.

באביב 1946 עבר ארבל למחלקת הטיס של הפלמ"ח ושירת בפלוגה ז' בקיבוץ נען. הגיחה הראשונה שלו הייתה ב-18 ביוני 1946.

בשבת השחורה (29 ביוני 1946) נעצר בנען על ידי הבריטים ונפצע בראשו. אושפז עם חבר נען, הסופר משה מוסנזון בבית החולים "סרפנד"[2]. את המשך המעצר עשה בלטרון, במשך כ-110 יום.

עם השחרור, שב ארבל לטוס במחלקת הטיס של הפלמ"ח.[3]

במחצית הראשונה של 1948 יצא ארבל בשליחות לאנגליה בנושאי פלמ"ח והגנה.

על תרומתו הצבאית של ארבל בתקופה של לפני קום המדינה, הוענקו לארבל עיטור לוחמי המדינה ואות ההגנה.

ארבל בחיל האוויר

בחיל האוויר שירת כ- 46 שנים, מתוכם כ- 20 שנים במילואים. פעמיים היה מפקד טייסת 103, לראשונה לאחר ששירת כראש ענף מבצעים במטה חיל-האוויר, ופעם שנייה לאחר מבצע קדש. שנים רבות ארבל היה קברניט דקוטה.

במבצע קדש היה ארבל ממפקדי הרכבת האווירית של מטוסי דקוטה ונורד אשר הצניחו צנחנים וציוד בא-טור לקראת כיבוש שארם א-שייך[4]. הטייסת סגן יעל רום השתתפה במבצע.

ארבל עסק בקישור בין חיל האוויר וחטיבת הצנחנים, בנוסף, עסק בבטיחות תעופה.

ארבל כיהן כנספח חיל האוויר וחיל הים בשגרירות ארצות הברית וקנדה.

ארבל עסק ברכש חיל האוויר במשרד הביטחון, וכיהן כסגן ראש אגף חימוש.

בחיל האוויר כונה ארבל "מר דקוטה". ארבל נחשב לטייס שהיה מחובר טכנית למטוס הדקוטה, לא הייתה תקלה שהוא לא פתר אותה באווירון, בכל מצב, בכל מנחת זמני, במסלולי עפר וכדומה.

לאחר שהוחלט להוציא את המטוס הוותיק משירות פעיל הוזמן ארבל להשתתף במטס הפרידה מה"דקוטה", שנערך בשנת 2001.

ארבל בוגר פו"מ[5] חיל-האוויר (מחזור ראשון).

את גיחתו האחרונה בחיל-האוויר עשה ארבל ב-19 ביוני 1991.

עברות שם המשפחה

ראש ממשלת ישראל דוד בן-גוריון הזמין את ארבל שהיה מפקד טייסת תובלה להוציא טיסת סיוע לטורקיה, לאחר שבשנת 1953 הייתה רעידת אדמה בטורקיה.

לפני שיצא מהפגישה עם בן-גוריון, בן-גוריון פנה לארבל שהוא לא יכול לצאת עם שם כזה : "פופקו", לטורקיה. הם הסתכלו על המפה שהייתה תלויה בחדר, ובן-גוריון הצביע על הר ארבל ואמר לו "השם שלך יהיה ארבל", וכך היה.

ארבל בחיים האזרחיים

לאחר שחרורו מצה"ל בדרגת סא"ל, היה ארבל אחראי טיסה והפעילות האווירית של מטוסים ומסוקים בהקשר להפקת נפט ב- סיני.

ארבל עבד במפעל "בקרה" בקבוצת גבע בפיתוח וייצור סולנואידים. כן עסק ארבל בניתוח למערכות למחשוב.

ארבל זכה בפרס קפלן (נושא תעופה) בתשל"ג (1973).

ארבל היה נשוי ליונה, לשעבר לוחמת פלמ"ח, ולהם 3 בנות.

ראו גם

לקריאה נוספת

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25214467יהודה ארבל (פופקו)