נורד 2501 נוראטלס
מטוס נורד במוזיאון אווירי גרמני | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס תובלה | ||||||||||
ארץ ייצור |
צרפת גרמניה המערבית | ||||||||||
יצרן |
נורד אוויאסיון המבורגר פלוגזוגבאו(אנ') (תחת חוזה קבלני מ"נורד אוויאסיון") | ||||||||||
טיסת בכורה | 10 בספטמבר 1949 | ||||||||||
תקופת שירות |
1955 – 1978 (בחיל האוויר הישראלי) | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
נורד 2501 נוראטלס (בצרפתית: Nord 2501 Noratlas), הידוע בישראל בכינויו נורד, הוא מטוס תובלה דו-מנועי מתוצרת חברת נורד אוויאסיון הצרפתית.
מטוס הנורד פותח בצרפת בסוף שנות הארבעים כמטוס תובלה בינוני שיתאים גם להצנחת חיילים.
הנורד בחיל האוויר הישראלי
לאחר מלחמת העצמאות חיפשה ישראל מקורות לרכישת מטוסים שיחליפו את המטוסים המיושנים שנרכשו ערב המלחמה ובמהלכה, כחלק מבניית חיל אוויר מודרני. בספטמבר 1955, במהלך משא ומתן לרכישת מטוסי אוראגן, התנו הצרפתים את העסקה בכך שישראל תרכוש גם שלושה מטוסי נורד. בסוף אותו החודש נחתם הסכם הרכישה וב-1 בנובמבר הגיע מטוס ה"נורד" הראשון, כשהזוג הנוסף הצטרף אליו בינואר 1956. במהלך מלחמת סיני נחתו בישראל 26 מטוסי נורד שהביאו איתם חיל משלוח צרפתי. במהלך המלחמה הופעלו הנורדים למטרות אספקה לכוחות בסיני והצנחה של לוחמים במיתלה ובא-טור (הצניחות המבצעיות היחידות של צה"ל עד היום). אף על פי שנקלט בחיל האוויר בחוסר רצון, התברר שמטוסי הנורד שיפרו את היכולות הישראליות בתחום הובלת המטען האווירית, שנסמכה עד אז בעיקר על מטוס הדקוטה, ולפיכך הוחלט בשנת 1959 לרכוש שלושה מטוסי נורד נוספים.
ב-29 באפריל 1964 התרסק מטוס נורד במכתש הגדול במהלך אימון ניווט ותשעת יושביו נספו.
במלחמת ששת הימים היו ברשות חיל האוויר 23 מטוסי נורד והם שימשו לביצוע טיסות סיור, אספקה לכוחות הלוחמים ופינוי נפגעים.
במלחמת ההתשה, מלבד משימות של אספקה ופינוי, נעשה שימוש מיוחד במטוס והוא נשלח למבצע הפצצה לילי בעומק מצרים, לשם הטלת פצצות מיוחדות שתוכננו להתפוצצות תחת גשרים (במסגרת מבצע בצורת). חלק מהגיחות היו מוצלחות אך באחת מהן נפגע אחד המטוסים באש נ"מ וחזר לישראל מבלי להטיל את הפצצה.
במלחמת יום הכיפורים ביצעו הנורדים משימות רבות של הובלת כוחות לוחמים, אספקה ופינוי פצועים. בשנת 1978 יצא הנורד משירות חיל האוויר.
מטוסים ששרדו בישראל [1][2]
כל המטוסים שלהלן, אינם במצב כשירות לטיסה.
- נורד מס' 043 – 4X-FAC, יוצר בגרמניה המערבית על ידי "המבורגר פלוגזוגבאו", נמצא באחסנה במוזיאון חיל האוויר. נכון לסוף שנת 2019, מצבו גרוע מאוד ואינו ראוי לתצוגה.
- נורד מס' 045 – 4X-FAE, יוצר בגרמניה המערבית על ידי "המבורגר פלוגזוגבאו", נמצא בתצוגה במוזיאון חיל האוויר. נכון לסוף שנת 2019, מצבו ירוד.
- נורד מס' 046 – 4X-FAF, יוצר בגרמניה המערבית על ידי "המבורגר פלוגזוגבאו", נמצא בתצוגת פארק המטוסים בבסיס חיל האוויר נבטים. נכון לשנת 2019, מצבו טוב.
- נורד מס' 055 – 4X-FAG, יוצר בגרמניה המערבית על ידי "המבורגר פלוגזוגבאו", נמצא באחסנה במוזיאון חיל האוויר. נכון לסוף שנת 2019, מצבו גרוע מאוד ואינו ראוי לתצוגה.
- נורד מס' 056 – 4X-FAH, יוצר בגרמניה המערבית על ידי "המבורגר פלוגזוגבאו", נמצא בתצוגה במוזיאון בית הספר הטכני של ח"א בחיפה. נכון לשנת 2019, מצבו טוב.
- נורד מס' 4X-FAW – 072, יוצר בגרמניה המערבית על ידי "המבורגר פלוגזוגבאו". מוצב ביער המגינים ומשמש כאנדרטה לחללי חטיבת הצנחנים 317. נכון לשנת 2019, מצבו גרוע מאוד ומסוכן לציבור. ב-23 בספטמבר 2020 המטוס פורק ונלקח מהאתר.
|
קישורים חיצוניים
- נורד 2501 נוראטלס, באתר חיל האוויר הישראלי
- אורגן, בטאון חיל האוויר 63, נובמבר-דצמבר 1963, עמ' 63-62, באתר הספרייה הדיגיטלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
- ניצן סדן, הנורד הזועם: כך הפכה ישראל מטוס תובלה שמנמן למפציץ, באתר כלכליסט, 5 באוקטובר 2019
הערות שוליים
- ^ היכן הם היום, באתר מרקיע שחקים.
- ^ Nord N.2501D Noratlas, באתר מרחב אווירי.
32368143נורד 2501 נוראטלס