ווסחוד (חללית)
איור של החללית ווסחוד 1 ו-2 | |||||||||||
מידע כללי | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ייעוד | נשיאת אסטרונאוטים למסלול LEO | ||||||||||
יצרן | קורוליוב | ||||||||||
ארץ ייצור | ברית המועצות | ||||||||||
צוות | 2-3 | ||||||||||
היסטוריית פעילות | |||||||||||
סטטוס | לא פעילה | ||||||||||
מפעיל | תוכנית החלל הסובייטית | ||||||||||
משגר | ווסחוד 11A57 | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 4+ | ||||||||||
טיסה ראשונה | 1964 | ||||||||||
טיסה אחרונה | 1965 | ||||||||||
משימות | 5 (2 מתוכם מאוישות) | ||||||||||
ביצועים | |||||||||||
טווח פעולה | מסלול LEO | ||||||||||
|
הווסחוד (ברוסית: Восход, באנגלית: Voskhod, תרגום: זריחה) הייתה חללית שנבנתה על ידי ברית המועצות עבור תוכנית ווסחוד. החללית הייתה פיתוח ודור המשך לחללית הווסטוק. חללית זו שימשה רק לשתי טיסות מאוישות, עד שהוחלפה על ידי החללית הרוסית סויוז, אשר עדיין משמשת את רוסקוסמוס (נכון ל-2016).
החללית הייתה מורכבת משני חלקים, חלק כדורי שהכיל את הקוסמונאוטים וציוד, וחלק חרוטי שהיווה את תא השירות והכיל את המנועים והדלק.
עיצוב
חללית הווסחוד הייתה חללית ווסטוק שהוסיפו לה מנועי גיבוי בראש תא החזרה לכדור הארץ. מערכות המילוט של החללית ווסטוק הוסרו ונוספו מושב אחד או שניים כך ששתיים-שלושה אסטרונאוטים יכלו להיכנס לחללית במקום אחד שהיה בווסטוק. למשימת ווסחוד 2 נוסף גם מנעל אוויר חיצוני מתנפח שאיפשר לקוסמונאוט אלכסיי ליאונוב לצאת להליכת החלל הראשונה בהיסטוריה. לאחר שנכנס חזרה לחללית הושלך מנעל האוויר. עוד נוספו במשימה זו רקטות האטה לתא החזרה לכדור הארץ, בנוסף למצנחים, שהגבירו את יכולת ההאטה של התא בעת הנחיתה.
כדי לחסוך במקום בתא החזרה לכדור הארץ, הוסרו כיסאות המפלט ששימשו בחללית הווסטוק, כך שהקוסמונאוטים היו חוזרים לקרקע כשהם בתוך התא (הקוסמונאוט בחללית הווסטוק היה נפלט מהחללית בעזרת כסא מפלט). צוות ווסטוק 1 שוגר לחלל ללא חליפות חלל כדי לחסוך במקום. צוות ווסחוד 2 השתמש בחליפות כי המשימה כללה הליכת חלל ושימוש במנעול אוויר.
החללית שוגרה לחלל על גבי משגר ווסחוד שפותח ממשגר הווסטוק שהיה בעצמו נגזרת של טיל הR-7 סמיורקה.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- על החללית ווסחוד (באנגלית)
20396402ווסחוד (חללית)