בני קטורה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פרשת בני קטורה

א וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.
ב וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ.
ג וְיָקְשָׁן יָלַד אֶת שְׁבָא וְאֶת דְּדָן וּבְנֵי דְדָן הָיוּ אַשּׁוּרִם וּלְטוּשִׁים וּלְאֻמִּים.
ד וּבְנֵי מִדְיָן עֵיפָה וָעֵפֶר וַחֲנֹךְ וַאֲבִידָע וְאֶלְדָּעָה כָּל אֵלֶּה בְּנֵי קְטוּרָה.
ה וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק.
ו וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם.

בְּנֵי קְטוּרָה הם ששת בניו של אברהם שנולדו לו מאשתו השלישית קטורה. דבר לידתם מופיע בספר בראשית, פרק כ"ה, פסוקים א'-ד' (סוף פרשת חיי שרה).

לפי דעה אחת, הם לא היו בניהם של אברהם וקטורה, אלא קטורה רק גידלה אותם בביתו של אברהם[1].

בני קטורה וצאצאיהם

בספר בראשית (וכן בספר דברי הימים א', פרק א', פסוקים ל"ב-ל"ג) נמנים ששת בניו של אברהם מאשתו קטורה:

שילוח בני קטורה

פרשית בני קטורה מסתיימת: ”וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק. וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם[7] - כלומר מזרחית לארץ כנען. הדברים מוזכרים גם אצל יוסף בן מתתיהו: "ואברהם כונן להם מוצאות בארץ הטראגלאדיטיס ובחבל ארץ ערב המאשרה עד ים האדום."[8] אברהם, ככל הנראה, ניסה להרחיקם מבני יצחק כדי להימנע מסכסוך תוך כדי מילוי משימת ה' שהיא להתפשט ברחבי העולם.[9]

מעמדם ההלכתי

בגמרא נאמר שבני קטורה, שנולדו לאברהם לאחר שנצטווה בברית המילה, חייבים בברית מילה[10]. לדעת הרמב"ם, חיוב המצווה חל גם על בני קטורה ולכן כל צאצאי בני קטורה חייבים למול את ילדיהם ביום השמיני. הרמב"ם הוסיף שאמנם צאצאי ישמעאל אינם מחויבים במילה מעיקר הדין, אך מאחר שבני ישמעאל התערבו בבני קטורה, בפועל אף בני ישמעאל חייבים למול ביום השמיני[11]. לעומת זאת, רש"י בפירושו לתלמוד סבר שהכוונה היא רק לחייב את ששת בני קטורה עצמם במילה, אך כל צאצאיהם פטורים. בתוספות הרא"ש שם נאמר שאמנם התחייבו בני קטורה וכל צאצאיהם במילה, ככל צאצאי אברהם, אך חיוב זה נהג רק עד מתן תורה, שאז פקע החיוב מכל צאצאי אברהם ונמסר לעם ישראל בלבד[12].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ רבי עובדיה ספורנו, בראשית כה, ב
  2. ^ למשל בספר יחזקאל, פרק כ"ז
  3. ^ ספר בראשית, פרק י', פסוק ז'
  4. ^ לא ברור האם מדובר בשמות צאצאי דדן או העמים שיצאו מהם, או בתיאור שלהם.
  5. ^ למשל בסיפור מכירת יוסף
  6. ^ למשל אחד מרעיו של איוב הוא בלדד השוחי
  7. ^ ספר בראשית, פרק כ"ה, פסוקים ה'-ו'
  8. ^ Josephus, Flavius, The Antiquities of the Jews, 1.15.1
  9. ^ Josephus, Flavius, The Antiquities of the Jews, 1.4.1-3
  10. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף נ"ט עמוד ב'
  11. ^ משנה תורה לרמב"ם, ספר שופטים, הלכות מלכים ומלחמות, פרק י', הלכה ח'.
  12. ^ תוספות הרא"ש - סנהדרין, נט: ד"ה אלא, באתר אוצר החכמה.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0