אה"מ רודני

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אה"מ רודני
אה"מ רודני מפגיזה עמדות גרמניות בעת הנחיתה בנורמנדי, 1944
אה"מ רודני מפגיזה עמדות גרמניות בעת הנחיתה בנורמנדי, 1944
אה"מ רודני מפגיזה עמדות גרמניות בעת הנחיתה בנורמנדי, 1944
תיאור כללי
מוטו "Non Generant Aquilae Columbas", לטינית: "נשרים אינם מגדלים יונים"
סוג אונייה אוניית מערכה
צי הצי המלכותי הבריטי
דגל הצי דגל הצי המלכותי הבריטי
סדרה נלסון
ציוני דרך עיקריים
הוזמנה 1922
הושקה 17 בדצמבר 1925
תקופת הפעילות 10 בנובמבר 1927 – הווה (97 שנים)
אחריתה הוצאה משירות ב-1946, נמכרה לגריטה ב-26 במרץ 1948
מידות
הֶדְחֶק 33,950 טון, 38,000 טון בעומס מקסימלי
אורך 220 מטר
רוחב 32 מטר (רוחב מקסימלי)
שוקע 10 מטר
נתונים טכניים
מהירות 23.8 קשרים
גודל הצוות 1,640 איש
טווח שיוט 13,000 ק"מ במהירות 16 קשר
הנעה 8 דוודים המזינים 3 טורבינות בהספק 45,000 כוחות סוס
אמצעי לחימה
שריון שריון עיקרי - 358.6 מ"מ, שריון סיפון - 161 מ"מ, צריחי תותחים - 412 מ"מ (בחזית הצריח), מחיצות הגנה - 300 מ"מ, מגדל מכוון - 360 מ"מ
חימוש 9 תותחים 16 אינץ' (406 מ"מ) ב-3 צריחים, 12 תותחים 6 אינץ' (152 מ"מ) בשישה צריחים, 8 תותחים נ"מ 4.7 אינץ' (102 מ"מ) ב-4 צריחים, 48 תותחים נ"מ 2 ליטראות (1.5 אינץ', 40 מ"מ), 8 תותחים 20 מ"מ נ"מ
מטוסים 2 מטוסים, מעוט אחד על צריח C

אה"מ רודני (Rodney) הייתה אוניית מערכה מסדרת "נלסון", ששירתה בצי המלכותי הבריטי בשנות ה-30 של המאה העשרים ובמלחמת העולם השנייה. האונייה נקראה על שמו של אדמירל סר ג'ורג' ברידג'ס רודני (George Brydges Rodney), מחשובי האדמירלים הבריטיים במאה ה-18.

האונייה תוכננה ונבנתה תחת ההגבלות שבריטניה קיבלה על עצמה באמנת וושינגטון משנת 1922, שבה קיבלו על עצמן המעצמות הימיות העיקריות (ארצות הברית, בריטניה, יפן, צרפת ואיטליה) מגבלות על בניית אוניות מלחמה, כדי למנוע מרוץ חימוש ימי. בהתאם למגבלות אלו הוגבל ההדחק ל-35,000 טון. מכיוון שהמטרה הייתה להתקין באונייה תותחי 16 אינץ' (406 מ"מ), תוכננה האונייה כך שכל צריחי התותחים יהיו בחלקה הקדמי של האונייה. מיגון האונייה צומצם והוגבל לחלקים חיוניים בלבד, ומהירות האונייה צומצמה. למרות כל המגבלות הללו נחשבו רודני, ואניית האחות שלה, אה"מ נלסון, לאוניות המערכה החזקות ביותר בעולם, עד להופעתן של אוניות מערכה חדישות יותר מ-1936 ואילך.

תחילת בנייתן של שתי האוניות בסדרה זו היה באותו יום, 28 בדצמבר 1922, בבירקנהד. האונייה הוכנסה לשירות בנובמבר 1927, שלושה חודשים אחרי אחותה. עלות בנייתה הייתה 7.617 מיליון לירות שטרלינג, במחירי אותה תקופה.

שירות מבצעי

רודני שירתה מאז כניסתה לשירות ועד תחילת מלחמת העולם בצי האטלנטי או בצי הבית (Home Fleet). ב-1931 נטלו מלחי רודני חלק במרד אינברגורדון (Invergordon Mutiny) במחאה על פגיעה בשכרם. בסוף דצמבר 1939 הוכנסה האונייה לשיפוץ עקב קשיים במערכת ההיגוי שלה.

בעת המערכה בנורווגיה, 1940, נפגעה האונייה מפצצה בת 500 ק"ג שהוטלה ממטוסים גרמניים. בספטמבר 1940, כאשר היה חשש כבד בבריטניה מפלישה גרמנית, הועברה רודני לפעילות בתעלת למאנש, ובסיס הבית שלה שונה מסקפה פלו, המעגן העיקרי של הצי הבריטי, לרוזית'. בנובמבר ובדצמבר של אותה שנה עסקה האונייה בתפקידי ליווי שיירות בין בריטניה להליפקס, נובה סקוטיה. בינואר 1941 השתתפה רודני במרדף אחרי סיירות המערכה גנייזנאו ושרנהורסט, שיצאו לפשיטה באוקיינוס האטלנטי. המרדף הסתיים ללא תוצאות, אך לקראת סיום הפשיטה הגרמנית יצרה רודני קשר עין עם שתי האוניות הגרמניות. אלה האחרונות ניתקו מגע עקב כוח האש העדיף של האונייה הבריטית וההוראה שהייתה להן לא להסתבך בקרב עם אוניות שטח בריטיות. האוניות הגרמניות הצליחו לחמוק לברסט.

הקרב מול ביסמרק

רודני ב-1942

בלילה שבין ה-18 במאי ל-19 במאי 1941 יצאה אוניית המערכה הגרמנית ביסמרק, מלווה בסיירת הכבדה פרינץ אויגן לפשיטה באוקיינוס האטלנטי. לאחר שהטביעה את סיירת המערכה הבריטית אה"מ הוד ופגעה קשות באוניית המערכה אה"מ פרינס אוף וויילס בקרב מצר דנמרק ב-24 במאי, חמקה ביסמרק אל האוקיינוס האטלנטי. הצי הבריטי אסף כל יחידה אפשרית כדי לפגוע בביסמרק, שהיוותה סכנה חמורה לכל התעבורה הימית לבריטניה, וכן כדי להשיב את כבודו האבוד של הצי הבריטי. ב-26 במאי הצליחו מפציצי טורפדו מדגם פיירי סורדפיש, שהמריאו מנושאת המטוסים אה"מ ארק רויאל לפגוע במערכת ההיגוי של הביסמרק; האונייה החלה לנוע במעגל גדול, ללא יכולת לשלוט על כיוון תנועתה, ומהירותה ירדה לשבעה קשרים.

רודני, שהייתה במשימת ליווי של אוניית הנוסעים בריטניק בדרכה לקנדה, הופנתה ב-24 במאי למפגש עם אוניית המערכה אה"מ קינג ג'ורג' החמישי, מפגש שהתרחש ב-26 במאי. בבוקר היום למחרת, ה-27 במאי, הגיעו שתי אוניות המערכה הבריטיות אל הביסמרק. בליווי שתי סיירות, נורפוק ודורסטשייר, החלו האוניות הבריטיות להפגיז את ביסמרק. האונייה הגרמנית השיבה אש אך לא הצליחה לפגוע באוניות הבריטיות, ואלה הלמו בה עד שהייתה חסרת אונים. רודני לא נותרה בזירה עד תום הקרב, ונאלצה לשוב לנמל עקב מיעוט הדלק במכליה. עד היום נטוש ויכוח מי הטביע בסופו של דבר את הביסמרק: האם הוטבעה כתוצאה מהאש הבריטית, או שהוטבעה בידי מלחיה שלה.

המשך השירות

לאחר הקרב עם הביסמרק והתארגנות מחדש, הפליגה רודני לבוסטון, בארצות הברית, לצורך תיקונים במנוע. אף על פי שארצות הברית טרם הצטרפה למלחמה הייתה אהדתה נתונה לבריטניה, והעזרה שקיבלה רודני מעידה על כך. בספטמבר צורפה רודני ל"כוח H", שבסיסו היה בגיברלטר, כדי ללוות שיירות למלטה. בנובמבר הוחזרה לבריטניה, והוצבה באיסלנד למשך חודש. בחודשים הראשונים של 1942 עברה האונייה טיפול מקיף, ואז הוחזרה לכוח H; רודני המשיכה בליווי שיירות למלטה, והשתתפה בסיוע למבצע לפיד, נחיתת בעלות הברית בצפון אפריקה בנובמבר 1942. מאוחר יותר הייתה האונייה חלק מכוחות הסיוע לנחיתה בסיציליה ולסאלרנו. ביוני 1944 סייעה האונייה לפלישה בנורמנדי. בספטמבר 1944 ליוותה רודני שיירות למורמנסק.

במהלך המלחמה הפליגה האונייה קרוב ל-290,000 קילומטרים, ללא שיפוץ. האונייה גם לא עברה שדרוג כמו אחותה. בשל כך, ובשל בעיות מנוע חוזרות ונשנות, הושמה האונייה בעתודה בסקפה פלו החל מדצמבר 1944. האונייה נשארה שם עד שהוצאה משירות ונמכרה לגריטה בפברואר 1948.

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0