אה"מ פירלס (L10)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פירלס
אה"מ פירלס
אה"מ פירלס
אה"מ פירלס
תיאור כללי
מוטו "Explicit Nomen"
"השם אומר הכל"
סוג אונייה אוניית לוחמה אמפיבית בעלת מבדוק נחיתה (LPD)
צי הצי המלכותיהצי המלכותיהצי המלכותי הבריטי
דגל הצי הצי המלכותיהצי המלכותי
סדרה פירלס
ציוני דרך עיקריים
מספנה הארלאנד אנד וולף, בלפסט
תחילת הבנייה 25 ביולי 1962
הושקה 19 בדצמבר 1963
תקופת הפעילות 25 בנובמבר 1965 – הווה (59 שנים)
אחריתה הוצאה משירות והועברה לגריטה
מידות
הֶדְחֶק 12,120 טון (מטען מלא)
אורך 158.5 מטר
152.4 מטרים בקו המים
רוחב 24.4 מטר
שוקע 6.24 מטר
נתונים טכניים
מהירות 21 קשר (39 קמ"ש)
גודל הצוות 550 איש, כולל 88 נחתים
טווח שיוט 9,260 ק"מ במהירות 20 קשר
הנעה 2 טורבינות קיטור, 22,000 כוח סוס
אמצעי לחימה
חימוש 2 תותחים נ"מ 20 מ"מ, 2 מערכות פלנקס
אמצעי גילוי ול"א מכ"ם חיפוש דגם 974
מכ"ם ניווט דגם 978
מסוקים עד חמישה מסוקי ווסטלנד ווסקס

אה"מ פירלסאנגלית: HMS Fearless (‏L10), בתרגום לעברית: "עשויה לבלי חת". סימול הצי היה L10) הייתה אוניית לוחמה אמפיבית בעלת מבדוק נחיתה (Landing Platform/Dock, LPD), ששירתה בצי המלכותי הבריטי בין השנים 19652002. האונייה הייתה אחת משתי אוניות מסדרת פירלס (Fearless), והיא האונייה השביעית (והאחרונה, לעת עתה) בצי הבריטי שנשאה את השם "פירלס".

תיאור

"פירלס" הייתה אוניית נחיתה, שחלקה האחורי נבנה כמבדוק צף. מטרתה הייתה להוביל כוחות לנחיתה אמפיבית, ולהנחית אותם בחוף המיועד באמצעות מסוקים או נחתות שאותן נשאה. בנמל היו כלי הרכב עולים לאונייה מן הרציף ומאוכסנים בסיפון רכב. בעת נחיתה הייתה האונייה יכולה להשקיע עצמה ולהציף את מבדוק הנחיתה, וכך היו נחתות יכולות להתקרב עד קצה סיפון הרכב, להעמיס רכבים ולצאת ישירות אל המים. "אינטרפיד" הייתה יכולה לשאת ארבע נחתות במבדוק הנחיתה, ועוד ארבע נחתות קטנות יותר על דוויתות שהיו קבועות במבנה העילי. "פירלס" נשאה כוח של כ-400 נחתים, שהיו יכולים לאייש את ארבע הנחתות שהובלו במעגנה, ועוד ארבע נחתות קטנות יותר שנישאו על מנופי האונייה. בנוסף כלל צוות המשימה חוליית חוף, שעבורה נשאה "פירלס" ג'יפ לנדרובר, משאית 4 טון, שני טרקטורים וטנק חילוץ. מעבר לנשיאת הכוח התוקף הייתה "פירלס" מצוידת באמצעי קשר ושליטה, כדי לאפשר לחבורת הפיקוד של הכוח הנוחת לפעול מסיפונה.

שירות

"פירלס" הייתה מעדנת התובלה האמפיבית הראשונה שנבנתה עבור הצי המלכותי הבריטי. האונייה נבנתה בבלפסט, הושקה ב-1963 ונכנסה לשירות, לאחר השלמת הבנייה וניסויי ים, ב-1965. היא הייתה אונייה הראשונה בסדרת "פירלס", ואחריה נבנתה אוניית האחות אה"מ אינטרפיד.

משימתה הראשונה של האונייה הייתה לשמש כמפקדת הכוח הבריטי שפעל בעדן כנגד ההתקוממות האנטי-בריטית שם ב-1967. המשימה הסתיימה עם נסיגת הכוחות הבריטיים מן האזור. ב-1968 הייתה האונייה מקום המפגש בין ראש ממשלת בריטניה, הרולד וילסון, ומנהיג רודזיה, איאן סמית'. השיחות ביניהם היו גורליות באשר לעתידה של רודזיה, לאחר שסמית' הכריז חד-צדדית על עצמאותה של המדינה ובריטניה עמדה על סיום שליטת המיעוט הלבן. ב-1972 השתתפה "פירלס" במבצע "מוטורמן", בצפון אירלנד, בו השתלט צבא בריטניה מחדש על אזורים בבלפסט ובערים גדולות אחרות שנתפסו על ידי הרפובליקנים האירים. ב-1977 הייתה האונייה זירת הצילום לחלק מן הסצינות בסרט "המרגלת שאהבה אותי", בסדרת ג'יימס בונד.

"פירלס" הייתה חלק מכוח המשימה הבריטי שנשלח לאיי פוקלנד עם תחילת מלחמת פוקלנד. האונייה הייתה אוניית הדגל של מפקד כוח הנחיתה ומפקד חטיבת הקומנדו 3, והשתתפה בהנחתת החטיבה במפרץ סאן קרלוס.

ב-1985 הוצאה האונייה משירות למשך 3 שנים. לאחר תקופה זו עברה האונייה שיפוץ נרחב שנמשך שנתיים, והוחזרה לשירות ב-1991. במהלך השיפוץ הוחלפו תותחיה של האונייה במערכות הגנה פלנקס ובתותחי נ"מ 20 מ"מ חדישים. לאחר חזרתה לשירות, ועד 1995, הייתה האונייה חלק ממערך הכשרת הקצינים בצי הבריטי. האונייה הייתה אמורה לצאת למבצע במפרץ הפרסי, אך משימה זו הועברה לאונייה חדישה יותר, אוניית הסער האמפיבית אה"מ אושן. בשנותיה האחרונות השתתפה "פירלס" בתרגילים אמפיביים שונים.

הוצאה משירות

"פירלס" הוצאה משירות ב-2002, והועברה לפיירהאם קריק בהמפשייר בהמתנה לפירוק, לצד אחותה, אה"מ אינטרפיד. הצי הבריטי הזמין אוניות סער אמפיביות חדשות שתמלאנה את מקומן של "פירלס" ו"אינטרפיד", והראשונה שבהן, אה"מ אלביון, נכנסה לשירות ב-2003. ב-17 בדצמבר 2007 נגררה "פירלס" לגנט, בבלגיה, לצורך פירוק.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אה"מ פירלס (L10) בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0