אה"מ אינטרפיד (L11)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אינטרפיד
אה"מ "אינטרפיד"
אה"מ "אינטרפיד"
אה"מ "אינטרפיד"
תיאור כללי
מוטו "Cela va sans dire"
"הדבר מובן מאליו"
סוג אונייה אוניית לוחמה אמפיבית בעלת מבדוק נחיתה (LPD)
צי הצי המלכותיהצי המלכותיהצי המלכותי הבריטי
דגל הצי הצי המלכותיהצי המלכותי
סדרה פירלס
ציוני דרך עיקריים
מספנה ג'ון בראון ושות', קליידבנק, סקוטלנד
הוזמנה 1 במאי 1962
תחילת הבנייה 19 בדצמבר 1962
הושקה 25 ביוני 1964
תקופת הפעילות 11 במרץ 1967 – הווה (57 שנים)
אחריתה הוצאה משירות ונגרטה
מידות
הֶדְחֶק הדחק סטנדרטי: 11,240 טון
הדחק במעמס מקסימלי: 17,220 טון
הדחק כשמכלי הנטל מלאים ומבדוק הנחיתה מוצף: 17,220 טון
אורך אורך כללי: 158.5 מטרים
אורך בקו המים: 152.4 מטרים בקו המים
רוחב 24.4 מטרים
שוקע 6.24 מטרים
נתונים טכניים
מהירות 21 קשר (39 קמ"ש)
גודל הצוות 550 איש, כולל יחידת נחתים קטנה (כ-88 לוחמים)
טווח שיוט 5,000 מייל ימיים (9,260 ק"מ) במהירות 20 קשר
הנעה 2 טורבינות קיטור מתוצרת English Electric ו-2 דודי קיטור מתוצרת Babcok & Wilcox בהספק יעיל של 22,000 כוח סוס (16,000 קילו-ואט)
צורת הנעה 2 מדחפים
אמצעי לחימה
חימוש במקור: 4 משגרים נ"מ סי קאט
2 תותחים נ"מ
אחרי 1990: 2 משגרים לטילי נ"מ סי קאט
4 תותחים 30 מ"מ
2 תותחים 20 מ"מ
אמצעי גילוי ול"א מכ"ם חיפוש דגם 974
מכ"ם ניווט דגם 978
מסוקים עד חמישה מסוקי ווסטלנד ווסקס

אה"מ אינטרפיד (אנגלית: HMS Intrepid, סימול הצי L11) הייתה אוניית לוחמה אמפיבית בריטית בעלת מבדוק נחיתה (Landing Platform/Dock, LPD). האונייה שירתה בצי בין השנים 1967-1999, הייתה אחת משתי אוניות מסדרת פירלס (Fearless) והשמינית והאחרונה, לעת עתה, שנשאה את השם "אינטרפיד".

משרד ההגנה של בריטניה התכוון להוציא את האונייה משירות בשנת 1982, ואולם לאחר הפלישה הארגנטינאית לאיי פוקלנד באפריל הוחזרה האונייה לשירות בתהליך מזורז. "אינטרפיד" הנחיתה כוחות בריטיים באיים במהלך המלחמה, ועם סיומה חתמו הארגנטינאים על הסכם הכניעה על סיפונה.

תיאור

"אינטרפיד" הייתה אוניית נחיתה, שחלקה האחורי נבנה כמבדוק צף. מטרתה הייתה להוביל כוחות לנחיתה אמפיבית, ולהנחית אותם בחוף המיועד באמצעות מסוקים או נחתות שאותן נשאה "אינטרפיד". בנמל היו כלי הרכב עולים לאונייה מן הרציף ומאוכסנים בסיפון רכב. בעת נחיתה הייתה האונייה יכולה להשקיע עצמה ולהציף את מבדוק הנחיתה, וכך היו נחתות יכולות להתקרב עד קצה סיפון הרכב, להעמיס רכבים ולצאת ישירות אל המים. "אינטרפיד" הייתה יכולה לשאת ארבע נחתות במבדוק הנחיתה, ועוד ארבע נחתות קטנות יותר על דוויתות שהיו קבועות במבנה העילי. האונייה יכולה הייתה לשאת כ-400 חיילים, ועד ל-700 אם האונייה לא נשאה כלי רכב. מעבר לנשיאת הכוח התוקף הייתה "אינטרפיד" מצוידת באמצעי קשר ושליטה, כדי לאפשר לחבורת הפיקוד של הכוח הנוחת לפעול מסיפונה.

שירות

"אינטרפיד" הייתה האונייה השנייה בסדרה, לאחר אה"מ פירלס (Fearless). האונייה נבנתה במספנת ג'ון בראון בקליידבנק, סקוטלנד, והושקה ב-1964. האונייה נכנסה לשירות ב-1967. ב-1969 הותקנה באונייה מערכת תקשורת לווינית ראשונה מסוגה בצי המלכותי הבריטי.

בשל קיצוצים בתקציב הצי הוצאה "אינטרפיד" ב-1976 משירות פעיל ונשמרה בעתודה. ב-1979 שוב הוחזרה לשירות פעיל, כאשר "פירלס" נכנסה לטיפול מקיף. ב-1981 הוחלט על הוצאת שתי האוניות משירות פעיל, ו"אינטרפיד" החלה בתהליך ההוצאה משירות. ואולם, עם פלישת ארגנטינה לאיי פוקלנד באפריל 1982 הוחזרו שתי האוניות לשירות פעיל והיו חלק מהמבצע הבריטי להשתלטות מחדש על האיים, במלחמת פוקלנד.

"אינטרפיד" הנחיתה חלק מחטיבת הקומנדו מס' 3 במפרץ סאן קרלוס ב-25 במאי 1982. בימים שלאחר הנחיתה תקפו מטוסים של חיל האוויר הארגנטינאי ושל הצי הארגנטינאי את האוניות הבריטיות והטביעו כמה מהן. "אינטרפיד" נפגעה קלות בתקיפות אלה. ב-6 ביוני השתתפה האונייה בהנחתה נוספת של כוחות בריטיים במפרץ בלאף (Bluff Cove). לאחר סיום המלחמה נכלאו על "אינטרפיד" השבויים הארגנטינאיים, ועל סיפונה נחתם הסכם הכניעה של הכוחות הארגנטינאיים.

בינואר 1984 נכנסה "אינטרפיד" לטיפול מקיף, שהסתיים ביוני 1985. במהלך הטיפול הוסרו משגרי הטילים נגד מטוסים "סי קאט", ונוספו שני תותחי נ"מ 30 מ"מ כפולים ושני תותחי נ"מ 20 מ"מ בודדים. מיוני 1985 עד 1990 הייתה האונייה חלק ממערך האימון וההכשרה לקצינים.

הוצאה משירות

"אינרטפיד" הועברה סופית לעתודה ב-1990, לאחר שהושלם שיפוץ רחב ב"פירלס". מצבה הפיזי של "איטרפיד" היה גרוע, ולפיכך לא ניתן היה לבצע בה שיפוץ דומה. האונייה הוצבה בבסיס הצי בפורטסמות', ושם הפכה למאגר חלקי חילוף עבור "פירלס". "אינטרפיד" הוצאה משירות ב-1999, והועברה לפיירהאם קריק בהמפשייר בהמתנה לפירוק. הצי הבריטי הזמין אוניות סער אמפיביות חדשות שתמלאנה את מקומן של "פירלס" ו"אינטרפיד", והראשונה שבהן, אה"מ אלביון, נכנסה לשירות ב-2003.

היו כמה פניות של ותיקי מלחמת פוקלנד אל משרד ההגנה בבקשה למנוע את פירוק האונייה ולשמרה כמצבת זיכרון, ואולם ב-2008 הועברה האונייה לליברפול לפירוק סופי.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אה"מ אינטרפיד (L11) בוויקישיתוף