ווסטלנד ווסקס
ווסקס של חיל האוויר המלכותי | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מסוק תובלה רב-תכליתי | ||||||||||
ארץ ייצור | הממלכה המאוחדת | ||||||||||
יצרן | ווסטלנד | ||||||||||
טיסת בכורה | 20 ביוני 1958 | ||||||||||
תקופת שירות | 1961–2003 (כ־42 שנים) | ||||||||||
צוות | 2 (טייס וטייס משנה) | ||||||||||
נוסעים | 16 חיילים או 8 אלונקות | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 382 | ||||||||||
משתמש ראשי |
זרוע האוויר של הצי המלכותי חיל האוויר המלכותי הצי המלכותי האוסטרלי | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
ווסטלנד ווסקס (באנגלית: Westland Wessex) הוא מסוק צבאי בעל מנוע בוכנה, שפותח על ידי חברת ווסטלנד הבריטית והתבסס על הסיקורסקי S-58 / H-34.
היסטוריה
בשנת 1954 חברת סיקורסקי שלחה מסוק S-58 אחד לחברת ווסטלנד הבריטית להתרשמות, המסוק הוצג לזרועות השונים של הכוחות המזוינים של בריטניה והצי המלכותי שהתרשם מהמסוק הזמין מספר כלים. חברת ווסטלנד קיבלה רישיון לייצר את המסוק בבריטניה, והיא החליטה להחליף את מנוע הבוכנה הכוכבי מסדרת רייט ציקלון (Wright Cyclone) במנוע טורבינת גז תוצרת בריטית מסדרת נאפייר "גאזל" (Gazelle). המנוע החדש הציג ביצועים טובים יותר והיה קל בכ-270 ק"ג מה שהצריך שינויים לחלוקת המשקל במסוק, ב-20 ביוני 1958 מסוק ווסקס בקונפיגורציה זו טס את טיסת הבכורה שלו, כאשר הדגם הראשון קיבל את השם "ווסקס HAS.1".
לאחר שירות של כשנתיים, ב-1963 הווסקס שודרג עם החלפת מנוע הגאזל הבודד בזוג מנועי טורבינת גז דה הבילנד (בהמשך רולס-רויס) "גנום" (Gnome), שבפועל הכפילו את ביצועי המסוק והגדילו משמעותית את הטווח שלו. דגם ה-HU.5 היה הראשון לטוס עם הקונפיגורציה החדשה ופותח להסקת לוחמים ומשימות רב-תכליתיות, דגם עוקבים ברובם פותחו עם תצורת שני המנועים.[1]
הווסקסים ביצעו מגוון רחב של משימות תובלה, סיור, לוחמה נגד-צוללות וחילוץ והצלה מכניסתם לשירות ב-1961 ועד ליציאתם משירות חיל האוויר המלכותי ב-2003. לאורך רוב שנות המלחמה הקרה מסוק הווסקס היה כלי ההסקה העיקרי לניוד כוחות חיל הנחתים המלכותי בשירות הצי המלכותי, ומתוך כך שירתו בכל מערכה בתקופה זו, כולל כ-55 ווסקסים ששימשו לניוד כוחות במהלך מלחמת פוקלנד ב-1982.
דגמים עיקריים
- ווסקס HAS.1: דגם רב תכליתי, לוחמה נגד צוללות ובהמשך חילוץ והצלה של הצי המלכותי (140 יוצרו).
- ווסקס HC.2: דגם להסקת לוחמים של חיל האוויר המלכותי (74 יוצרו).
- ווסקס HAR.2: התאמת דגמים אחרים לחילוץ והצלה של חיל האוויר המלכותי (77 הומרו מדגמים קודמים).
- ווסקס HAS.3: דגם לוחמה נגד צוללות משופר של הצי המלכותי (46 יוצרו).
- ווסקס HCC.4: דגם להסקת אישים חשובים ולשימוש בית המלוכה (2 יוצרו).
- ווסקס HU.5: דגם הסקת לוחמים של הצי המלכותי לשימוש חיל הנחתים המלכותי (101 יוצרו).
- ווסקס HAS.31: דגם לוחמה נגד צוללות של הצי המלכותי האוסטרלי (27 יוצרו).
- ווסקס 52, 53 ו-54: דגמים להסקת לוחמים מבוססים על ה-HC.2, יוצרו עבור עיראק (12 מסוקים), גאנה (2 מסוקים), וברוניי (2 מסוקים).
- ווסקס 60: גרסה לשימוש אזרחי של ה-HC.2 (20 יוצרו).
משתמשות עיקריות
- אוסטרליה - הצי המלכותי האוסטרלי כלל 4 טייסות ווסקס עם 27 מסוקים סך הכל.
- עומאן
- עיראק - חיל האוויר העיראקי הפעיל 12 ווסקסים מדגם 52 החל מ-1963.[2]
- אורוגוואי - הצי וחיל האוויר הפעילו 19 ווסקסים סך הכל מאז 1991.[2]
- בנגלדש
- ברוניי
- גאנה
- הממלכה המאוחדת - חיל האוויר המלכותי כלל 11 טייסות, טיסת המלכה, בנוסף ליחידות אימון וסיוע; וזרוע האוויר של הצי המלכותי כלל 19 טייסות של מסוקי ווסקס.
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: ווסטלנד ווסקס |
- אודות הווסקס באתר 'History Net'.
- אודות המסוק באתר מוזיאון חיל האוויר המלכותי.
הערות שוליים
- ^ אודות הווסקס באתר 'Helis.com'.
- ^ 2.0 2.1 מתוך עמוד מפעילות הווסקס באתר 'Heli.com'.
29358898ווסטלנד ווסקס