לנד רובר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף לנדרובר)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לנד רובר
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1948–הווה (כ־76 שנים)
מיקום המטה בריטניהבריטניהוויטלי, אנגליה, הממלכה המאוחדת
בעלות קבוצת טאטא
ענפי תעשייה תעשיית הרכב
מוצרים עיקריים רכבי שטח
 
www.landrover.com

לנד רובראנגלית: Land Rover) היא יצרנית רכבי שטח ושטח-פנאי בריטית, אשר מבוססת בסוליהול, אנגליה. לנד רובר הוקמה כמחלקה של רובר וייצרה במהלך השנים רכבי שטח תחת בעלות בריטיש ליילנד, בריטיש אירוספייס, ב.מ.וו ופורד. במרץ 2008 נמכרה לנד רובר לקבוצת טאטא ההודית.[1]

השם לנד רובר התייחס במקור לכלי רכב מסוים; רכב שטח אזרחי חדשני אשר הושק ב-30 באפריל 1948 בתערוכה המוטורית של אמסטרדם, אך לאחר מכן שימש בעיקר כמותג לכמה דגמים שונים: כולם כלי רכב בעלי הנעה כפולה.

היסטוריה

לנד רובר מסדרה I

הלנד רובר הראשון עוצב על ידי מוריס וילקס, המעצב הראשי בחברת רובר בחוותו באי אנגלסיי בוויילס. מסופר כי וילקס הושפע מהג'יפ האמריקני ממלחמת העולם השנייה שהוא נסע בו בקיץ אחד בחוותו. אב-הטיפוס הראשון של הלנד רובר, סנטר סטיר (באנגלית: היגוי מרכזי) נבנה על שלדת ג'יפ. גופם של רכבי השטח נבנה מסגסוגת אלומיניום ומגנזיום שהייתה קלה ועמידה בחלודה. השימוש בסגסוגת נבע מכך שהיה מחסור בפלדה ושפע אלומיניום ממטוסים אחרי מלחמת העולם השנייה. בן השאר, עמידותה של המתכת לקורוזיה הקנתה ללנד רובר את המוניטין שלו כרכב העמיד בתנאים הקשים ביותר. בגלל עודף בצבע לתאי טייס של מטוסים כל הלנד רוברים הראשונים נצבעו בגוונים שונים של ירוק בהיר. כל הדגמים עד תחילת המאה ה-21 נבנו עם שלדת סולם.

כלי הרכב המוקדמים תוכננו להיות פשוטים כדי שיוכלו להשתמש בהם מחוץ לבסיסם. פרסומות מתארות רכב שיכול לנסוע אלפי קילומטרים על "דלק בננה". היום הצבא הבריטי משתמש בגרסה הפשוטה יותר מבחינה מכנית מאשר הגרסה הנשלטת באופן אלקטרוני. המנוע הזה עדיין מוצע למכירה בכמה שווקים כמו ברזיל, שבה לנד רוברים נבנים ברישיון והמנוע גם נמצא בטנדרים של פורד שנבנים שם. ייצור של מנוע זה נפסק בשנת 2006, אך בברזיל מוצעת גרסה של מנוע זה שהגדילו את נפחו ל-2.8 ליטר ולכן שופר המומנט והכוח.

מאז רכישתה של לנד רובר על ידי פורד החברה קושרה עם יגואר. במדינות רבות הן חולקות רשת מכירות והפצה ואפילו סוכנויות משותפות. כמה דגמים חולקים את מרכיביהם עם דגמי יגואר.

התחרות עם היצרניות היפניות

מאז שנות השבעים, באזורים נידחים באפריקה, דרום אמריקה, אסיה ואוסטרליה, הטויוטה לנד קרוזר והמיצובישי פאג'רו (הידועים גם בשווקים אחרים בשמות מונטרו ושוגון) הדביקו את מכירותיו של הלנד רובר ואף עלו עליו, כנראה בגלל רשת מכירות טובה יותר ומוניטין לאמינות. עוד סיבה הייתה שהלנד קרוזר היה מצויד במנוע גדול מהלנד רובר.

בבריטניה, הלנד רובר נפל ממקומו בראש טבלת המכירות כשהגיעו רכבי שטח זולים ממנו כמו הפורטרקס של דייהטסו והשוגון של מיצובישי. לעומת זאת, בשנות ה-90 המוקדמות, כאשר נערכו שיפורים רבים בדיפנדר וכאשר הוצגו מנועים טובים ואמינים יותר, חזר הלנד רובר דיפנדר לחוות רבות.

ציר הזמן של החברה

  • 1948: לנד רובר מעוצב על ידי האחים וילקס ומיוצר על ידי חברת רובר.
  • 1967: לנד רובר הופכת להיות חלק מליילנד מוטורס, אשר ישנו את שמם לבריטיש ליילנד.
  • 1970: הריינג' רובר מוצג.
  • 1972: סדרה III של הלנד רובר המקורי מוצגת.
  • 1975: בריטיש ליילנד מתמוטטת. דו"ח ממליץ שלנד רובר תתפצל מרובר ותיוחס כחברה עצמאית. לנד רובר הופכת להיות חלק מהמחלקה המסחרית של בריטיש ליילנד, כחברה הנקראת "לנד רובר ליילנד גרופ".
  • 1976: הלנד רובר המיליון עוזב את קו הייצור.
  • 1980: רובר מפסיקה לייצר מכוניות במפעל בסוליהול ומשאירה את המפעל להיות בלעדי ללנד רובר. הוצג ריינג' רובר עם 5 דלתות.
  • 1983: לנד רובר תשעים\אחד עשר\127 (דיפנדר) מוצג.
  • 1986: בריטיש ליילנד הופכת להיות "קבוצת רובר"
  • 1987: הריינג' רובר מוצג בשוק האמריקאי.
  • 1988: קבוצת רובר הופכת להיות פרטית ונקנית על ידי בריטיש אירוספייס, ומשנה את שמה ל"רובר".
  • 1989: הדיסקברי הוצג.
  • 1994: רובר נקנית על ידי BMW. מוצג דור שני לריינג' רובר.
  • 1998: הפרילנדר מוצג.
  • 1999: מוצג הדור השני של הדיסקברי.
  • 2000: רובר מפורקת ו-BMW מוכרת את לנד רובר לפורד תמורת £1.8 מיליארד.
  • 2002: מוצג הדור השלישי של הריינג' רובר.
  • 2005: מייסדת לנד רובר, רובר, התמוטטה. מוצג הדור השלישי של הדיסקברי. מוצג הריינג' רובר ספורט. מנוע יגואר מחליף את מנוע ה-BMW הנמצא בריינג' רובר.
  • 2006: החברה מכריזה על מנוע דיזל חדש, תיבת הילוכים עם 6 מהירויות ומושבים אחוריים הפונים קדימה לדיפנדר. הדור השני של הפרילנדר מוצג. פורד רוכשת את המותג רובר מ-BMW, ולמעשה מחזירה את רובר חזרה למפעלה בסוליהול, לראשונה מאז 1980.
  • 2007: הלנד הרובר ה-4.000.000 מיוצר ונתרם לאגודה לשמירת חיות. פורד מכריזה כי היא מתכננת למכור את לנד רובר ויגואר. כך למעשה מתפרקת ה-Premier Automotive Group, חטיבת היוקרה של פורד שכללה את לנד רובר, אסטון מרטין (שנמכרה במרץ 2007), יגואר ווולוו. לנד רובר ווולוו צפויות להימכר יחד עד תחילת שנת 2008 בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר בלבד.[2]
  • 2008: לנד רובר נמכרה לחברה ההודית טאטא יחד עם יגואר.
  • 2019: בית המשפט הסיני מזכה את לנד רובר כנגד לנד ווינד הסינית על שהעתיקה את הלנד רובר ריינג' רובר איווק.[3]

שימוש צבאי

הלייטוייט מסדרה III
לנד רובר 101 פורוורד קונטרול

מאז התחלת ייצור הלנד רובר כל דגמי הדיפנדר שימשו את הצבא. לעיתים קרובות הצבא רכש דגמים אזרחיים ושינה אותם במקצת, אבל גם כמה דגמים צבאיים פותחו. הדיסקברי גם שימש במספרים קטנים, לרוב כרכב תקשורת. שני דגמים שעוצבו כדגמים צבאיים היו ה"Foward-Control" (שליטה-קדמית) משנות ה-70 וה"Light-Weight" (קל משקל) משנות ה-60. האחרון יועד להיות מובל על ידי מסוק.

שינויים צבאיים כוללים מערכת חשמל של 24 וולט, אורות שיירה, וילונות האפלה ומתקנים לנשיאת ציד מיוחד או נשק.

שימושיו הצבאיים של הלנד רובר כוללים רכב רב שימושי קל, רכב תקשורת, פלטפורמה לסוגים שונים של נשק כמו מכונות ירייה וטילי טאו ואמבולנס שדה.

עיבוד מפורסם ללנד רובר למטרות צבאיות הוא דגם "הפנתר הוורוד". בערך 100 לנד רוברים שונו למטרות סיור על ידי יחידת הכוחות המיוחדים הבריטית, ה-SAS. בשביל שימוש מדברי הם היו צבועים לרוב בוורוד, ומשם נבע השם. לכלי הרכב הותאם ציוד מיוחד כמו מצפן שמש, מכונות ירייה, מכלי דלק גדולים יותר ומתקנים המשחררים עשן. שינויים דומים נעשו לדגמים חדשים יותר ולדיפנדרים.

לנד רוברים ודיפנדרים גם שוריינו. הדגם המשוריין הנפוץ ביותר הוא ה"שורטס שורלנד" הנבנה על ידי האחים שורטס מבלפסט. רכבי השורלנד הראשונים נשלחו למשטרת צפון אירלנד ב-1965. הם היו דגמי "109 משוריינים עם צריח ממכונית משוריינת אחרת. ב-1990 יוצרו יותר מ-1.000 כלי רכב מסוג זה. בשנות ה-70 לנד רובר משוריין יותר קונבנציונלי הנקרא הוטספור נבנה בוויילס עבור משטרת צפון אירלנד. הלנד רובר טנגי נבנה על ידי צוות ההנדסה של משטרת צפון אירלנד בשנות ה-90. הצבא הבריטי השתמש בסוגים שונים של לנד רוברים משוריינים, תחילה בצפון אירלנד אבל גם במערכות שהתרחשו בתחילת המאה ה-21. בתחילה הם הוסיפו פנלים מגנים לדור הראשון של הלנד רובר ולאחר מכן הם רכשו את הגלובר ווב APV ולבסוף את הקורטולדס, הידוע בשם SNATCH. כלי רכב אלו היו מבוססים על שלדה של לנד רובר, אולם לאחר מכן בכמה מכלי הרכב הוחלפו השלדות לשלדות שבונה חברת אוטוקר מטורקיה ומצוידים במנועי דיזל ובמיזוג אוויר בשביל עיראק.

השינוי הקיצוני ביותר של לנד רובר למטרות צבאיות הוא הזחל"ם קנטאור. הוא מבוסס על סדרה III וכולל מנוע V8 והנעת חגורה מקוצרת מהטנק הקל סקורפיון. מספר קטן יוצר, ונמצא בשימוש על ידי גאנה, בין השאר.

כלי הרכב של לנד רובר נמצאים בשימוש כוחות צבאיים בכל רחבי העולם, אם כי מסתמנת מגמה של החלפתם על ידי כלי רכב גדולים יותר מאז תחילת המאה ה-21. כלי רכב אלו מחליפים את הלנד רובר בתפקידים כמו אמבולנסים, משאיות ארטילריה ופלטפורמות לנשק. זה נובע בעיקר מדרישות הלחימה המודרנית שבה כלי רכב צבאיים נדרשים לבצע משימות קשות יותר כמו נשיאת כמות גדולה בהרבה של ציוד. רכב 4X4 "רך" כמו לנד רובר לא יכול לעמוד ביכולת המשא או החוזק של רכב גדול יותר. אפילו לדגם הנוכחי של לנד רובר בצבא הבריטי, ה-XD וולף, יש שלדה ומתלים מחוזקים בהשוואה לדגם האזרחי.

בשנות ה-2000 נכנס לשירות בצה"ל ה"דוד", רכב שטח ממוגן המבוסס על לנד רובר דיפנדר.

יוקרה

ריינג' רובר

דגם הריינג' רובר, שהוצג לראשונה ב-1970, עזר להגדיר את המותג לנד רובר מאז תחילת המאה ה-21, לפחות כפי שעשו הדגם המקורי ומאוחר יותר דגמי הדיפנדר. בתקווה לנצל את צמיחת קטגוריית ה-SUV בשנות ה-90, הציגה לנד רובר מבחר דגמים כדוגמת דיסקברי, פרילנדר וריינג' רובר ספורט.

למרות זאת, בסוף שנות ה-90 סבלה תדמיתו של המותג בשל אוסף מוצרים עם קשר חלש ביניהם. במטרה לנצל את השוק הגדל של רכבי SUV יוקרתיים, התנתקה לנד רובר מתדמית כלי הרכב ה"קשוחים" המכוונים לשטח בלבד, ועברה לכיוון פלח היוקרה. אסטרטגיה זו נחלה הצלחה ומשכה את הלקוחות הרווחיים ביותר - אלו העושים שימוש ברכב השטח בכביש בלבד. למרות האסטרטגיה החדשה, המשיכה לנד רובר לדאוג שכל רכביה יהיו מסוגלים להתמודד עם מצבי שטח קיצוניים, כראוי לתדמיתה המקורית. טכנולוגיה מודרנית כמו מתלי אוויר מתכוונים ובקרת משיכה אפשרו ללנד רובר לייצר כלי רכב שמספקים גם את לקוחותיה הנוסעים בשטח וגם את אלה הנוסעים בכביש.

ב-2005 הייתה לנד רובר החטיבה רווחית בקבוצת מותגי היוקרה של פורד. בערים גדולות כמו סיאטל, החליפו סוכנויות לנד רובר סוכנויות של פורד, מרקורי וניסאן.

יכולות

חיילים בריטיים מהדיוויזיה המשוריינת הראשונה מחלצים לנד רובר במלחמת המפרץ הראשונה

השימוש בלנד רובר על ידי הכוחות הצבאיים של בריטניה ושל חברות אחרות בחבר העמים הבריטי ועל ידי אזרחים בפרויקטים ומשלחות נובע מיכולות השטח שלהם. לדוגמה, גרסת בסיס גלגלים קצר של הלנד רובר דיפנדר יכולה להתמודד עם זווית גישה של עד 50 מעלות וזווית נטישה של עד 53 מעלות. נתונים אלה טובים לא רק מרכבי שטח עירוניים, אלא גם מרכבי שטח צבאיים כמו ה-HMMWV והפינצגאוור המחליף בבריטניה את הלנד רובר בכמה תפקידים.

דגמים

לנד רוברים. הקרוב לרחוק: סדרה I, ריינג' רובר ספורט ודיסקברי 3

יש גם כמה דגמים שפותחו עבור משרד ההגנה הבריטי:

  • לנד רובר 101 פורוורד קונטרול - רכב המשמש לגרירת ארטילריה. ידוע גם בשם "לנד רובר טון אחד".
  • 2\1 טון לייטוייט - רכב המיועד להינשא על ידי מסוק.
  • לנד רובר וולף (זאב) - דיפנדר צבאי משודרג.
  • לנד רובר SNATCH - לנד רובר עם גוף משוריין העשוי מחומרים מרוכבים בשימוש הצבא הבריטי.
  • סדרה IIa ו-III אמבולנס
  • ריינג' רובר 6X4 לכיבוי אש - בשימוש בשדות התעופה של חיל האוויר המלכותי.
  • דיפנדר 130 אמבולנס

דגמים נוכחיים

רכב לנד רובר מדגם LR2
דגמי לנד רובר 2007 בבריטניה
דגם סוג טווח מחירים
לנד רובר פרילנדר (2006) SUV £20,935 - £33,990
לנד רובר דיפנדר רכב שטח £18,000 - £28,040
לנד רובר דיסקברי 4X4 £27,215 - £48,720
ריינג' רובר ספורט SUV £35,665 - £63,225
ריינג' רובר 4X4 £71,020 - £131,820
דגמי לנד רובר 2007 בארצות הברית
דגם סוג טווח מחירים
לנד רובר LR2 4X4 $34,000- $46,000
לנד רובר LR3 4X4 $43,500 - $53,995
לנד רובר ריינג' רובר ספורט SUV $57,150 - $71,175
ריינג' רובר 4X4 $77,850 - $155,175

בתערוכת הרכב של דטרויט 2004, לנד רובר הציגה את רכב הקונספט הראשון שלה, הריינג' סטורמר.

לנד רובר בישראל

כלי הרכב של לנד רובר מיובאים לישראל על ידי חברת המזרח לשיווק מכוניות, שהייתה גם היבואנית של רובר עד שזו קרסה ב-2005. בנוסף, פועלים בישראל יבואנים אישיים רבים לרכבי לנד רובר.

נתוני מכירות

על פי נתוני קארזון (עיבוד מאגר כלי רכב פרטים ומסחרים עד 3.5 טון)[4]:

שנה מכירות מיקום כללי % שינוי
2019 788 29 147.8
2018 318 34 6.0
2017 300 33 -12.0
2016 341 32 75.8
2015 194 34 -4.4
2014 203 31 20.1
2013 169 33 -17.2
2012 204 36 13.3
2011 180 36 2.9
2010 175 34 34.6

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לנד רובר בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32238716לנד רובר