DoubleClick

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
DoubleClick

DoubleClick היא חברת בת של גוגל המפתחת ומספקת שירותי פרסום באינטרנט. לקוחותיה כוללים חברות, משווקים ובעלי אתרים רבים המשרתים לקוחות כמיקרוסופט, קוקה-קולה, אפל, נייק וכדומה. משרדיה הראשיים של דאבל-קליק שוכנים בניו יורק, ארצות הברית.

היסטוריה

דאבל-קליק נוסדה ב-1996 על ידי קווין אוקונור ודווייט מרימן ובשונה מחברות רבות שנוסדו בתקופתה היא שרדה את תקופת בועת הדוט קום. מייסדי החברה זיהו מוקדם את הצורך של מפרסמים למדוד את אפקטיביות הפרסום ברשת. דאבל-קליק הייתה מהחברות הראשונות בעולם שפיתחו שרתי מודעות (Ad serving). שרתים אלו אפשרו הטמעה של מודעות באנרים באתרים, ומדידה מדויקת של הקלקות על המודעות. יכולת טכנולוגית זו נחשבה למהפכנית בעולם הפרסום בשנות ה-90[1]. כשנוסדה הייתה רשומה החברה בנאסד"ק בשם DCLK. היא נרכשה על ידי חברות השקעה פרטיות – "הלמן אנד פרידמן" וJMI Equity.

באפריל 2007 הודיעה גוגל על רכישת החברה תמורת 3.1 מיליארד דולר[2]. עקב חשש מפגיעה בתחרות הודיעה גוגל כי דאבל-קליק תמשיך לפעול כחברה נפרדת, ולא תעביר את המידע שנצבר על לקוחותיה לידי גוגל עצמה[3].

מתחרותיה של גוגל, כולל יאהו, מיקרוסופט ו-AT&T, הביעו חששות שהמיזוג עלול לפגוע בתחרות בשוק הפרסום המקוון העולמי, ופנו לרשויות בארצות הברית. ומספר חברות התלוננו שהמיזוג בין גוגל ודאבל-קליק עלול לפגוע בפרטיות הצרכנים[4]. גם רשויות הפיקוח באיחוד האירופי פתחו בחקירה, מכיוון שלהערכתם העסקה עלולה לפגוע בתחרות בשוק הפרסום המקוון[5].

במרץ 2008 אישרה הנציבות האירופית את העסקה[6].

לאחר הרכישה

עד לרכישת "DoubleClick" גוגל התמחתה בעיקר בפרסום באמצעות חיפוש בתשלום, קישורים ממומנים במנוע החיפוש שלה, בשיטת תשלום לפי לחיצה, אם הצרכן לחץ על הקישור, המפרסם משלם. תחום זה היה אחראי ל-40% מתקציבי הפרסום ברשת אז. הרכישה הכניסה את גוגל לתחום מודעות פרסום נראות (Display Ad) ובאנרים, ולפי הערכות באותה עת לשליטה ב-70% משוק הפרסום המקוון[7]. ל-"DoubleClick" גם הייתה טכנולוגיה שאספה מידע על הגולשים שעזר למפרסמים לפלח את הפרסמות שלהם בצורה יותר מדויקת[8].

בשנת 2009, קישרה גוגל בין שירותי הפרסום שלה, Google AdSense וGoogle Ads, לשירות "בורסת הפרסום" של "DoubleClick", המאפשרת למפרסמים למצוא אתרים שמתאימים לקהל היעד שלהם[9].

בשנת 2020, הגישו הרשויות בארצות הברית תביעה נגד גוגל בטענה כי פועלת כמונופול בשוק הפרסום המקוון, הן בצד הקנייה והן בצד המכירה של מודעות. ספקי תוכן, עיתונים ומוציאים לאור, נדרשים לחתום על חוזים שבהם נדרשים להשתמש בכלים של גוגל בלבד אם ברצונם לפרסם בפלטפורמת הפרסום שלה. בתביעה נטען, בין השאר, כי רכישת חברת דאבל-קליק ב–2008 הובילה לשינוי יסודי בדרך שבה גוגל החלה להפעיל לחץ בתור מתווכת בפרסום, כדי לקבל תשלומים מכל שלב בתהליך רכישת המודעות[10].

פעילות בישראל

החל משנת 2005 יצגה את "DoubleClick" בישראל חברת "טוטאל מדיה" שבין לקוחותיה הייתה המתחרה של גוגל, MSN ישראל של חברת מיקרוסופט, ו-ynet[11][12]. לאחר רכישת "DoubleClick" בידי גוגל המשיכה חברת "טוטאל מדיה" לשווק את מוצריה בישראל[13], וגם במדינות נוספות[14]. ב-2015 נבחרה להשתתף בתוכנית Google Certified Publisher Partner[15].

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא DoubleClick בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ההיסטוריה של הפרסום באינטרנט: 1994-2021, באתר טרגטת, ‏2021-03-11
  2. ^ שירות רויטרס, ‏גוגל ממשיכה את ההשתלטות על שוק הפרסום באינטרנט: רוכשת את דאבל-קליק ב-3.1 מיליארד ד', באתר גלובס, 15 באפריל 2007
  3. ^ ארז וולברג, ‏דאבל-קליק מרגיעה את המפרסמים: "גוגל לא תוכל להצליב את המידע שייאסף על-ידנו", באתר גלובס, 20 באפריל 2007
  4. ^ יזהר גביש, מיקרוסופט: עסקת גוגל-דאבל קליק מפירה את פרטיות הגולשים, באתר הארץ, 17 באפריל 2007
  5. ^ שירות בלומברג, ‏גוגל בחקירה: הנציבות בבריסל תבדוק אם רכישת דאבל-קליק פוגעת בתחרות, באתר גלובס, 14 בנובמבר 2007
  6. ^ אוריאל הרמן, ‏האיחוד האירופי צפוי לאשר לגוגל לרכוש את דאבל קליק עבור 3.2 מיליארד דולר, באתר גלובס, 6 במרץ 2008
  7. ^ רויטל סלומון, על מה שילמה גוגל 3.1 מיליארד דולר?, באתר TheMarker‏, 14 באפריל 2007
  8. ^ אקונומיסט, גוגל – "אוטופיה" או "דיסטופיה": האם גוגל תשפר את העולם או אולי דווקא היא מאיימת עליו?, באתר TheMarker‏, 23 בספטמבר 2007
  9. ^ סוכנויות הידיעות, גוגל מגבירה את התחרות בשוק הפרסום המקוון: משדרגת את מערכת הפרסום דאבלקליק, באתר TheMarker‏, 18 בספטמבר 2009
  10. ^ אתר למנויים בלבד דפנה מאור, "הם המגיש, החובט והשופט": התביעות שעשויות לחרוץ את גורלה של גוגל, באתר TheMarker‏, 19 בדצמבר 2020
  11. ^ גיא גרימלנד, נציג דאבל קליק בישראל מרגיע את הגולשים: החשש מפגיעה בפרטיות הוא פארנויה, באתר TheMarker‏, 15 באפריל 2007
  12. ^ נועה פרג, ‏ynet משדרג את מערך הפרסום באתר, באתר גלובס, 4 במאי 2011
  13. ^ שירות גלובס, ‏טוטאל מדיה: יניב לוי ימונה למנכ"ל, אמיתי טפלא – סגן יו"ר, באתר גלובס, 2 במרץ 2011
  14. ^ רועי גולדנברג, ‏טוטאל מדיה הישראלית תנהל את בורסת הפרסום של גוגל ברוסיה, באתר גלובס, 11 ביוני 2012
  15. ^ שירות גלובס, ‏טוטאל מדיה – הנציגה הישראלית בתוכנית GCPP של גוגל, באתר גלובס, 13 באוקטובר 2015
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38885234DoubleClick