תפילה קצרה
משנה | משנה, מסכת ברכות, פרק ד', משנה ד' |
---|---|
תלמוד בבלי | מסכת ברכות, דף כ"ט עמוד ב' דף ל' |
שולחן ערוך | אורח חיים, סימן ק"י, סעיף ג' |
תפילה קצרה היא תפילה שמתפלל אדם ההולך במקום סכנה כתחליף לתפילת שמונה עשרה, כאשר אין באפשרותו להתפלל אף תפילת מעין שמונה עשרה.
מקור הדין
מקור הדין הוא במשנה:
.
בגמרא[2] נחלקו אמוראים בפירוש המילים "פרשת העיבור" שבנוסחו של רבי יהושע: לפי גירסה אחת אמר רב חסדא בשם מר עוקבא "העבור" מלשון אשה מעוברת: ”אפילו בשעה שאתה מתמלא עליהם עברה כאשה עוברה יהיו כל צרכיהם לפניך”. לפי גירסה אחרת, הפירוש שאמר רב חסדא בשם מר עוקבא הוא כי "עיבור" כאן הוא מלשון עבירה: ”אפילו בשעה שהם עוברים על דברי תורה יהיו כל צרכיהם לפניך”.
נוסחאות אחרות
בגמרא[3] יש כמה נוסחי תפילה מתנאים אחרים:
- לדעת רבי אליעזר הנוסח הוא:”עֲשֵׂה רְצוֹנָךְ בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וְתֵן נַחַת רוּחַ לִירֵאֶיךָ מִתַּחַת, וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עֲשֵׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.”
- לדעת רבי יהושע:[4], ”שְׁמַע שַׁוְעַת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַעֲשֵׂה מְהֵרָה בַּקָּשָׁתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.”
- לדעת רבי אלעזר ברבי צדוק: ”שְׁמַע צַעֲקַת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַעֲשֵׂה מְהֵרָה בַּקָּשָׁתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה”
- לדעת אחרים: ”צָרְכֵי עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל מְרוּבִּין וְדַעֲתָם קְצָרָה. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה׳ אֱלֹהֵינוּ, שֶׁתִּתֵּן לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּדֵי פַרְנָסָתוֹ, וּלְכָל גְּוִיָּה וּגְוִיָּה דֵּי מַחְסוֹרָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה”
להלכה[5] נפסק כדעת אחרים.
מעמדה של התפילה
בניגוד לתפילת הביננו, הכוללת חלקים מתפילת שמונה עשרה, תפילה קצרה אינה כוללת בתוכה מנוסח התפילה ולכן אינה נחשבת לתפילה כלל[6], ואם יגיע למקום ישוב בטרם עבר זמן התפלה - צריך לחזור ולהתפלל[7], ואם עבר זמן התפילה - יתפלל תפילת תשלומים[8]. אמנם מן האחרונים יש מי שכתב בדעת הרמב"ם, שאם עבר זמן תפילה אין צריך לחזור ולהתפלל, מכיוון שאם התפלל כפי תקנת חז"ל - דינו כאנוס שאין צריך לחזור ולהתפלל[9].
כמו כן, היא גם לא חייבת בדינים ייחודיים לתפילת שמונה עשרה, וניתן לומר אותה בהליכה או בעמידה. אמנם, אם הדבר מתאפשר - עדיף לעמוד[10]
אמנם, יש שכתבו בדעת התלמוד ירושלמי שחלוק על כל זה, ולדעתו גם תפילה קצרה נחשבת לתפילה נחשבת כתפילה בשעת הדחק, ואף כשיגיע לביתו אין צריך לחזור ולהתפלל[11].
ביחס לתפילת הדרך
ראה גם
קישורים חיצוניים
- הערך "תפלה קצרה", באנציקלופדיה תלמודית, באתר ויקישיבה
- אליהו ליפשיץ, סוגיה פט: תפילה קצרה, באתר ישיבת ברכת משה
הערות שוליים
- ^ משפט זה לקוח מספר ירמיה, פרק ל"א, פסוק ו'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כ"ט עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כ"ט עמוד ב'.
- ^ במשנה מובא בשם רבי יהושע נוסח אחר, ולכן בהגהות הגר"א מוחק שורה זו
- ^ שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ק"י, סעיף ג'.
- ^ חידושי הרא"ה, ברכות דך ל עמוד א'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ל' עמוד א'.
- ^ המפה, על אורח חיים, סימן ק"י, סעיף א'.
- ^ רבי מאיר שמחה מדווינסק, אור שמח, על הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ד', הלכה י"ט, באתר היברובוקס.
- ^ רשב"א, מסכת ברכות, דף ל' עמוד א'.
- ^ ר"ש סירילאו, על תלמוד ירושלמי, מסכת ברכות, פרק ד', הלכה ד'.