ש-ד-י
א-ל ש-ד-י או שַׁ-דַּ-י (בגלל איסור הגיית השם לבטלה מכונה לפעמים שַׁקַּי או שין דלת יוד) הוא אחד משמותיו של ה' ביהדות, שם זה מוזכר מספר פעמים במקרא, והוא אחד משבעה שמות שאינם נמחקים.
במקרא
ההופעה הראשונה של השם במקרא היא בפרשת לך לך, ה' מתגלה לאברהם ואומר לו "אני א-ל ש-ד-י".[1] בפרשת וארא ה' מתגלה למשה ואומר לו שלשלושת האבות התגלה בשם א-ל ש-ד-י ולא בשם "הויה":
וָאֵרָא אֶל־אַבְרָהָם אֶל־יִצְחָק וְאֶל־יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם
זו הפעם האחרונה שמופיע בתורה השם "א-ל ש-ד-י". בסך הכל מופיע הצירוף "א-ל ש-ד-י" שבע פעמים בתנ"ך, חמש פעמים בספר בראשית,[2] פעם אחת בספר שמות[3] ופעם אחת בספר יחזקאל.[4] השם "ש-ד-י" ללא "א-ל" מופיע 30 פעמים במקרא, 23 מהן בספר איוב, 3 בתורה ו-4 בשאר התנ"ך.
פרשנות
- בתרגומי התנ"ך בדרך כלל לא תרגמו את השם ש-ד-י. בתרגום אונקלוס לתורה ותרגום יונתן לנביאים הושאר השם כפי שהוא במקור.
- בתלמוד הבבלי מובא בשם ריש לקיש לפרש את השם "א-ל ש-ד-י": בשעה שברא הקב"ה את הים היה מרחיב והולך עד שגער בו הקב"ה ויבשו. לפי אגדה זו הקב"ה נקרא א-ל ש-ד-י מכיוון שאמר לעולם די.[5] בפרקי דרבי אליעזר מופיעה אגדה זו לגבי בריאת השמיים.[6]
- לפי פירוש רש"י לתורה פירוש השם הוא "שיש די" באלוקותו לכל הבריות.[7], במקום אחר כותב רש"י בשם המדרש "שאמר לעולמו די" [8].
- הרמב"ם כתב שפירוש "ש-ד-י" הוא שאינו צריך בקיום המציאות אלא די לו במציאות עצמו.[9]
- בפירוש האבן עזרא לתורה בשם רב שמואל הנגיד, כתב שהמילה "ש-ד-י" פירושה חזק ותקיף מלשון שודד.[10]
- רלב"ג כתב שפירוש ש-ד-י הוא "ש-ד-י במציאותו להמציא הנמצאות".[11]
שמות תאופוריים
ככל הנראה השמות צורישדי,[12] עמישדי[13] ושדיאור, [14] הם שמות תאופוריים המבוססים על השם ש-ד-י.
השימוש בשם
את השם ש-ד-י נוהגים לכתוב על המזוזה מבחוץ כסגולה לשמירה,[15] מכיוון שש-ד-י הוא ראשי תיבות שומר דלתות ישראל. גם בתפילין מקובל לראות את הש' שחקוקה על תפילין של ראש ביחד עם קשרי התפילין כיוצרים את האותיות "ש-ד-י".[16] בעל חסד לאברהם כתב שלפני קיום ברית מילה האדם נחשב כשד, וכאשר מקיים את הברית נוספת לו י' שהופכת את ה"שד" ל"ש-ד-י".[17]
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: שדי |
לקריאה נוספת
- יואל אליצור, שמות הקל ותאריכי כתיבת ספרי המקרא, בתוך "בעיני אלוקים ואדם – האדם המאמין ומחקר המקרא" עמודים 401–403, באתר Academia.edu
הערות שוליים
- ^ ספר בראשית, פרק י"ז, פסוק א'
- ^ ספר בראשית, פרק י"ז, פסוק א', פרק כ"ח, פסוק ג', פרק ל"ה, פסוק י"א, פרק מ"ג, פסוק י"ד, פרק מ"ח, פסוק ג'
- ^ ספר שמות, פרק ו', פסוק ג'
- ^ ספר יחזקאל, פרק י', פסוק ה'
- ^ תלמוד בבלי, מסכת חגיגה, דף י"ב עמוד א'
- ^ פרקי דרבי אליעזר פרק ג'
- ^ פירוש רש"י לתורה על ספר בראשית, פרק י"ז, פסוק א'
- ^ ספר בראשית, פרק מ"ג, פסוק י"ד
- ^ מורה הנבוכים חלק א' פרק סג'
- ^ פירוש האבן עזרא על ספר בראשית, פרק י"ז, פסוק א'
- ^ רלב"ג על ספר בראשית, פרק י"ז, פסוק א'
- ^ שם אביו של שלומיאל בן צורישדי
- ^ שם אביו של אחיעזר בן עמישדי
- ^ שם אביו של אליצור בן שדיאור
- ^ ספר הזוהר, חלק ג, דף רס"ו, עמוד א'
- ^ רבי חיים ויטאל, פרי עץ חיים שער התפילין
- ^ חסד לאברהם אבן שתיה עין הקורא נב, טקסט דיגיטלי באתר ספריא