שיחה:מצוות תלמוד תורה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

גדר חיוב תלמוד תורה

3
גורסק (שיחהתרומות)

לדעתי חסר בערך תוכן מהותי: מה גדר החיוב והאם למי שיכול יש חיוב ללמוד כל היום. דעתכם?

ספרא (שיחהתרומות)

הפרק "הזמן המוקדש ללימוד" לא עונה על כך?

גורסק הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

מיעוט שיחה, איך כל מה שהובא קשור לת"ת?

כן היה אפשר להביא את פסק השו"ע יל ת"ח שאינו מדקדק במצוות וכו', אבל מה שהובא קשור לירא"ש, לא לת"ת.

נ.ב. לפי כללי גי' יציבה יש לפתוח דיון לפני הביטול.

מטעמים (שיחהתרומות)

למה שלא יהיה לזה מקום בערך?

{ציטוט|תוכן=אמר רבה בר רב הונא כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים, דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות הפנימיות ומפתחות החיצונות לא מסרו לו, בהי עייל?

הגמרא (בכל אופן בסוף הקטע) מדברת באופן מפורש על "תורה".

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

שמש מרפא, במאמרים אלה שמו חז"ל יר"ש כתנאי לקיום מצות ת"ת ולא כמצוה לעצמה: "אם לאו מוטב שלא העלית", או כלשונם במקום אחר: "אם אין יראה אין תורה".

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כוונתי הייתה בעיקר למאמר רבא על השאלות בשעת מיתה, ואכן לשאר העריכה יש מקום.

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

הצדק עמך לפי הסבר הגרי"ס (אור ישראל סימן כז), שקנין יראת ה' לעיכובא רק בחלק המצוה של קנין ידיעת התורה (פלפלת בחכמה, הבנת דבר מתוך דבר), שרק ע''י כן יכול להגיע לאמת, ולא בחלק הלימוד (קבעת עתים לתורה) שהוא מצוה לעצמו. הרחבתי את הערך בהתאם.

אמנם ודאי הדברים כוללים יר"ש בסיסית, שהיא תנאי מקדים לכל לימוד תורה (כמבואר נפה''ח ש''ד פ''ה ואילך).

רזיאל (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)
רזיאל (שיחהתרומות)

לכך התכוונתי שזה נפק"מ לא רק כאן.

ספרא (שיחהתרומות)

אבל לא נראה לי דחוף מאוד כרגע להתעסק בשינויים מקיפים כאלו במה שאינו הכרחי.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

מסכים עם שניכם.

באנציקלופדיה יהודית יותר ראוי מצוות...

זה לא סוף העולם.

א בוחער (שיחהתרומות)

בעד תלמוד תורה (מצוה)

רזיאל (שיחהתרומות)
א בוחער (שיחהתרומות)

אני חושב שזה מספיק

א בוחער (שיחהתרומות)

כי זה כפול לת"ת במובן הפשוט

מלאך (שיחהתרומות)

תלמוד תורה כערך מרכזי בישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

על שטר כסף[עריכה | עריכת קוד מקור]

"והלא עניין לנו עם האומה העברית, האומה שידעה את החוק של "ושננתם לבניך" עוד מראשית עלייתה על הבמה ההיסטורית. ואומה זו הן ידעה גם בשנות האפלה שלה לשמור על נכס זה של לימוד חובה לכל ילדיה, ועוד בימי רבי שמעון בן שטח, בשעת התכנסותה מן הגולה חזרה לארץ ישראל, ידעה להושיב מלמדי תינוקות בכל עיר ובכל כפר, בכל גליל ובכל מדינה, וקבעה שכל עיר שאין בה מלמד תינוקות אין דינה כדין עיר. ואף בחשכת פזוריה ובכל קהילותיה, ידעה להטיל על כל קהילה להכניס לקרבה מלמדי תינוקות על חשבון כל יושביה. עשיר ורש, בין עקר ובין מרובה ילדים, רווק ולא רווק – כולם יחד צריכים לשאת בעול לימוד תורה".

(התש"ט – 1949).

דוד בן-גוריון[עריכה | עריכת קוד מקור]

מכתבו של דוד בן-גוריון לאוניברסיטה העברית בייסודה

  • במכתבו של דוד בן-גוריון לייסוד האוניברסיטה העברית בהר הצופים הוא כותב:

"...ממשלת ישראל קובעת - העיר ירושלים הייתה ותהיה המרכז לתורה, לתרבות ולמדע לכל הארץ ולעם העברי"

- דוד בן-גוריון

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏ מה דעתכם על פיסקה זו בערך על מצוות תלמוד תורה?

דויד (שיחהתרומות)

לדעתי בסדר אא"כ לא הבנתי את הבעיה.

מלאך (שיחהתרומות)

הבעיה היא שכדי להביא את ערכה וחשיבותה של תורתנו הקדושה ולימודה, מצטטים את האפיקורסים הללו...

דויד (שיחהתרומות)

זאת אנציקלופדיה, אדרבה צריך לראות שאפילו הם מבינים את זה. אם אתה חושב שיש אפשרות לסגנן את זה יותר למטה וכו' - בשמחה.

יצמח פורקניה (שיחהתרומות)

אני בעד להשאיר את הציטוטים בתוך הערך, גם כתשובת מחץ, לאותם פורקי עול שאינם יודעים, שאבותיהם לפחות העריכו את אלה שלומדים תורה.

אין נושאים ישנים יותר