מאז הועלה הערך נקרה פרשת בא כבר ארבעה פעמים, אבל הערך קפא בזמן. אם לא יהיה שינוי לא תהיה ברירה אלא להעביר לטיוטה. מכלולאים פעילים היש מתנדב?
שיחה:דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
בוצע בס"ד
יישר כח, אך הערך לא נועד להציג רק תקציר של הרמב"ן, כי אם גם את ההתייחסויות והדיון בדבריו. אפשר להיעזר בקישור החיצוני, אם כי עדיף להתבסס על מקורות תרוניים.
א. להשאיר "רמב"ן סוף בא"
ב. הרמב"ן בסוף פרשת בא
ג. רמב"ן סוף פרשת בא
ד. דברי הרמב"ן על הניסים הנסתרים
ה. דברי הרמב"ן בפרשת בא
ו. דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא
ז. יסודות/יסוד האמונה (רמב"ן)
ח. רמב"ן יסודות האמונה
ט. יסוד האמונה על פי הרמב"ן.
מכלולאים פעילים עורכי אספקלריה ו בעלי זכות הצבעה
אני בוחר באפשרות ב
ו
ד. דברי הרמב"ן על הניסים הנסתרים
ה. דברי הרמב"ן בפרשת בא
הוספתי את הצעותיך למעלה ג"כ
אחר בקשת המחילה, נוסח שם ד, מורה שלא הבנתם את דברי הרמב"ן תוכנם ועניינם.
עכשיו גם תצביע
ו. דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא
ו. דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא
ב/ט
ט
ו
ה. והפניה מהביטוי השגור ביותר "הרמב"ן בפרשת בא"
הפניות אפשר לעשות מכל השמות ועוד, זה לא מפריע לאף אחד.
ו. ה.
אחר הוספת רבי עמוס: ט.
סיכום הצבעה
א. להשאיר "רמב"ן סוף בא"
ב. הרמב"ן בסוף פרשת בא
ג. רמב"ן סוף פרשת בא
ד. דברי הרמב"ן על הניסים הנסתרים
ה. דברי הרמב"ן בפרשת בא
ו. דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא - האפשרות הנבחרת
ז. יסודות/יסוד האמונה (רמב"ן)
ח. רמב"ן יסודות האמונה
ט. יסוד האמונה על פי הרמב"ן.
מישהו ב, שלמה ב/ט,
שרגא ו, מיכי ו, אלחנן ו, דויד ו,
אליצור ה,
דוב ט, מלאך ט,
דעתי אינה נספרת?
נספרת. נספרת. היא בכל השורות יחד.. עברתי על הרשימה ואין אותך שם. ושכחתי לוודא אם חתימתך ההיא בתוקף..
הצלחת לבלבל את כולם מה דעתך :) נראה לי, בכל אופן נראה לך שקולך ישנה את ההכרעה הנ"ל? (רק אם זה ט ותצרף את שלמה יהיה תיקו)
א. ברור ש-ט' יותר מתאים, ב. סתם, בא לי להיפגע...
יש בזה משהו אם יש את זה כהפניה זה יותר מתאים כשם לערך. אבל אני כלל לא ראיתי את זה ככותרת ראויה היה נראה לי יחוס חשיבות מידי גדולה לעניין (יסוד האמונה) אבל אולי לא שמעתי מספיק שיחות בישיבה..
המכתב מאליהו האור יחזקאל והשפתי חיים בנויים על הרמב"ן הזה.
אז אולי (במחילה על העמרציות המשתמעת) חכמי המוסר יסדו תורתם או חלקה על דבריו אלה אבל לומר שזהו יסוד האמונה לדעתו מהיכי תיתי?
מתוך דבריו, יעוי"ש.
"שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו, עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים."
אתה מסכים איתי שיסוד האמנונה נשמע כמו היסוד - היסוד העיקרי? זה מה שמפריע לי.
האם אתה לא סבור שזה אכן היסוד העיקרי? הרי מה כותב הרמב"ן, הוא כותב שמי שאינו מאמין כי כל המתרחש בעולם הוא נס נסתר אלא תולה זאת בטבע - אז במילים אחרות הוא אומר שלא הקב"ה מנהיג את הטבע, אלא הוא מתנהל מעצמו (עפ"ל), וממילא הוא כבר גם יכול להגיד שהעולם הוא קדמון ולא נברא ע"י הקב"ה כלל (ושוב עפ"ל), וזה מה שפרעה טען בעצם כל הזמן, עד שהקב"ה הביא עליו את כל המכות שהוכיחו כי גם הטבע מתנהל ע"י הקב"ה וברצותו משנהו ומטהו לפי רצונו, ומזה כבר מוכח מאליו כי העולם נברא ע"י הקב"ה ומתנהל על ידו כל העת. אז האם זה לא יסוד האמונה העיקרי?!
קיבלתי
לא זוכר למה לא מימשתי את זכות ההצבעה שלי בשעתו, אבל סבורני כי ניתן להוסיף אופציה עשירית: דברי הרמב"ן סוף פרשת בא (כלומר - לא 'בסוף' אלא 'סוף'). כמדומני ששם הערך מספיק ארוך ומסורבל גם כך, ואין צורך להוסיף עוד אותיות מייגעות.
החלטת לעבור על הערכים שלי אחד אחד... חכה חכה...
לא בטח שאותך יחיד "חיפש" אלא את האמונה -ובעניינא דיומא..
אחד משלנו התכוונת בטח לשרשור הזה.
כתוב בבירור יותר מה אתה מציע.
מישהו אולי "רמב"ן - מקרים", "מקרים - רמב"ן", "רמב"ן - ניסים", "ניסים - רמב"ן"
שם הערך אמור להגדיר את תכנו ללא נוטריקון (גם תוכן הערך אבל השם ק"ו)
אם תחפש במכלול האם יש ערך על דברי הרמב"ן האלו. תנסה כברירת מחדל לחפש בשמות שהצעת?
שכח רגע מהשיחה הזו. מה אומרות לך בעוד שנה המילים "רמב"ן ניסים" כשם של ערך? (חוץ מזה שהתחביר לא תקין). באמת יש קצת בעיה למצוא שם מוצלח לערך הזה, אבל נראה לי שכרגע זו האופציה הטובה יותר.
מישהו טענתך טענה נחמדה
המילים רמב"ן ניסים אכן בהחלט מגדירות את שם הערך, אמנם, אפשר לעשות הפניות כ'דברי הרמב"ן על פרשת בא, כמו כל חיפוש גוגל, וזה בעניין מה שכתבת על החיפוש בעוד שנה,
אמנם הערך בהחלט יכול להיכנס בהגדרת רמב"ן ניסים אם תוספת מילת קישור נוספת אחרת, כך היא שם הערך יהיה אנציקלופדית דיו ומקצועי משהו.
בעניין מה שנאמר בסוגריים, אני מבין שאתה מבין את משמעות המילה 'תחביר', עשית על זה תואר? כי אני כן...
ביקשנו ממך להביא שמות ואמרת רמב"ן ניסים, זה לא משפט בעברית והדיון על זה מצחיק, עכשיו אתה אומר שאפשר להוסיף עוד מילה - תוסיף ונדבר, חבל על דיבורים באויר.
אוקידויד המפקד שלנו לנצח!
לכאורה הכותרת לערך לא כל כך אנציקלופדית
לא כדאי למצוא כותרת ערך אחרת?
קראת את ההודעות בדף זה למטה?
דרוש. ומה דעת מכלולאים פעילים על הפרק "רמב"ן סוף בא#תוספות והרחבה"
לדעתי סיפורי צדיקים כאלה צריך לחשוב טוב אם מקומם באנציקלופדיה, זה יכול לא להגמר.
אני כמובן מנוע מלהביע דעתי מחמת ניגוד עניינים, אך הרשו לי להסביר מדוע כתבתי אותם -
מי שמכיר את המושג הזה יודע למה אני מתכוון ומי שלא יודע אנסה להסביר, זה לא עוד קטע ברמב"ן בנושא אמונה, זהו קטע יסודי ובסיסי שהפך למושג בפנ"ע משום כך ראיתי לנכון לכתוב עליו ערך.
רוב הידע שלי מבוסס על שיחותיו של רבי דב יפה, אך תוך כדי חיפוש גיליתי שישנם רבים וטובים שעוסקים בדברים הללו.
החלום שלי הוא להגיע לכך שכל אחד יוסיף מדיליה וכך נוכל להקיף את המושג בתור ערך מכל הכיוונים.
משכך, אני סבור ששני הסיפורים שהבאתי אינם סיפורי צדיקים אלא הרחבות שמדגישות ומוכיחות עד כמה הרמב"ן הזה הוא מושג.
הנלענ"ד כתבתי.
עמוס חדד האם לא מתאים יותר ששם הערך יהיה רמב"ן סוף פרשת בא או הרמב"ן בסוף פרשת בא (או כל שילוב אחר). בתודה
גא"מ, ומצדד בעד האופציה הראשונה (עמוס, הגעתי לערך זה באמצעות העיון בדף השיחה הנחמדת שלך... הבחנתי שם בשם ערך מוזר קצת (סליחה..) שצד את עיני: "רמב"ן סוף בא". הייתי בטוח שמדובר בטעות, ומיהרתי לכאן כל עוד נשמתי בי.. המציאות טפחה על פניי, ותיכף נכנסתי לדף השיחה של הערך לראות אם מישהו כבר העיר את תשומת לבך על כך..).
אגב, לגבי מה שכתבת להלן אודות שם הערך באידיש.. אז באידיש זה אמור להיקרא "דער רמב"ן סוף פרשת בא". יתכן כי הגה"צ ר' דוב שהיה קורא לזה בקוד מסויים שקיבל מרבותיו בעלי המוסר, ותוסיף גם את ההגייה הליטאית, אז התוצאה היא פלוס-מינוס: "די רמב"ן אין בא".
ומשהו נוסף: לפי הידוע לי היה "המשגיח" ר' חצק'ל (יחזקאל) לוווינשטיין זצ"ל מוסר שיחה על רמב"ן זה כמעט מדי שני וחמישי.. הוא ממש "חי" את הרמב"ן הזה ונשם אותו יום ולילה. אולי תזכיר זאת בתחילת הערך, כפי שציינת לדברי רֶבּ אל'ה (אליהו) לאפיאן אודות רמב"ן זה (בתוספת מקור כמובן).
ואם כבר מדברים, אשמח לדעת האם חוסר הנקודה בסוף ההערות היא מכוונת, או נובעת מהתכונה הנפלאה בה התברכת (לא יודע, כל החבר'ה האלו עם ה-ADHD או עם כל ה-ABC על כל שלל צירופיו... הם מוכשרים ברמות.. כבר שקלתי בעבר לבקש מנוירולוג הזרקה של התכונות האלו.. רק את המרכיבים החיוביים כמובן..).
הצלחה
גא"מ להנ"ל וחותם על כל מילה...
מישהו אני אכן לא סגור לחלוטין על השם של הערך, אבל כל זמן שלא גמרתי לכתוב אותו לא נתתי דעתי להתעסק בזה, אולי תעזור לי לסיימו, פליז...
אני בחרתי בשם זה, מכיון שרבי דב יפה זצוק"ל היה מכה על קדקדנו בשם זה. כמדומני שביידיש זה גם נקרא כך 'רמב"ן אין דבא' או משהו כזה.
אני רוצה לחדש את העסק בנושא
לכאו' שם הערך לא איניצקלופדי
נא שלנות
מה עצתך?
כעת אני רואה שכבר ץייגו אותך בשרשור הנכון - אז אפשר להמשיך שם.
יש לציין שיש סתירה בדברי הרמב"ן בזה ראו, פירוש הרמב"ן לתורה#טבע ונס
לכאורה לא. שם הנושא כמה הקב"ה עושה ניסים. כאן רמב"ן אומר שהניסים הגלויים מראים לנו שכל המעשים כולם הם ניסים. אפשר להוציא מזה שהקב"ה עושה ניסים אחרים "בקלות" כי הרי אין הבדל, אך זה ממש לא מוכרח. בפשטות הרעיון הוא שהקב"ה לא עושה ניסים סתם (לאלו שסוברים כן) כי כך הנהגתו. ולא שיש מחלוקת כלשהי האם ההתנהלות השוטפת של העולם 'צריכה' את הקב"ה כל הזמן.
אכן דברי הרמב"ו אינם סותרים כלל למעיין, ואכמ"ל.
כמדומה ששמעתי מהמשגיח אצלינו כן, אך זוהי סתירה עם יישוב, גם החוקרים שם דנים בזה, אך לתחושתי אין סיכוי שיכניסו את דעתם בערך.
תראה. ויוחלט.
קודם שהערך ידון בדברי הרמב"ן, ולא בצורה כללית על השגחה פרטית.
לא מדבר על דברי הרמב"ן?! הערך מדבר רק עליהם ומנתח אותם. אמנם העבודה חלקית מאד ונראה שנעצרה באמצע, וכפי שניתן לראות בתבנית העודבה המתמשכת (לתשומת לב הרב הכותב), אבל התבנית שהנחת והנימוק שבה תמוהים מאד, לא מדבר על השימוש השגוי בה טכנית.
הערך דן בעניין השגחה פרטי ומוזמן להיכתב בערך הזה, לא כאן.
לא הבנתי מילה.
טעיתי, לא קראתי את כל דברי הרמב"ן, כמובן שהערך רחוק מלהיות מושלם.
כדאי להוסיף דב"ק בשו"ת החת"ס (חלק ו סי' סא אות ב) "ובאמת הספר הזה [=פירוש הרמב"ן על התורה] הוא יסוד אמונה ושרש הדת לפע"ד [=לפי עניות דעתי]". עכל"ק.
אכן כבר התקיימה הצבעה על שם הערך (בשעה שלא הייתי כאן), אך בכל זאת אביע את דעתי ששם ערך אמור להביע נושא ולא את מקור הנושא. אני אישית, לא הכרתי רמב"ן (נפלא) זה עד לקריאת הערך, והייתי מציע שהשם יורה על התוכן.
לאחר עיון ובדיקה – הגעתי למסקנה שדברי הרמב"ן כוללים הרבה, ולא הצלחתי לעמוד על הנקודה הכללית בדבריו. אבקש לבדוק האם ישנה הסכמת הרוב ששם הערך יורה על תוכנו, כמו גם הצעות לשם כזה.
מכלולאים פעילים.
בברכה, אב"ק • שיחה • כ"ד בסיוון ה'תש"ף • 00:32, 16 ביוני 2020 (IDT)
כוונתך מובנת, אבל זה הרבה יותר מפורסם בשם הזה.
דבר עם מישהו על הרמב"ן של האמונה, הוא ישאל אותך "בסוף פרשת בא?", זה השם של הרמב"ן הזה.
בהחלט.
המכון היקר שליט"א, מדוע זה תודה לי על עריכת ערך זה, והלא טרם נסתיים ונתקע משבוע פרשת בא, ועד עתה.
אין נושאים ישנים יותר