שווה לכל נפש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שווה לכל נפש הוא כלל הלכתי העוסק בהלכות יום טוב. משמעות הכלל היא צמצום ההיתר לבצע מלאכת אוכל נפש ביום טוב למלאכות שמטרתן להביא לעונג גופני המשותף לכלל בני האדם או לפחות לרובם, ולא למפונקים או לחולים בלבד.

מקור הכלל וגדריו

ביום טוב הותרה עשיית מלאכת אוכל נפש, וגם מלאכות נוספות שהן לצורך יום טוב. אמנם מהפסוק:”אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו ייעשה לכם”[1], למדו חכמים[2] שמלאכות אלו הותרו רק אם רוב האנשים נהנים מהן. אולם אין צורך שבפועל רוב האנשים יהיו רגילים בכך, אלא די שאם היה דבר זה ביכולתם, היו שמחים ונהנים ממנו. ולכן מלאכות שרק מפונקים נהנים מהן, אסורות ביום טוב מהתורה[3].

דוגמאות למלאכות השוות לכל נפש

בתלמוד מובאת מלאכת שחיטה בצבי כדוגמה למלאכה שרוב האנשים אינם עושים אותה, כי אינם מצליחים לצוד צבי, אך היו עושים אותה לו היה ביכולתם. וכיון שהיו שמחים לשחוט את הצבי ולאכול מבשרו לו יכלו - הרי שהוא דבר השווה לכל נפש, ולכן ליחידים שיש באפשרותם לשחוט צבי - מותר לשוחטו.

דוגמה נוספת למלאכה כזו היא תיבול מאכלים שונים בתבלינים יקרים, תוך בישולם, שאע"פ שרוב האנשים לא משתמשים בהם, לו יכלו היו שמחים מאד באכילתם, ולכן תיבולם נחשב שווה לכל נפש ומותר.

יש אומרים שכאשר יש צורך של רוב האנשים, כגון הדלקת תנור בשעת הקור, מותר להגביר את האש גם לחום שרק מפונקים נצרכים לו, מפני שכלל מלאכת החימום בשעת הקור היא צורך של רוב האנשים. וכן מותר להוסיף תבלינים לתבשיל מעבר לטעם המקובל על רוב האנשים[4].

דוגמאות למלאכות שאינן שוות לכל נפש

דוגמה למלאכה שרק מפונקים נוהגים בה, ולכן אסורה ביום טוב, היא הנחת בשמים על גחלים בשביל לבשם את הבית או את הבגדים. שכיוון שאף אם הייתה אפשרות לרוב האנשים לבשם כך את ביתם לא היו עושים את המלאכה הזו, הרי שהיא מלאכה שאינה שווה לכל נפש, והעושה אותה עובר בשני איסורי תורה: 1. מלאכת מבעיר- שכאשר הוא מניח את הבשמים הוא מבעיר את הגחלים. 2. מלאכת מכבה- שבתחילת הנחת הבשמים על הגחלים הוא מכבה את האש[5].

עישון סיגריה ביום טוב

מתחילה נטו חלק מהפוסקים לאסור עישון טבק ביום טוב, משום שהעישון כרוך בהבערה, וכיוון שהעישון לא היה רווח אצל רוב הציבור, לא היה זה דבר השווה לכל נפש שמותר להבעיר למענו[6]. והיו שהקילו מפני שסברו שהעישון נחשב דבר השווה לכל נפש[7].

במשך הזמן העישון נעשה רווח יותר, ואף הרופאים טענו באותם ימים שהוא מועיל לבריאות ומסייע לעיכול. ועל כן נטו רוב הפוסקים להתיר עישון סיגריות ביום טוב[8].

בדורות האחרונים התברר שהעישון מזיק מאד לבריאות,[9]. ובעקבות כך אחוז המעשנים הולך ויורד, עד שבארץ הגיע לפחות מ-25%.[10] וכיוון שלדעת רבים מהפוסקים, עיקר ההיתר לעשן ביום טוב התבסס על מנהגם של רוב הגברים, כיום שהרוב כבר לא מעשנים, יש אומרים שאסור לעשן ביום טוב, מפני שאין בו צורך השווה לכל נפש. ויש מתירים למי שסובל כשאינו מעשן, שהואיל והוא אינו מעשן משום פינוק, הרי זה נחשב כדבר השווה לכל נפש, שכל אדם עושה ככל יכולתו כדי להסיר מעצמו סבל. בנוסף לכך, אין הכוונה ב'שווה לכל נפש' שהרוב נוהגים בו, אלא די שאחוז ניכר נהנים ממנו[11]. ויש ממצעים, שלכתחילה גם הרגילים לעשן צריכים להשתדל שלא לעשן ביום טוב, אך מי שהדבר גורם לו צער רב, רשאי לסמוך על המקילים[12].

כיוון שאסור לכבות שלא לצורך אוכל נפש, המעשנים צריכים להיזהר שלא לכבות את הסיגריה לקראת סיומה, אלא יניחו אותה במקום בטוח עד שתכבה מעצמה. גם יזהרו שלא לנער את האפר המצטבר בראש הסיגריה, כי ייתכן שיש בו אש ועל ידי הניעור יכבה, אלא יתנו לו ליפול מעצמו.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ט"ז
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף ז' עמוד א'
  3. ^ כך היא דעת רוב הפוסקים, ובהם: ר"ח, ר"ת, רמב"ן, רשב"א, רא"ש, רא"הריטב"א. אמנם לדעת הרי"ף, רש"י ורמב"ם ועוד, הסוברים שהכלל מתוך שהותרה לצורך - הותרה שלא לצורך נכון אפילו שלא לצורך כלל, אין איסור לעשות מלאכות המיוחדות למפונקים. ומה שאסרו בתלמוד הבבלי הנחת בשמים על גבי גחלים הוא משום מלאכת מכבה שלא הותרה אף לצורך.
  4. ^ מנחת שלמה על מסכת ביצה דף כ"ב, עמ' ב'.
  5. ^ תלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף כ"ב עמוד ב', ורש"י שם. תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף ז' עמוד א'
  6. ^ מגן אברהם תקיד, ד; קרבן נתנאל מסכת ביצה ב' כב, י
  7. ^ (דרכי נועם אורח חיים ט)
  8. ^ פני יהושע; ר' יהונתן אייבשיץ; פרי מגדים תקיא, משבצות זהב ב; כתב סופר אורח חיים סו; ביאור הלכה תקיא, ד
  9. ^ וישנם אף פוסקים רבים שפסקו מתוך כך שאסור לעשן. למשל בשו"ת עשה לך רב חלק ב' א; ציץ אליעזר טו, לט, פניני הלכה ליקוטים ב' ט, ח.
  10. ^ פניני הלכה מועדים ה, ט
  11. ^ ציץ אליעזר יז, כא; הלכות המועדים טז, 1
  12. ^ פניני הלכה מועדים ה, ט
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

21881361שווה לכל נפש