משחק וינה או פתיחה וינאית היא פתיחת שחמט שמתחילה במהלכים:
- ה4 ה5
- פ-ג3
המהלך השני של הלבן (פ-ג3) נפוץ פחות מאשר 2.פ-ו3 המשוחק בכמה פתיחות כגון: פתיחת ארבעת הפרשים, פתיחה ספרדית, פתיחה סקוטית ופתיחה איטלקית, אך נחשב לחדש יותר. בביקורת ספרות שנכתבה בניו יורק טיימס בשנת 1888 כי "מאז מורפי הומצאה רק פתיחה חדשה אחת -הפתיחה הוינאית".[1]
הרעיון המקורי מאחורי משחק וינה היה לעבור למשחק של גמביט המלך הנדחה עם הזזת הרגלי מ-ו2 ל-ו4 אבל בצורתו המודרנית, הלבן לעיתים קרובות מעדיף לעבור למשחק שקט (לדוגמה על ידי הוצאת רץ המלך עם ז3 ור-ז2). השחור בדרך כלל ממשיך עם 2 ...פ-ג6. פתיחה זו יכולה גם להוביל לוריאצית פרנקנשטיין-דרקולה.
ויבר ו. אדמס טען שמשחק וינה מוביל בהכרח לניצחון הלבן.[2] עם זאת, רב האמן, ניק דה פיירמיאן, במהדורה ה -15 של ספרו, פתיחות שחמט מודרניות, כתב כי משחק וינה מוביל לשוויון כאשר שני הצדדים מציגים משחק טוב.[3]
וריאציות עיקריות
2...פ-ו6
אחרי תגובה זו של השחור, ללבן שלוש אפשרויות עיקריות: 3.ו4 3.ר-ג4 ו-3.ז3. ניתן להבחין כי מהלך של 3.פ-ו3 מצד הלבן משמש למעבר למשחק 3 הפרשים של פטרוב שעם תגובת שחור של 3...פג6 מוביל לפתיחת ארבעת הפרשים.
3.ו4
ברמת רב-אמן, מהלך זה של הלבן הנקרא גם גמביט וינה, נחשב כמסוכן מדי עבור פתיחת משחק.[4] המענה הטוב ביותר של השחור הוא 3...ד5 - הכאת הלבן במרכז בעוד ש- 3...ה:ו4 4. ה5 מה-ה7 5. מה-ה2 כופה על פרש השחור לסגת.
לאחר4.ו:ה5 פ:ה4 5. מה-ו3, המענה הטוב ביותר של השחור הוא 5 ...פג6, ואז 6.פ:ה4 פ-ד4.
גם 5.ד3 אפשרי מבחינת הלבן אך ההמשך הנפוץ הוא 5.פ-ו3.
ללבן יש קווים פתוחים והזדמנויות תקיפה, אך בדרך כלל השחור יכול לאזן במשחק נכון.
3.ר-ג4
מהלך זה של הלבן מוביל לעמדה דומה לפתיחת רץ המלך.[3][5][6][7][8]
לשחור יש כמה אפשרויות:
אפשרות 1 - מעבר לגמביט המלך הנדחה |
אפשרות 2 - 3...פ-ג6 4.ד3 |
אפשרות 3- משחק פרוע אך שוויוני
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4 ר-ג5
- ד3 ד6
- ו4 פ-ג6
- פ-ו3
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4, פ-ג6
- ד3, פ-א5 או 4...ר-ג5 או 4...ד6
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4, ר-ב4
- ו4 פ:ה4
- מה-ח5 0-0
|
אפשרות 4 - לגיזת פרש או רץ |
אפשרות 5 |
אפשרות 6 - מעבר למשחק שקט |
אפשרות 7 - מעבר למשחק מורכב
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4, פ:ה4
- פ:ה4 ד5
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4, פ:ה4
- ר:ו7+ מ:ו7
- פ:ה4 ד5
- מה-ו3+ מ-ז8
- פ-ז5 !? מה:ד7!
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4, פ:ה4
- מה-ח5 פ-ד6
- ר-ב3 ר-ה7
- פ-ו3 פ-ג6
- פ:ה5 ז6
- מה-ה2 פ-ד4
- מה-ד3 פ:ב3
- א:ב3 פ-ו5
- ד6 0-0
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- ר-ג4, פ:ה4
- מה-ח5 פ-ד6
- ר-ב3 פ-ג6
- פ-ב5 ז6
- מה-ו3 ו5
- מה-ד5 מה-ה7
- פ:ג7+ מ-ד8
- פ:א8 ב6
|
3.ז3
מהלך זה, המוכר גם כוריאצית מיזס, נחשב להמשך שקט של הלבן ושוחק על ידי וסילי סמיסלוב מספר פעמים, הזכורה שבהן היא ניצחונו על לב פולוגבסקי באליפות ברית המועצות בשחמט 1961. הקו המוביל כיום לצורה זו הוא: 5...פ:ג3 6. ב:ג3 ר-ד6 7. פ-ו3 0-0 8. 0-0 כאשר ישנו קו חלופי של 3...ר-ג5.
3.א3
בנוסף ל-3 אפשרויות אלו של הלבן, רב האמן האמריקאי אריאל מנגריני דגל במהלך הגחמני 3.א3, המכונה לעיתים פתיחת מנגריני. מהלך זה לא מהווה ניסיון רציני ליצירת יתרון ללבן, אך כמהלך ביניים הוא מעניק ללבן גרסה נוחה יותר של עמדת השחור לאחר 1. ה4 ה5 2. פ-ג3 פ-ו6. האפשרויות השונות שבהן משוחקת פתיחה זו הן:
מנגריני1- מניעת פתיחה ספרדית הפוכה |
מנגריני2 - גרסה משופרת של משחק שטייניץ או פתיחה סקוטית |
מנגריני3 - הגנת שני הפרשים הפוכה
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- א3 - השחור לא יכול לשחק 3...ר-ב4
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- א3 ד5
- ה:ד5 פ:ד5
- מה-ח5!? - השחור לא יכול לשחק 5...פ-ב4
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ו6
- א3 ר-ג5
- פ-ו3 פ-ז4
- ד4 ה:ד4
- פ-א4
|
2...פ-ג6
גם אחרי תגובה זו של השחור, ללבן יש אותן שלוש אפשרויות עיקריות: 3.ר-ג4, 3.ו4 ו-3.ז3. שוב ניתן להבחין כי מהלך של 3.פ-ו3 מצד הלבן משמש למעבר למשחק 3 הפרשים של פטרוב שעם תגובת שחור של 3...פג6 מוביל לפתיחת ארבעת הפרשים.
3.ר-ג4
מהלך זה של הלבן מוביל לעמדה דומה לפתיחת רץ המלך. מכאן ללבן יש מספר אפשרויות על השחור:[9]
אפשרות 1 |
אפשרות 2 |
אפשרות 3
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ג6
- ר-ג4 ר-ג5
- מה-ז4! מה-ו6??
- פ-ד5! מה:ו2+
- מ-ד1...
- מה:ז7
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ג6
- ר-ג4 ר-ג5
- מה-ז4! מה-ו6??
- פ-ד5! מה:ו2+
- מ-ד1...
- פ:ג7+
|
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ג6
- ר-ג4 ר-ג5
- מה-ז4! מה-ו6??
- פ-ד5! מה:ו2+
- מ-ד1...
- פ-ח3 מה-ד4
- ד3...
- ג3
|
3.ו4
גמביט המפה-מוזיו
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
גמביט המפה-מוזיו
|
גמביט המפה-מוזיו (או גמביט וינה של המפה-מוזיו) מאופיין במהלכים:
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ג6
- ו4 ה:ו4
- פ-ו3 ז5
- ר-ג4 ז4
- 0-0 ז:ו3
- מה:ו3
בדומה ל"קרוב משפחתו", גמביט מוציו החד, הלבן מקריב את הפרש ב-ו3 בתמורה להתקפה חזקה נגד המלך השחור. הוא קרוי על שם התאורטיקן האוסטרי קארל המפה ומסווג תחת קוד ECO כ-C25.
וריאצית דובואה לגמביט המפה-מוזיו ממשיכה: 7... פ-ה5 8. מה:ו4 מה-ו6
גמביט שטייניץ
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
גמביט שטייניץ
|
גמביט שטייניץ, נחשב לאחת הפתיחות המועדפות ביותר על וילהלם שטייניץ, אלוף העולם הראשון ולכן נושא את שמו. הוא מאופיין במהלכים:
- ה4, ה5
- פ-ג3 פ-ג6
- ו4 ה:ו4
- ד4
הלבן מאפשר לשחור להסיט את המלך הלבן ממקומו עם 4... מה-ח4+ 5. מ-ה2, בתקווה להוכיח שחייל הלבן במרכז ועמדתה החשופה של המלכה השחורה הם גורמים משמעותיים יותר. בניגוד לשטייניץ, שחיווה את דעתו המפורסמת כי "המלך הוא כלי לחימה!", מעטים הם השחקנים המודרניים המוכנים לחשוף את המלך שלהם בדרך זו. לכן גמביט שטייניץ נחשב כיום למהלך נדיר.
3.ז3
מהלך זה ידוע כוריאצית פאולסן.
2...ר-ג5
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
אפשרות 2 - משחק שוויוני
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
א
|
ב
|
ג
|
ד
|
ה
|
ו
|
ז
|
ח
|
|
אפשרות 1 - יתרון ללבן
|
זוהי אלטרנטיבה אקצנטרית אך אפשרית. היא שוחקה על ידי אלוף העולם לשעבר חוסה ראול קפבלנקה נגד איליה קאן במוסקבה 1936.[10] חלק מהמהלכים האפשריים ללבן הם:
- 3. ר-ג4 - השחור יכול לענות עם 3... ד6 או 3...פ-ו6 או 3..פ-ג6 כפי שמובא לעיל.
- 3. פ-ו3 - כאשר:
- 3...פ-ג6?! (מעבר למשחק 3 הפרשים של פטרוב) 4. פ:ה5! פ:ה5 5. ד4 ר-ד6 6. ד:ה5 ר:ה5 7.ר-ד3 נותן יתרון גדול ללבן.[3]
- לעומת זאת, 3...ד6! 4. פ-א4 פ-ד7 5. ד3 פ-ו6 6. ר-ה2 0-0 7. 0-0 ג6 8. פ:ג5 פ:ג5 9. פ-ה1 פ-ה6 10. ג3 ד5 מוביל למשחק כמעט שוויוני.[16] אפשרויות נוספות למשחק שקול הן:
- 4.ד4 ה:ד4 5. פ:ד4 פ-ו6 6. ר-ז5 ח6 7. ר-ח4 0-0 8. פ-ב3 ר-ב4 9.ר-ד3 צ-ה8 10. 0-0 ר:ג3 11.ב:ג3 ז5! 12.ר-ז3 פ:ה4
- 4.ד4 ה:ד4 5. פ:ד4 פ-ו6 6. ר-ה2 ד5 7. ה5 פ-ה4 8. 0-0 פ:ג3
- 3. ו4 - השחור יכול לענות עם 3... ד6 ולהוביל לגמביט המלך הנדחה.[3]
- 3.מה-ז4 פ-ו6! 4. מה:ז7 צ-ז8 מה-ח6 ר:ו2+ נחשב למהלך חלש של הלבן מאחר שלשחור יש יתרון גדול בהמשך: 6. מ:ו2?? פ-ז4+ מכה את המלכה של הלבן.[3]
- 3. פ-א4 - 3...ר:ו2+ 4. מ:ו2 מה-ח4+ 5. מ-ה3 מה:ו4+ 6. מ-ד3 מוביל לסיבוכים פראיים. עם זאת, מעבר למשחק שקט 3 ... ר-ה7 משאיר את השחור עם משחק טוב.[11]
הערות שוליים
- ^ A New Chess Book, May 13, 1888, accessed 2008-11-12
- ^ Evans, Larry, כרך 153, Chess Catechism, Simon and Schuster, 1970, עמ' 146–147, מסת"ב 0-671-21531-0
- ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 3.4 de Firmian, Nick, Modern Chess Openings: MCO-15., Random House Puzzles & Games, 2008, מסת"ב 978-0-8129-3682-7
- ^ Raymond Keene, הטיימס, יוני 2012
- ^ Neishtadt, Iakov, Catastrophe in the Opening, Pergamon, 1980, עמ' 66–67, מסת"ב 0-08-024097-6
- ^ .Diggle, G. H, Chess Characters: Reminiscences of a Badmaster, Chess Notes, 1984
- ^ אדוארד לסקר, Chess Secrets I Learned From The Masters, Dover, NY: David McKay Company, 1969, עמ' 10–11, מסת"ב 978-0486-22266-0
- ^ Eric Schiller, Standard Chess Openings, Cardoza Publishing, 1998, עמ' 39, מסת"ב 0-940685-72-8
- ^ Larry Evans, Svetozar Gligorić, Vlastimil Hort, Paul Keres, Bent Larsen, Tigran Petrosian, and Lajos Portisch, How to Open a Chess Game, RHM Press, 1974, עמ' 172, מסת"ב 0-89058-003-0
- ^ Kan–Capablanca, Moscow 1936
- ^ Michael Goeller, The Hamppe–Meitner Motif