טנגו הפרשים השחורים
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מהלכים |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ECO | A50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
פתיחת אב | משחק חצי סגור, הגנה הודית | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
שם נרדף | טנגו הפרש השחור, הגנת קוויץ-טראז'קוביץ' |
טנגו הפרשים השחורים, הנקרא גם הגנה מקסיקנית והגנת קוויץ-טראז'קוביץ', הוא פתיחת שחמט המתחילה במהלכים הבאים:
- ד4 פ-ו6
- ג4 פ-ג6
היסטוריה
מקורה של הפתיחה בשנות ה-20 של המאה ה-20, כאשר שוחקה גם על ידי רב האמן המקסיקני קרלוס טורה (מכאן השם "ההגנה המקסיקנית")[1] והמאסטר האמריקאי אלכסנדר קוויץ. טורה השתמש בה כדי להביס את אלוף ארצות הברית בשחמט פרנק ג'יימס מרשל בשבעה מהלכים בלבד.[2] בהמשך שיחקו אותה המאסטר היוגוסלבי מיכאילו טראז'קוביץ'[3][4] ורב האמן הסובייטי אנטולי לוטיקוב.[3] [5] [6][7]
לאחר עשרות שנים של שכחה, התחדשה הפתיחה על ידי רב האמן הבינלאומי ג'ורג'י אורלוב, שפרסם חוברת וספר אודותיה בשנים 1992 ו-1998, בהתאמה. אורלוב נתן לפתיחה את השם "טנגו הפרשים השחורים".
מאז 1992, הפתיחה אומצה על ידי מספר רבי-אמן חזקים, ביניהן ויקטור בולוגן, ג'ואל בנג'מין, לארי כריסטיאנסן ואלכס ירמולינסקי. ירמולינסקי אפילו העז להשתמש בה נגד גארי קספרוב.[8]
עקרון פעולה
אף על פי שה"טנגו" נדירה למדי, יש לה בסיס טוב יותר מאשר לרוב הפתיחות האקסצנטריות האחרות: השחור מתפתח במהירות, בעל מבנה רגלים גמיש, והוא מוכן להכות חזרה במרכז עם 3. ... ה5, או עם ... ה6 ו- ... ד5. לפתיחה יש כמה וריאציות מובהקות, אך היא מאוד ורסטילית, והיא עשויה להפוך להגנה הודית של המלך, הגנה נימצו-הודית, הגנה בוגו-הודית, הגנת צ'יגורין, מערכת רגוזין, פתיחה קטלאנית ופתיחה אנגלית.
המשכים אפשריים
3. פ-ו3 | 3. פ-ג3 | 3. ד5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
3. פ-ו3
המהלך הנפוץ ביותר, מונע 3 .. ה5. השחור מגיב בדרך כלל עם 3. ... ה6, אם כי 3. ... ד6, סוג של הגנה הודית ישנה, אפשרי גם כן.
לאחר 3. ... ה6, הלבן יכול לשחק 4. פ-ג3 ר-ב4 (העברה להגנה נימצו-הודית).
3. פ-ג3
זהו המהלך השני הפופולרי ביותר של הלבן. [22] לאחר 3. ... ה5, אפשרות אחת עבור הלבן היא 4. פ-ו3, מעבר לפתיחה אנגלית. [23] ריצ'רד פליסר ממליץ על 4. ... ה4!? בתגובה, בעוד אורלוב מעדיף 4 ... ה:ד4 5. פ:ד4 ר-ב4.
לעומת זאת, הקו הראשי הוא 4. ד5 פ-ה7. כעת המשחק עשוי להימשך בצורת "טנגו", למשל עם 5.פ-ו3 פ-פ-ז6, או מעבר להגנה הודית של המלך באמצעות 5. פ-ו3 ד6 6. ה4 (6. ר-ז5!?) ז6 7. ר-ה2 ר-ז7 8. 0-0 0-0.
גישה נוספת אך לא נפוצה היא הוא 3. ... ה6, המאפשר ללבן לשחק 4. ה4 (או גם מהלכים אחרים כגון 4. ד5, 4. ר-ז5, 4. א3, 4. ו3 ו-4. פ-ו3 ). אם השחור עוקב עם 4. ... ד5, מאותה עמדה, האפשרויות העיקריות ללבן הן 5.ה5 (הקו הראשי), 5. ג:ד5, 5. ה:ד5 ו-5. ר-ז5. לאפשרויות אלה ניתן להגיע גם באמצעות טרנספוזיציה מהווריאציה מיקאנס -קרלס של הפתיחה האנגלית (1. ג4 פ-ו6 2. פ-ג3 ה6 3. ה4), אם כי אם שחור רוצה לשחק בצורה זו, סדר המהלך האופטימלי הוא 1. ד4 פ-ו6 2. ג4 ה6 3. פ-ג3 פ-ג6.
3. ד5
מהלך שאפתני זה ניתן לשחק אך לעיתים רחוקות נעשה בו שימוש. השחור מגיב בדרך כלל עם 3. ...פ-ה5 ואז לאחר 4. ה4 (מזמין 4. ... פ:ה4?? 5. מה-ד4), השחור מכה חזרה במרכז עם 4. ... פ-ז6 5. ו4 ה5.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Friedrich Saemisch vs Carlos Torre Repetto (1925), www.chessgames.com
- ^ Frank Marshall vs Carlos Torre Repetto (1925), www.chessgames.com
- ^ 3.0 3.1 Modern Chess Openings, www.goodreads.com
- ^ Richard Palliser, Tango!: A Dynamic Answer to 1 D4, Everyman Chess, 2005, מסת"ב 978-1-85744-388-2. (באנגלית)
- ^ Moshe Czerniak vs Anatoly S Lutikov (1968), www.chessgames.com
- ^ Jindrich Trapl vs Anatoly S Lutikov (1969), www.chessgames.com
- ^ Wolfgang Uhlmann vs Anatoly S Lutikov (1969), www.chessgames.com
- ^ Garry Kasparov vs Alex Yermolinsky (1996), www.chessgames.com
37917520טנגו הפרשים השחורים