פתיחת רטי
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מהלכים |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ECO | A04-A09 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
תיעוד ראשון | רטי נגד רובינשטיין, קרלסבד, 1923 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מקור השם | ריכרד רטי | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
פתיחת אב | פתיחת איגוף | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
שם נרדף | מערכת רטי או פתיחת רטי-צוקרטורט |
פתיחת רטי היא פתיחת שחמט היפרמודרנית שמתחילה במהלכים הבאים:
- פ-ו3 ד5
- ג4
על ידי ההתקפה מן האגף (2.ג4), הלבן מתכנן להסיט ממרכז הלוח את חייל השחור (מד5 לג4), או לפתותו לערוגה ד4 לצורך הכאתו מאוחר יותר. יחד עם פיאנקטו בצד המלך בהמשך פיתוח הכלים (ז3 ור-ז2), הלבן מפעיל לחץ על 2 המשבצות הבהירות שבמרכז (ד5 וה4).
הפתיחה קרויה על שם ריכרד רטי (1889-1929), שחמטאי יהודי מצ'כוסלובקיה (במקור מאוסטרו-הונגריה). פתיחה זו, בה השליטה במרכז מושגת דרך איום מהצד ולא על ידי אכלוס ישיר, מבטאת את רוח ההיפרמודרניזם בו דגל רטי. 1.פ-ו3 מפתח את הפרש לעמדה טובה, המאפשרת הצרחה קטנה מהירה ומונעת מהשחור לכבוש את המרכז עם 1... ה5. הלבן שומר על גמישות בכך שהוא אינו מחויב כעת לפיתוח מבנה רגלים במרכז ויכול להגיב במספר דרכים למהלכי השחור.
פתיחת רטי אינה מוגבלת לרצף ייחודי של מהלכי פתיחה או למהלך פתיחה בודד אלא מהווה פתיחה מורכבת הכוללת מספר וריאציות עם תמות משותפות.
באנציקלופדיית פתיחות שחמט (ECO), פתיחת רטי מסווגת בקודים A04-A09.
היסטוריה
לפי רטי, הפתיחה הוצגה לראשונה ברמת אמן בתחילת 1923.[1] פתיחה זו זכתה לפרסומה הגדול ביותר כאשר רטי הביס את חוסה ראול קפבלנקה, אלוף העולם בשחמט המכהן, במשחק ביניהם בטורניר ניו יורק 1924, אחת התחרויות החזקות שאורגנו אי פעם, תוך שימוש בפתיחה זו. היה זה הפסדו הראשון של קפבלנקה בשמונה שנים.[2]
ישנן עדויות כי אף אלכסנדר אלכין נהג לשחק את פתיחת רטי בשנות ה-20 של המאה ה-20, אך באותה עת כמעט כל משחק שהחל עם פ-ו3 ו- ג4 של הלבן נחשב כפתיחת רטי. עם צבירת הפופולריות של פתיחה זו יחד עם פתיחת היפרמודרניות נוספות, השתכללה פתיחת רטי ונעשתה הבחנה ברורה בינה לבין פתיחות דומות אחרות.
סבלי טרטקובר כינה פתיחה זו בשם "פתיחת רטי-צוקרטורט", והתייחס ל-1.פ-ו3 כ"פתיחה מן העבר, שהפכה, במהלך 1923, לפתיחת העתיד".[3]
השיטה הקלאסית: 2. ג4
בצורתה המודרנית, פתיחת רטי מתייחסת רק לקומבינציה של פ-ו3 ו-ג4 של הלבן עם ד5 של השחור בין מהלכי הלבן, כאשר האחרון מבצע פיאנקטו עם רץ אחד לפחות ולא משחק מהלך מוקדם של ד4.
לאחר 2.ג4 (קוד A09 ב-ECO) אפשרויות הבחירה של השחור הן:[4]
- 2... ה6 או 2... ג6 (החזקת העמדה ד5)
- 2... ד:ג4 (ויתור על העמדה ד5)
- 2... ד4 (קידום הרגלי מהעמדה ד5 לד4)
אפשרות 1 - עמידה | אפשרות 2 - ויתור | אפשרות 3 - התקדמות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
אם השחור מכה את חייל הלבן, אזי בצורה דומה לגמביט המלכה הנרצה, 3.ה3 או 3.ה4 הן תגובות משיבות איזון עם יתרון קל ללבן בפיתוח הכלים. גם 3.פ-א3 או 3.מה-א3+ נחשבות כתגובות אפשריות של הלבן. המגוון העשיר של אפשרויות הבחירה של הלבן מגביל ומקטין את הפופולריות של 2... ד:ג4.
מעברים
מעבר 1 - גמביט המלכה הנדחה | מעבר 2 - פתיחה אנגלית | מעבר 3 - פתיחה קאטאלנית | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
ראו גם
לקריאה נוספת
- אנגוס דאנינגטון (אנ'), מדריך קל לפתיחת רטי, הוצאת שחמט לכל אדם (אנ'), 1998
- נייג'ל דייוויס, רטי הדינמית, הוצאת שחמט לכל אדם (אנ'), 2004
הערות שוליים
- ^ אריק שילר (אנ'), ?How to Play the Réti, פנסילבניה: Chess Enterprises, 1998, מסת"ב 978-0-931462-78-8
- ^ Richard Reti vs Jose Raul Capablanca, New York 1924
- ^ סבלי טרטקובר, ג'וליוס דו מונט (אנ'), 500 משחקי רב אמן של שחמט, מהדורה ראשונה, הוצאת דובר, 1975, עמ' 636, מסת"ב 0-486-23208-5
- ^ 4.0 4.1 ניק דה פיירמיאן, פתיחות שחמט מודרניות (אנ'), מהדורה חמש עשרה, רנדום האוס, 2008