פורטל:הדף היומי/תמצית הדף/בבלי/מכות ד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אם נפלו בו פחות משלושה לוגין (=חסר קורטוב) ויין או חלב השלימו לשלושה לוגין:
אם המים שינו את צבעם - המקווה כשרה.
אם מראה המים נשאר - לדעת תנא קמא, המקווה כשרה. ולדעת רבי יוחנן בן נורי המקווה פסולה.
אם נפלו במקווה שלשה לוגין מים יחד עם יין או חלב:
אם מראה המים נשאר - המקווה פסולה (שכן נפלו בו שלשה לוגין, ומראיה כמראה מים).
אם המים שינו את צבעם - תלוי בגרסאות שבמשנה: גירסת רבא - לדעת תנא קמא המקווה פסולה, ולדעת רבי יוחנן בן נורי המקווה כשרה (ורב ששהכשיר, פסק כריב"נ). גירסת רב יוסף - המקווה כשרה (ורב פסק גם כתנא קמא).
לדעת רבי מאיר - נענשים בשני העונשים, הן במלקות והן בתשלום או בסדרת מלקות נוספת. ולמד זאת ממוציא שם רע שמשלם קנס ומקבל מלקות. (רבי מאיר סבור שהעונש המוטל על עדים זוממים הוא קנס).
לדעת חכמים - אינם מקבלים מלקות כי אם את העונש שיזמו לאיש עליו העידו, משום קם ליה בדרבה מיניה.
לרבי יהודה - נענש במלקות, ולמד זאת מצד השווה מדין מוציא שם רע ועדים זוממים הנענשים במלקות למרות שלא עשו מעשה. לשיטתו, המותיר קדשים לאחר זמן אכילתם (פירוט הזמנים), אינו מקבל מלקות מפני שהוא לאו הניתק לעשה.
לרבי עקיבא - אינו מקבל מלקות (מקורו).