עבד מלך הכושי
כינוי | יש אומרים ברוך בן נריה |
---|---|
תקופה | תקופת בית ראשון |
עיסוק | עבד המלך צדקיהו |
בתנ"ך | ספר ירמיהו, פרק ל"ח |
עֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי הוא אישיות מהתנ"ך; אחד מעבדי המלך צדקיהו, שהציל ממוות את ירמיהו הנביא.
רקע - השלכת ירמיהו לבור
במלכות יהויקים הוכנס ירמיהו הנביא לכלא על שניבא נבואות פורענות על ירושלים. לאחר שמת יהויקים, מלך תחתיו יהויכין לתקופה קצרה, ולאחר מכן מלך צדקיהו, שהוציא את ירמיהו מהכלא[1]. ושלח אליו שיתפלל לה' שיצילם מיד הכשדים, שבאותה שעה הלכו להילחם במצרים שבאו לעזרת צדקיהו. אולם ירמיהו ניבא שירושלים תיפול בכל מקרה בידי הכשדים, וחיל פרעה לא יבוא לעזרת יהודה. לאחר נבואה זו ירמיהו ניסה לצאת מירושלים אל ערי בנימין, ונתפש בידי יראייה בן שלמיה באשמה שהוא עורק אל הכשדים, יראייה הביאו אל השרים שהכו אותו ונתנהו במאסר ב"בית יהונתן הסופר". המלך צדקיהו נענה לבקשתו והעבירו לחצר המטרה.
בחצר המטרה המשיך ירמיהו לנבא נבואות פורענות, כששמעו על כך השרים שפטיה בן מתן גדליהו בן פשחור יוכל בן שלמיהו ופשחור בן מלכיה, הם התלוננו לפני המלך צדקיהו, כי ירמיהו מרפה את ידי הלוחמים, ודורש רק את רעת העם. המלך שהיה נתון לשליטת השרים[2] התיר להם לנהוג בירמיהו כרצונם.
השרים השליכו את ירמיהו אל בור טיט בחצר המטרה שהיה שייך למלכיהו בן המלך, ירמיהו החל לשקוע בטיט.
בחז"ל[3] מובא שהבור היה מלא מים ובדרך הטבע היה ירמיהו אמור למות מיד, אך נעשה לו נס ושקעו המים למטה ועלה הטיט למעלה.
הצלתו את ירמיהו
כאשר שמע זאת עבד מלך הכושי, הלך לבקש מהמלך שיאשר לו להוציא את ירמיהו מהבור ”אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ הֵרֵעוּ הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשׂוּ לְיִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֵת אֲשֶׁר-הִשְׁלִיכוּ אֶל-הַבּוֹר וַיָּמָת תַּחְתָּיו מִפְּנֵי הָֽרָעָב כִּי אֵין הַלֶּחֶם עוֹד בָּעִיר”[4]. צדקיהו קיבל את דבריו ואמר לו להביא 30 אנשים ולהעלות את ירמיהו מהבור. עבד מלך הלך למתחת לאוצרות המלך והביא משם בלויי סחבות, אותם השליך אל ירמיהו לבור ואמר לו לתת אותם בבית שיחיו כדי שלא יחתך מהחבלים, לאחר מכן משכו עבד מלך והאנשים את ירמיהו מהבור והשיבוהו לכלאו בחצר המטרה.
שכרו בעקבות הצלת ירמיהו
בעקבות מעשהו אמר ה' לירמיהו ”הָלוֹךְ וְאָמַרְתָּ לְעֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי לֵאמֹר כֹּה־אָמַר ה' צְבָקוֹת אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מֵבִיא אֶת־דְּבָרַי אֶל הָעִיר הַזֹּאת לְרָעָה וְלֹ֣א לְטוֹבָה... וְהִצַּלְתִּיךָ בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה' וְלֹא תִנָּתֵן בְּיַד הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אַתָּה יָגוֹר מִפְּנֵיהֶם[5]. כִּי מַלֵּט אֲמַלֶּטְךָ וּבַחֶרֶב לֹא תִפֹּל וְהָיְתָה לְךָ נַפְשְׁךָ לְשָׁלָל כִּי בָטַחְתָּ בִּי נְאֻם ה'”[6]. במסכת דרך ארץ זוטא[7] מובא שבשכר שהציל את ירמיהו, זכה עבד מלך הכושי שהוא אחד מתשעה צדיקים שנכנסו בחייהם לגן עדן, בילקוט שמעוני[8] הוא נמנה בנוסף לכך כאחד משלושה עשר שלא טעמו טעם מיתה.
זהותו, ופירוש שמו ותאריו
הפסוק קוראו ”עֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי אִישׁ סָרִיס” המפרשים[9] פירשו שעבד מלך זהו שמו (בדומה ל"אחימלך"), והכושי זהו תוארו כיוון שעורו היה כהה כעורם של הכושים, או מכיון שבא מכוש[10]. את התואר איש סריס תרגם יונתן "גבר רב" – אדם חשוב[11].
חז"ל[12] זיהו אותו כברוך בן נריה, וכינויו "עבד מלך" משום שהיה עבדו של צדקיהו המלך, הכושי - שהיה (ברוך) משונה במעשיו לטובה מאנשי דורו ככושי הזה שעורו משונה מן הבריות, פירוש אחר מצאנו בחז"ל[13] שעבד הוא כינוי לברוך עבדו של צדקיהו, "ומלך הכושי" - נסוב על צדקיהו שהיה משונה במעשיו לטובה.
קישורים חיצוניים
- יהודה איזנברג, שיחות בספר ירמיהו, פרק לט: עבד מלך הכושי, באתר "דעת"
הערות שוליים
- ^ במקרא לא מפורש האם בתקופת מלכותו של יהויכין היה ירמיהו בכלא, אך כך משמע מכך שעל תחילת מלכות צדקיהו נאמר ”וירמיהו בא ויצא בתוך העם ולא נתנו אותו בית הכלוא”.
- ^ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ הִנֵּה הוּא בְּיֶדְכֶם, כִּי-אֵין הַמֶּלֶךְ יוּכַל אֶתְכֶם דָּבָר ספר ירמיהו, פרק ל"ח, פסוק ה'
- ^ פסיקתא רבתי כ"ו.
- ^ ספר ירמיהו, פרק ל"ח, פסוק ט'.
- ^ הכשדים, כך פירשו רש"י והמצודות. המלבי"ם מוסיף אף מפני השרים.
- ^ ספר ירמיהו, פרק ל"ט, פסוקים ט"ז-י"ח.
- ^ א. וכלה רבתי ג'
- ^ על הנ"ך רמז שס"ז.
- ^ רד"ק, מלבי"ם, מצודות.
- ^ מלבי"ם.
- ^ וכן פירש המצודות: "איש שר".
- ^ ספרי במדבר פיסקא צט. וכן פירש רש"י על הפסוק.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת מועד קטן, דף ט"ז עמוד ב'
21477549עבד מלך הכושי