סרצ'ר הוא כטב"ם טקטי לסיור ואיסוף מודיעין מתוצרת מפעל "מלט" של התעשייה האווירית לישראל. הסרצ'ר נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי ב-1992 וכונה שם "חוגלה". סרצ'ר 2 הוא דגם משופר של הסרצ'ר שנכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי ב-1998 וכונה שם "כוכב לבן". סרצ'ר 3 הוא שיפור של הסרצ'ר 2 בעל מנוע משופר, יחידת ממסר אווירית ויכולת נחיתה אוטומטית מתקדמת.
הסרצ'ר הוא כטב"ם בתצורת מנור כפול המונע על ידי מנוע רוטורי יחיד בעל מדחף דוחף. לסרצ'ר שלושה כני נסע קבועים. הוא יכול להמריא ממסלול המראה ולנחות עליו.
השיפורים של הסרצ'ר 2 כוללים כנפיים משוכות לאחור, מנוע בעל ביצועים עדיפים, מערכת ניווט חדשה ומערכות תקשורת מתקדמות. הסרצ'ר 2 מסוגל להמריא ולנחות באופן אוטומטי. הסרצ'ר 2 נשלט מתחנה קרקעית באמצעות תקשורת רדיו בקו-ראייה או בעזרת ממסר מוטס לטווחים של מעבר לטווח ראייה. התחנה הקרקעית משותפת לכל כלי הטיס הבלתי מאוישים מתוצרת חטיבת מלט של התעשייה האווירית. במידה ואובד הקשר עם התחנה הקרקעית, יכול הסרצ'ר 2 לשוב לבסיסו באופן אוטונומי. את הסרצ'ר 2 ניתן לצייד במטען ייעודי (מטע"ד) אלקטרואופטי או במכ"ם מִפְתָּח סינתטי (SAR).
מאפיינים
ממדים
מוטת כנפיים: 8.55 מטר (28.10 רגל)
אורך: 5.85 מטר (19.20 רגל)
ביצועים
שהות באוויר: 15 שעות
טווח: 200 ק"מ (עם תקשורת בקו-ראייה), 250 ק"מ (באמצעות ממסר מוטס)
הסרצ'ר 3 הגיח מהשינויים שנעשו בסרצ'ר 2J, המשמש את חיל האוויר הספרדי. ההבדלים כוללים את היכולת לעבוד עם ממסר, ובכך להגדיל את טווח הפעולה מקרון השליטה למעל 300 ק"מ, ויכולת המראה ונחיתה אוטומטית בעזרת 2 מערכות סימולטניות לבטיחות מרבית. ניתן לצייד אותו במטען ייעודי (מטע"ד) אלקטרואופטי או במכ"ם מִפְתָּח סינתטי (SAR). הוא מורכב מחומרים מרוכבים על מנת להקטין חתימת מכ"ם, ובעל מנוע 4 פעימות שקט במיוחד.
הסרצ'ר נכנס לשירות טייסת 200 ("טייסת המל"טים") של חיל האוויר הישראלי ב-1992. ביוני 1998 קלטה טייסת 200 את הדגם המשופר, סרצ'ר 2. במקביל לטייסת 200 הופעל הסרצ'ר גם על ידי יחידת המל"טים של חיל המודיעין עד אשר הוחלט על סגירתה. בין היתר, שימש הסרצ'ר במשימות סיור ומודיעין בשמי לבנון, בלחימה כנגד הטרור הפלסטיני, ובלחימה כנגד ארגון חזבאללה במלחמת לבנון השנייה, בו נטל חלק בגילוי משגרי הרקטות של הארגון ששימשו לירי לעבר יישובים בישראל. עם הכנסתו לשירות של ההרון 1 ("שובל") הוצא הסרצ'ר משירות בחיל האוויר הישראלי.
חיל האוויר של ספרד מפעיל את סרצ'ר 2J ואת סרצ'ר 3[2].
רוסיה רוסיה
רוסיה רכשה מספר מערכות סרצ'ר 2 ומייצרת העתק שלו ברישיון תחת השם Форпост "פורפוסט"[3]. ב-14 במאי 2015 הפיל הצבא האוקראיני כטב"ם מסוג זה שהופעל על ידי הרוסים.[4] כמו כן, ככל הנראה מל"ט מדגם זה חדר לישראל ביולי 2016 משטח סוריה, וניסיונות להפילו בעזרת טילי MIM-104 פטריוט וטילי אוויר אוויר נכשלו[5].
חיל האוויר של טורקיה הפעיל בעבר מספר מערכות סרצ'ר 2.
תאונות
ב-2003, בתאונה שהתרחשה במדינת פנג'אב בצפון הודו, התנגש "סרצ'ר" שסופק לחיל האוויר ההודי, במטוס קרב מסוג מיג-21 והתרסק. טייס המיג-21 הצליח להנחית את המטוס הפגוע בבסיסו. ה"סרצ'ר" התרסק על בית מגורים, ופצע קשה נערה בת 14[8].