סנדק (יהדות)

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הרב יעקב אריה אלתר (האדמו"ר השביעי של חסידות גור) מכובד בסנדקאות
איור עתיק של ביצוע ברית מילה

ה"סנדק" הוא האיש המחזיק על ברכיו את הנימול בעת ביצוע המילה. בנוסף לתפקיד המעשי בשעת הברית מילה, הסנדק נתפש כמשפיע בעל משמעות עמוקה יותר על בן סנדקאותו. בירושלמי[דרוש מקור] נאמר שהסנדק הוא בחזקת שליח בית דין, ונטען שהאב עצמו צריך להחזיק בילד ולא שליח. הסנדק הוא אחד משלושת "בעלי הברית" ונחשב שסנדקאות היא סגולה לעושר, לכן לא נותנים לאותו אדם להיות סנדק שוב ושוב, אלא מחלקים את הכבוד בין אנשים שונים (להביא לחלוקת העושר). ישנן קהילות בהן בוחרים שני סנדקים[דרוש מקור], האחד מביא את הילד מידי הנשים אל הסנדק השני, שמחזיק אותו בשעת המילה. יש גם מקומות בהם הכבוד מחולק בין גברים רבים שמעבירים את הילד מיד ליד. מנהג זה מכונה בקרב יהודי אשכנז "חייקעס".

יש מנהג שהסנדק נותן מתנות ליולדת ולילד בהגיע הילד לגיל שנה[1].

על פי הערוך, מקור המילה בלשון יוון ורומי ופירושה "פטרין (מלשון פטרון) ופרקליט".

מנהגים

נהוג לחזר אחר סנדק הגון וצדיק במידת האפשר משום שהסנדק משפיע ופועל על הוולד. אמנם לכתחילה טוב שאבי הבן ישב סנדק לבנו מפני שנחשב כמזבח להקריב את בנו כקרבן, בנוסף, מכיוון שמעיקר הדין מוטלת חובת המילה על האב, בכך שמשמש סנדק הרי שמסייע במילה ומקיים חובה זו[2], אך רוב העולם אינו מקפיד בכך.

כיבוד סנדקאות

בבן ראשון רבים מכבדים לאב או אבי האב[3]. נהוג להקדים בכיבוד סנדקאות לסב אבי או אם הבן לפני שמכבד לאבי אבי הבן או אבי אמו. אם אין אב לאביו, זכות הכיבוד לאבי הבן לפני אם הבן, אך פשוט שלכל הדעות אין בכך עדיפות על שמירת שלום בית ואין לעורר מחלוקת.

יש האומרים שסנדק גדול בתורה קודם לאביו וקרובו, ויש אומרים שאביו וסבו קודמים משום כיבוד אב, ובכך "נהרא נהרא ופשטיה".

דינים נוספים

  • אם הבטיח לאחד שיתן לו סנדק אסור לחזור בו אפילו אם הגיע לברית אדם חשוב ומכובד יותר.
  • לכתחילה אין לכבד בסנדקאות אונן או אבל בתוך השבעה, אך לאחר השבעה מותר.
  • אין לכבד בסנדקאות (אפילו אביו) מי שאינו עושה מעשה עמך מכיוון שפועל ומשפיע על הילד.

קוואטר

ביהדות מזרח אירופה, האדם אשר מגיש את התינוק לסנדק לפני הברית מכונה "כפאטיר" או "קוואטער". שמואל פנחס גלברד מציע שתי אטימולוגיות אפשריות:[4]

הואיל והוא בא בשליחות האב להביא את הילד למילה ו"שלוחו של אדם כמותו" (ברכות לד) לכן הוא נקרא "כאבא" – כפאטר בלעז [...]
י"א שמקור השם מלשון קטורת. מאחר שהוקשה מילה לקטורת, לכן נקרא מגיש התינוק למילה קוטר, כפי שאמרו (כריתות ו) מה לשון קטורת דבר שקוטר ועולה. ומ"קוטר" בוא"ו אחד השתנה ל"קווטר" בשני וא"וין.

אוצר טעמי המנהגים, שער א: ברית מילה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. סנדק באנציקלופדיה יהודית דעת
  2. אוצר הברית וכן בדמייך חיי
  3. משום כיבוד אב
  4. גלברד, אוצר טעמי המנהגים, עמ' תיג-תיד


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0